Me rezentón un diya que en un lugar d’o Baxo Aragón un mosén metió en as fuellas d’a parroquia un testo an que deziba “Dios nos libre de los enemigos de la religión, que no son otros que la ciencia, el sexo y el socialismo”. Fote! A uno, que ye de zienzias y sozialista y que, como a toz, le fa goyo de cabo cuan fer foriquetas, isto le podría encarrañar asabelo, pero como ya i ye feito y sabe qui ye l’enemigo suyo, pos más bien rai.
Y ye que, a tamás de que bels zientificos relichiosos, que de tot ha d’aber-ie, s’enzerrinen con que a relichión y a zienzia no han d’estar enemigos, en son. En han estau siempre y en serán ta cutio. Y ye simplamén porque a relichión ye, por definizión, antizientifica. L’esprito d’an que surte cadaguna ye de raso diferén, enfrontinau. A relichión surte d’a irrazionalidat, d’os deseus y medranas d’os umanos debán d’a muerte y d’a esconoxedura d’o suyo esdebenidero. A zienzia, manimenos, surte d’o menister de bels umanos por conoxer as mecanicas que fan funzionar o mundo, d’a balura d’o conoximiento per sé. D’a creyenzia en que tot ye esplicable.
Un d’os alazez de todas as relichions ye a “fe”, que mesmo dizen que ye birtut y que definen como “creyer sin o menister de beyer-ie”. A zienzia, de rebés, aplica o metodo zientifico. Os “dogmas” zientificos no en son sino son comprobables en todas as situazions posibles. Surte de mirar-se o mundo y de beyer como ta una mesma aizión siempre bi ha una mesma reaizión. Siempre que dixamos cayer un ocheto más denso que no l’aire en a planeta Tierra, iste cayerá t’a tierra. Dengún no ha puesto fer lo contrario.Os zientificos son siempre esbiellando as teorías suyas con os datos que ban replegando sobre l’uniberso. Os relichiosos nunca no lo fan u lo fan masiau de cabo ta cuan. Mesmo fa poco que demandón perdón por lo de Galileo (qui, por zierto, teneba razón). Isto creba unatra begada de raso a filosofía de os zientificos debán d’a filosofía d’os relichiosos. Os primers se custionan terne que tener. Os zaguers no se custionan mica. No les cal. Como tienen fe, simplamen han de creyer lo que os gurús suyos dizen y au!. Mesmo si belún aintro d’as estruturas suyas custiona cualcosa, ascape lo forachitan u dizen que ye entibocau.
Tot isto lo pensaba por un programa de TB que he bisto mientres me desayunaba y an que charraban d’a teoría d’o creazionismo que agora l’han dibrazada de zienzia con o titol de “Teoría d’o diseño intelichén” y que preban de que se dé en as escuelas en cuenta u antimás de a Teoría d’a Eboluzión. Bi entrebistaban a un esfensor d’o creazionismo y a un biologo. Como yera un programa d’ixos que fan de maitins no han charrau cuasi cosa, pero de bez que les entrebistaban, se feba una encuesta imbiando mensaches y os resultaus me fan arrienda pena. Un 66% (2/3 d’a poblazión que no tien garra atra cosa millor que fer!!!) deziba que l’ombre no bien d’o mono. Si les dixamos prenzipiar con fateras d’ixas, talmen bel diya quieran que en as escuelas s’amuestre que a Tierra ye plana. Con tot y con ixo, si fesen unatra encuesta con os mobils sobre iste afer, de seguras que os resultaus suyos serían penibles tamién.