jueves, 26 de noviembre de 2020

La importancia d'as luengas

Dició istos días una dirichent d’un partiu de dreitas que l’espanyol yera la “segunda luenga mas important d’o mundo”. No pas la mas charrada u la mas aprendida. La mas important. Como lo luengache no ye mica inocent, u millor dito, como qui lo femos servir no somos mica inocents, me faría goyo de pensar-ie una miqueta y preguntar-nos a on reside la “importancia” d’una luenga.

Talment lo decise por lo mantra de que ye la segunda luenga mas parlada d’o mundo, en competición dende habe anyos con l’anglés, lo chino y l’hindi. Podríanos preguntar-nos cómo se consiguen ixos datos, qué dialectos se consideran constitutivos d’a luenga, qué grau de competencia s’exiche pa incluyir-te en lo censo de fabladors u si, como barrunto, se fica en la cuenta a toda la población de qualsequier país que tienga lo castellano como oficial. Pero rai tot ixo. Si no fuese la segunda sería la tercer, quarta u cinquena que, en un mundo a on que se considera que existen 6000 luengas vivas, ye un puesto sobrebueno. Todas las luengas s’acumulan por un regular mas numeros de fabladors que no en tienen en realidat. Encara que en l’aragonés pareixe que haigamos renunciau a ixa estratechia de supervivencia y i hai una corrient encerrinada en fer la cuenta “a la baixa”.

¿Pero ye lo numbro de fablants sinonimo d’importancia? No pas pa yo. La cantidat de parladors ye un feito contabilizable. La importancia ye una cualidat subchetiva. ¿Qué animal consideraría la mayoría d’a chent mas “important”: lo lince iberico u la rata? De ratas n’i hai a trompicuesco, pero a degún no se le ocurriría que cal protecher-la d’o lince. Tot de revés, se fan a-saber-los poders pa protecher a una especie que, precisament por lo suyo radiu numbro d’exemplars, ye important. Porque en queda pocos.

Podríanos considerar l’euskera la luenga mas important d’o nuestro entorno. No tien “familia” conoixida y ixo la fa unica. Pa yo ye tot un privilechio poder convivir con un idioma como ixe, de tot diferent y solo testimonio d’una manera de veyer lo mundo. Podríanos considerar la mas important a l’aragonés que, si no lo conseguimos evitar, será la siguient luenga europea en dispareixer. Lo cornico represienta pa muitas un eixemplo de que se puet fer reviscolar una luenga mesmo dimpués de que haiga muerto la suya zaguer fablant. Latín y griego han serviu de base pa lo luengache scientifico de buena parte d’o planeta. U, por qué no, muitas pueden considerar l’esperanto la mas important, ya que pa ellas sigue representando una asperanza pa tener una luenga universal no vinclada a garra nación. Todas podrían estar "la luenga mas important".

Si nos centramos en criterios economicistas u utilitaristas, l’anglés contina estando la luenga de l’imperio y la mas parlada con diferencia en internet. Si lo chino consigue empecipiar a desplazar-la d’ixos dos puestos ye qualcosa que podremos presenciar probablement en la siguient decada, con tot lo cambio lingüistico y cultural que ixo puet suposar en occident. En qualsequier caso, l’espanyol no chuga en ixa liga, u lo menos no lo fa en ixos primers puestos.

Me pienso que la importancia ye de tot subchectiva y pende d’a experiencia vital de cadaún. ¿Qué importancia puet tener en la mía vida cutiana l’hindi y los suyos cientos de millons de fabladoras? Manimenos, l’aragonés, que la mayoría d’a población d’o planeta - incluyindo muitas aragonesas- morirá sin saber nian que existe, ye pa yo la luenga mas important d’o mundo, y sisquiá ye la mía luenga materna. Diga, sinyora de dreitas, que l’espanyol ye la segunda luenga mas parlada. Si manipula bien las cifras mesmo puet fer-lo puyar a la primera. Pero, como en tantas atras ocasions s'entivoca d'achectivo. A no estar que sepa que lo castellano no ye la segunda luenga mas parlada d'o mundo y precisament faiga servir la parola "important" pa poder fer servir los datos que mas honra faigan a las conclusions que vusté y tantas atras nacionalistas espanyolas emplegan como enchaquia pa las suyas politicas lingüicidas.

lunes, 23 de noviembre de 2020

De cursa por Zaragoza y Inktober2020. Tierra de barrenaus radio 7x05

Las zaragozanas, igual como las habitants de quasi todas las ciudatz, gosamos de salir d'a nuestra urbe malas que podemos. Lochicament, relacionamos gudrón con treballo y mont u placha con tiempo libre y, a ormino, ixuplidamos que en la nuestra propia localidat, sin traviesar las mugas municipals, tenemos naturaleza a trompicuesco que podemos disfrutar. L'encadamiento que nos ha tocau por lo d'a pasa nos deixa sin poder pasar d'ixa muga. Sabemos que a muitas d'as oyents, igual como a qui escribe, les fa goyo de veyer una mica de verde quan las fayena lo permite. Asinas que trayemos pa istos días un Tierra de barrenaus de servicio a on que Tamara, la educadora ambiental d'o programa, nos consella quantas rutas de naturaleza sin abandonar lo termin municipal. A peu u en bici, podremos conoixer una mica mas la ciudat que habitamos y, asinas, querer-la un poquet mas.

La segunda parte ye destinada sobre tot a las personas que nomás ascuitan lo programa, ya que i charro d'o reto #Intkober y d'os 31 relatos publicaus en iste blog, que ya puetz leyer aquí. Antimás, leigo lo numero 29, Calcero, un d'os míos favoritos. Si tot va bien aspero poder publicar en papel la replega d'os trenta y un relatos en lo primer trimestre de 2021 y poder presentar-lo pa compartir con las lecturas un ratet, pero ixo, como tot, penderá d'a situación sanitaria.

En la parte mosical, ya tardaba masa a presentar-tos un tema d'un d'os mios mosicos favoritos, feito pa la Banda Sonora de La mort de Guillem, que parla de l'asesinato de Guillem Agulló y d'o posterior chuicio a los faixistas que lo matoron. En lo calaixo de cancions, empecipiamos unatra categoría, la canción literaria, a on que tos proposaré temas que tiengan relación con la literatura. En iste primer caso, un poema d'un autor uruguayo que le mete mosica una colla de Mallorca que leva dende 1997 fendo-nos bailar. 

Programa #88

martes, 17 de noviembre de 2020

Ya lo sabeba yo

Yera una d’ixas chentas a on que yes prebando terne que terne que no salgan temas polemicos. Podemos charrar d’as nuestras vidas, de cine, de l’orache u de bell viache que haigamos feito, tot y que agora se’n fa bien pocos. Podemos charrar de qualsequier cosa pero, como tantas atras vegadas, belún decide que va a fer un d’os suyos mitins. Simplament la suya actitut corporal, lo suyo cenyo de profe de clase machistral ya me va prevenindo. Con la enchaquia d’o mal estau d’o Pabellón Puent d’a Expo empecipia a explicar tot lo que se fació mal en ixos anyos, cómo se malfurrioron capazos de diners y quánto furtarían los que t’a part d’alavez yeran en las institucions. Por una vegada, soi d’alcuerdo con ell, asinas que no miro d’esbarrar lo tema. Tot lo rato que siga con ixo no me da ferrete con atras cosas. Yera cabolioso, diz, que iban a furtar y que tot ixo d’a Expo sería un chandrío economico. Y guarda que yeranos avisaus dende lo 92. Ya se veyeba venir

Remato la chenta contento por no haber teniu zaragata y marcho enta casa. Por lo camín voi pensando en lo d’a Expo y paro cuenta d’o mitin. Siempre me pasa ixo. A l’inte no soi capable de responder a muitas d’as cosas que me diz, pero malas que deixamos de veyer-nos, ya solet, se m’ocurren un ciento de maneras de fer-lo. Remero los anyos d’antes d’a Expo, quan bells quantos nos manifestabanos en contra d’o macroevento, d’os gatos y fastos y d’as infraestructuras absurdas y alertabanos de que ixo, como tantas atras cosas y como tantas atras vegadas, no sería so que un negocio pa bells poquetz que pagaríanos la resta. Ell, como la mayoría de ciudadanas d’A Inmortal, nos clamaba en aquellas envueltas radicals antitot. Deciba que yeranos en contra d’o progreso y d’a graniza oportunidat que suposaba pa la nuestra ciudat. Nunca no le sentié ni una sola critica y mesmo, quan empecipié a treballar-ie, en la Expo, podeba endevinar ixe argumentario d’o facherío seguntes lo qual las activistas d’izquierdas nomás podríanos treballar en cooperativas de sucos ecolochicos u pareixiu.

Soi seguro de que no ye hipocresía. Realment pensará que ell avisó d’o chandrío Expo. Igual como con tantas atras cosas. Lo cerebro humano ye asinas. Filando lo que acababa de pasar, remeraba tamién como, no en fa tantos d’anyos, negaba lo factor antropolochico en lo calentamiento global. Comulgaba con todas las ideyas negacionistas que antes mas yeran mas ixemenadas y que hue tasament sobreviven entre los conspiranoicos mas furos. Agora me l’esmachino, como un moderno Fernando VII, decindo “Marchemos francament, y yo lo primer, por lo camín d’a luita contra lo calentamiento global”.

Nunca no reconoixerá que tenebanos razón. En lo d’o calentamiento global, en lo d’a Expo y en tantismas cosas que la izquierda radical, los movimientos vecinals, ecolochistas, feministas y tanta chent que calificaría de periglosas comunistas hemos avisau antes que no dengún. ¡Tenemos razons y razón tant a sobén y nos lo reconoixen tant poco!

Sisquiá, talment, bell día, descarten pa cutio rematar la obra d’o pantano de Yesa, l’augua no plegue a emplir l’entibo y empecipie un proceso chudicial y politico pa que totz los culpables de tot lo que ha pasau en istos anyos paguen por todas las irregularidatz y irresponsabilidatz. U qualsequier atro caso pareixiu. Se me mirará, con suyo cenyo de profe de clase machistral, y me dirá que ell ya yera avisando d’o chandrío de Yera antes quasi de que lo prochectasen. M’aconhortaré con haber teniu razón y si me veigo con ganas y batallero talment le explique la zaguer causa que desfiendo por si, vinte anyos dimpués, quier fer-se la bamba d’haber-lo visto venir dende lo primer día.

domingo, 15 de noviembre de 2020

PSOE Club de futbol

Si una persona u una organización ye d’izquierdas u de dreitas cal que lo digan los suyos actos y no pas lo que dicen. Lo PSOE leva decadas contrimostrando que la S y la O d’as suyas siglas son mas postureo que atra cosa. Un deseyo mas que una realidat. Una identificación estetica mas que unas conviccions politicas. Manimenos, entre lo suyo electorau, votants y militants, si que ye verdat que se troba chent con una ideolochía a la zurda d’o suyo propio partiu. Bella vegada bien a la zurda. En un espectro a sobén mas cercano a la socialdemocracia de Podemos que a la practica politica d’o PSOE.

Me resulta bien curiosa la distancia que i hai entre la militancia d’os partius y los quadros suyos. Particularment en lo caso d’o PSOE. Quan escribo isto acabo d’ascuitar una entrevista en la radio a García Page, president de Castiella- La Mancha, sobre la negociación d’os presupuestos espanyols. Yera una persona que tasament conoixeba y que nunca no heba sentiu parlar guaire. La impresión ye la mesma que tiengo con Lambán u con tantos atros personaches d’o PSOE local, nacional y estatal. Quan los sientes charrar, si no t’amuestran lo suyo carnet de partiu, dubdaría prou si militan en lo PSOE, lo PP u Ciudadanos. Lo discurso suyo encaixaría perfectament en qualsequier d’ixas organizacions.Y pienso en qué les ha levau a fer parte d’o PSOE y no pas d’o PP u Cs.

Fer-se d’un equipo de futbol, por un regular, no ye una opción razonada. Conoixco a poca chent, probablement dengún, que siga d’un equipo de futbol porque realment piense que ye lo millor. De cutio, la militancia futbolistica “te toca”. La tuya familia ye de tal club, u te fas d’o d’a tuya ciudat, u trigas, quasi por azar, una d’as dos opcions oficials de l’Estau: Madrid u Barça. Barrunto que muitos d’os quadros d’o PSOE, y tamién parte d’a suya militancia, i son por “futbolistica”. Porque sí. Porque toca. Porque les fa goyo la politica, y de bell partiu t’habrás de fer. Que i militan porque una serie de circumstancias d’entorno familiar u social les habrán levau ta ixa organización y no pas t’atra a on que serían igual de comodas. No s’entiende si no, que los suyos discursos sirvan pa partius que se suposan antagonicos.

I hai chent que funciona asinas en totz los partius y en toda mena d’organizacions. Que ye mas una qüestión de “trigar equipo” que una posición ideolochica razonada y reflexionada. Pero probablement, d’os partius con representación politica, ye lo PSOE a on que mas acusau veigo iste rasgo. Un partiu a on que tiengo la sensación de que a la suya militancia les faría goyo d’estar de Podemos y a los suyos cargos de Ciudadanos. Si no fuese porque “sevillista seré hasta la muerte…”

martes, 10 de noviembre de 2020

Parola paroleta y educación rural con pasa. Tierra de barrenaus 7x04

Debant d'o problema perén con conseguir que la cachimalla charre aragonés, se fan iniciativas a-saber-las con mayor u menor fortuna. Una d'ixas primeras ye Parola paroleta, una serie de videos que s'han iu penchando en los zaguers meses y que proposan contenius pa las mas chiquetas de casa. Dovinallas, historietas y vocabularios son beluns d'os contenius que podremos trobar-ie. Iván y Dabi son los suyos autors y vienen t'o programa a contar-nos-lo.

En lo programa segundo d'a temporada teniemos un rico debat sobre la educación, en istos tiempos a on que la pasa ha feito mesmo mas dificil la fayena de profesoras, mayestras y educadoras en cheneral. Nos quedemos, por qüestions lochisticas, sin poder entrevistar Elena, profesora d'instituto en Utrillas. En iste programa nos traye la suya envista dende la experiencia de primer man fendo clase a ninas y ninos de todas las Cuencas Mineras. 

En la parte mosical, sentimos una canción d'un grupo que acaba d'editar lo suyo primer disco fa bell mes, a traviés d'un crowdfunding, y que vale muito la pena de conseguir en formato fisico por lo sobrebuen treballo que han feito. Tamién tendremos una "canción engarcholada", ubrindo la segunda categoría d'o calaixo de cancions, a on que tos proposaré temas que tiengan relación con la predor. 

Programa #87


miércoles, 4 de noviembre de 2020

Fuyir t'o lugar

Dende que la pasa plegó en las nuestras tierras, cada vegada que se barrunta que nos encadarán en casa nuestra, i hai diferents exodos por tot. Los telediarios ubren con imachens d'un ciento d'autos fuyindo de París, Madrit u qualsequier atra ciudat que siga baixo ixa Espada de Damocles de no poder pasar lo cabo de semana en lo Carrefour. Debant d'ixas scenas, lo gran amigo mío Fernando deciba que "la gente, si puede, no quiere vivir encerrado en estas grandes urbes", y se preguntaba "Si el teletrabajo fuera algo realmente efectivo y tuviéramos un país con una buena conexión a Internet, ¿cuánta gente dejaría Zaragoza para irse a otras partes de Aragón?". De razón, no le'n faltaba buena cosa, pero creigo que sería bueno fer bella matización.

La primer, lo momento informativo que vivimos. Si bi hese, que no ye o caso, un exodo dende Daroca - por meter bell eixemplo - la foto pa ubrir lo telediario quedaría bien aluenyada d'a espectacularidat que los telenoticias d'agora aprecisan pa percutir a los suyos espectadors feitos a un contino "aparaterismo". Ixa foto d'os autos fuyindo d'a ciudat ye un lamín, tot y que en qualsequier cabo de semana normal se pueda fer la mesma foto u mesmo una con muitismo mas autos. Con tot y con ixo, ye verdat que d'os lugars, con lo tema d'a pasa, pareixe que no n'haiga fuyiu guaire chent. Totz los datos indican lo contrario: que sí que bi ha habiu muita chent que ha marchau, u tornau, t'o mundo rural.

La segunda ye la cheneralización de que dengún no quiera vivir en la ciudat voluntariament. D'ixa, yo en soi contraeixemplo. Vivo voluntariament en Zaragoza y no querría vivir en garra atro cabo si no me cal. Si ye porque no conoixco garra atra cosa ya que nunca no he viviu mas d'un mes en garra atro cabo, u si ye porque de verdat amo ista ciudat, ixo ya no ye qüestión a debat. Lo caso ye que vivo aquí y quiero vivir aquí. Igual como muitas atras personas. Personas naixidas de Zaragoza y tamién personas venidas d'atros puestos que han trobau aquí casa suya. No sé quantas seremos, pero barrunto que un porcentache significativo d'o nuestro vecindau.

Sí ye verdat, manimenos, la ideya que i hai dezaga d'ixa cheneralización, que ye que chent a-saber-la vive en Zaragoza - u en qualsequier atra ciudat - no porque lo haiga trigau, sino porque las circumstancias le han obligau. Lo treballo, las infraestructuras, la dependencia... i hai un ciento de factors que fan que muita chent haiga de venir-se-ne t'as ciudatz sin deseyar-lo. Nomás por aprecisar cosas que tenemos aquí que faltan en la mayoría de lugars.
 
Fernando se preguntaba quánta chent marcharía t'os lugars suyos de poder fer-lo. Y soi seguro que n'i habría a boticiegas. De feito, muitas que han puesto han ixopau d'as ciudatz. Los padrons d'istos anyos en serán buens medidors d'ixe fenomeno. Pero tot y tenendo internet, podendo teletreballar y con prous infraestructuras, lo mundo rural tien atra serie de caracteristicas que fan que bi haiga una parte d'a suya población que en fuiga ent'as ciudatz porque s'estima mas lo mundo urbano. Enganyadas u no pas, ixe exodo voluntario mereixería un analís sociolochico a on que la envista de chenero me pienso que sería bien important. M'intresaría a-saber-lo conoixer qué porcentache d'as personas que han habiu de marchar t'as ciudatz querrían tornar t'os lugars si se dasen las condicions adequadas, y quals son ixas condicions.

S'ha romantizau y idealizau lo mundo rural por parte de muitas personas, tanto d'ixe mundo como de l'urbano. I hai bella mena de peluchismo aplicau a los lugars en chent que no sé si ye guaire conscient d'o que suposa vivir en un lugar, tot y que tienga la millor conexión a internet d'o planeta. Y tamién existe lo fenomeno contrario. La ciudat no ye lo que preba de vender muitas vegadas. Muitas personas que vienen a vivir t'aquí se troban de camín con que ixas oportunidatz y avantaches que existen en la cultura popular son mentira. De que la vida en una urbe tien una serie de caracteristicas, diferents a las rurals, que la pueden fer tant atractiva como fiera, pendendo d'o que cadaún priorice en la suya vida. Ixas prioridatz, pa embolicar mas lo debat, no gosan d'estar constants, y lo que hue te pueda pareixer a saber qué important, a l'atro día talment te la bufe. Asinas que querer vivir en un puesto u atro ye una opción que no tien por qué estar una militancia u una fe, sino cambiar a lo largo d'a vida d'una. 

Lo sistema economico y politico que vivimos ye cabolioso que prioriza los dreitos d'as personas que vivimos en la ciudat. Ixo ha provocau un exodo masivo y, en la mía opinión, criminal, dende los lugars ent'as ciudatz. Un empioramiento d'a calidat de vida tanto en uns como en atros. Y que milenta personas no vivan a on que quieren. Me pienso que lo important ye que todas podamos trigar ixe puesto a on que vivir. Que tiengamos la oportunidat de tener una vida digna tanto en los lugars como en las ciudatz, sin idealizar ni uns ni atras, y estando conscient d'os problemas y virtutz que tien cada opción.

Addenda: Chusto fa uns días, facié ficancia por primer vegada en a-saber-los anyos d'a letra de Barrio triste, la canción d'o granizo disco Nuevo pequeño catálogo de seres y estares de El último de la fila. A pesar de que levo sentindo-la dende borche nunca no heba parau cuenta d'a suya letra que precisament charra d'una muller que deixa lo lugar pa ir ent'a ciudat. Bien recomendable...