jueves, 27 de septiembre de 2018

L'aviador DRO aterriza en Zaragoza

De bien criet, lo mio chirman me meteba los discos d'Aviador DRO. Como buen friki, yo flipaba con Aelita, La televisión es nutritiva, Himno Aéreo y todas aquellas cancions que charraban de robots, viaches espacials y una nueva sociedat computerizada. El Aviador DRO y sus obreros especializados estió una d'as primers bandas que recuerdo haber estau fan. Pero quan empecipié a estar-ne conscient, quasi ya no feban ni discos ni conciertos. Dende fa bell anyo, prencipié a leyer que yeran de chira de nuevas y, gracias a isto d'os retes socials he estau un poquet mas a la tisva de lo que iban fendo dica que, a la fin, trenta y nueu anyos dimpués de que ells naixesen como grupo y yo como humano, tornoron ta Zaragoza, ta La Casa del Loco.

Aviador DRO fació historia en la mosica. Estioron los abanderaus d'o tecno en l'Estau espanyol, marcando una tendencia mosical y mesmo estetica y experimentando con una tecnolochía de soniu que en aquellas envueltas yera de tot nueva. Creyoron tamién lo sello discografico DRO (Discos Radiactivos Organizados) a on que editoron los suyos propios discos, pero tamién los de chent como Glutamato Ye-Ye, Parálisis Permanente, Siniestro total u Decibelios.

Bell rato antes d'o concierto una buena ringlera de chent aguardaba ya en la puerta. Por una vegada, no yera yo lo mayor. Tot de revés, yera un d'os mas chiquetz. La mesma chent que yeranos en la puerta, bien podríanos haber veniu d'una reunión de l'AMPA de bell colechio. Teneba las mias dubdas quanto a ir ta iste concierto. Aviador DRO yeran pa yo tot un simbolo d'una serie de vivencias muit polidas y no quereba emporquiar-las si lo concierto resultaba estar un catén.

Las puertas s'ubrioron y bi entremos. Sobre lo scenario los sintetizadors y toda la "maquinalla" que farían servir. Prochectau, una serie de videos y de montaches visuals con fotos d'a colla d'antes mas y bell cartel. Entre que aguardabanos a los nuestros idolos, quasi 45 minutos, lo dj nos ufrió una sobrebuena triga de cancions de soniu tecno uitantero como What happens now, d'os zaragozanos Vocoder u Aquella canción de Roxy de La Mode. Ixos ratos d'aspera valen la pena si la mosica ye tant buena. Lo mesmo Biovac N, cantaire d'Aviador DRO, diría dimpués sobre lo scenario que yera "la millor presentación que les heban feito nunca". Entre lo publico, me sentiba una mica raro. De toda la sala nomas conoixeba a lo gran Yosi, d'Elektrocracia, quan por un regular trobo a-saber-las amigas y compas.

Con tot y con ixo, lo que querebanos yera veyer a los mosicos en directo. Dezaga d'ells apanyaban una pancarta que meteba "Anarquía científica", y los tecnicos feban los zaguers achustes. Y a la fin salioron t'o scenario. Con achustadors de colors metalicas sobre camisetas con lo simbolo d'a radiactividat. Y mayors d'edat, sí, pero conservando toda la rasmia d'a choventut d'esprito. Dimpués D'una arrisgada Rosemary pa empecipiar, arribó lo primer himno: Néstor el cyborg. CTA 102, responsable de "Estética informativa" seguntes ells mesmos, se metió en lo papel de Néstor y con una careta y clau anglesa en man, nos animó a bailar. A partir d'astí, himnos a l'arreu: Selector de frecuencias, La televisión es nutritiva, Ucrania en llamas, Programa en espiral...

Por la mia capeza pasoron alcordanzas de tantas y tantas vegadas que he sentiu ixas cancions. Aviador DRO no sonaba en directo como yo me pensaba ni lo show yera como heba esmachinau. Yera tot muitismo millor. Totz cinco components d'a banda se les veyeba disfrutar sobre lo scenario. Abaixo, nos deixemos de bailar ni cantar dengún de totz los temas que nos proposoron. CTA 102 se'n baixó bell par de vegadas como parte d'as performances que iba fendo a cada canción. Preboron d'acabar con Trance, en ixa parte d'o concierto que tot sabe que no será la final. Que tendremos bises.

Asinas arribó El retorno de Godzilla, una d'as que mas m'aganaba de veyer, encara que nomas fuese por poder alufrar un kaiju sobre un scenario. ¿Quantas bandas te fan ixo? Encara que con ixo se despidioron, consiguiemos, limpio chilar, que se'n fesen unatra. Cuento que no la teneban prevista, como creigo que confirmó un canso Biovac N, en decir "bueno, pero una, que ya tenemos una edad". Con Vortex, agora sí, despidioron lo concierto, recordando que en 2019 fa quaranta anyos d'a formación d'a banda, y que lo celebrarían con un show mas gran. 

Feba muito tiempo que m'heba despediu d'a posibilidat de veyer a Aviador DRO en directo. Como con tantas atras collas d'a mia nineza y choventut. Afortunadament a l'Aviador le queda vida pa muitos anyos encara, y aspero poder tornar a sentir-lo a-saber-las vegadas mas.

lunes, 24 de septiembre de 2018

L'amigo rico. Historias d'un cole de mosens XIII

Corazonistas, como quasi totz los colechios privaus pagaus por todas y totz, yera un cole pa chent con diners. Como tantos atras, feban servir toda mena de trucos pa que ixo no fuese evident ya que, en teoría, no pueden trigar a l'alumnau por lo suyo poder adquisitivo. La realidat yera que lo nivel economico d'a chent que bi estudiabanos yeran meyo-alto como poco.

Con tot y con ixo, bell "pobre" se les colaba. Recuerdo que tenebanos en clase un mozo que la suya familia no yera "de perras". No portiaba las zaguers maripis modernas de moda que bi hese, gosaba d'heredar ropa d'os chirmans y cosas asinas que en lo cole s'acumulaban a chent sin recursos. Estió tamién un d'os primers que empecipió a furtar en El Corte Inglés y en atras botigas mas como esporte que como nesecidat. Y qui les amostró como fer-lo a muitos atros. A soben se le clamaba "chitano" como faltada, asinas que quan leyiemos un diya en clase "Muerte de Antoñito el Camborio", un poema de Lorca que charraba de l'asesinato d'un chitán, a ixe mozo le cayió la embotada de "Camborio" pa la resta d'anyos que pasó en Coras.

En l'atro costau d'o nivel economico de clase mía yera Paco (nombre falso), lo mio "amigo rico". La mia familia teneba bell vinclo con la suya, no sé encara quál, y lo caso ye que empecipiemos a quedar chuntos. Ell viviba en un callizo d'Independencia, en un pisazo gran de tot. Le feban goyo las mesmas cosas que yo, asinas que a escape faciemos pacha. Yo coleccionaba G.I.Joes, uns monyacos de soldadetz que yeran bien de moda en ixos anyos. Cada monyaco costaba bellas 400 pezetas, si no me'n alcuerdo mal. Pero teneban tamién avions, autos y vehiclos hiperbizarros de toda mena, que valeban diners a embute. Yo en teneba belun, d'os chiquetz. Iste mozo los teneba quasi totz, incluyidas no una sino DOS Rolling Thunder, que yera como la mega ultra super nau d'os GIJoes. Un  zarrio a on que podebas calar soldadetz a trompicuesco. Me lo pasaba de bitibomba en casa suya, ya que en tener-ne dos, siempre me deixaba levar-ne una en las batalletas que febanos.

Dimpués empecipié con los tebeos. Yo me feba bell par de coleccions. Ell, todas. Gracias a ixo me podié leyer coleccions enteras, y entender muito millor un universo Marvel que en los ueitanta encara se podeba adubir a comprender de tot. Quan arriboron las consolas t'o nuestro universo ludico, prou que la cosa continó igual. Dimpués de buen ferrete, consiguié en unos reis que me mercasen la Game Boy. La viella, sin colors, y con lo chuego d'o Tetris que durant muito tiempo estió lo unico que tenié. Pacó la tenió malas que salió. Igual como la NES, la Master System, la MegaDrive, ... y mesmo la NeoGeo, la sola que arribé a tocar en la mia vida. Su pai guiaba un Toyota Supra, que a yo me pareixeba millor que Kitt, l'auto de "El coche fantástico".

Quan salibanos t'os recreativos, conoixié con ell por primer vegada lo concepto de "convidar" entre personas d'a mesma edat. Dengún no m'heba convidau nunca a cosa, y tardaría muito en tornar a fer-lo. Paco siempre me pagaba bella partida a dobles en las maquinetas quan yo ya heba acotolau feba tiempo los diners que me daban en casa. Y mesmo bella vegada dimpués nos febanos un refresco y bella laminería a o suyo cargo. A yo no me feba guaire goyo aquello, me pareixeba una mica humillant, pero con ixa edat ¿qui le diz que no a unatra partida y bell par de regalicias?

En casa mia nunca no me faltó de cosa. Quan dimpués ixamplé en l'instituto lo mio universo personal, paré cuenta que, de feito, yo veniba d'una familia "afortunada" en lo plano economico. Pero en lo cole, yo teneba "lo normal" de chuguetes y, pa forro de bota, compartiba amistat con uno que teneba un nivel economico a anyos luz d'o mio. No entendeba como aquell zagal podeba permitir-se totz aquellos chuguetes, comics, consolas y videochuegos, y a yo se me negaba l'acceso a tot aquello. Ni por qué mi pai heba trigau tener un R-19 en cuentas d'ixe Toyota tant pincho. Con las explicacions que me daban, me pasaba como con las que me daban sobre la relichión, que no les veyeba mica sentiu. 

En pasar ta l'instituto, me trobé con la realidat. Astí convivié con chent con muitismos menos recursos que la familia mia, y con beluno que mesmo teneba muitas mas perras que Paco, pero de familia de royos que heban decidiu que estudiase en la publica. Tamién tenié profesoras y profesors que me dioron las ferramientas pa poder deducir por qué unas personas tienen uns nivels economicos y de vida y atras, atros. Probablement si hese acabau BUP y COU en Coras, hese tardau muito mas a tener ixa envista, a conoixer ixa atra parte d'a realidat. U mesmo talment no la hese conoixida nunca. 

Coras, como totz los coles privaus, trigaba y triga a los alumnos por nivel economico familiar. Ixo, antimás de inchusto, niega a lo suyo alumnau lo contacto con toda una realidat socioeconomica en una etapa de l'aprendizache a on que la empatía con atras personas menos favorecidas habría d'estar fundamental. Pior educación, y financiada por todas.

viernes, 21 de septiembre de 2018

'Vosotros', 'ustedes', 'sopars' y 'cenes'. Por Carles Terès

En Facebook, charrando sobre temas de standards y amostrar-los en la educación publica, empecipió un chiquet debat. Un d'os debatients estió Carles Terès, autor de Licantropia, libro ganador d'o Guillem Nicolau de 2011, y d'o blog L'esmolet, toda una referencia en la blogosfera aragonesa. L'articlo orichinal, titulau 'Vosotros', 'ustedes', 'sopars' y 'cenes", lo podetz leyer en lo suyo blog, y contino tos pencho la versión en aragonés.

Iste Cabo d'anyo s'han anyadiu a la colla de Torredarques los amigos Rosana y Marcelo con los suyos fillos Tigist y Mulatu. Son archentinos y fa mas de deciueito anyos que viven en Espanya, concretament en Madrit. Nos conoixiemos en Addis Abeba, quan i fuemos a buscar a los nuestros fillos respectivos. Les amostremos lo lugar, una mica Morella y mesmo lo centro de salut de Vall-de-roures - cosa important, tranquilos.

Como en la chiqueta colla de Torredarques bi ha catalans, estió inevitable que en la cena de despedida d'o 2017 surtise lo tema d'a situación. Que se le va a fer. Pero a yo lo que m'intresó estioron las conversas sobre los nuestros respectivos dialectos. L'archentino en ye un de bien rico, con fama (talment mereixida) de estar seductor por la suya mosicalidat dulza y lo suyo lexico peculiar. L'amigo Marcelo nos recontó que quan ell estudiaba en Buenos Aires le ensenyaban lo mesmo espanyol que en las escuelas d'os suyos fillos en Madrit. A pesar d'ixo, y como tot lo mundo puet comprebar, la modalidat archentina pervive cerenya y sin rastro d'iberización. "Yo estudiaba 'tú' y 'vosotros', pero siempre digo 'vos' y 'ustedes'". L'expliquemos que por ista parte beluns s'alticaman si en la escuela s'amuestra 'sopar' u 'doncs' en cuenta de 'cena' u 'pues'. "No lo entiendo" dició Marcelo. Yo tampoco.



martes, 18 de septiembre de 2018

Tierra de barrenaus: Quarta temporada

Acaba un curso intenset. Muitisma actualidat politica, lingüistica, mosical y de toda mena. Un anyo radiofonico a on que prebé de cambiar lo formato de nomás un tema por programa, y fer-ne uno de seccions. Con tot y con ixo, no deixé de fer monotematicos.

D'as quatre temporadas, probablement ista siga la que mas convidadas ha recibiu. Con temas tamién bien variaus, reflexo d'iste blog a on que tot i culle: mosica, politica, sociolochía, medio ambient, historia, luengas, ... De tot en catorce programas, a on que se incluye l'especial que facié pa la vaca de mullers d'o 8 de marzo y l'especial d'Estrela a estrela. En lo listau d'abaixo tamién calo lo programa especial sobre lo proceso independentista de Catalunya, que grabé "entre temporadas" y que por ixo no arribó a incluyir-se en lo resumen d'a tercer temporada.

En iste anyo, bien duro en ocasions por qüestions personals, la radio s'ha convertiu en un cubillar a on que paso sobrebuenos ratos con las convidadas. Creigo que ha estau una gran temporada con temas bien intresants y programas que vale la pena repasar-se de cabo ta quan. Aspero, como siempre, que tot isto faiga honra pa que l'aragonés tienga una mica mas de presencia en la esfera publica aragonesa y pa toda la chent que lo ye aprendendo.

La cinquena temporada ya se ye cocinando en ixe furno varreau que tiengo en la capeza. Tiengo muitos temas y convidadas ya pensaus. Pero soi mas que ubierto a tot lo que me proposetz, asinas que aspero las vuestras alportacions sobre lo que tos ha feito goyo, lo que no, y lo que tos faría goyo de sentir en istos dotze meses y ¿tretze? programas que nos aguardan pa lo curso 2018/2019.


Y prou que sí, tot isto no hese estau posible sin l'aduya de todas las colaboradoras: Lorient, Chorche R., Tamara, Mario, Cherardo, Krevi, Diego M., Susana, Pati, Chuserra, Fer E., David P., Miguel M., Diego C., Chabi T., Lucía, Chabi Prau, Dabi A., Chorche P., Alfredo, Anchel, Armando, Mario, Elena, Laura C., Silvia C., Ruben S., Ruben R., Dani L., Dabi F., Chuse Raul, Juan Pablo, Dabi L., Txema, Guillén G., Guillén T

Temazos 3. Tierra de barrenaus 4x13

sábado, 8 de septiembre de 2018

Platero y tu, y yo

Yo nunca nunca... soi estau en un concierto de Platero y tú. A qualsiquier que siga d'a mia cheneración le pareixerá raro, en estar una d'as collas mas famosas en lo panorama rockero d'os novanta y que antimás visitoron Zaragoza un ciento de vegadas. No estió por que no me fesen goyo, que me'n feban, ni por un tema de postureo, que en isto d'a mosica nunca no n'he teniu guaire, sino por toda una serie de coincidencias que facioron que nunca no podese veyer-los en directo.

A los Platero, los va conoixer en Charava, en un d'os pipetes que teniemos. Beluna d'a penya se fació con una cinta a on que le heban grabau las cancions que mas goyo le feban. Todas las malas, en la mia opinión. La variedat mosical no i yera guaire valurada, asinas que cada verano sonaban tres, quatre u cinco casetes, como muito. Ixe anyo le tocó a Platero. Juliette, Déjame en paz, Mari Madalenas, Si tú te vas... Lo pior d'a colla sonando a l'arreu durant totz los diyas de fiesta. Lochicament, a escape les pillé buena quimera. Como siempre en lo lugar, toda la mosica d'o mundo,  se dividiba en "mosica", que yera lo que sonaba en los 40 aquell anyo, y "heavy" que yera qualsiquier cosa a on que bi hese un solo de guitarra. Cada verano tenebanos pleitinas por qué porcentache de cada cosa heba de sonar. Ye cabolioso que yo prebaba de que sonase mas "heavy". Aquell anyo, "la cinta de heavy" yera ixa de Platero, asinas que no podié sentir ni una canción decent en lo nuestro pipete.

A partir d'aquell anyo, con a-saber-la reticencias, empecipié a ascuitar atras cancions suyas. Las mias amigas de l'instituto me'n pasoron y en l'Atro, afortunadament sonaban a ormino. A la fin, como quasi todas en la mia cheneración m'acaboron fendo goyo.

Pa Pilars, como me fa goyo tantas cosas, gosaba de trobar-me con a-saber-las dubdas en fer-se publico lo programa. Muitos diyas s'encertaba que quereba ir ta dos u mesmo tres d'os conciertos que se feban en la ciudat. Asinas que heba de trigar. Totz los anyos, un d'ixos conciertos yera Platero y tú, asinas que, como siempre tornaban t'aqui, me pensaba que ya los veyería belatro anyo. Consello: si tos fa goyo un grupo de mosica, itz a veyer-lo antes con antes. Nunca no se sabe quánto pueden durar chuntos.

La relación con Extremoduro yera mas que evident. Compartiban scenarios y mosicos, y mesmo arriboron a grabar aquell marabilloso "Extrechinato y tú", a on que Robe, Uoho y Fito meteban mosica a los poemas de Manolo Chinato. La fin d'os novanta y lo prencipio d'os 2000 estioron la fuga d'ixe microverso mosical, sonando en totz los bars y fiestas d'os lugars, y fendo conciertos a trompicuesco. Quan amaneixió lo primer disco de Fito & Fittipaldis, dengun no creyiemos que Platero ise a dispareixer. Lo veyebanos como bella mena de spin off pa grabar atras cosetas que le aganaban a Fito.

Ironicament, unas d'as primers vegadas que vinió Fito con la suya nueva banda, sí que lo va poder veyer. Estió en lo mitico guariche Canal 44. Una d'as salas mas zaborreras a on que soi estau nunca. En noviembre de 2002 acullió un concierto suyo, recient publicau lo segundo disco y encara con asperanzas de que Platero y tú no se separasen. Chunto con ell, tocaba en ixe concierto Azero, que empecipiaban a fer-se nombre en la scena aragonesa. Fito encara teneba bella miqueta de rasmia, pero ya iba sonando esbafau. Y mas a lo canto d'Azero que yeran en un d'os suyos millors momentos. 

Poquet a poquet Fito fue ixamplando lo suyo fandom. A pur de sonar en las radioformulas y de fer esbarrar la suya mosica enta un pop-rock suau, libre de qualsiquier mensache politico y de buen minchar pa lo publico cheneral. Con tot y con ixo, le die una zaguer oportunidat en una chira que le trayió ta Zaragoza, t'o Pabellón Jose Luis Abós, que en aquellas envueltas se deciba Principe Felipe. De teloneros, la Cabra Mecanica que, igual como heba pasau en lo concierto de 2002, me facioron muito mas goyo que no Fito.  Lo pabellón, a rebutir, ixo sí, d'a-saber-la chent que no pisaría l'Atrio ni que i regalasen forfaits. Nos estiemos tot lo concierto en candeletas, aguardando que en bell momento empecipiase a fer bella canción una mica mas fura. Nos quedemos con las ganas. A la fin, la mia quiesta Arale, preguntada por lo concierto por una periodista de TVE, respulió que no le heba pareixiu mal pero que "ixo yera pop, no pas rock". Y ye una buena definición. Fito ye un buen mosico, que fa cancions que lo petan, pero que a yo me deixó de transmitir cosa fa muitismo tiempo.

Por cada vegada que suena en la radio, y no en son pocas, trobo a faltar a los Platero. Me foi cruces de que qui cantaba Rompe los cristales, No hierve tu sangre, Lo que os merecéis, ... s'adedique agora a fer cancions d'amor no aptas pa diabeticas entre que se fa fotos con Albert Rivera u policias espanyols. Astí sí que me bulle la sangre

Pero sobre tot, me repenedeixco de no haber iu ta garra d'os conciertos de Platero y tú quan va poder. En ixe mesmo listau, de collas que me fan goyo pero que nunca no he visto en directo, en tiengo mas como Betagarri, Xeic u Fongo Royo. Aspero que no me torne a pasar.

martes, 4 de septiembre de 2018

Sagas X-Men: Los Nuevos Mutantes. Tercer Chenesi

Gracias a un amigo con perricas que tenié de crio, podié leyer-me a-saber-las d'as coleccions que s'editaban en los anyos ueitanta y novanta. La mia paga me daba pa seguir Uncanny X-Men, Avengers y poco mas, asinas que heba de tirar d'amigos, bibliotecas y lo que iba furtando d'a on que podeba. En ixos anyos encara yera posible seguir toda l'actualidat mutante, y con la falaguera que teneba - y tiengo - con ixe universo, por las mias mans pasó quasi tot lo material que se publicó alavez. Quasi tot, y no pas tot, porque una d'as coleccions que no se feba lo mio compa rico, ni furté d'o Corte Inglés, ni consiguié en garra biblioteca, estió Los Nuevos Mutantes. Tot lo que en conoixeba yera por la suya presencia en crossovers como Inferno, u por los suyos zaguers numeros, ya lideraus por Cable. Asinas que quan salió a la venta lo tomo que replegaba las suyas primers aventuras, me lo pillé de camín.

Lo tomo replega comics editaus entre 1980 y 1984. Concretament un Marvel Team-Up, con la primer aparición de Karma, y la presencia d'os Quatre Fantasticos y Spiderman, la primer novela grafica, a on que se presienta la primer alineación d'os Nuevos Mutantes, la mini-serie Magik y, prou que sí, los primers 17 numeros de The New Mutants. Antimás bi ha bell articlo de Raimon Fonseca, explicando a-saber-los detalles, que aduyan a contextualizar los anyos que se escribioron ixos comics.

Entre los autors, la mayoría d'o volumen ye guionizau por lo chenial Chris Claremont, encara que tamién i colaboran Frank Miller y Bill Mantlo. Quanto a los dibuixos, conta con las mans de gran como Sal y John Buscema, Paul Smith, Frank Miller, Bob McLeod y Ron Frenz, en un tiempo anterior a l'arribada de Bill Sienkiewicz, que estió un d'os motivos pa no acercar-me a ixa serie en los mios tiempos.

En ista primer etapa d'a colección podemos leyer sobre los orichens d'o primer equipo de Los Nuevos Mutantes, integrau por Karma, Cannonball, Wolfsbane, Psyche y Sunspot. La novela grafica ye un tipico comic d'orichens, con personaches con unas personalidatz muit marcadas y bien diferents que, antimás, tienen procedencias tant distintas como Vietnam, Brasil u Escocia. A partir d'a primer trobada entre totz ells, se va teixindo tot un rete de relacions personals. Ye tot un goyo veyer como en aquellas envueltas no bi heba tanta prisa por que los protagonistas se barallasen con bell enemigo, y se preneba todas las pachinas que calese pa recontar como interactuaban entre ells. En estar adolescents, antimás, tienen toda ixa ripa de complexos y miedos propios d'a suya edat.

Tamién como ye tipico d'ixa epoca, las alumnas d'a Escuela de Charles Xavier van conoixendo china-chana los suyos poders y entrenando-los. Dende un prencipio que no los dominan ni brenca ni meya, dica que empecipian a fer-los servir con bella estrucia. Por las suyas pachinas pasan enemigos de peso como lo Nido, los centinelas u lo Club Hellfire, que esdevendría a escape en la suya nemesi con la formación d'os Infernals. Como buen comic Marvel, tamién i amaneixe, prou que sí, los X-Men y atros superherois como Spiderman u Cloak y Dagger, tant de moda alavez. En lo mas puro estilo Chris Claremont, l'equipo va cambiando. A la formación orichinal se le anyaden Magma y Magik y la presencia contina de Kitty Pride, fendo un equipo muit mayoritariament formau por zagalas. A primers d'os 80 y continando con lo costumbre tant claremontiana d'equipos con gran presencia femenina. No cal ixuplidat que los X-Men d'alavez tamién gosaban de tener mayoría femenina. 

Probablement lo millor d'o tomo, antiparte d'ixa primer novela grafica a on que conoixemos los orichens de l'equipo, ye la miniserie de Magik. Una autentica choya que explica qué pasó en los anyos que pasó la chirmana de Colossus en lo Limbo y como empecipió a aprender artes machicas. Una aventura de quatre numeros con la presencia d'una Storm viella y bruixa y una Kitty Pride felinizada a on que podemos veyer por primera vegada a personaches que dimpués serán tant importants como Belasco u S'ym.

Entre lo pior, que de cosas malas tamién n'i hai, la tant absurda como innesezaria aventura de l'Equipo America, unos motoristas (penibles) que les acompanya lo misterioso (y penible) "motorista fosco". Antiparte de no tener mica sentiu, lo que en los comics pasa con relativa freqüencia, ixos numeros se fan bola y cuestan d'acabar. Afortunadament, en acabar-se, ya va tot de puyada y no t'aburres ni una pachina.

Sin estar yo guaire de recosiro, y muito menos quanto a los comics, m'ha feito a saber qué goyo tornar a trobar-me con ixa sabor ueitantera de tebeo "culebron" que a soben yera mas important las relacions entre Cannonball y Magma, u la envista que teneba d'o mundo una nina criada en un cristianismo radical como Wolfsbane, que a qui le daban lo sobo que tocase. Las personalidatz yeran coherents, teneban un sentiu y evolucionaban d'una manera lochica. Probablement porque teneban lo mesmo autor durant anyos arrienda. La mecanica actual d'o comiqueo superheroico, cambiando de guionistas cada poco tiempo, con poca letra y muito dibuixo, y con personaches que a ormino s'han d'adaptar a los concietos d'os guionistas d'as suyas versions cinematograficas, fan que ixo siga de bien dificil conseguir. Lo comic actual tien muitas atras virtutz, ye verdat, pero fueras de bella excepción, trobo a faltar mas "medolla" y mas humanidat en lo tractamiento d'os personaches. Qualcosa que ye bien present en iste tomo.

La siguient etapa d'o grupo empecipia con la incorporación d'o debantdito Bill Sienkiewicz a l'equipo creyativo. Antes mas le teneba firme quimera, en tener un estilo que nunca no me fació goyo y que mesmo se me feba de mal leyer. Con lo tiempo, los gustos me han cambiau, asinas que talment lo siguient tomo acabe fendo parte d'a mia biblioteca. A fe que iste m'ha deixau con ganas de mas.

domingo, 2 de septiembre de 2018

Temazos 4. Tierra de barrenaus 4x13

Como en cada temporada, Dabi, Ruben y yo nos chuntemos pa pensar en lo programa que zarra iste curso radiofonico. Tenebanos bella ideya que hebanos iu desarrollando durant muito tiempo y que a escape refusemos porque significaba masiada fayena. Lo resultau: iste programa de temazos. Lo mas largo dica agora y, en la mia opinión, lo mas divertiu.

 
Por quasi tres horas, hemos trigau dotze temas dividius en decadas: 80, 90, 2000 y 2010. Cadaún seguntes lo suyo criterio. Como digo siempre en la entrada d'o programa, "bueno u malo, tu decides". Rap, flamenco, ska, heavy, tecno, punk, reggaeton,... no tenemos problema en ascuitar mosicas de toda mena, si son buenas, como pensamos que en son totz los temas que tos proposamos.

Si yes nuevo, puetz sentir-te tamién Temazos, Temazos 2 y Temazos 3, pero no ascuites totz a l'arreu que te puet dar un mal. Aspero que tos faiga goyo y, si lo pasatz la quarta parte de bien que nusatros grabando-lo, a fe que tos ne fará.