jueves, 27 de enero de 2022

Eurovision y luengas: Terra, de Tanxugueiras

Han caliu 44 anyos, dende que s’aprebase la constitución espanyola, pa que existise la posibilidat de que una canción cantada en una luenga oficial diferent d’o castellano podese representar a RTVE en lo festival d’Eurovisión. Terra, la canción en gallego, y con frases en euskera, catalán y asturiano d’o grupo Tanxugueiras, participó lo pasau día 26 en lo Benidorm Fest, a on que s’ha de trigar lo tema que irá t’o festival europeu. Qualsequier abance en la visibilidat, difusión y promoción d’as luengas minorizadas ha d’estar bienvenida. Mas si se fa con un gran tema como iste Terra y con un mensache tant sinyalers como “No i hai mugas”, la frase que repiten en ixas debantditas luengas. Pero lo solo feito de que haigan pasau ixos 44 anyos ye un eixemplo cabolioso d’a discriminación lingüistica que seguimos patindo en l’estau espanyol.

Queda luent, en 1968, la prebatina que fació Serrat de levar lo catalán t’o festival. Lo rechimen franquista no lo permitió y lo cantautor estió sustituyiu a tot meter por Massiel. Lo catalán si que consiguió estar-ie present, en Eurovisión, pero no pas de man de l’estau espanyol. Marta Roure representó a Andorra con lo tema Jugarem a estimar-nos en 2004. Atras luengas, de toda mena, han representau a diferents estaus: minorizadas, minoritarias, aloctonas y mesmo artificials.

A pesar d’ixe aponderable y bien important paso entabant que suposa iste “Terra”, la discriminación lingüistica ent’as luengas que no son lo castellano ye interiorizada, banalizada y omnipresent. Eixemplo en ye la presentación que tenió la canción en la gala tevisiva d’o Benidorm Fest, de man d’Inés Hernand y Alaska. Lo guion, en un programa asinas, gosa deixar poco espacio a la improvisación, asinas que si i hai que acumular culpas, habrían de levar-se-las l’equipo de guion y no pas las presentadoras. Podetz veyer lo video en iste tuit de l'activista por l'asturiano Inaciu Galán. La transcripción ye contino:

Inés: Bueno, Bélgica ha enviado una canción en idioma inventado no una, sino dos veces, en 2003 y en 2008, Alaska.
Alaska: Sí, pero bueno, nuestras siguientes candidatas a representarnos no se han inventado nada. Al contrario: lo que han hecho ha sido incorporar a la letra de su canción, a Terra, esas lenguas cooficiales que tenemos en este país.


En tasament meyo minuto se fa vistera ixa discriminación d’una manera tant sutil que muitas nian en pararán cuenta. Cal decir que en la gala, se relacionaba, de contino, la canción presentada con la larga historia eurovisiba. Quan se presentó, por eixemplo, a Azúcar Moreno, qui aspiraban a representar a Espanya por segunda vegada, se remeró atros eixemplos d’artistas que repitioron sobre ixe scenario como Serafín Zubiri u Conchita Bautista. Buscando ixe filo que se relacionase con una particularidat d’a canción Terra, como ye que se canta en una luenga minorizada, podrían haber recurriu a qualsequier d’os idiomas minorizaus que han representau a estaus en Eurovisión. Manimenos, decidioron charrar d’anecdotica representación de Belchica con una luenga artificial. L’adchectivo inventada remite de camín a ixe mantra d’o espanyolismo lingüistico que nos priva, a todas las fabladoras de luengas que no sigan lo castellano, de tener una variedat culta supradialectal, lo que por un regular clamamos estandar, con l’argumento de que ixo ye un “invento” que va en contra d’as variedatz vivas, como si ixe proceso no heses existiu -y continase existindo - en castellano y las suyas variedatz s’hesen acotolau por ixo. S’encarga Alaska, en la respuesta, de aclarir que las luengas presents en la canción no son inventadas. “Tot lo contrario” diz. Alavez, ¿por qué ixa referencia a la luenga artificial d’a canción belga?. ¿por qué no una referencia a atras luengas minorizadas? ¿por qué no un mea culpa y que Inés decise, por eixemplo: “Bueno, bi ha habiu muitos paises que han ninviau cancions en luengas que no se parlaban en tot lo suyo territorio. Espanya, manimenos, siempre ha ninviau cancions en castellano y, en tot caso, con bella frase en anglés. Iste anyo, talment cambee ixo si lo grupo que canta contino resultau lo mas votau”. Regular que un buen guionista puet trobar una formula millor, pero cuento que s'entiende lo que quiero decir.

No somos feitas a detectar ixa discriminación lingüistica. Asinas que vaigamos t’a discriminación racial a on que tenemos mas costumbre. Esmachinemos que pa presentar a las Azúcar Moreno, en cuenta de fer referencia a ixa segunda oportunidat de participar-ie, se fese a la suya condición de chitanas. Y que Inés Hernand, leyendo lo teleprompter, decise “Bueno, Francia ha ninviau cantaires negros, no una sino dos vegadas, en 1990 y 1992, Alaska”. ¿A que aquí sí que se veye cabolioso como ye un comentario racista? ¿A que rebute d’ixe subtexto de “imos a deixar que se presiente la purria ista”? ¡Que buenos que son los blancos castellanoparlants que deixan participar en la suya fiesta a chitanas y gallegoparlants!

Se podría charrar d’a triga d’o vebo “incorporar” que no acabo d’entender ya que cuento que Tanxugueiras escribiría la canción en gallego y, en tot caso, prenió la decisión de meter ixe “no i hai mugas” tamién en catalán, asturiano y euskera. Pero creigo que ye mas intresant y important la segunda parte, la que clama “ixas luengas cooficials” a las quatre representadas. Antimás d’estar mentira - l’asturiano encara no’n ye - tornamos t’o calificativo de “cooficials” pa clamar a las luengas oficials que no son castellano. A pesar de que ocupan articlos diferents en la constitución (lo 3.1 pa lo castellano y lo 3.2 pa la resta) las luengas oficials son todas igual d’oficials en los territorios a on que conviven. No i hai una, lo castellano, que siga mas oficial y una ripa (gallego, asturiano, euskera, aragonés, occitano, catalán…) que sigan “cooficials”. Lo castellano ye tant cooficial como l’occitano. No cambea l’estatus suyo sino la extensión de territorio a on que disfruta d’ixe estatus. Siempre que se fa servir ixa terminolochía i hai la intención - explicita u implicita - de meter-las en un libel inferior

Lo luengache no ye inocent. Esleixir unas u atras parolas, expresar-se d’una u atra manera, ye representar los nuestros pensamientos. Ya siga con intencionalidat u simplament revelando como concebimos lo nuestro entorno. Qui escribió ixas ringleras tien de tot interiorizada la discriminación lingüistica que i hai en l’estau espanyol u, pior encara, sabe bien como fer de menos a qualsiquier prebatina de que la diversidat lingüistica d’o Reino d’Espanya se faiga present en un festival internacional con millons d’espectadors.

Bienvenidas istas Tanxugueiras y qualsequier iniciativa que visibilice las luengas minorizadas. Sisquiá sirva pa que chire la envista que tiene ixa Espanya monolingüe, y parte d’a plurilingüe, sobre la riqueza d’o patrimonio lingüistico.

martes, 25 de enero de 2022

Tierra de varrenadas edición virica. Tierra de barrenaus 8x10

Nos hemos estau quasi dos anyos sin pillar-nos lo virus. No pas por cudiau, que prou n'hemos teniu pero nomás que atras personas. Ni por falta de vida social, que talment en bella ocasión nos n'ha sobrau. Pero lo caso ye que dica agora eslampabanos. Y digo dica agora porque, pa empecipiar con rasmia 2022, nos pillemos la covid. Arale y yo, que pa ixo lo compartimos tot. 

Asinas que, encadadas unatra vegada mas, no tenebanos atra opción que fer un Tierra de varrenadas, lo podcast que faciemos en lo primer encadamiento. Grabau, como siempre, en l'ordinador de casa, sobre la mesa d'a sala buena, con bella minchanga ruixiada con biera y vermu, y Kurt alufrando-nos fito-fito como querendo participar en lo programa. Ya yeranos a pocas de acabar l'encadamiento - de feito nos dioron l'alta a l'atro día de grabar - asinas que, basicament, charramos de cómo s'han pasau istos días, de beluna d'as cosas que hemos visto y leyiu, y d'as nuestras fateras.

Asperemos que no nos calga fer mas edicions de Tierra de varrenadas u que, si la femos, siga como l'anyo pasau, por un exercicio de recosiro y memoria. Me faría goyo de decir que me foi alufras de que isto remate antes con antes, pero levo fendo-me-ne dende la primavera de 2020 y aquí seguimos, asinas que simplament aguardaremos y iremos disfrutando d'as cosas buenas y asumindo como podamos las malas. Tanimientres, siempre tendretz un poquet de radio en aragonés pa acompanyar-tos. 

#Programa 117

viernes, 21 de enero de 2022

En bici totz los días

Lo mio vehiclo principal ye la bici. Totz los días la foi servir pa ir a treballar, t’o chimnasio, fer mandaus y lo que calga. Leva en la mía vida dende que m’independicé y me cuesta pensar en mover-me d’atra manera. De feito, me foi cruces a sobén de cómo muitas personas no la fan servir tamién. I hai qui no puet, por diferents y respetables razons de toda mena. Pero pa qui puet y encara no lo fa, aquí van los mios motivos, u no.

No foi servir la bici por una qüestión de fer esporte u de tener mas salut. Pa ixo foi atra mena d’actividatz. Encara que sí que ye verdat que va de pistón. Fa anyos, quan encara yera luent la mía crisi d’os quaranta que me fació empecipiar a correr, escalar y ixas cosas que femos la «maduralla», quan haber deixau de fumar yera bien recient y encara teneba risgo serio de recayer, fue t’o medico pa bella revisión.

- ¿Fumas? - me preguntó, de manera rutinaria.
- Fa poco que lo deixé.
- ¿Bebes?
- Sí, prou.
- ¿Alimentación?
- Minchanga vasuera en lo 90 % - Ya me veyeba hespitalizau con ixa serie de respuestas.
- ¿Esporte?
- Ni por la tele. Bueno... - pensé un momentet – voi en bici a treballar y me muevo asinas por la ciudat de cutio.
- ¿Ixo quanto ye?
- Vinte minutos d’ida y atros vinte de tornada: quaranta. Y un rato mas si voi ta bell cabo, claro.
- Pues ixo cuenta como esporte.

Asinas que, con la vida que levaba, probablement ixos quaranta minutos de bici diarios me feban muita mas honra que no me pensaba. Pero no ye por ixo que voi en bici.

No voi en bici por lo medio ambient. Encara que ye verdat que tiengo la consciencia muito mas tranquila de saber que lo rastro de carbono mío ye muito menor y que, tot y que chiqueta, foi la mía alportación a que lo cambio climatico no siga tant furo. Quan voi por la calzada, dezaga de bell auto d’os que encara fan fumo, minchas de cerca toda la mierda que s’avienta t’atmosfera. De nomás un auto. Piensas dimpués en los millars d’autos que circulan cada día por la nuestra ciudat y en que tot ixo nos lo somos minchando los suyos habitants terne que terne y fer-te una gambada por lo centro te pareixe una actividat de risgo. Veyes las estudios de muertes causadas pro la contaminación de l’aire en la ciudat y te pareixen quasi optimistas. Por ixo, bella vegada me veyerás guardando distancia con l’auto de debant, u aladiando-me, pa mirar d’alentar una miqueta menos de fumo. Ir en bici, dende la envista de calidat de l’aire ciudadano, no nomás ye bueno pa yo. En ye pa todas las habitadoras d’a ciudat, asinas que, quan se diz ixo de que habríanos de pagar un impuesto de circulación, igual como los autos, talment caldría responder con que no nomás no somos un prechuicio pa las zaragozanas, como los autos, sino que contribuimos a fer, pa todas, una ciudat mas sana y respirable. Pero tampoco no ye por ixo por lo que voi en bici.

No voi en bici porque siga barato. Que en ye. Y muito. Pero podría permitir-me ir totz los días en tramvía a treballar. Y en auto, que en tiengo y, dende fa bell anyo, adubo a pagar-le la bencina. De feito cada vegada que implo lo deposito pienso que con ixo me podría pagar una bici de segunda man. Con lo que gasto en tres u quatre viaches, que pa ixo en tenemos, d’auto, una bici nueva. Y con lo que gasto a l’anyo, una mountain de verdat y no pas lo zarrio que tiengo, una chiqueta d’ixas que se doblan y unatra pa carretera. Ixo considerando nomás la bencina, sin impuestos, reparacions ni pinyoras. Pero tampoco no ye ixo por lo que voi en bici

Voi en bici, sobre tot y principalment, porque ye eficient. Los días que he d’ir a treballar en tramvía u auto, por qualsequier motivo, he de salir antes de casa. I hai días que lo tramvía fa tarde, u i hai vaga, u s’esmarchina. Con l’auto, quan no tenebanos garache, heba de foter-me mas rato fendo vueltas por lo barrio pa trobar a on deixar-lo que lo tiempo que tardaba en ir t’o treballo. Con la bici, de puerta ta puerta. Agora i hai aparcabicis por tot y, a una mala, se puet deixar enreligada en bell cabo. Lo ret de carrils bicis permiten mover-te por muitismos puestos sin acercar-te t'os autos. Por los que no, las conductoras ya no son las de fa vinte anyos y, en la suya mayoría respetan prou a las ciclistas. Siempre i hai bell carnuz, pero ixo ye inherent a la humanidat y toda la educación civica d’o mundo no lo cambiará nunca.

La eficiencia d’a bici ye difuera de toda dubda. Totz los estudios la confirman. No soi tant fan d’a bici como tos podetz pensar u como atras companyeras y amigas. Yo m’estimo mas caminar y, si tenese lo mio treballo a vinte minutos caminando, no faría servir la bici. De feito, quan he de fer mandaus y tiengo tiempo, foi servir las mias garras y de paso disfruto una mica d’ista ciudat que tanto amo. Pero si tiengo prisa, que por desgracia ye lo normal, con la bici me planto en un petén a on que quiera. Pa yo son buenas tamién las razons de salut, economicas y medioambientals, prou que sí, y he de reconoixer que tos he enganyau una miqueta porque ixas tamién son razons por las que foi servir la bici. Manimenos, con las valors predominants actuals a on que tot ixo queda a un costau y lo important ye fer cien mil cosas cada día y fer-las a tot meter, creigo que l’argumento d’a eficiencia se ye fendo servir poco dende qui desfendemos la bici, y que tien un gran potencial pa convencer a la chent de, lo menos, prebar ista opción. Pa muitos casos, ye verdat que ye imposible. Si treballase, que me sé yo, en La Muela, pues habría d’ir-ie en auto. Pero pa muitismas sería lo millor y mas eficient medio de transporte. Agora nomás cal que en paren cuenta. Como deciban los Skabeche: ¡recupera tu bici y pedalea!

lunes, 17 de enero de 2022

Queixar-se como cal

Escribiba fa uns días sobre los bancos y las queixas que, como usuarias, habríanos de fer-les. Remataba lo post fendo un friendly reminder de que, encara que ye chusto que te queixes por un mal servicio, siempre cal parar cuenta de que yes parlando, por un regular, con una companyera de clase, una treballadora, que no va a heredar lo banco, que no ha decidiu meter-te ixa comisión u que no puedas ingresar diners que los martes impars de luna en mingua y que no gosa poder fer cosa pa cambiar-lo que puyar la queixa a una persona a qui nunca no conoixerás.

En lo mío treballo, entre atras funcions, tiengo la de recibir las queixas d’as usuarias. Beluna mas razonada, belatra mas concietera y unas poquetas sin mica razón. He de decir que, la mayoría d’as vegadas, las queixas son razonables y la chent educada y que, charrín-charrand, tot se puet solucionar. Pasa a sobén que soi d’alcuerdo con la posición d’a clienta en contra d’a interpresa a on que treballo pero que, en no estar la decisión en las mías mans, no me queda atra que fer un protocolario «paso la queixa a dirección» y asperar unas horas pa decir-le por mail u whatsapp lo mesmo que le he explicau ya en persona u por telefono.

I hai un zaguer grupo, bien se vale que a saber que minoritario, de carnuzas que vienen a solucionar los suyos problemas mentals u vitals t’as fayenas d’otri. Dende lo primer momento amuestran una total falta de modos, t’explican cómo fer lo treballo tuyo y te menazan con un ciento de cosas d’as quals sabes que no pueden u no s’atrivirán a fer. Lo millor, si no quiers que lo suyo vereno te chupeixca, ye deixar-les charrar. No quieren solucionar lo suyo problema. Se la bufa lo suyo problema. Quieren chilar-te, contrimostrar la suya posición de poder, sentir-se superiors a belatro por un momento en la suya vida. Asinas que ascuito las suyas faltadas, anyado la información que calga, les digo que prengo nota y poco mas. Quan se cansan, torno t’a fayena y tal día en fará un anyo. Plegar a tener ista actitut me costó un tiempo, ya que antes, como muitas atras, he pasau por las fases de prebar de fer-les venir a plego, de solucionar lo problema suyo a pesar d'os malos modos u mesmo de desfender los intreses d'a interpresas y las suyas normas tot y que no en siga d'alcuerdo.

D’ixa falta de respecto a lo treballo d’otri, d’ixa mala manera d’entender la chusta queixa por un servicio mal recibiu, n’i ha habiu dos eixemplos bien caboliosos en zagueras. L’un, lo de l’ababol pixauto que se metió a grabar a un cambrer d’un kebab pa queixar-se de fateras, fendo-le chantache con que lo yera retransmitindo en directo por lo suyo TikTok. Pa que yo recuperase la fe en la humanidat, y porque a lo zagal se le veye que ye un carafiemo dende lo primer segundo, la reacción d’a chent estió dar-le a lo kebab, a l’atro día, un fascal d’estrelas en las valoracions de Google.

La segunda tien relación con la polemica demanda d’o pasaporte covid en bars d’ocio nocturno. Una d’as conseqüencias buenas d’ixa decisión, nomás d’anunciar-la, ya que en muitos casos sisquiá ha plegau a implementar-se, ye que a-saber-la personas que no quereban vacunar-se por un fuertes principios politicos y morals, los han deixau aparcaus por una de bravas y dos bieras. En l’atro costau ye meter-les un entrepuz a muitos bars chicotz que ya prou tienen con aguantar a seguntes qué parroquianos, que les ha costau fer-les venir a plego pa que no fumen en las mesas y se metan la careta. La compresión d’os clients, igual como en lo mio treballo, cuento que ha estau la norma cheneral. Independientement de que se siga d’alcuerdo con lo pasaporte covid u no, la cambrera no tien la culpa. Ni decidió la lei, ni se la puet blincar y, en lo caso de bars chicotz, se chuega la supervivencia mesma d’o negocio si le meten una pinyora. La reacción, manimenos, de belún estió bien fura, acusando a las hosteleras de faixismo, de colaboración con Bill Gates u de que me sé yo. Plegando mesmo a lo caso de bell lugar d’o País Valenciano a on que, organizadas, van menazando a los bars que lo demandan. Quan s’enteren de que i hai bars que no te deixan entrar-ie si portas vambas, ¿qué no farán? Dimpués de tot lo que han habiu y encara han de pasar las hosteleras, pa forro de bota, les vien una clica a embolicar-les mas la vida y a queixar-se a qui, probablement, nunca no hese meso una mida asinas.

Prou pena ye ya haber de treballar, como p’aguantar cretinos. Si tiens cosas a queixar-te, no te calles pero recuerda que, por un regular, qui ascuita la tuya queixa ye treballadora como tu y como yo. Que ye en lo suyo treballo en ixe momento – probablement no pas tu – y que si no fuese asinas talment no t’atrivirías a tractar-le como le tractas. ¿A que lo tiktoker no le charraría asinas a lo mozo d’o kebab si no fuesen cambrero y client? Porque bell día pillas a bell treballador que leva tot lo día fochando, farto de no arribar a cabo de mes y le vas con ixas costodias y te fote un lapo como lo que le dioron a lo caraanchoa con qui tantos nos hemos identificau bella vegada.

jueves, 13 de enero de 2022

En la ringlera d'o banco

No soi guaire amigo de definir-me como «consumidor» u «usuario» ya que son categorías que me califican nomás por la mía capacidat o potencialidat de mercar un producto u emplegar un servicio. Pero, a efectos practicos, en soi, asinas que, de cabo ta quan, he habiu de desfender los mios dreitos de consumidor u usuario. D’interpresas zaborreras, cuento que totz n’hemos conoixiu a trompicuesco y regular que en un petén podremos remerar bella chanada que nos haiga pasau con beluna. Totz los anyos, en ixos informes que presientan las asociacions de consumidors y usuarios, dende ya fa bell lustro, i amaneixen en los primers puestos de queixas las companyías de telefonía y los bancos. D’as de telefonía, n’he charrau quantas vegadas ya, y probablement tornaré a fer-lo bell día. Los bancos protagonizan lo post de hue.

No por la suya naturaleza usurera. Ni por lo criminal d’os suyos desfuizamientos. Ni por financiar guerras. U partius d’extrema dreita. U por imposar las politicas economicas d’os estaus. Tot ixo ye muito mas fundo, n’i hai literatura a boticiegas y lo ciudadano meyo, si se lo planteya. A sobén se carga de huembros y piensa que no i hai solución, que lo mundo ye asinas y que lo poder d’os bancos que, a la fin, son los amos d’o dios diners, ye d’imposible vulcar.

Pa qüestionar lo papel y lo poder d’os bancos cal qüestionar tot lo sistema politico y economico y ixo, la mayoría d’as personas que tenemos a lo nuestro arredol, no lo fa. Asinas que imos a asumir lo sistema y los bancos como parte d’ell. Y antimás lo imos a fer dende la envista d’ixe ciudadano meyo que no vei que sigan millor u pior que qualsequier atra interpresa d’ixas que, por la suya propia naturaleza, no existen so que pa fer perras.

Mesmo dende ixa envista, me sigo fendo cruces d’a poca quimera que i hai contra los bancos dende la ciudadanía entendida como conchunto de consumidoras. Un servicio que tien uns horarios radius, nomás de maitins, los días de cada día, y, pa bell mes a l’anyo, las tardes d’os chueves. En un mundo a on que los supermercaus ubren mas de dotze horas cada día, de lunes a sabado, y muitas personas se queixan de que no se pueda ubrir los domingos, ¿cómo no i hai hordas de consumidors exichindo que los bancos (que recuerdo que, igual como los supermercaus, femos servir quasi lo 100 % d’as personas) ubran, no digo los domingos ni los sabados, sino bell día de tardes, u en un horario mas amplo? No tiengo garra problema pa fer la compra los días de cada día pero, cada vegada que he de fer un papelot t’o banco – por un regular pa queixar-me-ne porque online u por telefono no me fan ni caso – m’he de buscar las manyas pa fer fuina d’o treballo, ir-ie bell día que zarremos u demandar-le un ratet a la mía chefa, lo que nunca no me fa mica gracia y menos si ye pa fateras asinas.

Pa forro de bota, si quiers fer seguntes qué cosas, no t’atienden que bell día en unas horas absurdas que, por un regular mete en un papel apegau con un celo en bella columna d’adintro d’a oficina. Que d’os prestamos que nunca no demandaré, en tiengo información pa fartar-me cien vegadas, pero pa saber l’horario d’ingresar cauquerré, cal fer una escape room. ¿Tos entrefilatz, por seguir con lo simil con los supermercaus, que la sección de fruitería nomás servise los martes de 10 a 12? Las queixas ubrirían los telediarios, la Ana Rosa y sería trending topic a l’inte.

Facié uellos, fa bell tiempo, quan uns amigos nos comentoron que lo suyo banco siempre les feba bella estrena pa nadal. Un detallico, no guaire cosa. En facié, de uellos, porque ixas personas tienen lo mesmo banco que la mía parella y yo. Tamién con una hipoteca – probablement una d’as mayors errors d’a mía vida – los seguros, las nominas y tot lo pack. Ixo sí, con arrienda diners mas que no nusatros, que totz dos tienen treballos millors pagaus. Pero no me puedo esmachinar – y sí, torno t’o super – a la caixera dando-le un par de uegos kinder a qui emplise lo carro con pernil d’o bueno y vin d’os que tienen alarma. La resta d’a ringlera la lincharía.

Entre que los bancos tiengan a Dios d’a garra será bien difícil que deixen de fer lo que les pete con tot. Dende qüestions serias y grieus como los esfuizamientos dica fateras que t’embolican innecesariament lo día, como los suyos horarios, comisions inchustificadas, tracto discriminatorio, etc.

Cuento que será posible, en istas latitutz y en iste momento historico, vivir sin garra vinclo a un banco, pero a fe que ye bien embolicau y, lo menos yo, no he trobau la manera. Lo día que pueda, prou que lo faré. Lo día que acabe de pagar la hipoteca, regular que marcho d’o banco que soi agora y miro bella alternativa que no faiga tanta pampurria, que n’i hai.

Si, entre que asperamos – ora et labora – la revolución, podemos dar-les una mica de ferrete como usuarias, lo menos nos desafogaremos una miqueta y, como he conseguiu en mas d’una ocasión, nos furtarán bell duro menos. Ixo sí, recordatz que las treballadoras no tienen la culpa y que las pobronas no son que fendo lo que totz: vender la suya fuerza de treballo pa sobrevivir un mes mas. Contundencia, sí. Empatía y educación con las personas, tamién.

martes, 11 de enero de 2022

Rufierta de cabo d'anyo. Tierra de barrenaus 8x09

Lo cambio d'anyo ye un d'ixos momentos plens de topicos. Un d'ells ye lo de repasar las noticias de l'anyo que remata y fer prediccions d'as que pasarán lo que arriba. La formula funciona bien y ya la faciemos servir l'anyo pasau, con una rufierta a on que pasemos un buen rato.

En ista temporada torna la rufierta de cabo d'anyo, sin saputos ni expertos en cosa. Nomás quatre amigos charrando como si fuesenos en un bar, biera incluyida. No busques grans reflexions ni solucions a los problemas d'o mundo, que no en trobarás. D'atros n'i hai que fan lo mesmo que nusatras, pero cobrando firmes diners y bambiando-se d'una sabieza que no en tienen. Asinas que barra libre d'opinions que, como culos, totz en tenemos una.

Dezaga queda l'anyo aquell que empecipió con l'asalto a lo congreso d'os USA y que acabó con la pandemia mas a la bimbola que nunca en istos dos anyos, ixo sí, con una mortalidat muito mas baixa gracias a la vacunación. Sisquiá en 2022 nos podamos chuntar bien a ormino pa foter-nos charrazos como lo que grabemos y tos ufrimos, y que lo faigamos ya sin miedo, caretas ni costodias. ¡Guardat-tos de pasa!