jueves, 14 de abril de 2016

As mugas d'a pedagochia

O cunyadismo se podría definir como ixa postura suposadament intelectual de qui, sin tener ni puta ideya de quasi cosa, s’adedica a fer leccions a la resta repetindo una serie de topicos y de puestos comuns. Por un regular ye de dreitas, pero bi’n ha tamién, y no pocos, de cuchas.Ta concarar-se a iste problema social, u tamién a o simple facherío, cal muita pacencia. Talment masiada.

De siempre soi estau partidario de meter valors pedagochicas en tot. Una d’as obras de misericordia d’o catolicismo ye a de “amostrar a qui no sabe” y, mira-te tú, ixa sí prebo de cumplir-la. Pero a soben cansa tanto…

Qualsiquier que haiga dito en publico que ye aprendendo aragonés más de tres vegadas sabe de qué charro. Sin haber rematau encara la frase te plega la plevida de preguntas y sentancias fatas. “Ta qué aprendes fabla?”, “ixo ye un invento”, “son fablas diferents”, “en cada val charran una cosa”, “hombre, si ye pa joder a os catalans”, … y asinas asinas. Prebas de razonar, de fer-les venir a plego, d’explicar-les lo que dicen lingüistas y filologos de tot lo mundo…. Pero en radidas ocasions se fa venir a buenas a l’interlocutor. Cambiar o pensamiento d’una persona, sobre tot, si ye o pensamiento “normal”, ye bien dificil y leva muito tiempo, por muitos y buenos que sigan os argumentos. Fer a dengún reconoixer que yera entivocau en qualcosa ya ye una odisea.

Pareixiu nos pasa con muitas atras luitas como o feminismo u o veganismo. Quantas horas habendo d’explicar as cosas! Quantas uelladas de “yes barrenada”, u de condescendencia! Y quanto tiempo invertiu -u malfurriau- en explicar-te. A istos endizcadors profesionals se la bufa que sigas cansa, que no t’agane de charrar-ne, u que simplament no quieras adedicar-les o tuyo tiempo. Quieren explicacions y las quieren agora. Tot lo tuyo tiempo de formación lo has de resumir en una frase que un “cunyau” pueda entender, y ta ixo cal unas astrucias comunicativas que ni Carl Sagan. Tienen tot lo saber d’o mundo en internet u en a biblioteca publica d’o lugar, pero nunca no han quiesto fer-lo servir y debant d’a cerina a lo “negro sobre blanco”, s’estiman más de dar mal dica escamallar-te.

Como deciba alto, creigo que ixos poders pedagochicos, por herculeos que sigan, cal fer-los. Cada faltada a l’intelecto, cada cunyadada, cada topico absurdo, cal que siga respondiu con argumentos, razons, datos, etc, … Ixa ye la mia teoría y prebo de practicar-la. Pero entiendo perfectament a cansera que leva a ridiculización de l’otri y a perdua de modos quan, qui critica as tuyas ideyas, lo fa con a simpla intención d’endizcar, de malmeter, de buscar una reacción que le permita fer-se a riseta y comprobar a suya suposada superioridat moral y intelectual tant perezrevertiana por un regular.

Asinas que, encara que contino creyendo que nos hemos d’armar de pacencia, entiendo perfectament cada vegada que se ninvia a muyir cardelinas a qui mira d’endizcar a tuya ideyolochía sin tener mica respeto por as ideyas d’un. Plega un momento en a vida que sabes distinguir entre qui en veras quiere conoixer por qué piensas lo que piensas y qui quier malmeter y dar mal. As primers, bienvenidas sigan. A curiosidat ye o motor d’o progreso humano. As segundas, por un regular, no mereixen ni un sacre d’o tiempo nuestro.

martes, 12 de abril de 2016

O trauma de votar

Van en os partes de TV y radio, fendo a retolica con a posibilidat de nuevas eleccions. Tot o saputamen politico diz que, d'entre PSOE, Ciudadanos y Podemos, qui siga percibiu como lo culpable de que calga nuevas eleccions, será o más perchudicau. Totz coinciden en ixa opinión y talment tiengan razón, pero nunca no entenderé qual ye o problema de tornar a votar, fueras d'o gasto economico, que en o conchunto d'un presupuesto estatal, ye despreciable. Asinas que, talment calga desdramatizar una miqueta tot isto de votar, no?

Siempre que he puesto he votau. Os dreitos que tiengamos u as condicions de vida que disfrutemos, no los conseguiremos nomás votando. Pero as personas, organizacions y ideyas que bi haiga en l'administración politica nos meterán más facil u dificil a nuestra faina y influyirán de traza decisiva en a nuestra vida cutiana. Asinas que considero una error muito grieu quedar-nos en casa ixe diya."Yo luito tot l'anyo" me pareixe una enchaquia feble y comodona. Yo tamién luito tot l'anyo. Y por un domingo que adedique 10 minutos d'a vida mia a prebar de que os politicos me faigan o menor estorbo posible, a luita no se quedará en baco, ni deixaré de luitas os 364 diyas, 23 horas y 50 minutos que queda. A sola cosa que cambea menos a realidat que o voto, ye no votar.

Bi ha qüestions eticas que entiendo más. Ye dificil de chustificar moralment o voto a qualsiquier partiu u organización politica. Todas tienen bella cosa que no nos fa goyo de tot. A no estar que sigamos zombis, claro, que de tot ha d'haber-ne. Siga ideolochicament u organizativa, todas as organizacions que se presientan a eleccions nos dan enchaquias ta no votar-les. Pocas vegadas he votau con ilusión. Talment as dos que más convenciu voté estioron dos compleganzas: a de Iniciativa Internacionalista, y a de Zaragoza en Común. A resta, he votau a más d'un partiu, con mayor u menor entusiasmo y en función d'a estratechia politica que creyeba que feba más honra t'os mios obchectivos politicos. Bella vez, con una agulla d'estender en o naso, ta escusar-me a pudor que me feba o voto. Pero lo he feito, por lo debantdito. Quedar-me en casa u de borina, yera mesmo más inutil. Belun talment s'enarque en leyer que, con tot y con ixo, he dormiu de bitibomba y sin garra remordimiento.

O voto no ye un achuste ta cutio, ni un compromís eterno, ni quier decir que comulgues con tot lo programa ideyolochico u organizativo de a qui le'n des. Ye simplament un reflexo d'a tuya opinión politica en un momento determinau. A democracia ye muito más que no votar. Y ixo lo habríanos d'entender todas a un costau y a l'atro d'os parlamentos. A responsabilidat de organizar a vida común no nomás pertoca a qui ocupe l'administración. Ye claro que serán ellas y ells qui lechislen, pero nusatras las que cusiremos y exichamos y, si tenemos prou rasmia, les obliguemos a fer as leis como nos calga. O voto no ye que una de tantas ferramientas d'expresión d'as nuestras ideyas y de presión politica. D'ixas en tenemos pocas y no podemos permitir-nos no emplegar-las todas.

Hemos d'aprender tamién a asumir as errors que podamos fer. Que en un momento a organización X nos haiga convenciu ta que le votemos, u que haigamos creyiu que estratechicament fería honra, no quiere decir que as circunstancias haigan feito cambiar o scenario. As organizacions cambean, os gubiernos con pactos son de mal manullar, nusatras mesmos cambiamos a soben de criterios, l'entorno socioeconomico puet fer que seguntes que programas sigan de mal cumplir, ... u simplament nos fan burro falso por o motivo que siga. No ye l'inte de prencipiar a mentir decindo que "yo no les voté", ni de fustigar-se pensando que por culpa tuya son plegando totz os mals, ni creyer que ya no puetz fer cosa, porque les votés y t'has de callar. Si t'has entivocau, preba de pensar en porqué y en qué cosas puetz fer ta no tornar a entivocar-te. Mesmo piensa si de verdat t'entivoqués y qual ye l'alternativa u alternativas, porque talment no sigas entivocada.

No me fa goyo en os procesos electorals, tot lo ferrete d'a "fiesta de la democracia" y ixautadas d'ixa coda. Achiquen a democracia a nomás un proceso y a una carta blanca t'o "equipo ganador" ta fer lo que quiera en os quatre anyos que continarán. Pero no m'importa votar todas as vegadas que calga, sobre totz os afers que siga menester. Sisquiá votasenos más, y no menos, como belun quiere.

miércoles, 6 de abril de 2016

O soberanismo (1/2) Tierra de barrenaus radio 2x07


Estar soberanista en Aragón ye fer parte d'un movimiento politico muit chiquet. China chana s'ha iu creixendo. A entrepuzons y con muitas dificultatz, se va conseguindo fer-se un espacio aintro d'a cucha d'avantguardia, revolucionaria, alternativa u como se le quiera clamar. Pero con tot y con ixo, as soberanistas continamos estando una rara avis.

Somos cargadas de razons, ta qui quiera ascuitar-las. Ta qui no creiga en topicos y cunyadismos, ni tienga a identidat aragonesa como un complexo u una carga, o soberanismo. O soberanismo ye muito más que no postureo u imitación d'atros movimientos de liberación nacional. Pero ta entender ixo, cal fer orella con firme ficancia y espullar-se de prechuicios.

O programa de radio, como ya he dito bella vez, ye una mica terapeutico tamién. Como as soberanistas somos pocas y siempre aqueferadas, de cabo ta quan nos cal chuntar-nos, charrar d'as nuestras cosas. L'Esfendemos a tierra en ye buen eixemplo. Verbalizar as cosas ye important, asinas que tamién creigo que ye menester preguntar-nos y qüestionar-nos terne que terne as nuestras razons ta estar soberanistas (u qualsiquier atra cosas, ye claro).

Ixas dos razons son as que me levoron a fer ista serie de dos programas sobre o soberanismo. En dos programas, con una duración total de poco más de quatre horas, charraremos ueito soberanistas sobre propuestas, ideyas, identidatz, vivencias, ... ¿Por qué bi ha dos programas, y no pas uno de quatre horas? Tos convido a ascuitar-lo y descubrir-lo!