martes, 30 de marzo de 2021

Gramatica basica de l'aragonés y atros libros. Tierra de barrenaus 7x14

Fa quatre anyos que se publicaba, en la pachina web de l'Estudio de Filolochía Aragonesa, una primer versión d'a Gramatica basica de l'aragonés. Ixe treballo, fruito dreito d'o resultau d'o historico II Congreso de l'aragonés, fació firme honra pa todas las personas que estudiamos y femos servir ista luenga. Agora, antimás, podemos disfrutar-lo en papel, en un volumen de mas de 500 pachinas publicau por Prensas d'a Universidat de Zaragoza. Una obra bien completa que fa una descripción de toda la nuestra luenga y que ha conseguiu un buen compromís entre usabilidat y rigor. En lo programa entrevisto a Juan Pablo Martínez, una d'as personas que ha feito parte d'iste prochecto, que nos recuenta cómo estió lo proceso y que nos i trobaremos.

En istos meses, afortunadament, he teniu tiempo pa leyer cosas bien intresants y, como quiero compartir-las con vusatras, tos traigo cinco propuestas literarias. De beluna, ya tos n'he charrau, como Podem abolir les presons? u El golpe de estado del general Palafox. De l'auto d'atra, Juan Carlos Moreno Cabrera, tos recomiendo ascuitar los audios de dos charradas que fació en Zaragoza convidau por Nogara, en 2008 y 2017

Lo programa se completa, como de cutio, con buena mosica. En la canción d'o programa, sentiremos una colla que ya leva mas de vinte anyos fendo-nos bailar con los suyos ritmos y que acaba de fer un nuevo disco. En lo calaixo de cancions, ficaremos un nuevo tema sobre la garchola d'un grupo aragonés bien present en ista temporada. Y pa empecipiar y rematar lo programa la mosica d'una banda valenciana que nos visitará iste mayo pa presentar lo suyo nuevo disco. 

Programa #97

 

jueves, 18 de marzo de 2021

Candidaturas, protagonismos, partitocracia y sentius de voto

Lo n-eno tierratremol plega en la politica espanyola con tot l’empandullo de Murcia, fendo remerar ixa canción de Cistits & the pajer. En una d’as replicas, Pablo Iglesias amaneixe de rapiconté y se presienta pa president de Madrit, que como vale un valer, igual le tiene una administración que atra. Que vicepresidida una, vicepresididas todas. Como a tantas atras personas, la maniobra m’ha pareixiu intelichent, conseguindo fer revilcar lo partiu en un puesto a on que yera en las tres pedretas y esbarrando lo debat ent’os intreses de Podemos, que bien dificil yera. Precisament ixe feito, lo cambio de tendencia derivau d’un simple cambio de candidato, ye una d’as cosas que m’ha trucau mas l’atención dende fa muito. En ista ocasión por no identificar-me-ie, y entender malament ixos cambios tant radicals en lo sentiu de voto porque i haiga un candidato u atro. No recuerdo haber cambiau nunca en la mía vida lo voto porque lo primer puesto d’a lista lo ocupase fuleno u mengueno. Manimenos, ye qualcosa bien común y que puet fer chirar de tot lo panorama politico. De reflexions sobre lo tema, no me’n falta.

¿Qué ye lo que importa, la candidata u lo programa? Si lo que votamos son unas ideyas, un prochecto politico, que la papelamenta la faiga una u atra persona, a priori, habría de tener-nos igual. En lo sistema partitocratico que tenemos - u patimos - se suposa que se treballa en equipos. Por un regular asesoraus por tecnicas que conoixen l’aria de treballo. Ixo fa posible que chent sin relación profesional son la medicina pueda estar consellera u ministra de sanidat sin que ixo signifique que lo faiga millor u pior que una sanitaria. ¿Qué aporta alavez la primer persona d’a lista electoral? ¿Ye nomás una imachen? ¿Bella mena d’actriz? ¿Una comercial encargada de vender un producto? ¿Una comunicadora, una divulgadora que simplifique lo embolicau luengache politico a termins que l’espectador meyo de Sálvames, Ana Rosas y Hormigueros pueda entender?

Lo debantdito sistema, lo partitocratico, tien como totz virtutz y defectos. Una d’as primeras, en la mía opinión, ye precisament que tienga igual qui represiente a lo partiu, ya que i hai una ideolochía y una linia politica dezaga. Las personas pueden cambiar d’opinión en un petén, se pueden mercar, u simplament, reblar debant d’as dificultatz d’a politica. Las personas que representan a los partius han de (u habrían de) respectar la voluntat d’a organización y d’as votants y aplicar lo programa. Manimenos, en ixe mesmo sistema, lo cargo perteneixe a la persona y no pas a la organización. Isto provoca problemas como lo transfuguismo que tant bien conoixen tanto en Madrit con Tamayo como en Aragón con Gomáriz, y que agora entre Ciudadants ye una pasa que s’apega mas que la covid anglesa. Las listas ubiertas se proposan a ormino como solución, ya que sí que votaríamos a la persona candidata. Con lo mas que probable periglo que ixo esdevenise un concurso de popularidat. Pocas vegadas, no sé porqué, se proposa un cambio a l'inversa, que los puestos perteneixcan a lo partiu y no pas a la persona. Tamién tendría conseqüencias indeseyebales, asinas que talment ista siga una solución de compromís.

Baixando t’a realidat, a on que la teoría empecipia a fallar, nos trobamos con la estructura interna d’os partius, organizaus en familias, corrients u como se le quieran clamar. Astí ye a on que empecipia a prener mas forma la importancia d’a candidata, representando por un regular a la famiglia que tienga la mayoría interna, habendo ganau lo congreso, asembleya u lo que cada organización tienga. Lo PSOE ye particularment curioso en iste aspecto, tenendo una variación ideolochica interna prou gran, tanto a nivel discursivo como estetico. A sobén me foi cruces de que Javier Lambán, Roberto Fernández u Grande-Marlaska compartan organización con Ximo Puig, Cristina Narbona u Marcelino Iglesias que, sin tener-les mica aprecio, tienen perfils bien diferents a los tres primers. En la izquierda a la zurda d’o PSOE, que la familia que gane lo proceso siga una u atra puet mesmo trencar la organización y orichinar una nueva opción que pareixe radicalment diferent pero actua estraniament igual en quasi tot.

Izquierdas y dreitas se diferencian en lo suyo comportamiento electoral de muitas maneras. Una d’ellas, la disciplina de voto. Lo blog de societat anonima escribió fa anyos un articlo a on que postulaba que la dreita espanyola votaría a un ornitorrinco y i soi d’alcuerdo de tot. Lo PP podría meter de candidato a lo mesmo Bárcenas u a una inanimada barra de carbono que tendría, si fa u no fa, lo mesmo resultau. La izquierda, manimenos, nos la pillamos con papel de fumar una vegada mas, y nos cal una candidata immaculada, que vienga refirmada por un proceso participativo alto u baixo representativo, que arrocle a toda la militancia y que traiga sangre d’unicornio d’a tuca mas alta de Mont Excelencia. Y si, en cuentas d'a primera ye la segunda tuca en altaria, ya nos pensamos si votar-le u no.

Asinas que, encara que no lo entienda, l’afer d’una candidata potent ye important. Bien important. En la izquierda mas que no en la dreita. Y por ixo, porque los partius lo saben, s’ha feito servir arrienda lo recurso de meter en los primers puestos d’as listas a personas y personaches independients, con reputación, fama y/u trascendencia, que puedan movilizar ixe dificil voto de l’exquisito votant cucho. Las campanyas se centran alavez en la persona y no pas en lo partiu u lo prochecto ideolochico. Y ya no votas a CHA, que votas a Labordeta. Ni a Podemos u a Mas País, que votas a “lo codetas” u a Errejón. Mesmo las siglas mutan de PSOE a ZP quan lo nombre d’o partiu ye una mica por tierra. Bella vegada, ixas candidaturas estrela sisquiá son militants d’o partiu, con la lochica carranya d’a chent que i leva treballando a saber qué anyos. ¿Qué diz d’una organización haber d’ir a escar a la persona que la represiente difuera d’as suyas filas? ¿Cómo le parla ixe comportamiento a la suya militancia?

Que a mes y meyo d’unas eleccions, un simple cambio de candidatura pueda fer chirar lo scenario electoral ye qualcosa que me cuesta entender pero que pareixe prou cutiano. Lo mundo politico d’agora funciona a una velocidat prou mayor que no antes. La trachectoria de Ciudadanos en ye buen eixemplo. Las enqüestas no valen ni brenca ni meya debant d’un electorau que, a ritmo de twitter, fa trending topic una u atra opción politica d’un día t’atro. Los candidatos y candidatas son mas influencers que ideologas, mas presentadoras que teoricas, mas show-women que chestoras.

Talment isto no siga ni bueno ni malo, sino simplement una circumstancia que cal asumir. Si l’equipo, las personas que prenerían las responsabilidatz de chestión, son las adequadas, ¿qué importa si se destina a una d’as personas d’a candidatura a un papel nomás mediatico? ¿No ye nomás unatra especialización mas en ixa tendencia antirenacentista que vivimos habe tiempo? Levando-lo un poquet mas enta alla, ¿no se podría profesionalizar de tot y que la candidata sisquiá plegase a tener cargo politico? ¿Que s’ocupase de fer mitins y entrevistas pero no ocupase lo suyo posiento en l’administración que la trigase?

Seguiré sin entender ni compartir que s’apueste tanto por los personalismos en los partius, ni por candidatas estrela. Pero lo feito ye que ye una manera de movilizar voto que funciona muito y bien. Las personas que militamos en organizacions d’izquierdas habríanos de preguntar-nos cómo y por qué. Y si queremos cambiar-lo, por coherencia u estratechia, cómo habríanos de fer-lo, u mesmo si ixo ye posible. Tanimientres, entre que trobamos atras ferramientas millors, habremos de fer servir las que tenemos.

martes, 16 de marzo de 2021

Barricada y la guerra civil. Tierra de barrenaus 7x13

Barricada ha feito tantas cosas y tant buenas, que podríanos dedicar-les una temporada completa. Pero una d'as mas importants y curiosas, antimás de relativament desconoixidas, ye lo suyo disco La tierra está sorda. Publicau en 2009, l'album replegaba 18 cancions que charraban d'a guerra civil espanyola y de muitos d'os suyos sucesos, belún d'ells, ambientau en Aragón. Mario torna t'o programa pa charrar-nos d'iste disco y de totz ixos temas, forigando un poquet en las historias que recuentan.

Antes d'empecipiar con l'analisi d'o disco, adedico un ratet a aclarir un tema que me'n preguntoron por Twitter. Dende lo prencipio d'a temporada, recuerdo en lo texto d'a entradeta que la Lei d'o LAPAPYP sigue vichent. Isto puet sorprender a belún que creyeba que s'heba derogau, como se repite de cabo ta quan en retz socials. Manimenos ixa lei ye de tot vichent y lo que se modificó fue unatra lei que i feba mención. Lo nombre d'as luengas ye nomás un d'os problemas d'ixa Lei de no-luengas que no pareixe que se vaiga a vulcar en ista lechislatura.

La mosica, lochicament, será centrada de tot en Barricada. Tos recuerdo tamién que podetz ninviar dende fa semanas las vuestras "historias d'o puto treballo" pa fer un programa especial. Tiengas muita u poca vida laboral, regular que i hai bella historieta que quieras compartir con l'audiencia de TdBradio.

Aspero que tos faiga goyo iste programa, pero sobre tot aspero que tos anime a intresar-tos por la nuestra historia no tant aluenyada y, por desgracia, bien protagonista d'o present.

Programa #96


miércoles, 10 de marzo de 2021

Gabinas, recosiro, patrimonio y literatura

Lo recosiro ye de tot antirrevolucionario. Ye un peso que nos n’hemos de librar a escape pa seguir construyindo lo mundo que queremos. Pero si funciona tant bien ye porque ye a saber qué enchugardiu. Hue toca un d’ixos posts a on que tiro una mica d’ixe recurso que en zagueras emplego tant a sobén.

La noticia me plega a traviés d’a radio. En Barcelona sacan la zaguer gabina de telefonos publica clasica. D’ixas que te i podebas ficar de tot, isolando-te un poquet de l’estrapalucio d’a ciudat y, con monedas en primeras, y con tarchetas en los suyos zaguers días, clamar a qui fuese. I hai vecins que quieren que se quede, como una remeranza d’ixos tiempos que siempre son millors que no los d’agora, basicament porque yeranos mas chovens. N’i hai d’atros, bien contentos, porque la gabina tornará convertida en un punto d’intercambio de libros. Ixe nuevo uso, diz que se decidió en una votación y cosa no me puet pareixer millor. ¡Tant de buen que la iniciativa s’ixemenase por istas tierras y d’ixos puntos se’n fese buen puyal!

Diz una corrient d’o conservacionismo que a lo patrimonio cal dar-le uso pa que sobreviva. Que lo que no tien una utilidat, u en ye nomás estetica, gosa rematar espaldau, vulcau u esmarchinau. Las ilesias que no tienen culto son las primeras en cayer. Los castiellos que quedoron a escape en la retaguardia no son que enrona. Y asinas-asinas. Pa conservar las gabinas telefonicas, si ye que ixo ye lo que queremos por recosiro u por amor por lo patrimonio industrial y urbano, me pareixe de pistón mirar de trobar-les ixe nuevo uso. Si no ye asinas, me pienso que acabarían por dispareixer. Que, en lo mío caso, no las trobaría guaire a faltar, pero entiendo que bi haiga chent que les tienga aprecio.

Lo entiendo porque soi tamién d’enamorar-me de zarrios y cataticos d’antes mas. La exposición d’historia informatica que i hai en l’edificio Ada Byron d’o Campus Río Ebro, por eixemplo, me pareixe una choya que fa valurar un pasau recient y que, en poco espacio, describe muit bien la evolución tecnolochica d’as zagueras decadas.

Isto d'o recosiro, pa lo que vale ye pa fer-nos viachar t'o pasau nuestro con ixa napa de romanticismo que lo mete tot de color mas polidas que no'n yeran de veras. Concretament, en l’afer d’as cabinas telefonicas, tiengo dos recuerdos bien presents. Lo primer d’ells, de quan yeranos ixos chiquetz delinqüents que fabricaba l’odio a los mosens de Corazonistas. Aprendié, de man d’un companyer d’escuela, a fer entrascar la porteta por a on que se replegaba lo cambio d’as gabinas telefonicas. Con una moneda de duro, creigo remerar, se bozaba lo mecanismo de quantas gabinas. Feba-nos un tour metendo las nuestras trampas de cazataires de monedas por tot lo barrio. Tornabanos a pasar-ie bella hora dimpués con un atornillador y replegabanos lo botín. Por un regular no daba que pa bella partideta en los recreativos, pero nos sentibanos como chenios d’o crimen y compensaba una miqueta los diners que te furtaban en los cutianos atracos que te feban los mayors.

L’atra, mas amable, ye vinclada a Cambrils, lo lugar a on que estivabanos. Pai teneba mas vacacions que mai, asinas que bell anyo bi ibanos antes que no ella. Como en casa no tenebanos telefono, de tardes siempre baixabanos ta una gabina que bi heba cerqueta y le recontabanos lo que hebanos feito durant lo día. Basicament, estar-nos en la placha, chugar a futbol y ir a pescar, que ye tot lo que i feba yo de crío. Tiengo muit mala memoria y pocas remeranzas de quan yera chiquet. Manimenos, no sé bien por qué, remero perfectament ixas gritadas que le febanos dende ixa gabina que, ye claro, fa anyos que no existe.

Las gabinas no fan falta ya. Ye la pura definición de tecnolochía obsoleta y no las trobo mica a faltar. Pero la iniciativa d’ixe barrio de Barcelona me pareixe de pistón como tot lo que faiga d’as ciudatz un puesto mas amable y culto a on que vivir.

martes, 2 de marzo de 2021

O zaguer chilo 4 y Sant Pasqual Bailón. Tierra de barrenaus 7x12

Si i hai un prochecto que por cada anyo me fa mas goyo de charrar-ne, ixe ye O zaguer chilo. Ista iniciativa, promovida por l'Asociación Cultural Nogara, chunta en cada edición a vinte bandas aragonesas de tot lo territorio que graban cada una bella canción en aragonés. Asinas que en iste tiempo ya han conseguiu anyadir a lo repertorio d'a mosica en aragonés ueitanta nuevos temas y, sobre tot, embrecar en la desfensa d'o nuestro patrimonio lingüistico a una patacada de personas de vez que dar una oportunidat a todas ixas bandas d'arribar a un nuevo publico. T'o programa, se'n ye veniu Cherardo Callejón, qui leva menando lo prochecto tot iste tiempo y que nos charra de cómo estió la grabación en istos embolicaus tiempos de pasa. 

En la segunda parte leigo bell par d'os relatos publicaus con motivo d'o Inktober de 2020. Totz dos, tot y estar publicaus en diferents días, tienen relación y fan parte d'a mesma historia dende dos envistas distintas. Un cociner y Sant Pasqual Bailón son los suyos dos protagonistas.

La parte mosical la ubre, como no podría estar d'atra manera, Pablo Hasel, un de tantos mosicos y artistas que ha patiu la persecución por las suyas letras. Lo suyo engarcholamiento escribe una nueva pachina en una historia que ya dura masa. La canción que ficaremos en lo calaixo d'a canción en unatra luenga ye cantada en asturiano, y de man d'una dispareixida banda aragonesa. Y antimás, prou que sí, sentiremos belún d'os temas incluyius en lo nuevo O Zaguer chilo.

Programa #95