jueves, 30 de junio de 2022

La izquierda d'usar y aventar

I hai una persona, en lo mío entorno, que yera votant d’Izquierda Unida de toda la vida. Quan amaneixió Podemos, empecipió a simpatizar-ie de camín y chiró lo suyo voto. Plegoron las eleccions a lo concello de Zaragoza, ixas que acaboron fendo alcalde a Santiesteve, de Zaragoza en Común. Lo lunes dimpués d’a chornada electoral, me recontó la suya aventura electoral, sinyalera de qualcosa que pasó muito ixe día, que ha seguiu ocurrindo y que m’entrefilo que no s’apanyará en lo curto plazo, por desgracia.

Me deciba que fue t’o colechio electoral buscando la papeleta de Podemos, pero que no la trobó. “Podemos no se presienta”, le dició belún. “Rai, pues voto a Izquierda Unida”, pensó. Pero pa sorpresa suya, lo partiu que levaba votando dende que teneba memoria, tampoco no teneba papeleta astí. Dimpués de firme rato rechirando por totz los papelotz le preguntó a belún que, a escuchetes, le dició que los comunistas y los podemitas se presentaban en ixa que meteba “Zaragoza en Común” y que ella no heba sentiu nian parlar-ne. Y, afortunadament, les votó. ¿Quantos votos se perderían en ixa chornada por cosas asinas? ¿Quántas enerchías invirtiemos en creyar Zaragoza en Común pa que, en quatre anyos, en marchase una d’as organizacions que mas personas i aportaba, sin existir una motivación ideolochica de fundo? No tot lo mundo puet, ni quier estar a la tisva de totz los cambios de nombre, compleganzas y plataformas electorals que femos las organizacions d’izquierdas terne que terne dende fa anyos.

En lo podcast de La Base, que mena Pablo Iglesias, Manu Levín feba ista reflexión (minuto 43 si la queretz sentir) en charrando d’as eleccions en Andalucía:

(...) yo lo llamaría un poco la “izquierda de usar y tirar” porque cuando Inma Nieto dice hoy que un problema ha sido el desconocimiento de la marca y de la candidatura está señalando un elemento clave. Lo que pasa es que en eso no podemos echar balones fuera desde la izquierda. Es decir, es un poco difícil de entender, seguramente, para un observador externo que la izquierda se llame de una manera diferente en cada territorio, en cada pueblo y en cada elección: no hay dos elecciones seguidas en las que la izquierda se llame igual y se respete a sí misma y a su propia marca. Yo creo que ahí ha habido una pedagogía que ha sido un poco equivocada, que era la que decía que un partido es un instrumento, que es la noción meramente instrumental de las organizaciones, como si fueran un producto de consumo que se gasta y se tira y se compra otro. Y yo creo que no funciona así. Entiendo el planteamiento y el momento en el que se hizo esa pedagogía y lo comparto hasta cierto punto pero una organización política no es solo un instrumento: es una institución. Los partidos son instituciones y parece que nosotros somos los únicos que renunciamos permanentemente a construir instituciones. Y enfrente tenemos a la derecha y al PSOE con su iglesia y sus sindicatos y sus partidos de 145 años pero nada, nosotros - espero no molestar a nadie con esto, pero - parece que somos los únicos gilipollas, con perdón, que tenemos que refundarnos cada dos años y disolvernos y salir todos en fila de a uno con las manos arriba y cambiarnos de nombre permanentemente y presentar papeletas en las que a veces ni siquiera es fácil saber a quién se está votando. ¿Alguien se imagina al PSOE planteándose refundarse y cambiarse de nombre, por ejemplo, cuando tuvo los peores resultados de su historia, en 2015 y en 2016, o cuando los ha tenido ahora en Andalucía? ¿A que no? ¿A que nadie se imagina eso? Pues claro que no. Y yo tengo la sensación de que al final los que compramos más que nadie esa lógica de la política como un mercado de demanda y esa lógica neoliberal de la sociedad individualista y líquida y de la política como un mercado de demanda que apela a consumidoras individuales, somos nosotros. Porque lo demás es mucho más sólido y parece que solo la izquierda es líquida. Para mí eso es un triunfo del neoliberalismo en nuestras filas, porque una izquierda sin instituciones es un triunfo del neoliberalismo y al final las profecías autocumplidas sobre las marcas que están quemadas, que en realidad no son más que contribuir a quemarlas nosotros mismos y que llevan a autoliquidar una y otra vez las estructuras y el tejido político que construye la izquierda, yo creo que forman parte de una pulsión destructiva y nefasta que hay que dejar atrás y que los que hablan permanentemente de superar a las organizaciones y de arrasarlo todo con napalm, yo creo que hay que cuidar las organizaciones y las marcas electorales y que nos va el país en ello”
Fueras de bell detalle, soi prou d’alcuerdo con lo que i diz y ye qualcosa que levo pensando dende fa tiempo. Ya fa anyos a-saber-los que i hai un escepticismo y un postureo entre la izquierda que refusa los partius como forma organizativa. Y mesmo que refusa las organizacions, sigan d’a mena que sigan. Dende ixe sector s’ha mirau mal a qui en manifestacions y actos portaba pegallos u sinyals que l’identificasen con qualsequier organización. S’ha plegau a vedar lo suyo emplego con diferents exitos y resultaus. Y ye qualcosa que entiendo porque muitas d’ixas organizacions han perdiu prestichio, con mayor u menor chustificación.

Caleba superar partius y organizacions, deciba lo 15M. Y a l’arreu fundó un partiu. Pero como ixe partiu tampoco no satisfeba a la izquierda, calió fer un ciento de compleganzas con nombres diferents en cada lugarón, con procesos de debat que a sobén no levaban ta garra cabo, con un desgaste brutal pa militants y que han teniu un recorriu bien radiu y que han librau bell enchendro. Dimpués de tot iste tiempo, y de totz ixos procesos que yo tamién esfendié y bi participé, plego a conclusions pareixidas a las de Manu. Ye tiempo, talment, de tornar a las organizacions que ya tenemos, t’a que cada ún se sienta mas comodo, sabendo que garra no ye perfecta, ni lo será nunca, ni podrás estar 100% d’alcuerdo con tot lo que faigan y que habrás de trusquir zapos, como tot lo mundo. Y si se’n fa una, de nueva, que por favor dure mas d’una lechislatura.

Ixo vale pa los partius, pero tamién pa todas las organizacions. Hemos teniu y tenemos encara, estructuras organizativas en muitas arias: sindicals, culturals, ecolochistas… No cal inventar cosa. ¿Actualizar-las y esviellar-las? ¡Y tanto! Pero difuera d’o mundet ixa a on que nos movemos los quatre frikis que militamos, la chent aprecisa referencias, aprecisa organizacions duraderas que i pueda confiar. Que tiengan una presencia a traviés d’o tiempo y una historia que, tot y reconoixendo las errors, pueda presumir de bell exito y d’un herencio ideolochico.

Milito en dos organizacions, Nogara y Radio Topo, que han visto naixer, creixer y morir un ciento de prochectos que iban a cambiar-lo tot, que empecipioron con firme rasmia y s’amortoron con la mesma velocidat. Qui s’enfila ta qualsequier d’as dos ya sabe lo que se va a trobar porque levamos una trachectoria de decadas de treballo y una linia bien clara que no cambiará por un concieto u una estratechia mas estetica que politica.

No i hai solucions machicas ni rapedas a los retos que hemos de concarar. Garra organización ni persona vendrá y apanyará tot de camín y sin esfuerzo. Nos caldrá luitar muito y furo y estar conscients d’a situación y d’o que nos somos chugando.

Pa las siguients eleccions nos aguarda en la izquierda unatra plataforma, compleganza u lo que sía que ye ixe Sumar u como a la fin se clame. Unatro proceso eterno que no sé ta qué cabo nos levará. Sisquiá ista vegada funcione y dure mas que los Ganemos En Común Sí Se Puede Adelante Aupa Ahí. Si no, me pienso que lo solo que nos quedará son las organizacions d’antes mas, las que levan decadas de fayena y que, con todas las suyas imperfeccions, son lo cubillar d’a izquierda.

jueves, 23 de junio de 2022

Post-chorrada d'o tiempo

I hai un momento, entre que suena lo rebel y me devanto, a on que la mía capeza va dondiando por camins que buegan entre los suenios y la realidat. En ixos ratetz, igual como quan me deshoro, trobo muitas ideyas alunadas que dimpués acaban en los míos relatos u en iste blog. Hue yera un d'ixos días, a on que lo mas intresant m'ha pareixiu lo proceso de filada d'ixas ideyas. 

He empecipiau, qué me sé yo porqué, pensando en un termin pa nombrar a las personas que s'encargan de fer lo parte de l'orache en la televisión sin que bi hese marca de chenero. Ye decir, un chenerico pa los hombres y mujeres del tiempo (yera pensando en castellano). Y de camín se m'ha ocurriu gente del tiempo. A l'inte, ixa "chent d'o tiempo" ha deixau d'estar un presentador u presentadora de televisión y ha esdeveniu en bella mena de pueblo de sers fantasticos que tienen como encargo universal parar cuenta d'a continidat temporal. Me pienso que he minchau masa ficción de viaches temporals y interdimensionals. M'ha feito gracia lo doble significau de "tiempo" y de "chent" y la interpretación que se podeba fer d'ixa "chent d'o tiempo". Asinas que he empecipiau a pensar en escribir iste post. Dimpués d'un ratet redactando-lo en lo mio tozuel, he decidiu rematar-lo con un "... y aquí acaba iste post-chorrada".

Puet estar que m'haiga dispertau con la ment chugarrina u que las mías lecturas d'ahiere, uns relatos d'Octavia Butler, me afectoron mas que no me creyeba, pero ixe post-chorrada m'ha dau pa pensar un ratet mas antes de deixar lo leito. He decidiu cambiar las categorías y que post pasase de sustantivo a prefixo y chorrada d'adchectivo a sustantivo. Asinas que de bote y boleyo se cambiaba lo chenero y, sobre tot, creyaba un concepto que me atrayeba prou. ¿Qué podeba estar una post-chorrada? ¿Una chorrada dillá d'a chorrada? ¿Cómo se puet ir dillá d'a chorrada? ¿Se i trobará, talment, la seriedat? ¿U simplament la chorrada será mas gran?

Lo rebel tornaba a sonar, la mía parella me mormostiaba que yera hora de sacar-me lo linzuelo, ixucar-me la babeta que m'esbaraba ent'a variella y marchar t'o treballo, y los mios chuegos con las parolas heban de quedar astí, sobre l'almada, aguardando a que a l'atra nueit i tornase y nuevos viaches mentals me portiasen ta ixe mundo absurdo y repoliu, que monta lo cerebro en ixos estaus entre lo suenio y la realidat.

martes, 21 de junio de 2022

Calaixos de movidas. Tierra de barrenaus 8x21

Con lo verano toca ir zarrando temporada y con ella los calaixos de cancions que hemos iu ubrindo y emplindo mientres tot l'anyo. Torna Arale t'o programa y con ella descubrimos la zaguer canción de cada categoría y remeramos las tres que han iu sonando en los programas anteriores. Repetimos asinas la dinamica d'a sietena y seisena temporada, que ha produciu programas bien divertius, me pienso, y bien plenos d'ixa banalidat que nos chupeixe en arribar istas calendatas.

En ista temporada hemos teniu quatre tematicas. Empecipiemos con lo calaixo zapatista, motivau entre atras cosas por la visita que teniemos d'as compas revolucionarias alla ta l'hivierno. Cancions que parlan d'ixa revolución que muitas nian remeran pero que contina viva y siempre con reflexions intresants. Lo calaixo laboral estió lo segundo en ubrir-se en un anyo a on que tanto s'ha charrau de reformas, temporalidat y qüestions relacionadas con lo treballo. Quatre temazos d'un tema que tot y que ye central en las nuestras vidas se'n parla muito menos que no caldría. Deixamos la reivindicación (¿u no?) pa emplir lo tercer calaixo d'a temporada de cancions de tematica friki. Ha saliu un calaixo pleno de viaches espacials y referencias a obras de ficción, antiparte de bien variau en lo mosical. Pa rematar, nos apegamos una vegada mas a la tierra pa presentar quatre cancions que charran de bella parte d'o país. Quatre trocetz d'Aragón de man d'as nuestras bandas y a on que son representadas tamién las nuestras luengas.

Queda un zaguer programa y ya he empecipiau a treballar en la novena temporada que vendrá ta setiembre, asinas que si tiens qualsequier sucherencia, ideya, canción u tematica pa l'anyo venient, no dubdes en proposar-me-la. 

Recuerda que puetz ascuitar totz los programas en Ivoox, Spotify y la web de Radio Topo.

Programa #128

 


jueves, 16 de junio de 2022

Ganicas de fiestas d'a Madalena

Entre toda la parrafiquera de razons que tiengo pa vivir en La Madalena, una d'as mas importants ye la suya vida vecinal. I hai en tot lo barrio un bullir d'ideyas y de personas inquietas con ganas d'organizar cosas y la capacidat de fer-lo que va muito con la mía manera de veyer lo mundo. Las fiestas, la clamada Semana Cultural, en ye un buen eixemplo. Arredol d'o solsticio de verano, tot lo vico s'organiza pa fer actividatz de toda mena y que durant diez días bi haiga mesmo mas movimiento. Las vecinas, que ya somos d'estar-nos en la carrera, quasi ni entramos en casa. Y tot organizau a pur de voluntariau, cooperación, autochestión y, como diz lo lema d'estianyo: muitas ganicas, que n'i hai a embute dimpués d'istos dos anyos de pasa.

En ista primer edición libre de midas covid torna t'a carrera la corrida de pollos de Nogara, la visita a lo claustro de Sant Nicolás, que atro anyo me perderé en fer-se de maitins, los conciertos, la milenta d'actos pa la cachimalla, las procheccions y debatz, las visitas culturals por los bars y las cantonadas d'o barrio, que amagan historias dende tiempo d'os romans y, sobre tot, y fuera de programa, los capazos que nos imos a pillar todas terne que terne. Los cabos de semana, prou que sí, programación especial con las grans borinas de man de colectivos como Radio Topo, l'AVV Arrebato u lo CSO Kike Mur. Tot lo programa se puet consultar en la suya web.

Iste yera l'anyo que quereba tornar a estar en la organización tot y que no he puesto ni baixar ni colaborar tot lo que m'hese feito goyo. Ixo sí, en las asembleyas que he puesto ir-ie he trobau a-saber-la ilusión por tornar a fer tremolar lo barrio. Bi heba miedo a que la perda de musclo organizativo y asociativo d'a zaguer decada y que la cansera d'a pasa fese imposible unas fiestas como las d'antes. Manimenos, la respuesta de asociacions, comercios y personas ha estau emplir d'actos ista Semana Cultural que barrunto que ye simient de reprener la rasmia que siempre ha caracterizau lo barrio.

A l'endrecho nos trobamos los entrepuces d'una administración local que quier acotolar con toda la participación y organización popular. Ya habe anyos que consiguioron que deixasenos de fer las chentas en las carreras con malas sincusas de reglamentos sanitarios. Estianyo, en primeras, no se fará la gran chera d'o solsticio por qüestións de seguridat d'incendios. Les ha pasau parellano a la chent d'atros barrios como La Paz. Todas dos cheras con decadas de tradición y que bien podrían haber-se declarau fa anyos fiesta d'intrés local u patrimonio inmaterial. A Azcón le tiene igual la nuestra seguridat alimentaria u d'incendios, tiengamos-lo bien claro. Si istas actividatz las fese la parroquia de Sant PitoPato u se fese una chura de bandera espanyola, u simplament servise a los suyos intreses, toda la papelamenta s'hese solucionau en un tres y no res.

Lo facherío, la chent de perras d'a ciudat, ya tien las suyas fiestas, los locals a on fer-los, y si no, les ne deixa lo concello, que pa ixo ye suyo. La resta no tenemos que las carreras y antimás no queremos deixar-las. Queremos estar-ie y vivir-las. Trobar-nos-ie, chuntar-nos-ie, y fer visteras todas las nuestras inquietutz. Ixo ye lo que les preocupa y no pas la nuestra seguridat. 

Viviremos istas fiestas con l'alegría de siempre. Nos chuntaremos en las carreras y bars. Y d'ixa intelichencia colectiva ha de salir la rasmia pa reprener lo nuestro y que a l'atro anyo tornen las cheras en totz los barrios, y las chentas en las carreras. La Semana Cultural d'a Madalena ye muito mas que fiestas. Ye autochestión en marcha y unatro paso, decisivo, en la recuperación d'as carreras de man d'as que siempre i somos.

viernes, 10 de junio de 2022

Cromos y violencia. Historias d'un cole de mosens XIV

En los 80 las coleccions de cromos yeran bien diferents a las d’agora. Los albums yeran de papel u cartulina, igual como los propios cromos y mesmo caleba fer servir pegamin pa fixar-los en las suyas pachinas. Dimpués plegarían los apegallos, escusando-nos l’uso d’as puerquizas barras d’Imedio. Pero lo que siempre se me fació bien curioso yera la manera que teneban de promocionar-lo. Igual como con la droga, que diz que la primera dosi ye de baldes, de quan en vez amaneixeba un choven en la puerta d’o cole y nos regalaba l’album y bell par de sobres d’a colección que pertocase. Ya podetz contar, si no i yeratz, que l’empandullo que se feba en salir de clase yera de categoría. Los críos, que ya por naturaleza yeranos de arramplar con qualsequier cosa que fuese de bufanya, nos tricolotiabanos por conseguir totz los sobres que podesenos. Cada cromo que pillasenos en ixe ritual yera un menos que habríanos de pedigoniar a los nuestros pais dimpués. Si te lo montabas bien y conseguibas que lo mozo te’n dase prous, u, en bell despiste, furtar-le-ne un zarpau d’a mochila a on que los guardaba, tenebas meyo album completo. 

Empecipié coleccions d’ixas a brozuecos, pero no en rematé guaires. No en remero que dos: una d’avions y la de Monstruos, que encara conservo. D’a d’o mundial d’o 86 no me’n faltó que lo cromo de Juan Señor, con lo que ixo hodeba. Pero n’i hai unatro album que me’n alcuerdo perfectament y a on que no apegué ni un cromo: lo de Mafalda.

Un día mas salié de clase y sintié, a lo fundo, l’estrapalucio que febanos la cachimalla quan veniban los repartidors de cromos. Corrié sin saber lo que repartiban. ¿A quí le importaba, si yera de baldes? Agafé l’album y creigo que mesmo bell sobre, pero poca cosa. Ixe día hebanos saliu un poquet mas tarde. Dimpués d’a cacera, quan lo mozo heba rematau con lo ritual y amostraba las mans vuedas prebando d’explicar-nos que ya no teneba cosa mas pa dar-nos, me miré lo resultau. Yera un album de Mafalda, un personache que nunca no m’ha feito guaire gracia y menos en ixos anyos, en un entorno de cole de mosens no mixto, a on que un personache femenino y con ixe conteniu yera “cosa de chicas”. Asinas que le’n ufrié a Santi (nombre ficticio), un d’os mesaches que veniba enta casa con yo porque yeranos vecins d’a mesma carrera. Lo pilló, se lo miró, y lo fue a aventar t’a vasuera. Yo le’n dicié que no, que si no lo quereba que me lo quedaba yo que ya le daría bell uso. Siempre he teniu bell poquet de sindrome de Diochenes y d’atra man yera pensando en ufrir-le-ne a belatra persona que sí que le fese aprecio. Ell se negó a tornar-me-lo. S’estimaba mas de fer-lo micazas. La cosa acabó con una baralla que me deixó por tierra, plorando y habendo recibiu buen amiro de lapos.

No yera lo primer sobo que me foteba. No en estió lo zaguer. Bi habió un tiempo que se tornó un costumbre suyo. M’acompanyaba dica casa, me daba buen batán y se’n tornaba tranquilo t’a suya. Prenió caracter quasi ritual. Bell día se le fue la man, u mis pais me viyoron pior que de cutio, u decidié de chivar-me-ne u quemisió - tiengo ixos anyos un poquet foscos en la mia memoria - pero lo caso ye que charroron con lo pai de Santi pa explicar-le lo que yera pasando. Tot y que la cosa se calmó, los sobos continoron, tot y que con menos freqüencia. Sisquiá quan totz dos marchemos d’o cole, yo ta entrar en lo Medina Albaida y ell no sé t’a on, acabó aquello. Pa forro de bota, a los dos nos feba goyo la mesma mesacha y quan empecipié a festellar con ella, sabeba que en qualsequier momento se le podeba ir la flama y que ella, yo u totz dos acabasenos estando victima d’a suya violencia. Afortunadament ixo no pasó y, china-chana, perdiemos lo contacto de tot. Fa decadas que no sé cosa d’ell.

Pero lo que con los anyos me deixa enarcau ye que en tot ixe tiempo nunca no lo identifiqué como violencia u maltracto. A pesar d’os lapos y los sobos, seguiba acompanyando-lo voluntariament dia sin atro ta casa suya. Nos deixabanos tebeos, compartibanos lo mesmo club de rol, iba ta casa suya a chugar y ell veniba ta casa mía. En la cambra suya ascuité por primer vegada a Barricada u Tako, las primers collas de rock duro que conoixié. Quan empecipiemos a salir de bars, ibanos chuntos t’o Planta Baja l’Agujero Negro u lo DeVizio. Tardé a saber qué anyos en parar cuenta de lo que m’heba feito. Y quan digo muitos, digo que en estié conscient fa bien poco.

Tenebanos normalizada de tot la violencia fisica. Parte veniba de man d’os mosens que no dubdaban mica en fer-la servir. Pero entre los propios ninos yera luengache cutiano.Yo tamién repartié bella vegada. Levaba lunetas dende los seis anyos y si belún se’n feba la mofla yera la millor manera que conoixeba de desfender-me. Atras vegadas, yo no empecipiaba las barallas, pero no me quedaba recibindo.

Cuento que no me quedó garra trauma, u lo menos no n’he parau cuenta, por creixer en un entorno asinas. Ni por los batans que recibié ni por lo cutiano d’a violencia. Pero luent de creyer que ixo forcha no sé qué costodias que dicen por astí, creigo que lo deseyable ye reducir a la minima expresión la violencia vivida en las aulas, vienga d’a on que vienga. Por ixo, totz los programas y actividatz que se fan agora enfiladas a acabar con lo bullying, l’acoso y todas las formas de violencia me pareixen que fan a saber que falta y cada euro invertiu fa d’a sociedat nuestra un puesto millor a on que vivir.

martes, 7 de junio de 2022

Relatos de Diego Marín y achenda cultural. Tierra de barrenaus 8x20

Diego Marín ha publicau fa poco un nuevo libro de relatos. No solo soñá(ba)mos replega historias "de cheso y plastico" escritas entre 2006 y 2012. L'escritor, que ya estió en Tierra de barrenaus presentando lo suyo asayo "Bolivia, desde las voces del pueblo". Agora torna con una obra bien diferent y muitos prochectos en marcha que nos recuenta en la entrevista, antimás de charrar d'o que podremos trobar en istos relatos. Tenemos en las mans, antimás, un libro trilingüe a on que chunto con lo castellano i hai presencia d'as nuestras dos luengas. 

Dimpués de dos anyos de nyapas y cancelacions, los festivals y la ufierta cultural torna a estar como en la viella normalidat, asinas que china-chana se van conoixendo los actos que se reprenen y las suyas actividatz. En la segunda parte d'o programa repasamos la achenda cultural d'as siguients semanas, a on que i hai una patacada de festivals, charradas, conciertos y actividatz de toda mena y por tot lo país.

La mosica no faltará y en iste programa tos presiento una nueva canción en aragonés, que siempre ye buena noticia, inspirada por un libro ganador d'o premio Arnal Cavero y escrito por un historico d'a mosica y l'aragonés. Lo calaixo d'a canción d'o país s'imple d'a cultura d'o sur catalanoparlant con un clasico que nunca no te cansas d'ascuitar d'una banda que podremos tornar a disfrutar iste veranet.

Recuerda que puetz ascuitar totz los programas en Ivoox, Spotify y la web de Radio Topo.

Programa #127