lunes, 30 de diciembre de 2013

Relichions anguniando?

En a pachina web Esmateria.com, trobé iste articlo que traduzco contino, sobre a vida y muerte d'as relichions, a on que se charra sobre o suyo futuro previsto por un estudio matematico y por o pensamiento de Daniel Dennett. Encara que aspero que tiengan razón, pues pronostican o desapareixer d'as relichions, me pienso que, a lo menos a meyo plazo, son entivocaus, u masiau optimistas. O pensamiento machico leva muito tiempo con a humanidat y ha contrimostrau estar prou util t'o poder, qui no deixará que desapareixca de qualsiquier traza.

D'atra man, encara que sí que ye cierto que en o mundo occidental as relichions organizadas son perdendo "militants" diya par d'atro, atras trazas d'espiritualidat new age apareixen sustituyindo os corpus de creyencias d'o chodigocristianismo. Soi más pesimista que os autors de l'articlo cuanto a que as relichions desapareixcan, pero sí que ye verdat que china chana imos achiquindo os suyos espacios.

Una planeta con 4.200 relichions vivas y incalculables creyencias ya acotoladas.

Bells especialistas predicen o desapareixer d'as relichions en muitos países, como ya ha pasau en toda la historia con posiblement millars de dogmas que s'esfacioron dimpués de provocar guerras, leis y a semisión d'os suyos creyents.

Si vusté crei ciegament en beluna d'as 4.200 relichions que existen en o mundo, regular que a suya fe mereixe un puesto en belun d'ixos 4.200 paradisos que de cutio se contradicen os unos a os atros. Mientres milenios, millons de personas han creyiu en dioses que hue nian se remeran. Os humans les rezoron, les devantoron templos y mesmo matoron por ells, pero hue aquells sers totpoderosos no existen. Tampoco no existiban t'a part d'alavez, pero agora no existen nian en a memoria colectiva. Son relichions acotoladas.


Una gambada por a mayor colección privada de manuscritos d'o mundo, con quasi 14.000 piezas, que belunas tienen 5.000 anyos d'antigidat, podría fer tremolar as conviccions de qualsiquier persona relichiosa. Ye a colección Schøyen, acumulada en Oslo por l'interpresario noruego Martin Schøyen. En un d'os suyos manuscritos, una tableta d'archila de fa 4.400 anyos, apareixe una replega de dioses sumerios: Enlil, Ninlil, Enki, Nergal, Hendursanga, Inanna-Zabalam, Ninebgal, Inanna, Utu, Nanna. En estioron tot. Se lechisló en o suyo nombre. As historias suyas, como las de totz os dioses, yeran la Verdat revelada punto por agulla. Y hue no son cosa.


A sumeria floreixida a on que hue ye Irak, no ye a sola relichion acotolada representada en a colección Schøyen. Tamién i apareixen amuletos adedicaus a Enki, o dios de l'augua dulza en qui creyeban os asirios fa 2.800 anyos; papiros echipcios adedicaus a Osiris fa más de 3.000 anyos, espiellos de bronce con inscripcions adedicadas a dioses etruscos y rituals contra o mal de tozuelo practicaus por os mosens babilonicos fa 4.000 anyos.


Dogmas prehistoricos

Son cinco relichions acotoladas sin salir d'a colección de l'interpresario noruego, pero o numer total de dogmas y evanchelios desapareixius ye incalculable. En realidat, sisquiá se sabe de verdat quantas creyencias diferents continan vivas. "Se puet afirmar con seguridat que dengún no sabe exactament quantas relichions bi ha, encara que a millor estimación ye 4.200", sinyala o filosofo d'EE.UU. Kenneth Shouler en o suyo libro The Everything World Religions Book. Ye a mesma cifra que ufre Adherents.com, una pachina web especializada en replegar datos de relichions actuals. Atros cientos habrían desapareixiu, u mesmo millars, si paramos cuenta de que muitos paleoantropologos creyen que atras especies humanas, como os neandertals, tenioron creyencias relichiosas cientos de millars d'anyos antis que no a nuestra. D'aquellas especies queda uesos fosils. D'as relichions suyas, nian ixo.

O profesor d'EE.II. Daniel Abrams blincó t'os medios de comunicación en 2011, quan l'equipo suyo vaticinó, con modelos matematicos, que as relichions de nueu paises que heban estudiau y que'n teneban censos de datos de afiliación relichiosa en o zaguer siglo, desapareixerían. Yeran Australia, Austria, Canadá, Republica Checa, Finlandia, Irlanda, Países Baixos, Nueva Zelanda y Suiza.


A tesi d'Abrams, d'a Universidat Northwestern, y os suyos companyers yera simpla y la heban aplicada ta calcular o ritmo de desapareixer d'as luengas minoritarias. Os scientificos prencipian con a ideya base de que una colla social con muitos miembros ye más atractiva ta un ciudadano, y de que una colla social tien un estatus y una utilidat. Por eixemplo, argumentaban, en Perú puet estar más util y tener un estatus superior charrar espanyol que quechua. Lo mesmo ye pasando con as relichions en os paises ricos, a on que as ilesias se quedan vuedas. Un Eurobarometro de 2010 amostraba que o 51% d'os europeus creye en un dios, atro 26% creye en bella mena d'esprito u fuerza vital y un 20 % ye ateu. L'ateismo ye mayor en Francia (40%), Republica Checa (37%) y Suecia (34%), pero contina estando repuyal en países como Grecia (4%) y Rumania (1%).


¿Anguniando?

"O feito ye que as personas sin afiliación relichiosa constituyen a colla relichiosa que más creixe en qualsiquier parti d'o mundo a on que bi ha datos disponibles. Y as personas sin afiliación ya son mayoría en bells puestos. O nuestro modelo diz que ista tendencia continará", explica Abrams.

¿Se podrá calcular quantas relichions se han acotolau en a histora? "Ye una pregunta dificil", responde Abrams. "Habría d'estar posible conseguir una estimación amanada de l'orden de magnitut. O problema ye que mesmo ixa estimación sería subchectiva, porque no bi ha una traza acceptada mundialment ta determinar si dos sistemas tienen prous elementos en común como ta fer una sola relichión", matiza. "Se pareixe prou a prebar de contar o numer d'especies que han viviu en bell inte en a planeta, pero ye mesmo más embolicau".


En o suyo libro "Crebar l'henchizo: a relichión como un fenomeno natural, o filosofo d'EE.UU. Daniel Dennett propugna a investigación scientifica d'as relichions y preba de predecir o suyo futuro. En una d'as suyas hipotesis más radicals, o fenomeno relichioso ya ye anguniando. "En iste scenario, encara que puet haber-ie bellas manifestacions de rebilcar locals y temporals, u mesmo bellas catastrofes violentas, as grans relichions d'o mundo luego se acotolarán, igual como lo fan cientos de relichions menors que desapareixen antis que os antropologos puedan sisquiá rechistrar-las", reflexiona Dennett, codirector d'o Centro d'Estudios Cognitivos d'a Universidat de Tufts (EEUU). En iste scenario extremo, "os nuestros nietos vivirán a transformación d'a Ciudat d'o Vaticano en o Museu Europeu d'o Catolicismo Romano, y a d'A Meca en o Machico Reino d'Alá de Walt Disney".



viernes, 27 de diciembre de 2013

O Chusticia y a mia visita con GozARTE

Escribo iste post dimpués d'a polemica creyada en Twitter arredol d'a interpresa GozARTE que, entre atras cosas, fa visitas guidadas por Zaragoza. Como cuento que no todas as lectoras tienen FB y twitter, cuento un poco la cosa...

A historia prencipia quan, dende una cuenta oficial en FB de GozARTE meten iste mensache:
"Criticamos a los catalanes, y este monumento que se inauguró ayer en Zaragoza es una manipulación de la historia exactamente igual a las que hacen ellos."

Ya o feito de que prencipie lo texto con "criticamos a los catalanes" significa que ye feito a criticar a los catalans y no pas a atros por as suyas manipulacions (u lecturas) d'a historia. Pero rai, que ixo ye lo de menos. Lochicament, ixe comentario fa polemica, pues muitos no trobamos garra manipulación en ixe texto. Ye más, ye un d'os pocos que surte dende l'analis historico que fan d'os feitos d'as alteracions d'Aragón de 1591 a embute de historiadors, como segurament sabrá qui lo escribió. Porque de textos surtius dende a historiografía oficialista, espanyolista, castellanista, u como la quieratz clamar, bi'n ha arrienda por tot lo país, y no digamos dillá d'as nuestras mugas.

Qui leyemos isto (yo lo facié prous diyas dimpués) entendemos que a supuesta manipulación be d'estar en considerar a l'exercito reyalista (nunca no dicen castellano) como forano que yera. Sobre iste afer, podetz leyer a respuesta de El Todopoderoso (nick de FB, lochicament) que me pareixe perfecta y que copio a la fin d'o post.

Pero lo que quereba en iste post yera comentar a mia experiencia con a interpresa GozARTE y concretament con a visita que facié con ellas sobre o Chusticia.

Quan viyé por primer vegada que existiba una interpresa que feba visitas guidadas y teatralizadas por Zaragoza, me facié bien contento. Como sabetz, a historia d'Aragón y de Zaragoza m'intresan a-saber-lo, y tamién me fa muito goyo lo teatro. Asinas que a escape prencipié a seguir as suyas actividatz. Fa muitos anyos prebé por primer vegada una d'as suyas visitas sobre a convivencia d'as tres culturas por a parti d'a Seu de Sant Salvador, as carreras de dezaga y rematando en a ilesia de Sant Carlos, que antis mas estió sinagoga. Faciemos a visita una colleta de Nogara, encargando-me yo d'organizar-la. Mientres a visita feban chiquetas piezas teatrals y interaccionaban muito con qui ibanos. En salié prou contento y con muitas ganas de tornar a achustar-los.

Precisament ixo facié bell tiempo dimpués con atra visita que feban en a Seu de Sant Salvador. Yera una visita arredol d'a muerte (creigo que yera Totz os santos u bella calendata amanada). Nos i charroron sobre a chent que i ye apedecada, entre atro sobre Pedro Arbués, un d'os mios episodios favoritos d'a historia d'Aragón. I estiemos dos horas que se me facioron curtas de tot. A Seu ya ye impresionant de por sí, pero si antimás te recontan as historias que i pasoron, te i puetz foter buena cosa d'horas. Me quedé muitismo más contento que a primer vegada, y ixo que yera dificil....

Poco tiempo dimpués, creigo que no heba pasau ni un mes, pillemos a visita sobre o Chusticia(2). Os precedents yeran buenos, asinas que Arale y yo ibanos bien ilusionaus. Hebanos quedau ta prencipiar a visita en a puerta de Capitanía, bien amán d'o monumento a lo Chusticiazgo. En ixe inte, bi yeran as chunteras fendo o suyo homenache a lo Chusticia Chuan V de Lanuza. A moza que menó a visita comentó que "o 90% d'os que i yeran no sabeban ni lo que yeran homenacheando", con una actitut prou farute. Ya sabetz que a la CHA no le tiengo mica carinyo, pero ixe comentario me molestó prou. ¿Qui ye ella ta chuzgar a toda la chent que i yera? De feito conoixco prou bien a muitos d'os que i yeran, y beluns saben muito sobre historia, y apuesto que o 90% de qui bi yera sabeba perfectament porque i yera. Y no cal que torne a decir aquí a mia opinión sobre a CHA, que no ye precisament favorable....


Encara que o titol d'a visita yera sobre o Chusticia, se i charró más sobre o reinau de Felipe II (1) que sobre a historia d'o Chusticia. Seguntes a menadora d'a visita, Felipe II "quereba muito a Aragón y preba en yera que casó a la suya filla, Catalina Micaela de Austria en Zaragoza". Que ye como decir que Juan Carlos de Borbón quiere muito a Catalunya porque una d'as suyas fillas i treballa. ¿Le'n preguntamos? Continó decindo por o camín lo inchusta que yera a historiografía aragonesa con Felipe II. Cuanto a lo Chusticia, quan charraba d'ell, siempre recurriba a que "estió mal aconsellau", que "yera muito choven y sin experiencia" y ixe discurso que cuento que muitas habretz leyiu ciento vegadas. A referencia t'os nobles que esfendioron as leis aragonesas siempre estioron ta criticar os suyos intreses. No charró mica d'a represión posterior, ni comentó (ta bien ni ta mal) a placa d'o mercau central, que i leva decadas y que, a tamás de tener o mesmo texto que o nuevo ferrinchón que ye o memorial a o Chusticia, no heban criticau.

Prou que tienen tot lo dreito, como qualsiquiera, a interpretar a historia como le pete, siempre que no mienta. Pero lo que me flore ye que presuman de neutralidat quan no'n son. Facioron una interpretación d'os feitos de tot espanyolista y amagoron u no'n charroron de muitas d'as cosas que pasoron en ixas envueltas. Ni as modificacions lechislativas d'o nuestro ordenamiento, ni os asesinatos de foralistas (fueras d'o d'o propio "malaconsellau" Chusticia), ni a prebatina d'invasión dende Bearn, ni os dos anyos que continoron as tropas castellanas en Aragón, ... A manipulación por omisión, ¿no ye tamién manipulación? (4) ¿Que estió más important ta Aragón y ta saber a relación de Felipe II con iste país, tot lo que pasó antis, mientres y dimpués arredol d'as "alteracions d'Aragón", u que a suya filla se casó aquí?

Iste chueves, quan m'enteré por whatsapp de l'empandullo que bi heba querié alportar a mia experiencia con GozARTE que nunca no heba feito publica, y twiteyé:
 

"Yo estuve en visita de sobre el Justicia y no me extraña que critiquen la placa. 2 horas se pegaron loando a Felipe II

No asperaba ni quereba respuesta de GozARTE ni de dengún, pero pareixe que toqué bella fibra porque a persona que nos fació a visita a escape respondió, decindo que yera neutral: ni de Felipe II ni de Chuan de Lanuza y que caleba investigar y no pas inventar(5)  y negando que hese dito lo que heba dito en a visita que facié. Lo d'a neutralidat en ixe aspecto me suena tanto a "ni masclista ni feminista" (3), la d'a Guerra Civil, u a tantas d'ixas "neutralidatz" de qui no quiere mullar-se y remata chupiu. Lo de investigar y no pas inventar, me pareixe muito bien, y le convido a leyer atros historiadors d'os que ella be de leyer y atras fuents d'as que ella be de consultar. Lo que ella dició, lo dició y como ye la mia parola (y la d'Arale que yera a o canto mio y sintió lo mesmo) contra la suya, creyetz a qui quieratz. O feito ye que dimpués, tanto en FB como en Twitter, y tanto o perfil personal d'a persona que nos fació a visita como o perfil oficial d'a interpresa s'adedicoron a criticar a qui no compartibanos a suya opinión, más que más, qüestionando lo que sabemos u deixamos de saber sobre o tema. Por eixemplo, d'os criticos dicen:

"Tienes toda la razón. Se han leído cuatro panfletos sobre el tema, se han creído todo lo que pone y son capaces de insultar sin el menor pudor a cualquiera que les lleve la contraria."

"Dudo que Maribel dijera eso, pero me estás demostrando que del mito sabrás mucho, pero de la historia real..."  (Respondié que me decise en que linia le heba contrimostrau ixo y encara soi asperando)


"El que ha escrito esto o no ha leído un libro de historia en su vida o bien la manipula conscientemente (siguiendo muy de cerca el modelo de nuestros amigos catalanes y la película que se han montado alrededor de la Guerra de Sucesión)."


Ye decir, si no compartes a suya lectura d'a historia, yes un inculto que no ha leyiu un libro en a suya vida. Con ista frase resumiban parti d'a suya versión d'a historia, por cierto "Efectivamente, por unos cuantos nobles que querían pescar en río revuelto y les salió mal la jugada". Más grieu ye, antimás, de que una d'as cosas que se queixan ye d'os pocos modos d'a chent que les ha criticau. En garra inte les he criticau por no tener a preparación que cal ta explicar a historia d'Aragón. Ni sé lo que han estudiau ni m'importa. Saben d'historia, han leyiu libros y fan una interpretación d'os feitos que no coincido con ella. Prou. Creigo que tanto yo como todas qui les han criticau con fundamento mereixemos ixe mesmo tracto.

Precisament  porque ixa historia sí que la conoixco bell poco, ye por lo que puedo criticar-los. Si me charran de Roma u Grecia, me pueden vender qualsiquier moto, porque son partis d'a historia que no'n conoixco guaire. Pero cuanto a l'historia d'Aragón entre o 711 y agora, encara que no guaire, bella coseta en sé. Porque me i he intresau a-saber-lo y mesmo lo prochecto mio de cabo carrera yera sobre a historia d'Aragón. Asinas que más de quatre panfletos, sinyors de GozARTE, sí que me he leyiu.... Ixo yo mesmo, pero bi'n ha muitos atros que sí que tienen a carrera d'Historia u parellanas que fan a mesma lectura d'a historia que foi yo y preba d'ello ye o libel de muitas d'as respuestas que tienen en FB y que no son fruito de quatre "ababols que se han leyiu quatre panfletos", como mesmo a chent de GozARTE sabe.

Os de GozARTE pueden fer lo que quieran con a suya interpresa, faltaría más. Pero presumir d'una supuesta imparcialidat y criticar qualsiquier opinión en contra, antimás dando por supuesto que qui la fa no tien formación, me pareixe toda una falsedat y una error. Les recomiendo que leigan sobre o nacionalismo banal, si no lo han feito, porque, en a mia opinión, son tot un eixemplo d'ixe pensamiento. A suya traza d'interpretar as "Alteracions d'Aragón" ye la que fa o nacionalismo banal espanyol, ixo ye de dar.

Ta rematar, y por no dar más ferrete, lo bueno d'istas cosas ye que ubren os debatz y nos dan un espacio ta charra d'historia y que nusatras conoixcamos a suya versión (atra vegada) y ellas la nuestra. Preba d'ello son os debatz en FB, que bellas partis que me han pareixiu intrsants, las copio contino. Podetz leyer tot lo debat en o perfil de GozARTE en FB y chuzgar vusatras mesmas.

GozARTE (Varias intervencions)
"Ese texto es una auténtica manipulación histórica. Felipe II era rey de Aragón, así que no era un ejército extranjero al que se intentó enfrentar el Justicia mal aconsejado por algunos nobles aragoneses. El rey envió su ejército a sofocar las alteraciones que estaban teniendo lugar en Zaragoza y en las que habían muerto varios servidores de la Inquisición y el Marqués de Almenara, representante del rey. No entro a explicar ni a valorar las circunstancias que desencadenan esas alteraciones, que son muchas y variadas. Lo que si tengo bastante claro es que Juan de Lanuza V "el mozo" murió precisamente a causa de eso, de ser mozo, joven, inexperto. Había heredado el justiciazgo de su padre, recientemente fallecido, su inexperiencia le llevó a aceptar los consejos de una parte de la nobleza y esos malos consejos le hicieron perder la cabeza. Me molesta especialmente esta placa porque cuando la leo tengo que escoger entre dos opciones y ninguna de las dos me gusta. O nuestros gobernantes son unos incultos que no tienen ni idea de nuestra historia o conocen la historia y deciden falsearla, manipularla conscientemente para que , repetida una y mil veces, acabemos creyendo que es verdad. Constantemente criticamos a nuestros vecinos catalanes por tergiversar la historia, por manipularla, por enseñar mentiras a los niños en los colegios y al pueblo desde las tribunas políticas y ahora me encuentro con que nuestros gobernantes pretenden lo mismo ¿de verdad creen que debemos caer en ese juego? La mentira solo se puede combatir con la verdad, nunca con otra mentira."

"Vamos a centrarnos y a procurar no mezclar churras con merinas. Claro que desde los diferentes poderes siempre se ha tratado de manipular la historia y lo rechazo venga de donde venga esa manipulación. Si me he referido a lo que pasa en Cataluña es precisamente porque constantemente se les echa en cara desde Aragón la manipulación histórica que hacen, por eso, porque lo tenemos muy cerca y afecta directamente a nuestra comunidad, por eso precisamente me he referido a que no debemos hacer nosotros lo que criticamos a otros. Por otro lado es cierto que existe ese llamado "pleito del virrey extranjero" desde que en 1555 Felipe II nombra virrey a Diego Hurtado de Mendoza. Había un acuerdo de Cortes por el cual determinados cargos en Aragón (entre ellos el de virrey) debían recaer en aragoneses y Felipe II lo había incumplido no una sino dos veces, pero eso es una cosa y otra muy distinta decir que el ejército de tu rey es un ejército extranjero. Este no deja de ser otro conflicto entre "mandamases" una parte de los nobles tenía mucho que ganar si la cosa salía bien y calentaron la cabeza al justicia que era joven e inexperto y le tocó la peor parte , aunque también murieron el Duque de Villahermosa y el Conde de Aranda (aunque estos más de tapadillo). Probablemente su padre, Juan de Lanuza IV, no hubiera caído en la trampa."

 
El Todopoderoso (Varias intervencions)
"Contrafuero y libertad eran los gritos de los constitucionalistas (teminología de Colás y Salas, no mía).
 

En cuanto al ejército, era tan extranjero que aún durante los Sitios se le llamaba a la compañía en la que se encuadraban los forasteros "compañía de extranjeros" (lo dice Lafoz, no yo). Y hay que recordar que el pleito que tenía montado el rey contra el reino desde sesenta años antes se llamaba el pleito del "virrey extranjero", en el que se demandaba que el puesto de virrey lo ocupara alguien de origen aragonés. En cualquier caso, nadie se extraña de que a las tropas castellanas, alemanas o italianas se las considerara en Portugal o Países Bajos como extranjeras, y en aquella época tenían la misma relación con Felipe I (II de Castilla) que la que tenía Aragón. La diferencia es que unos territorios accedieron a la independencia y otros no.

Así que llamar a esto "manipulación" es un mero ejercicio de ese vicio contra el que luchan los buenos historiadores que es el presentismo. El otro vicio en vuestro comentario es hacer alusión a los catalanes, que deben de ser los únicos en todo el estado español que manipulan la historia. Los españoles, la iglesia, la extrema derecha, etc., esos no manipulan la historia. No, al menos, al nivel de que os sintáis ofendidos. Lo cual demuestra, por otra parte, el mismo conocimiento historiográfico que la opinión sobre la placa.

Jaime, en época premoderna todos los conflictos, prácticamente, eran entre mandamases, incluyendo la Fronda, los comuneros, Pougaschev, et. Pero ignorar la fase popular de las alteraciones (no solo en Zaragoza, sino en los cuarenta años anteriores en el Pirineo o en las Comunidades de Teruel o Albarracín), supone plantear una simplificación de un conflicto (de clases, de estatus, identitario) que no lo fue en ningún momento.
"


"Cualquier ejército no aragonés precisaba de permiso por parte de las instituciones del reino. El ejército castellano que entró en Aragón en 1591 no era aragonés y no tenía permiso para entrar, por lo que era extranjero e invasor. Te podrá parecer mejor o peor, más o menos relevante, o que tiene tal o cual justificación o explicación, pero el hecho histórico es ese, y negarlo es una óptica presentista, que además responde a un planteamiento ideológico. Y no, no hace falta ser nacionalista aragonés para defenderlo, como no lo eran los liberales de la primera mitad del XIX que rehabilitaron la memoria de Lanuza y los Comuneros"

"sabemos que ni se puede dejar la ideología de lado cuando se escribe o habla de historia y que ningún relato o interpretación carece de fundamento, pero tampoco de intereses. Y ambos sabemos a qué obedece el decir que, por ejemplo, el ejército castellano de Felipe II no era ni extranjero ni invasor, cuando eso contradice de pe a pa toda fuente aragonesa de la época." 

Daniel Aquillué:
"Es que es una placa conmemorativa, y como toda conmemoración simplifica. Pero la verdad es que no veo tal manipulación - al menos grave- ya que ciertamente el ejército que entró en el Reyno en 1591 era "extranjero". No hay que pensar con los patrones actuales, sino con los patrones de entonces: entró el ejército real, de Felipe II de Castllla - "I de Aragón"- sin permiso de las instituciones del Reino, siendo "contrafuero",esto es, ilegal. Lo que pasa es que a Felipe II se le había acabado la paciencia y estaba viendo que en Flandes la nobleza se le iba de las manos, no iba permitir nada parecido ni de lejos en Aragón. "Extranjero" por aquellos tiempos era todo aquél no "regnícola" fuese castellano, catalán, valenciano, francés o hereje inglés -y al revés también se era extranjero un aragonés en Castilla- . La manipulación o uso público de la Historia de esa placa no está pues ahí, sino en su caso estaría en identificar el Justicia del Antiguo Régimen -institución feudal, privlegiada, que tenía jurisdicción sobre zonas de realengo y siervos eclesiásticos -que no de señores laicos-, con una institución defensora del "pueblo", de "derechos" "universales". De todas formas, el problema mayor a esta placa --idéntica en texto a la puesta en el Mercado- es que es muy fea xD"

 

(1) Dimpués d'o que fació Felipe II de Castiella con Aragón, creigo que habríanos de referir-nos a ell como Felipe II, y no pas como Felipe I d'Aragón. Encara que nominalment estase rei d'Aragón, o suyo refús a las leis aragonesas y a suya invasión en contra d'os mesmo fueros que churó, son una traición, asinas que no lo creigo mereixedor d'ixe titol.

(2) Me voi a referir a Chuan de Lanuza V, o mozo, como O Chusticia, por economía lingüistica y porque garra atro Chusticia dica Emilio Gastón, pasó a la historia por garra cosa relevant. 

(3) O perfil de FB de GozARTE tamién reproduce muitos textos de o granizo ¿historiador? Pérez Reverte, un d'ells clamando feminazis a las feministas que a ell no le fan goyo y cosas asinas... ya sabemos como ye iste mozo. Si ixe ye l'eixemplo d'historiador que les fa goi, imos buenos...

(4) En una exposición prou intresant sobre historia d'Aragón que bi habió fa bells anyos tamién pasaban d'amagatons por a Guerra de Sucesión, charrando d'os Decretos de Nueva Planta (nunca de Conquista) como quasi bella cosa que heba pasau espotaneament. Ye una d'as partis d'a historia más important t'Aragón y de vez más esconoixida t'a mas gran parti d'a chent. Ixo tamién ye manipulación historica.

(5) Prou que ye verdat que a figura d'o Chusticia se ha mitificau y que cal fer una lectura realista (que no pas reyalista) d'a suya persona. Lo tiengo en cuenta siempre que'n charro. Aspero que GozARTE siga tant belicherant con a mitificación, por eixemplo, d'os Reis Catolicos y d'a maravillosa y perfecta unión de (quasi toda) Espanya en 1469.

martes, 17 de diciembre de 2013

Per a Val de Chistau

Iste puent d'aviento teniemos a suerte de pillar quatre diyas de vacanzas y decidiemos d'aproveitar-los puyando ta Sobrarbe, que feba bien d'anyos que no bi ibanos. En ir radius de perras, como de cutio, pillemos tres nueitz en un albergue de Saravillo, Borda Miguela, y a zaguer nueit en Plan en Casa Rafaleta, que yera un present d'Arale. Asinas que, como buen blogger, soi un canso y un egolatra, asinas que contaré bellas impresions que me'n levé d'as cursas que faciemos y os puestos que visitemos.

O primer diya nos faciemos una curseta por Anyisclo. De nieu no bi'n heba guaire, asinas que se podeba peteniar bien de rato. En deixar l'auto se viyeban bellas construccions humanas: un puent bien pincho sobre o río Aso, y una ermita dedicada a Sant Urbez que me fació a-saber-lo goyo. Ye d'ixas que aproveitan as formas d'as paretz de roca ta escusar-se costruyir-ne. Y en un foradet bi heba una imachen d'o santo. Seguntes un panel i fan tres romerías a l'anyo.

Ya dentrando en a val, o paisache yera poliu de tot, encara que os arbols heban perdiu quasi totz as fuellas. O camin va bien de rato a o canto d'o río, podendo viyer os churros que fa. De badinas bi'n heba un trapacil, pero ta qui siga pensando en ir-ie de verano, ye viedau banyar-se-ie. L'augua yera clara de tot, viyendo-se-ie mesmo lo zaguer zaborro. Iba con a deleria de poder guipar bell guardafuents, pero estió imposible. Sí que viyemos prous cardoneras, belunas bien grans, y que en un troz feban combinación con as buixarderas, fendo unas imachens repolidas. De muixonetz y tal, nos habiemos d'aguardar dica lo zaguer diya ta viyer bella cosa intresant.


A cursa por Anyisclo ye de muit buen fer y te i puetz foter tot lo tiempo que quieras. Nusatras nos i estiemos seis horas y meya, pero si se i plega más luego, u si escureix más tardi, da ta estar-se-ie todas las horas de sol que podatz. De costeras tampoco no bi'n ha guaires. A unica bell poco punyetera yera antis de plegar en a Selva Plana, a on que rematemos o nuestro camín, porque se nos feba tarde. Dimpués, nos dició lo guarda que bi heba bells 25 minutos de camín plano ta plegar en a Ripareta. T'atra vegada madrugaremos más a viyer si bi plegamos.

A l'atro'l diya, marchemos t'a Val de Pineta con uns amigos ta mirar de plegar en as planas de Lalarri. Bi estiemos en un viache organizau por Nogara, en fa ya diez anyos alto u baixo. Bielsa no lo remeraba tant turistico y, encara que asperaba de sentir bell poquet de belsetán, quasi tot lo que se i sentiba yera francés. En o viache que i estiemos con Nogara no heba nevau tanto y se podeba fer o camín más pincho. Con tot y con ixo, nos faciemos una gambadeta repolida, con poca costera, que la puede fer qualsiquier. En plegar en Lalarri, mereixe la pena d'amanar-se t'os churros que bi ha a lo fundo. Ye un camín no guaire largo y o paisache ye repoliu. Como anecdota, bella buena persona replegó as mias lunetas, que me heba deixau a on que aturemos a fer un bocau y me las deixó en un camal d'una mata en o camín de tornada t'o parking. Si me yes leyendo: muitas gracias, moceta!

O zaguer diya ya yeranos prou cansos y no querebanos que fer una visita t'os lugars d'a redolada. En beluns nunca no i yera estau, como ye o canso de Chistén. Ye un lugar que, de bonico, bi'n ha que'n son más, pero ¡qué bien i charran!. De totz os lugars que soi estau d'o Pirineu, nomás en Fonz y Echo heba sentiu charrar aragonés a tanta chent. Crebando antimás os mitos de que s'amaguen, nos fotiemos bien de rato en un bar sentindo a un par de hombres de bells 40-50 anyos charrín charrán y yo regalando-me en sentir-los.


En Chistén tamién ye una repolida vista d'a redolada, dende o alufrador de Puyadase, a on que, antimás d'una anvista buenisma, bi ha una caseta y mesas ta fer-te un almuerzo, chenta u brenda. O camín ye curto y bien facil y surte dende o mesmo lugar de Chistén.

A nueit la faciemos en Plan, en Casa Rafaleta. Entre que nos somos feitos a luxos, y que levabamos tres nueitz dormindo tot chelaus, l'hostal nos pareixió o mismismo Edén. Calient, con buen leito d'ixos tot duros, y una banyera d'hidromasache graniza. Ta remerar que somos pobres, a cena nos la faciemos en o bar d'a carretera pretando-nos-ie bell par d'entropans de bacon y queso, más fredos que a picha d'un "caminant blanco". Visitemos tamién por a redolada o "Puen pecadó", un puent sobre a Cinqueta dende a on que diz que aventaban a la chent que "pecaba". Astí mesmo teneban un panel interpretativo a on que bi heba una poesía de Nieus Luzía Dueso que charraba d'ixe puent, d'a Cinqueta y d'as telleras que bi ha por astí.

O maitín de tornada no ibanos a fer cosa en primeras, pero como que Arale no heba puesto viyer guaire muixons, a la fin decidiemos de fer una cursa rapideta ta Revilla y os suyos miradors. Ya por o camín, tenié a suerte de viyer un garabiu, ixe muixón amariello ye mal viyer y que, seguntes Vidaller tamién se le diz aiguadero amarillo, cagadaga, collerins, dorotín doroteo, engarabiu, maduraligo, martín durero, molinero, papafigo, picapuerco, taranlara, tirolero, tranlara, u uriol, entre atros. Tanto por o camín, como ya en os miradors, podiemos gronxiar-nos rato y rato viyendo cluixiuesos - un d'ells, un eixemplar choven - y vueitres a trompicuesco. Ixa parti ye tot un goyo t'os aficionaus a la ornitolochía.

De Sobrarbe, d'as Vals de Vió, Bielsa y Chistau, me levo bien buenas remeranzas. Tenemos un país bien pincho, con cantons que son alfayetas, plens d'historias, cultura y vida y pende de nusatros que ixo contine vivo y en buen estau. No podemos deixar que se malmeta, se muera u esdevienga un Marina d'Or con fresquet.

jueves, 12 de diciembre de 2013

Latas de Coca cola y xenofobia en o Heraldo

Chiste de Mel, en o diario de Cadiz
O libel que ye conseguindo Heraldo en o suyo "periodismo" ye penible. Pero encara más penibles son qui meten comentarios en a versión dichital, u belunas d'as que fan cartas t'o director. As lectoras dicen tamién muito de un meyo de comunicación. Hue, tos proposo un chuego. Contino traduzco una carta que leyié en l'Heraldo d'o 5 d'aviento. Bi ha una parti común, y dimpués tos doi tres versions ta que'n triguetz qual d'ellas ye a verdadera. O titol d'a carta no lo meto porque da pistas:

Parti común:
Plego de tornar ta casa mía de fer a compra en un supermercau de Zaragoza y soi carranyau de tot. Una marca de bebidas tien una promoción a on que as latas d'os refrescos suyo son rotuladas con nombres propios. En ir a mercar un d'ixos refrescos bi heba bellas quantas latas que yeran difuera d'os envoltorios de plastico.

Version 1:
Os nombres que más vegadas he visto yeran Ezequiel, Benjamín, Samuel, y Abraham. Comprebo as tres latas que queda en a mia fresquera y en dos i mete Gabriel y en l'atra, Isaac. En Espanya, y más en Aragón que ta ixo a suya presencia estió prou important, somos fartos de que a comunidat chodiga nos quiera colonizar culturalment. A presunta normalización cultural y lingüistica  que en ixa comunidat se'n fa referencia no ye que una imposición que no somos dispuestos a tolerar. Soi convenciu de que en Zaragoza no voi a trobar latas con nombres musulmans u eslavos.¿Por qué nombres chodigos? Digan-me si no ye guaire facil que dende a distribuyidera se clasifiquen as latas que se ninvian difuera de Israel.

Versión 2:
Os nombres que más vegadas he visto yeran Mohammed, Yasmina, Fátima y Nadia. Comprebo as tres latas que queda en a mia fresquera y en dos i mete Mohammed y en l'atra, Zaira. En Espanya, y más en Aragón que ta ixo a suya presencia estió prou important, somos fartos de que a comunidat musulmana nos quiera colonizar culturalment. A presunta normalización cultural y lingüistica  que en ixa comunidat se'n fa referencia no ye que una imposición que no somos dispuestos a tolerar. Soi convenciu de que en Zaragoza no voi a trobar latas con nombres angleses u chodigos.¿Por qué nombres arabes? Digan-me si no ye guaire facil que dende a distribuyidera se clasifiquen as latas que se ninvian difuera d'o Magreb.

Versión 3:
Os nombres que más vegadas he visto yeran François, Jean-Paul, Yvette y Marie. Comprebo as tres latas que queda en a mia fresquera y en dos i mete Pierre y en l'atra, Claudine. En Espanya, y más en Aragón que ta ixo somos vecins y los hemos de soportar de contino, somos fartos de que dende Francia se nos quiera colonizar culturalment. A presunta normalización cultural y lingüistica  que en ixa comunidat se'n fa referencia no ye que una imposición que no somos dispuestos a tolerar. Soi convenciu de que en Zaragoza no voi a trobar latas con nombres angleses u polacos.¿Por qué nombres en francés? Digan-me si no ye guaire facil que dende a distribuyidera se clasifiquen as latas que se ninvian difuera de Francia

Qué nazi suena tot, no? Un poquico de xenofobia y ixas cosas. Pareixe que qui escribe tien alerchia a los chodigos, os musulmans u os franceses en cada caso. No quiero pensar qué pasaría si una carta asinas plegase en l'Heraldo. Cuento que no la publicarían, ¿no?. Pero si a comunidat que se refusa ye atra.... cambean as cosas. Tos he mentiu y as tres cartas yeran falsas. A verdadera ye contino:

A carta orichinal: Rotular en castellano.

Plego de tornar ta casa mía de fer a compra en un supermercau de Zaragoza y soi carranyau de tot. Una marca de bebidas tien una promoción a on que as latas d'os refrescos suyo son rotuladas con nombres propios. En ir a mercar un d'ixos refrescos bi heba bellas quantas latas que yeran difuera d'os envoltorios de plastico. Os nombres que más vegadas he visto yeran Laia, Marc, Mireia y Joan. Comprebo as tres latas que queda en a mia fresquera y en dos i mete Jordi y en l'atra, Joan. En a resta d'Espanya, y más en Aragón que ta ixo somos vecins y los hemos de soportar de contino, somos fartos de que dende Catalunya se nos quiera colonizar culturalment. A presunta normalización cultural y lingüistica  que en ixa comunidat se'n fa referencia no ye que una imposición que no somos dispuestos a tolerar. Soi convenciu de que en Zaragoza no voi a trobar latas con nombres vascos u gallegos.¿Por qué nombres catalans? Digan-me si no ye guaire facil que dende a distribuyidera se clasifiquen as latas que se ninvian difuera de Catalunya.

Agora a muitas ya no les pareixe tan xenofoba, ¿no? Contra os catalans vale tot y en Heraldo te publican tot. Y si ye contra ciclistas que charren catalán, ni te digo! :-)


No se quí me dició quan yera en a escuela u l'instituto, fa muitos anyos, que, ta saber si bella cosa yera racista u xenofoba, quan charrase de bell colectivo humano, lo sustituyise por os chodigos, y si sonaba nazi, yera racista. Fetz a preba con as vuestras amigas microracistas (u racistas) y viyeretz que buen ratico pasatz.

Qui ha escrito isto, que firma como Fernando de Lorenzo Cuenca, tien una malotía que se diz xenofobia, y que en ista expresión en concreto, se diz catalanofobia. Cuento que tamién será racista con atros colectivos de humanos, pero ixo ya ye nomás una suposición.

Quantas cosas a preguntar-le a Fernando. ¿Que t'importa que una interpresa privada meta os nombres que l'agane en as latas suyas? ¿Tanto te molesta a pluralidat lingüistica que mesmo te fa mal a os uellos viyer nombres en catalán? ¿Tan fundo ye o tuyo racismo que has de escribir a un periodico ta queixar-te de que en as latas de Coca Cola mete Jordi? ¿Creyes que bi ha un complot catalán, menau por CiU, ERC y os vampiros diurnos ta fer dentrar latas de Coca Cola con nombres catalans en Aragón? ¿Creyes que os ninos, en viyer ixos nombres en as latas, se convertirán en catalans independentistas homosexuals ciclistas feministas ecolochistas u bella cosa mesmo pior? ¿Sabes que difuera de Catalunya tamién bi ha chent que mete a los suyos fillos Laia, Marc, Mireia, Joan y Jordi? Yo en conoixco un Jordi, un Marc y una Mireia aragoneses, ¿no tienen "dreito a lata"?

Ixa posición, me pienso que ye más cutiana que no nos pensamos y cal combatir-la. Fa bells anyos, en Andorra (Teruel), una conoixida se queixaba porque en una botiga una mai le charraba a lo suyo nino en catalán. Una charrada que, encara que en voz alta, yera privada. Y a zagala se'n queixaba porque charraban catalán en publico. ¿De verdat yes tan alparcera como ta que totz haigamos de charrar a tuya luenga ta que t'enteres d'o que decimos? ¿De verdat ye o catalán tan indescifrable? ¿Dirías lo mesmo y te carranyarías si charrasen en anglés u francés?

Entre que no tiengamos claro que tot ixo ye xenofobia igual como odiar a qualsiquier atra comunidat humana por razón d'a suya identidat nacional, relichiosa, rasgos cheneticos, identidat sexual, etc... , mal lo levaremos.

De rematadera, pencho aquell mitico "Me digo Josep Lluis aquí y en a China Popular"...




jueves, 5 de diciembre de 2013

Renly I, de casa Baratheon

AVISO: SPOILERS DE TODA LA SAGA DE CANTA DE CHELO Y FUEGO Y D'A SERIE CHUEGO DE TRONOS. LEYE BAIXO A TUYA RESPONSABILIDAT


Una d'as partis que más goi me fa de Canta de Chelo y Fuego (CdChyF) ye o prencipio d'a Guerra d'os Cinco Reis. Tot l'esclatar d'a situación, d'os más de quince anyos de (quasi) paz, de como se posicionan totz a escape y de como van evolucionando as alianzas seguntes van pasando cosas. En os primers compases d'a guerra, tot pareixe que se solucionará en un petén. Robb gana en o Norte todas as barallas que luita, y Renly, en o sur, arrocla a o mayor exercito de tot Ponient con una intelichent politica d'alianzas, que incluye, como no, casar-se casau con a filla de Mace Tyrell, un d'os sinyors más poderosos d'os Siet Reinos.

Si no estase por a suya muerte a mans d'a uembra, cosa que no se podeba previyer, Renly hese luitau a baralla de l'Auguas Negras. Baralla que, encara que hese habiu de sufrir o fuego Valyrio, probablement hese ganau. Stannis con o suyo exercito, y sin os Tyrell, quasi la ganó de feito. Y con fuego Valyrio y tot, sin a intervención a zaguer hora d'os Tyrell y l'exercito de Tywin, tamién hese puesto ganar.

Renly lo teneba tot ta esdevenir rei. A Renly no le da un aire y se proclama rei. Renly se proclama rei por responsabilidat. Chusto antis de morir Robert, Renly ya sabe que o suyo chirmán ye incapable de arroclar a no dengún a o suyo redol. Sabe tamién que Ned se concarará de frent a Cersei y os Lannister y que ye muito pior chugador d'o "chuego de tronos" que os de Roca Casterly. Totz dos plans van dreitos t'o fracaso, ta una guerra larga y, probablement perdida.

Renly leva prou tiempo sabendo que os Lannister son una menaza t'a casa suya y t'os Siet Reinos. Sabe que Cersei ye barrenada, que Joffrey ye barrenau y que l'anglucia Lannister no tien mugas. En morir Robert, o Reino quedaría en mans de Cersei, Joffrey y Tywin. ¿Bell scenario pior?. Por ixo, va teixendo, mientres no sabemos quanto tiempo pero prou, una alianza con l'atra familia que rivaliza en poder militar, economico y anglucia con os Lannister: os Tyrell. Con l'adhibiu de que istos no son una crica barrenaus emocionalment inestables y con tendencias paranoicas. Ixa ideya yera en a ment de Renly dende feba tiempos, como le reconta Pycelle a Tyrion: 

[Robert] "yera un mal rei... farute, capin, buquidor... hese rematau por refusar a la suya reina, a chirmana vuestra... por favor... Renly conspiraba ta trayer a la doncella de Altochardín t'a Corte, ta que seducise a lo vuestro chirmán... ye a verdat d'os dioses..."


Ixe yera o chuego de Renly y, viyendo a las dos familias, Lannister y Tyrell, si yo i vivise, m'estimaría más de tener a Margaery como reina, aconsellada por Olenna y Mace.

Cuanto a la estratechia militar, bi ha chent que le critica por ir tan a monico y aturar por tot a fer torneus. Opino tot lo contrario. Renly no teneba mica prisa. A os Lannister les yeran fotendo por tot. Robb les gana as barallas en o Norte. Por cada puesto que atura l'exercito de Renly, consigue nuevos aliaus t'a causa suya. Quan Catelyn plega a reunir-se con ell, se queda sin sangre en a pocha de viyer a cantidat de casas que ha conseguiu arroclar. Ye de sinyalar que mesmo los Florent, que a muller de Stannis en ye una, sigan a Renly en cuentas de a Stannis. Ni a familia d'a "reina" quiere a Stannis como rei. Agora, totz somos d'alcuerdo en que Tyrion ye un d'os millors estrategas militars de Ponient. Pues sobre a estratechia de Renly mientres "Clash of Kings" diz que si estase Renly

"Me prenería tiempo y deixaría que os mios rivals se concarasen entre ells. Si Stark nos redota, o sur cayerá en mans de Renly como un present d'os dioses, sin que haiga de perder ni a un hombre. Y si ye lo contrario, podrá cayer sobre nusatros entre que sigamos recuperando-nos."



De feito, o mas gran refirme que teneba Renly, yera que ni a Stannis ni a Joffrey les refirmaba dengún. Stark, y Tully fan a suya guerra contra os Lannister refirmaus por atra familia menor, pero tan poderosa como os Frey, antiparti de tot lo Norte y as Tierras d'os Ríos. Arryn, Greyjoy y Martell, en ixas envueltas, yeran neutrals. A Stannis no lo refirman que os suyos vasallos y nian ixo. Y os Lannister tamién se troban prou solencos. Encara que tienen un gran exercito, mesmo han d'achustar a la Companyía Garrispa y atros mercenarios en no adubir. Renly tien o poder de Bastión de Tronadas y Altochardín antiparti d'atras casas menors, mercenarios, chinetes libres y espadas de toda mena de tierras que plegan ta combatir por ell. O mayor exercito t'a part d'alavez, de tot Ponient. A unica menaza real yera que Dorne refirmase a os Lannister u a Stannis, pero Renly sabe que no tienen guaire carinyo ni por uns ni por l'atro. Agora sabemos antimás que en ixas envueltas, os Martell yeran en atra endrecera de tot, apostando por a tornada d'os Targaryen.

Ixublidando pues a Stannis, qui no yera una menaza real, nomás quedaban os Stark que tampoco no'n son. Renly siempre s'amostró disposau a plegar en bell alcuerdo con o Norte y mesmo reconoixer como Rei d'o Norte a Robb si le declaraba pleitesía. Lo que me pienso que no l'hese costau guaire a os Stark qui nomás quereban venganza. A independencia estió más un postureo ta declarar a suya rebeldía contra o trono de fierro que no pas una apuesta real por l'autodeterminación d'o Norte. Remerando a negociación ente Renly y Catelyn, en nombre de Robb:

"Si o vuestro fillo me refirma como su pai refirmó a Robert, descubrirá que soi cheneroso. Será un placer reafirmar os suyos dreitos sobre as suyas tierras, titols y honors. Podrá gubernar en Hibernalia como l'agane, mesmo puet fer-se clamar Rei en o Norte si le peta, con que s'achenulle debant de yo y me chure leyaltat. "Rei" no ye que una parola... pero quiero a suya leyaltat y fidelidat"

Cuanto a lo dreito a lo trono que teneba, ye unatra d'as grans criticas que se le fa. Ye verdat que Stannis iba por debant d'ell en a sucesión. Si se reconoixese que os fillos de Cersei yeran bordes, prou que sí, porque sino, o rei "legal" ye Joffrey sin garra dubda. A lechitimidat de sangre, como comprenderetz, me la bufa de tot. Os Targaryen conquerioron Ponient a pur de barallas, dragons y de fer una fricasera que ta qué. Que les ne pregunten a Harren o negro u a los Gardener. Mientres os quasi tres sieglos de gubierno habioron de concarar un trapacil de rebelions y de pretendients a lo trono. Sigan os Fuegofosco, os dornienses u a propia Rebelión de Robert. O Baratheon tamién consiguió lo trono por dreito de conquista y mesmo en os suyos radius quince anyos de reinau, relativament pacifico, habió de concarar-se con as Islas d'o Fierro. Asinas que, en Ponient, igual como en a nuestra historia, o dreito sucesorio se lo pasaban por l'Arco d'o Trunfo siempre que quereban. Como remera Renly a Catelyn:


"- Decitz-me, ¿que dreito teneba o mio chirman Robert a lo Trono de Fierro? - no aguardó a respuesta -. Sí, ya se charró de vinclos de sangre entre as casas Baratheon y Targaryen, de casorios que se facioron fa sieglos, de fillos segundos y fillas mayors. Ixo no le importa a dengún, nomás a los mayestres. Robert consiguió o trono con a maza suya. - Fació un amplo cenyo con a man ent'as cheras que ardeban de horizont ta horizont - Pues astí ye o mio dreito, tan legal como lo de Robert."


Renly ye tamién un d'os que discute l'ababolada d'o dreito sucesorio por o chirmán mayor, igual como atras (Cersei u tot Dorne) por o chenero d'o fillo:

Catelyn: O vuestro chirmán sería l'hereu lechitimo.
Renly: Mientres viva - reconoixió Renly - Encara que ixa lei ye una fatera, ¿no tos pareixe? ¿Por qué o chirmán mayor, y no pas o más apto? A corona me prebará como nunca no le prebó a Robert, y prou que sí, como no le prebaría a Stannis. Soi presto ta estar un gran rei, fuerte y cheneroso de vez, intelichent, chusto, dilichent, leyal a los mios amigos y terrible t'os mios enemigos, pero capable de perdonar, pacient..."

Con tot y con ixo, ye Catelyn a que ufre a millor solución:
"Robb renunciará a la corona si o tuyo chirmán y tú fetz lo mesmo - dició, con l'asperanza de que estase cierto. Ella fería que'n estase si caleba; Robb l'ascuitaría, encara que os suyos sinyors no lo fesen -. Os tres chuntos convocaretz un Gran Consello, o más gran que o Reino haiga visto en sieglos. Ninviaremos mensachers ta Hibernalia ta que Bran lo cuente tot y o mundo entero sepa que os Lannister son os unicos furtadors. Y dimpués os sinyors d'os Siet Reinos esleixirán qui quieren que siga lo suyo rei."

Ai! Si hesen feito caso a Catelyn más a soben...

Lochicament, y encara que peco de viyer-lo dende l'anvista contemporania, lo que le cal a Ponient ye un rei que remate a guerra antis con antis y que pueda mantener a paz, y ta ixo le calen totz os refirmes que se pueda y a capacidat negociadera de fer alianzas con totz os territorios de Ponient. 

Stannis yera tot lo contrario d'ixo. No pas como Renly. Stannis ye incapable de negociar, ye un ploramica que nunca no podió aconortar-se con Rocadragón porque le feba más goi Bastión de Tronadas. Yera, t'a part d'alavez, de tot incapable de plegar en o Trono de Fierro. No podeba nian concarar-se con o suyo chirmán. 

Una charrada que amuestra o tozola que ye y, de nuevas, como Catelyn yera a más razonable en ixa reunión:
- Asperemos que no bi haiga baralla - dició Catelyn -. Os tres compartimos un enemigo común que nos destruyirá a totz.
- O Trono de Fierro me pertoca por dreito. - Stannis se la miró sin fer-se a rialleta - Tot qui lo niegue ye o mio enemigo.
- Tot lo reino lo niega, chirmán - dició Renly - Os viellos lo niegan con o suyo zaguer alentar, os borches lo niegan en a panchas de sus mais antis de naixer. Lo niegan en Dorne y lo niegan en o Muro. Dengún no te quiere como rei. Lo siento.
- Churé que no charraría con tú entre que portiases ixa corona de traidor - dició Stannis pretando as variellas con o cenyo tenso - Sisquiá hese cumpliu lo mio churamento.

Debant d'ixe tono farute y troglodita, Renly, con tot y con ixo, ufre a Stannis Bastión de Tronadas....


Cadagún tenemos as nuestras familias y personas favoritas en Ponient. Muitas refirmamos a Stark, Lannister, Targaryen u qui siga por lo que dicen más que más os nuestros vodiellos, u por o sete de venganza, u porque molan más. Pocos, manimenos, son pro Tyrell. Ye una familia que pocos consideran "refirmable" y cuento que o feito de que tiengan os sinyals más fieros no aduya. Entiendo que mole más un dragón, un leyón u un lupo uargo que no pas a rosa Tyrell.

Pero me pienso que si vivisenos en Ponient, a más gran parti de nusatras seríanos deseyando que nos gubernasen os Tyrell, u a lo menos a l'estilo Tyrell. Una familia que conserva a totz os miembros importants, que los ha iu ficando china chana en lo gubierno sin matar a no dengún, que mesmo quasi ni ha perdiu soldaus y quiesta por tot Desembarco y por buena parti d'os Siet Reinos. Por tot ixo y entre que asperamos a si Daenerys plega u no ta Ponient, un gubierno Tyrell (y Renly ye muito más Tyrell que no Baratheon) yera lo que más honra l'hese feito a Ponient.