lunes, 30 de septiembre de 2019

Cursos d'aragonés y Pilars. Tierra de barrenaus 6x02

En Zaragoza, en lo mes de setiembre, va tot a monico. Sí, ha empecipiau lo curso. Pero no, no ha empecipiau de verdat. Cal aguardar a Pilars. Tot ye "pa dimpués de fiestas". Las clases serias en totz los nivels educativos empecipian a metat d'octubre, las grans produccions, la fayena asociativa, lo curso politico...



Asinas que en iste cambio de mes toca charrar d'o futuro mas inmediato. Empecipiamos con los Cursos d'aragonés de l'Asociación Cultural Nogara, que iste anyo prencipiarán chusto dimpués d'os Pilars, una miqueta antes d'o que teneban costumbre. Mario y Paula nos acercarán toda la suya propuesta educativa dende l'anvista d'un mayestro y una alumna.

No cal que explique en iste blog lo important que ye la Fiesta Mayor de Zaragoza pa yo. En iste anyo, he quiesto que me recontasetz las vuestras ideyas pa fiestas, asinas que facié un clamamiento en forma d'o video que tiens penchau contino. Replegué las vuestras respuestas, una d'ellas en lo video que puetz veyer mas abaixo, y han quedau bellas quantas propuestas bien intresants y, sobre tot, maneras diferents de concarar istos diyas. 

Y como siempre, mas mosica, mas aragonés y mas loquerías. Aspero que tos faiga muito goyo y que continetz ninviando las vuestras opinions, propuestas y aportacions!





jueves, 19 de septiembre de 2019

Naixiu d'Aragón (Cantando No puc deixar-te, de Auxili)

"Ací no em pariren, però ací estic, ací visc orgullós i agraït de que em volgueres acollir". (No puc deixar-te. Auxili)

I hai, en l'imachinario colectivo, bella mena d'autoridat que te da naixer d'un puesto. Pareixe como si ixos primers dias d'a vida tuya marcasen pa cutio la tuya existencia. Como si imprentasen en lo tuyo ADN una serie de caracteristicas imborrables y inmutables que definirán la tuya identidat la resta d'a tuya existencia. Pa estar "d'un puesto", no ye prou con haber viviu astí, con desfender-lo u con pagar-ie impuestos. S'aprecisa ixe certificau de naiximiento, u mesmo que los tuyos antepasaus tamién sigan d'o lugar, barrio u ciudat. Los famosos ueito apellius acumulaus a lo nacionalismo vasco.

D'eixemplos en tenemos a pirol en lo país nuestro cada vegada que se parla de Catalunya. ¿Quantas vegadas habremos sentiu desacreditar a Carod Rovira u a muitos atros politicos independentistas por tener orichens en Aragón? Las radices d'una tienen la importancia que cada ún les quiera dar. Y la identidat no ha d'estar vinclada necesariament a lo puesto d'a on que se naixió. Ni sisquiá a on que se creixió.

Tornando ta l'eixemplo catalán, tenemos toda una cheneración d'independentistas con una graniza variedat de circumstancias personals. Fillas y nietas de chent venida d'atras partes de l'estau y d'o mundo, comparten militancia con milenta personas que pareixen descendients d'o mesmo Rafael Casanova. Muitas d'ixas migradas troboron en Catalunya un puesto que las acubilló, con una cultura que talment no tetasen en casa, pero que acarrazoron con rasmia. A sobén, con muito mas carinyo que las propias d'o lugar.

En Aragón, ixe fenomeno tien atras coordenadas. Dos d'as personas que conoixco que mas han treballau por lo país, no tienen las suyas radices familiars aqui. Por las aulas de Nogara, i ha pasau chent de procedencias bien diversas, con a-saber-las ganas d'aprender aragonés y de chupir-se d'a nuestra cultura tradicional.  Bien a ormino son la chent "de difuera" las que mas s'intresan por tot lo nuestro y lo fan suyo tamién.

Un compa de l'instituto se casó t'Andalucía. La suya parella vinió a visitar Albarrazín. Embacilada por la polideza d'o lugar, le'n comentó a la suya suegra, qui respondió con un breu: "Bueno, sí, ye mahico". La zagala se feba cruces por lo poco que valuramos lo nuestro patrimonio. Talment si se'n venise a vivir t'aquí, se tornaría una d'ixas defensoras de l'aragonés que, arribadas dende difuera, aprecian lo que nusatras tant a sobén veyemos como poco important.

Talment lo nuestro saldo migratorio negativo ye un mas d'os tantos entrepuces que hemos teniu pa la construcción d'una identidat aragonesa que valure lo suyo patrimonio historico, cultural y lingüistico. Talment las personas que han habiu d'ixopar son fendo ixe treballo difuera, y no en tenemos prou de difuera que viengan a trucar-nos y avisar-nos d'as cosas tant repolidas que tenemos aquí.

Pa forro de bota, muitas siguen tenendo ixa envista tant negativa de que si no yes de bell puesto pareixes tener menos dreito - u mesmo no tener-ne - a desfender la suya cultura, patrimonio u tradicions. ¡Guarda si nos femos la bamba las aragonesas d'estar acullidoras! Pero encara en 2019 i hai qui demanda lo libro de familia a la hora de considerar-te "autentica" de tal u qual causa.

Soi naixiu d'aqui, igual como pai, mai, y totz los yayos mios. No conoixco garra ascendent mio naixiu de difuera d'o país, y mesmo muit pocos de difuera de Zaragoza. Y no por ixo tiengo mas u menos dreito que garra atra persona a lo nuestro patrimonio, luenga, identidat, cultura y historia. Sisquiá bi hese mas "recient arribaus" como belún d'os que conoixco, y menos "argüellosos d'estar aragoneses" de culicaiga.



lunes, 16 de septiembre de 2019

Empecipia la temporada! Tierra de barrenaus 6x01

Levamos mas d'un mes sin Tierra de barrenaus radio y ya trobaba a faltar recontar-tos las mias cosetas a traviés d'as ondas. Empecipia una nueva temporada. Todas han sufierto cambios en los contenius y en lo planteamiento, pero en iste curso foi un punto d'inflexión con un formato nuevo y con ganas de dar-le un chiro a lo programa que aspero que tos faiga firme goyo.



Empecipiamos temporada con una entrevista a una d'ixas personas que no deixa de mover-se ni un segundo. Chorche Paniello visita Tierra de barrenaus radio pa charrar d'a Feria de coleccionismo Replega que se celebró lo 31 d'agosto y 1 de setiembre en Monzón. Un evento que fa la suya 16ena edición bien consolidau y con a-saber-lo futuro.

Antimás, en iste nuevo formato d'una hora, leigo un relato y tos presiento bell par de cancions. Una d'ellas adintro d'una nueva sección que se prolargará toda la temporada. La mosica en iste curso prene mas importancia adintro d'o programa.

Siempre aspero las vuestras opinions y aportacions, pero mesmo mas en ista nueva temporada a on que i hai tantos cambios. Ya puetz sentir Tierra de barrenaus radio los lunes de 19:00 a 20:00 en Radio Topo y quan quieras en lo blog, en la mia cuenta de Ivoox, u en la web de Radio Topo.

miércoles, 11 de septiembre de 2019

Reparto de culpas

En tot conflicto, en toda negociación fracasada entre dos u mas partes, ye practicament imposible que la culpa d'o fracaso siga de tot d'una d'ellas. Siempre, a posteriori, en femos analís y nos preguntamos quál hese estau lo resultau d'haber reblau en tal u qual punto, d'haber preso iste u ixe camín. Pero bi ha un razonamiento, prou común en un tiempo a on que las equidistancias tienen una inmereixida napa de racionalidat, que me pareixe tant falaz como perigloso: lo reparto d'a culpa a partes iguals.

Ye prou común, como deciba, en toda ixa chent que le cuesta de prener partiu. Los de "ni zurdas ni dreitas", "ni masclismo ni feminismo", y asinas asinas. Pero no cuesta guaire de trobar-lo en seguntes qué afers en chent que se posiciona en muitas atras qüestions politicas. "La culpa ye d'os dos". U d'os tres, u d'as partes que bi haiga en lo conflicto. Ye una posición comoda, a on que no te retratas. ¿Dos partes? Fifty-fifty. Totz son culpables (fueras de qui lo diz, prou que no) y son igual de culpables. Igual como ye practicament imposible que nomás una d'as partes tienga la culpa d'o fracaso, me pareixe que en ye que todas tiengan exactament la mesma cantidat de culpa.

Asinas que unatro d'os retos quan nos trobamos con situacions asinas ye discernir quí tien qué cantidat de culpa, y por qué. Porque, como en tot, si fallamos en lo diagnostico, fallaremos tamién en lo remedio. No se tracta de martiriciar a qui n'haiga teniu mas. Se tracta de reconoixer culpables y errors pa no repetir-las en lo siguient conflicto que a fe que arribará, porque a la fin, la vida va de resolver-ne, de conflictos.

Entre qui mantien ixas posturas, trobo dos menas de personas, u d'actitutz. La primer sería la de qui, debant d'un afer que no en sabe prou, u que le fa miedo de posicionar-se, prene la postura mas comoda. Ixe "totz malos" que pareixe que le coloca mesmo en una puesto de superioridat moral. "Viure vol dir prendre partit", deciban las CUP con a-saber-la razón. Y trobo muit pocas cosas hue que no puedas prener prou información como pa posicionar-te. Atra cosa ye que ixo siga incomodo. Prou que en ye.

La segunda ye la d'o falso equidistant, bien común en la sociedat actual. En que enfosas bell poco en la suya opinión sobre lo tema, trobas que, en realidat, ye muit posicionau con un d'os bandos, y que la suya posición publica ye simple postureo. Pa situar-se en ixa suposada superioridat moral debantdita. y, sobre tot, eludir la responsabilidat que tien lo suyo bando, repartindo-ne parte a l'atro.

Eixemplos de tot isto, en tenemos a boticiegas arredol de nusatras: la investidura fallida de Pedro Sánchez, los conflictos en lo (inexistent) movimiento en defensa d'a luenga, las listas separadas de Podemos y ZeC pa lo concello zaragozano... en totz ellos tiengo bien cabolioso quí tien qué parte de culpa. ¿Creyetz que todas las partes tienen la mesma? Yo no. Y probablement, tu tampoco.


lunes, 2 de septiembre de 2019

Semper victi (Cantando Vete a Cuba, de Sons of Aguirre)

"La izquierda es como el Córdoba, derrota tras derrota". Vete a Cuba. Sons of Aguirre

Igual como la banca siempre gana, la izquierda siempre pierde. La redota ye un concepto que todas las militants d'a izquierda hemos aprendiu a asimilar como qualcosa cutiana. Estioron bien aplaudidas las parolas de Gabriel Rufián quan deciba "Yo soi d'izquierdas y levo en lo mio ADN la redota". Pareixe una condena biblica, una maldición chitana, cosas de fuerzas que no controlamos. Pero como antimás lo "redotismo" ye antirevolucionario, quasi nian podemos charrar-ne. ¿U sí?

Bella vegadas pareixe que sí, que ganamos, pero alavez las nuestras pantasmas nos fan cayer y perdemos, como siempre. Entramos en ixe estau mental que tant bien describiba A. Córdoba en lo suyo articlo pa El Salto “No pudimos”. En Aragón mesmo prenió forma de partiu, la Izquierda Depresiva Aragonesa. Y acabamos con las nuestras purgas, la chent salindo d’os partius a boticiegas y las consultas d’as psicologas a rebutir de ex-militants demandando las suyas recetas d’antidrepresivos.

Una d’as virtutz acumuladas tradicionalment a la izquierda ye la exichencia con los suyos quadros y con los cumplimientos programaticos. Ixo, que como he dito ye virtut, puet esdevenir un gran problema quan, angluciosas pa cambiar-lo tot, empecipiamos a criticar publicament y de manera bien fura a los nuestros representants, en lo minuto zero de gubierno. Muitas vegadas mesmo con mas rasmia d’a que tenemos contra lo faixismo u lo PSOE. Saber moderar las nuestras criticar y levar-las por los camins adequaus ye qualcosa que habríanos de treballar-nos prou.

Las activistas d’a cucha pareixemos a sobén dichitals. Entendemos la victoria y la redota como 1 y 0. No bi ha garra valor entre ixos dos. U ganamos de tot u perdemos de tot. Y como ganar de tot, por un regular, ye imposible, consideramos toda la resta d’estaus como un zero. Definimos como redota qualsiquier cumplimiento programatico por debaixo d’o 100 %, tot y sabendo que los programas son en muitos aspectos ambiguos precisament pa replegar lo ciento de sensibilidatz diferents que tenemos adintro.

Pa forro de bota, ixe “1”, ixa victoria total, la queremos YA. No concebimos que calga asperar. Nos sentimos tant cargadas de razón que creyemos que toda la resta d’a población veyerá con los nuestros uellos la Verdat de manera tant caboliosa como la veyemos nusatras. No cal aprestar ni dar pasos intermeyos pa arribar a fer que los nuestros cambios no sigan tant efimeros como gosan d’estar.

Ya sé que no tenemos costumbre. Diz que a la izquierda, quan ye izquierda de verdat, le deixan gubernar poco tiempo. L’enemigo ye gran y poderoso. Tien lo cauquerré y los medios de comunicación. La ilesia pa fer-le mitins totz los domingos y lo discurso hechemonico en los zaguers 80 anyos. Asinas que ganamos poco y por poco tiempo. Pero creigo que un d’os retos que habríanos de plantear-nos mas a sobén ye qué fer con las victorias. Cómo chestionar-las mediaticament, pero sobre tot, como chestionar-las internament. Pa no matar-nos, pa no escindir-nos cada diez días, pa no haber de renaixer y fer absurdos procesos de compleganza cada decada.