miércoles, 28 de abril de 2021

Un día d'o libro pandemico

Dimpués d'un anyo de pasa una d'as cosas que mas se troba a faltar son las ferias y mercaus de toda mena. Ya en fa bella semana de que se recuperase una ferieta que se feba en lo Gancho, con artesanas y creyadoras diversas. Prou que sí, toca de fer-las con las midas sanitarias que i somos feitas: aforos, distancias, hidrochel... ya sabetz. Lo 23 d'abril, día d'Aragón y d'o libro, yera tot incertidumbre fa bell mes. Con la cinquena ola fendo puyar los contachios y, pa forro de bota, l'orache de plever, tot yera en contra de poder celebrar como caleba ixe día d'o libro. Manimenos, a la fin, se fació.

De maitins luego plegabanos en lo parque con las caixas de libros. Entre ellas, la novedat de Inkventos d'octubre, lo fanzine a on que replego los 31 relatos d'o Inktober d'estianyo y un mas, escrito tamién en ixos días, que heba quedau inedito. Astí yera un ciento de viellos conoixius d'o mundo literario y editorial. Ya bi heba ganas a-saber-las de veyer-nos. En montando los puestos ya ibanos pillando los primers capazos. ¿Qué tal tot iste tiempo? ¿Totz bien de salut?, A veyer si no nos pleve, No sé yo si vendrá la chent... Los clasicos d'istas ferias. Personalment yera encantau por lo cambio d'ubicación. Lo Parque Gran m'agrada -asaber-lo y lo visito muito menos d'o que querría. En salir a por un café, poco antes de que s'ubrisen las puertas, ya se barruntaba lo que vendría dimpués y marcaría lo día: la primer patacada de lectoras fendo ringlera pa entrar-ie. Poco tiempo dimpués los mensaches d'as amigas nos iban avisando: i hai ringlera dica la estatua d'o Batallero, ya arriba dica Las Ocas... Adintro, manimenos, bi heba momentos a on que practicament no atendebanos a dengún. En l'interior d'o cletau sobraba metros de distancia entre personas. Difuera, la chent s'amuntonaba baixo lo sol, que pretaba firme. A muitas les acabemos vendendo los libros a traviés d'ixa cleta. Atras nos avisoron de que, en sentir las noticias que avisaban d'os tiempos d'aspera de mas d'una hora pa entrar-ie, heban decidiu de ixopar ta casa y que ya nos veyeríanos en atro evento.

Con tot y con ixo, no aturemos. A uno y atro canto d'a cleta, una burguilada de chent visitó lo puesto de Nogara, s'intresó por l'aragonés y por los libros que i tenebanos y, prou que sí, en mercó belún. Quasi no adubiemos ni a fer-nos la obligada gambadeta por la resta de puestos pa alparciar la suya ufierta. P'articlos venients queda dar treslada d'o que i merquemos. Por primer vegada, compartié un rato con la chent de l'Asociación Aragonesa de Escritores, organización que en foi parte dende fa bell mes. Una horeta que se me fació bien curteta entre visitas y charradetas con la resta d'escritoras que firmaban eixemplars a la mesma hora. Lo resumen d'a parte buena: libros y capazos a brozuecos. Chent a embute que feba tiempo que no veyebanos, aproveitando la ocasión pa mercar los libros que, en lo suyo día, no podioron asistir t'as presentacions. Muito carinyo recibiu y aspero que, por la nuestra parte, muito repartiu tamién.

La debandita gambada que podié fer a tot meter por la feria, me deixó nuevos titols en la mía lista de "pa leyer". Una lista tant larga como poco disciplinada a on que qualsequier novedat que me truque se blinca de rapiconté tot l'orden y entra farute en lo primer puesto fendo-se la mofla d'ixe libro que i leva un lustro aguardando lo suyo momento. Sin tiempo ni chanfles pa leyer tot lo que querría, m'habré d'aconhortar con la ideya de que, lo menos, nunca en la mía vida tendré tiempo pa aburrir-me.

En la parte mala, una organización caotica, que metió uns aforos masa baixos que provocoron que muitas chent no podese disfrutar d'a feria. Que tenió, antimás, muitas atras errors, como la inexistencia d'escusaus pa las clients (y nomás un pa las expositoras) u una caotica organización a la hora de zarrar. Entiendo las dificultatz d'organizar un evento d'istas dimensions, por primer vegada y en la situación que vivimos. Talment no tornemos a vivir un Día d'o libro "pandemico", asinas que las licions que quitemos d'isto no farán honra pa cosa. Sisquiá. Pero muitas d'as decisions organizativas que se prenioron no teneban mica sentiu, con u sin pasa.

Con tot y con ixo, y como deciba bell editor por astí, la feria estió infinitament millor que en la edición de 2020, quan yeranos todas encadadas y sin poder trobar-nos. De ferias, ferietas y mercaus, en vendrán a trompicuesco con la flexibilización d'as midas sanitarias gracias a la vacunación, asinas que aspero que nos podamos trobar-ie y compartir libros y charradetas.


lunes, 26 de abril de 2021

De viache por la mosica aragonesa. Tierra de barrenaus 7x16

Se fa lo Día d'Aragón y torna lo nombre d'o país ta las nuestras bocas encara que no siga que por bell día. Ya he charrau qualques vegadas d'o mío refús a que lo 23 d'abril siga la nuestro día, pero tot lo que siga tornar los uellos ent'as nuestras realidatz, va bien en tiempos a on que nos miramos mas enta difuera. Una d'as conseqüencias de que ixas uelladas se miren t'alla ye que las nuestras mosicas pasan a sobén sin pena ni gloria por los nuestros scenarios, ixuplidando y fendo de menos una ripa de talento que tenemos en casa.

Lo programa de hue preba de fer un chiquet viache por la mosica aragonesa. Tos proposo quantas cancions de toda mena. D'antes mas y d'agora y d'estilos bien diferents. Punk, electronica, reggae, hardcore... tenemos la suerte de tener a-saber-la variedat en la nuestra tierra. Pa esleixir, n'i hai de tot. Asinas que a fe que en ista nueva hora larga de programa trobas bella pieza que te faiga goyo. 

Conoixer lo paisache mosical nuestro ye la sola manera de valurar-lo y, alavez, de refirmar ixos prochectos, conseguindo que tiengamos un futuro cultural y mosical. S'ha quedau difuera d'o programa un ciento de collas y personas que i cullirían, porque tenemos tiempos y recursos limitaus. Pero como Tierra de barrenaus no se cancela, queda programas de sobra pa seguir conoixendo y difundindo la nuestra mosica. Asinas que si tiens bella banda u quiers que se conoixca bella canción, contacta con yo a traviés de qualsequier ret y charramos pa que suene en lo programa.

miércoles, 21 de abril de 2021

Herois de casa

Ringlera pa las entradas (2007)
De Zaragoza, difuera d'a ciudat, me pienso que no se conoixen guaires cosetas: lo Pilar, la Seu, l'Ebro, lo cierzo y la Expo, suposo. Ni l'Alchafaría cuento que siga guaire famosa difuera d'Aragón. Afortunadament, las nuestras mosicas sí que han traviesau firme las nuestras mugas. Doble V, Amaral u Manolo Kabezabolo en son buen eixemplo. Pero sin dubda estioron los Héroes del Silencio la colla mas conoixida y por la que siempre me preguntaban quan saliba por astí. En zagueras, la emision d'un documental sobre lo grupo u la edición d'un libro que preba de deixar a lo suyo cantaire como un simple copista, han traito ta l'actualidat una banda que levaba anyos arrienda sin que se'n charrase guaire. Como me pienso que todas las zaragozanas, yo tamién tiengo las mías anecdotas y historietas con Héroes del Silencio.

En la nuestra ciudat HdS dispertaba amor y odio con pocos matices intermeyos. N'i heba qui yeran fans de tot y qui lo refusabanos dende lo que me pienso que a sobén yera lo que hue le decimos postureo. Yo yera d'os segundos. Alex, lo mío millor amigo de preescolar y buena parte d'a EGB, manimenos, yera d'os primers. En casa mía, los míos chirmans tamién compartiban con ell ixa pasión. Asinas que creixié ronyando cada vegada que sonaba Héroes de vez que conoixendo punto por agulla toda la suya discografía. Lo mío chirmán heba compartiu colechio con totz los miembros d'a banda y mesmo mili con un. Cardiel saliba por lo parque que teneba a lo canto de casa mía a pasiar un can que teneba, un bicho immenso, mas gran que la mayoría d'os críos que i chugaban y Bunbury yera socio d'un videoclub d'o barrio, asinas que gosaba de veyer-los a ormino, sin fer-les nunca guaire caso. Pero yera imposible ignorar la suya existencia. Talment estió por ixo de que el roce hace el cariño. Talment, como dicen las Ginebras en La típica canción, a la fin sintié placer por cosas que odiaba pero reconoixié que yeran bien. U talment se me pasó la edat d'o postureo y empecipié a deixar-me levar por mosicas que simplament me feban goyo, fuesen u no populars u acordes con la identidat mosical que heba preso como propia. 

Asinas que, ya en l'instituto, acarracé las cancions de Héroes y lo que empecipió como un reconoiximiento d'o buenos que me pareixeban aquellos temas, acabó esdevenindo una pasión. Antes de que se disolvesen podié veyer dos d'os suyos conciertos, en lo Uego y en la Plaza de toros. Yera lo tiempo de Avalancha y Parasiempre. En la fuga d'a suya carrera empliban ixos puestos de chent que mesmo veniba de bien luent. Asinas, fendo ringlera pa conseguir estar-nos bien debant, estiemos charrando con uns mozos que heban veniu de Cadiz de propio ta ixe concierto porque quereban aproveitar pa conoixer la ciudat que les heba visto naixer. La clica nuestra les estiemos recontando anecdotas, fendo-nos la bamba de escunzar-nos con los miembros d'a banda terne que terne. Nos preguntoron, prou que sí, por La estación del silencio, a on que pensaban ir malas que rematase lo show. Tamién por Linacero, a on que heban sentiu que se vendeban discos piratas d'a colla, con grabacions de conciertos y bella rareza. Aquello m'aduyaba a valurar lo que pa yo dica alavez heba estau mas parte d'o paisache mosical de casa que lo que en realidat yeran: una banda con prochección mundial y un fenomeno fan bien furo.

En ixos dos conciertos me lo pasé de pistón. Teneban un directo brutal que no te deixaba descansar-te ni un segundo. Me sabeba de corazón quasi totz los suyos temas y, como en ixos anyos me foteba tot lo concierto escacilando-los, rematé con la voz en las tres pedretas. Yo, que no la perdeba quasi ni pa Pilars. Teneban bella cosa de gran. De fer-te sentir como si fueses veyendo a beluna d'ixas bandas anglesas u estadounidenses que trunfaban t'a part d'alavez. Porque de feito yeras veyendo, sentindo y vivindo qualcosa bien parellana. 

En 2007 una decada dimpués, tornoron, organizando-se buena loquería arredol d'a chira suya. M'estié firme rato fendo ringlera en la puerta d'a botiga Tipo, quan fer ringlera consistiba en aguardar en la carrera Rufas y no pas debant d'una pantalla d'ordinador. Pillemos lo maximo d'entradas que se podeba. Ya nos encargaríanos de revender las que nos sobrasen. Yera una parrafiquera d'euros pa ixos anyos y sobre tot pa lo nivel economico que teneba alavez. Pero muit probablement yera la zaguer oportunidat que tendría en la mía vida pa poder disfrutar de Héroes en directo. La mía parella, pa forro de bota, sisquiá heba viviu garra d'os suyos conciertos. Asinas que no ir-ie, no yera una opción.

Lo día arribó y entremos en la Romareda. Lo primer y, dica hue, lo solo concierto que he asistiu en ixe scenario. Chent a trompicuesco. La biera a pre de caviar y, dencima d'o scenario, los mosicos que nos prometeban bella hora de viellas sensacions, de buena mosica y de Bunbury movendo-se por toda la resta d'a banda. No nos fació burro falso. En salié bien contento, conscient d'haber viviu un momento historico y de que heba valiu la pena cada euro d'a entrada. De Joaquín, Pedro y Juan, poco sé. Cuento que son d'a mena de chent que les fa mas goyo que lo suyo treballo parle por ells que parlar-ne. A Bunbury lo goso meter como eixemplo de que una persona puet tener un talento como un mallo y estar un carnuz. Y por muito que ampre d'otri sin referenciar, por farute que siga u por las suyas idas de flama con la pasa, Enrique sabe fer mosica y saber fer-la bien.

Héroes del silencio ye pa yo una colla de choventut. D'ixas que, de cabo ta quan, recupero pa las mías playlist por bell mes. Que las disfruto tanto por la mosica como por las remeranzas que portan en cada acorde. Y que dimpués dispareixen dica que bell día los torno a sentir en bell puesto y remero lo buenos que estioron. Talment m'entivoque, pero barrunto que HdS ye una d'ixas bandas que pasarán decadas, modas y estilos y seguirán sonando tant potents y con tanta personalidat como tenioron en lo suyo día. Probablement una d'as cosas mas dificils en lo mundo d'a mosica.

jueves, 15 de abril de 2021

Filla de gata, vegana

La noticia, fa bella semana, de que la filla d'Almudena Grandes iba en las listas electorals de Falange se ficó en las conversas de quantos d'os míos grupos de whatsapp. La tarde que se conoixió, una amiga penaba en lo bar por Almudena y Luis, los pais d'a faixista que, pa forro de bota, heban estau totz dos candidatos bella vegada por Izquierda Unida en procesos electorals. Se preguntaba qué fer si los suyos fillos, encara borches, les daba por fer-se fachas. Pero sobre tot, se preguntaba cómo heba puesto pasar ixo, en tener la moza uns prochenitors tant intelectuals y royos y de tanto prestichio adintro d'a izquierda.

Las influencias que una persona tien son infinitas. Los pais en ye una. Bien important, sin dubda, pero nomás una. La escuela ye unatra d'as mas importants. Adintro d'as suyas aulas, s'ha de proporcionar una educación en una serie de valors que las escolars no siempre tienen a lo suyo redol. A sobén, ye astí lo solo puesto a on que sienten charrar de dreitos humans u de respecto a la diversidat. Con tot y con ixo, pa miraglos cal marchar ta Lorda y, por muito que se i faiga, en la escuela, sigue estando nomás una d'ixas debantditas influencias. Pocas cosas se pueden solucionar con una asignatura nueva u anyadendo cosas a un curriclo educativo que ya fa tiempo que rebute contenius. Chunto a la familia y la escuela, tenemos a los medios de comunicación, lo vecindau, las amigas, los retz socials y un ciento de factors de toda mena que fan d'inputs en la educación, socialización y formación d'o pensamiento d'una persona. 

Tornando t'a noticia, tot y que me clamó l'atención como a todas, no me facié cruces por lo suyo conteniu. Si mis pais fuesen famosos, podría fer-se lo mesmo titular con yo mesmo. Soi la sola persona d'izquierdas d'a mia familia cercana. Si ixamplamos lo nuclio familiar, n'i hai belatro miembro que comparte tendencia politica, pero en somos bien minoritarias. Cuento que por ixo, nunca no m'ha percutiu que, contradecindo lo de "fillo de fato, cazaratons", bi haiga críos que no nomás no compartamos l'ideario de pai y mai, sino que nos n'haigamos iu chusto ta l'atro cabo. Ni en casa ni en la escuela, un cole no mixto de mosens, me dioron nunca garra influencia pa fer-me royo. Muito menos, independentista. Asinas que lo feito de que la filla de Almudena Grandes siga de Falange me pareixe triste en la mesma mida que me'n pareixe que simplament exista Falange.

La ideolochía no ye qualcosa chenetica. Siempre he creyiu que ixo de "Somos los fillos d'os obrers que nunca no podietz matar" - u la nueva versión de "somos las nietas d'as bruixas que nunca no podietz cremar" - charraba d'os pais y mais ideolochicos, no pas biolochicos. Prou que me siento fillo ideolochico de qui luitoron antes que no yo por las mesmas causas. La familia biolochica influye, pero no determina. Quiero pensar que las personas con qui comparto militancias no i son porque simplament pai y mai les dicioron d'estar-ne. Lo pensamiento politico no ye como las relichions, que en lo 99,9 % se tien u la d'a familia, u denguna. Las ideyas politicas vienen, en lo mío caso y aspero que en lo de muitas mas, d'un proceso de analisi d'a realidat, formación y reflexión interna y d'una busca de solucions pa los problemas individuals y colectivos. Deixemos una vegada mas prechuicios y topicos a un costau y faigamos mas porque i haiga mas fillas de gatas que, en cuenta de cazar ratons, se faigan veganas, fendo en sentiu contrario lo viache ideolochico d'a filla d'Almudena Grandes.

martes, 13 de abril de 2021

Un anyo de Tierra de varrenadas. Tierra de barrenaus 7x15

Ya s'ha feito un anyo dende que empecipiemos a convivir con la pasa y, prou que sí, un anyo d'ixos días a on que empecipiemos a fer toda mena de fateras pa pasar lo tiempo que hesenos d'estar encadadas. En lo nuestro caso, antiparte d'atras cosas, ocupemos un ratet cada tarde en fer un podcast, que clamemos Tierra de varrenadas y que fació mas de quaranta programas prebando de compartir con todas vusatras meya horeta divertida cada día.

Lo programa lo febanos en casa nuestra, a on que nos chuntabanos en rematando lo día, con bella cosa de minchanga y un hordio. Asinas que ixe ye lo sistema que hemos feito servir pa iste programa d'aniversario a on que Arale y yo nos hemos tornau a chuntar pa charrar d'a pasa y d'atras cosas. En iste programa charramos d'a pasa, d'as cosas que han cambiau en istos dotze meses y d'o que se nos va ocurrindo.

Aproveitamos tamién pa anunciar bella coseta important, como que seremos lo día d'Aragón, d'o libro y de Sant Chorche en lo Parque Gran Jose Antonio Labordeta con un puesto a on que podretz mercar todas las mías publicacions (Parola de follet, Penchada d'un filo, Tintubre y Inkventos d'octubre) y Prou, prou luen, lo libro que publiquemos fa ya una decada y que tien quatre cuentos d'Educación ambiental.

Aspero que tos faiga muito goyo y que pasetz por lo parque lo viernes 23 a fer-nos una visiteta! 

Programa #98


jueves, 8 de abril de 2021

Zombis, ayusos y atros personaches

I hai un debat arredol de Isabel Díaz Ayuso sobre si ye varrenada u ye una aguda politica con una achenda neoliberal y faixista que va aplicando. Como si fuesen cosas excluyents. No sé si ye una, l'atra u todas dos. Lo que sí que me pienso ye que s'ha creyau un personache. Rai si aproveita la suya propia personalidat, u ye un teatret feito a esprés pa conseguir lo que he quiesto clamar "efecto Negan". M'explico.

Por si bella lectora no ha visto The Walking Dead, en la cinquena temporada la serie pierde prou intrés. I hai tot un arco argumental aburriu de tot, sin sentiu, que no nos leva ta garra cabo. La resta de filos tampoco no tienen guaire suco. Un catenazo, resumindo. Pero la voluntat d'un friki ye de fierro y aguanta muito capazo de fiemo antes de reblar, asinas que continé veyendo-la. La seisena temporada tasament remonta bell poquet. Dimpués de quantos capitols yera a pocas de deixar-lo. Dica que plegó Negan, en lo zaguer momento d'a temporada, quasi en los creditos. 

En un d'os millors cliffhangers d'a historia d'a TV, lo zaguer capitol nos presentaba un nuevo personache destinau a esdevenir lo villano d'as siguients dos temporadas. No un villano circumstancial, transitorio u simplament inquesto. Un VILLANO. Negan ye un personache que deixa un bayo de terror por a on que pasa. Que, tot y tenendo las suyas motivacions de protecher a los suyos -como totz los liders en teoría- lo fa con uns metodos que te fan tener-le quimera de camín. Soi seguro que ye l'idolo de milenta cunyaus que son en contra d'ixo que claman "buenismo" y que yo goso considerar simplament civilización. Regular que yera l'heroi de Barney Stinson.

Ixas dos temporadas me las trusquié a tot meter. The Walking Dead tornó a estar qualcosa intresant pa yo. Odiaba a Negan, como qualsequier persona civilizada, pero de vez quereba saber-ne mas. ¿Por qué yera cómo yera? ¿De verdat no sentiba cosa quan feba las fricaseras que feba? ¿Yera imposible de fer-le venir a plego? ¿Se podeba trobar una solución a lo conflicto entre ixe psicopata y las comunidatz que someteba?

L'exito de Negan ye l'exito d'Ayuso. En lo sistema politico-electoral actual lo mas important ye movilizar voto. Los parlamentos no reflexan la realidat social quasi nunca. La izquierda se gosa suposar mayoritaria a nivel social pero minoritaria a nivel parlamentario precisament por ixa incapacidat movilizadera. Ayuso consigue que la serie d'a politica madrilenya torne a prener intrés por lo intresant d'o personache que fa, u que ye. Proteche a los suyos, y fa sentir a muitos que fan parte d'ixe conchunto, tot y que no siga asinas. U que quieran medrar prou pa fer-ne parte. Fa servir qualsequier metodo, por inchusto u immoral que siga, pa conseguir los suyos obchectivos. Arrampla con qui y lo que calga sin importar-le mica las conseqüencias. Conseguindo antimás que toda l'atención se centre en ella. Y, seguindo con simils frikis, igual como en Mundo Mojo, aquí tamién gosa gubernar qui mas audiencia consigue. Lambán u Beamonte, manimenos, y por trayer eixemplos de casa, serían ixos ixautos personaches d'a cinquena temporada.

Aviso de Spoiler. Negan acabó redotau. Y a l'arreu vinió unatra menaza pa las protas d'a serie. No sé si IDA acabará redotada. Aspero que sí por las amigas y compas que viven por ixas tierras. Veyeremos, si caye, si la dreita espanyola le da mas capitols u busca belatro personache nuevo que le dé audiencia.

No sé si ye deseyable ixa politica de personaches y aparaterismo, pero ye la que nos ha tocau de vivir. No sé si la solución ye fer servir las mesmas ferramientas y construyir en la izquierda los nuestros propios personaches. No sé si ye ixo lo que preba de fer en bella mida Pablo Iglesias. Y, sobre tot, no sé las conseqüencias que tendría fer-lo.