Aquarela de Dabi Anquela |
martes, 30 de noviembre de 2021
Tierra de Barrenaus 8x06 Aquarelas,antifaixismo y poesia
jueves, 25 de noviembre de 2021
Expertas en manifestacions
¿Dreito a opinar universal? Prou que sí. ¿A que la tuya opinión tienga un peso inchustificau? No pas. Belún dició, charrando d’o periodismo que “si una persona diz que pleve y atra diz que no pas, lo treballo d’un periodista no ye dar-le voz a todas dos: ye ubrir la puta finestra y veyer si ye plevendo”. Pienso que las opinions valen lo fundamento que tiengan y los argumentos de qui las desfiende. Y ixo no pende, necesariament, ni de formación ni de condición. Los titols no valen res quan veyemos la interpretación d’a historia que fa lo doctor Javier Lambán, la d’as luengas d’Aragón d’a filologa Maria Jose Ferrando u la de bell medico antivacunas u pro-homeopatía.
La condición y formación no ye, alavez, una garantía de que la opinión siga millor formada. Ye cabolioso que, por un regular, tendrá mas base los razonamientos de qui ha viviu u s’ha formau en la qüestión que se’n charre que unatra persona que se i acerque dende “difuera”. Se acusa, y con toda la razón, de l’ausencia de personas afectadas y/u expertas en la materia en a-saber-las rufiertas y foros, sobre tot d’os medios de comunicación de masas. Plegando a casos como lo d’o panel sobre la incorporación d’as mullers a los consellos d’administración d’as intepresas a on que no bi heba ni una muller. Ye cutiano que, con cada problema nuevo, todas nos tornemos expertas hidrologas, epidemiologas, vulcanologas u lo que pertoque y ixo incluye a los tertulianos y opinadors profesionals que, por un regular y fablo con conoiximiento de causa, toda la información que tienen sobre lo tema en qüestión lo han leyiu en los diez minutos anteriors a entrar en antena.
Igual que creigo que todas podemos opinar de tot, tamién creigo que sería bueno que, efectivament, en ixas rufiertas que tanto modelan por desgracia las opinions populars, s’haiga de convidar a chent que, a lo menos a priori, sí que sepa d’o que charra. Que d’historia bi haiga prioridat pa que charren las historiadoras, de luenga, las lingüistas, d’educación, lo profesorau, de sciencia, las scientificas y asinas-asinas. Que, repito, no garantiza cosa, pero ye un buen encomience.
Por ixo tamién sería bueno que, quan se charra de conflictos laborals i amaneixese bell sindicalista. Que quan se parla d'una vaga, siga present bella persona que n'haiga viviu una de mas d'un día. Y que quan se charra de manifestacions y d’ixa violencia tant grieu que pareixe estar cremar un sacrosanto contenedor que tien mas protección que los linces, lo patrimonio industrial u las independentistas, dasen la parola a bella persona que haiga estau en una manifestación. No pas una d’as de fer la gambadeta por la ciudat y trobar-te con las compas d’a casa que siga. Una d’as marroneras. D’ixas que arriban los antidisturbios a creyar disturbios, que pa ixo existen.
Siempre que i hai un conflicto u una manifestación d’as que los medios claman violentas trobo a faltar la presencia u lo testimonio en las rufiertas de personas que haigan estau en una d’ixas. De chent que sepa por qué se creman contenedors, por qué s’avientan piedras, areden pneumaticos u se tallan carreteras, quí, cómo y por qué empecipia lo reparto de lapos, lo que pasa con las personas detenidas en publico y d’amagatons, etc. Qualsequier que haiga viviu una d’ixas sabe cómo se viven, cómo se sienten, la rabia por tot lo que pasa adintro y por cómo se cuenta a l’atro día en prensa, radio y tele. No i hai titol que te faiga experto en manifestacions. Ni sisquiá condición, pues a todas nos puet tocar vivir-ne una, d’ixas, si lo delegau d’o gubierno decide ixe día que va a dar eixemplo con la tuya mani. Ye una pura qüestión d’experiencia.
Igual que se demanda que bi haiga expertos con formación en las rufiertas, y me pienso que ye deseyable que siga asinas, tot y no estar garantía de cosa, caldría exichir que qui parle de manifestacions violentas n’haiga viviu una lo menos. En caso contrario, y tornando t’a frase sobre lo periodismo y la plevia, nomás se ye dando voz a qui diz que no pleve entre que difuera i hai firme tronada.
miércoles, 17 de noviembre de 2021
Behobia - Donostia: 20 km de borina
Soi d’ixas personas que disfruta correndo. Con lo que agora le dicen running. Ye una afición que me trayió la crisi d’os quaranta - que me plegó una mica abanzada - y que dende alavez no ha feito que creixer. Disfruto correndo, como deciba, y muito mas con las corridas populars. Si las calendatas me cuacan m’apunto a qualsequier evento d’a ciudat y, de cabo ta quan, marcho difuera de Zaragoza a correr lo que se pueda. Pero i hai una d’ixas corridas que ye bien especial, diferent de tot a lo que goso fer y que recomiendo de fer, lo menos una vegada en la vida, a qualsequier aficionada a lo running: la Behobia - Sant Sabastián, u simplament la Behobia, como se le gosa clamar.
La preba son vinte kilometros, los que separan Behobia - un barrio d’Irún - de Donostia. Lo recorriu ye tot por gudrón, traviesando lugars y indo por carreteras. Terne que terne cambea la inclinación, trobando-te costeras a-saber-las. Dos d’ixas costeras son las mas temidas por las corredoras. Gaintxurizketa, en lo km 5, y Mirakruz en lo 16. L’orache, en noviembre y por ixa zona, ya podetz contar que no ye precisament estiver. Lo cutiano ye que pleva, lo menos en parte d’a corrida, y mesmo bell anyo, como en 2019, i hai piedra. Con tot y con ixo, y como avisa la organización totz los anyos, en bella edición ha feito caloraza, asinas que cal estar-se a la tisva d’as previsions de l’orache. Tot isto, - distancia, costeras, orache -fan d’a Behobia una preba bien exichent mesmo pa qui hemos corriu antes meyas maratons, la preba “standarizada” alto u baixo equivalent.
En realidat, cosa de tot ixo ye lo que fa especial a la Behobia. Cuento que tot qui la haiga corrida será d’alcuerdo en que lo que de verdat ye diferent en ista preba ye l’ambientazo que se tien dende lo primer segundo dica lo zaguer. Ya dende la zona de calentamiento, dezaga d’a linia de salida, en la parte que buega con Lapurdi, i hai morfuga de fiesta que pareixe ixo lo Posturas a las tres d’o maitín. En lo rato que nos estiemos aguardando sonaba por megafonía Skalariak, La Polla, Kortatu, Berri Txarrak, Gatibu, Huntza u Kojón Prieto de vez que las tipicas discotecadas de qualsequier corrida popular. Los speakers s’encargaban, antimás, de charrutiar d’as bandas que sonaban, de sinyalar los suyos orichens vascos y d’animar a lo publico a bailar y fer la coreografia que pertocase, si yera lo caso. Quasi teniemos la tentación de pillar-nos un pozalico de tinticola. Entre que ascuitaba y bailaba lo que sonaba, yera incapable d’esmachinar-me a los djs d’a 10 K d’o Roscón, la Mann Filter u la Caixabank fendo lo mesmo con Mallacán, Violadores del Verso u Ixo Rai. Y por cosas asinas a uns encara les queda país y nusatras lo tenemos en la UCI, en las tres pedretas.
En ixa parte entrenabanos los “paquetz” como yo, que no heba puesto acreditar una marca por debaixo de dos horas pa poder salir dende mas entabant. A las 11:20 yera marcada la salida d’o mío grupo, lo calaixo 17 d’un total de 19, a on que nos trestalloron a las vintimuitas mil personas que correbanos. En la linia de salida, zaguer beset a la parella, concentración y fer la cuenta enta zaga chunto a lo speaker: bost, lau, hiru, bi, bat… Suena goazen y pretamos a correr. Empecipian 20 kilometros d’animación total. Sobre tot por los lugars - increyible Errentería - pero tamién por la carretera, i hai chent aplaudindo en tot lo recorriu. Tamién te puetz trobar djs, vecins fendo sonar trucos, txalapartaris, un mozo repartindo naranchas u lo mitico pirata, un mozo que bandia lo sinyal d’o crapacín y los uesos chunto con una ikurriña entre que fa sonar a tot estrús mosica heavy. Chunto a los avituallamientos y un paisache de pistón, ye imposible aburrir-te ni un segundo en los vinte kilometros. Mesmo en la parte mas de carretera, a on que menos chent i va a animar, los vehiclos que pasan por los carrils chuflan saludando. Los dos zaguers kilometros, ya en Donosti, veyendo la mar, y rodiau de donostiarras y turistas por tot, se fan quasi flotando, accelerando en lo zaguer sprint con fuerzas que nian sabebas que te quedaban.
L’animación contina dimpués, una vegada arribau a Donosti. Lo centro ye invadiu por las participants y las personas que nos acompanyan. Dimpués de cambiar-nos de ropa y beber y minchar lo que nos deixen por la bolsa d’as finishers, pasamos a la birolla de verdat. Los pinchos y racions d’os bars van volando ent’as aganadas panchas de qui venimos dende Behobia y d’as pobronas que aguantan ista afición que, a lo menos, disfrutan d’as bondatz d’a gastronomía vasca.
Fer una corrida asinas nomás ye posible gracias a la participación d’a chent d’os lugars por a on que pasa. Barrunto que por ixo ha conseguiu fer 100 anyos con la salut que tien, arroclando por cada edición a mas chent, fueras d’ista, que la pasa ha feito que baixase lo numbro d’inscritas. En la de 2019 se feba ixe sieglo dende que una vintena de varrenaus decidioron de celebrar-la y veyer las fotos de todas istas edicions ye alufrar como ha iu cambiando las corridas populars en tot iste tiempo.
En la semana santa de 2019, César y Dani m’embolicoron en ista loquería. “Iste anyo nos i apuntamos”. Tira pues, dicié, brenca convenciu. Rubén completó l’equipo que corriemos en ixa edición. No yera mica seguro de poder rematar-la, la semana d’antes yera bien niervudo, l’orache que daban yera horrible y iba muito menos presto d’o que m’hese feito goyo. Con tot y con ixo, en cada kilometro les daba las gracias por haber-me embolicau. Asinas que sisquiá en 2022 pueda tornar-ie y disfrutar una vegada mas d’iste evento que ye muito mas que no una simpla corrida.
lunes, 15 de noviembre de 2021
Nuei y Empatía lingüistica. Tierra de barrenaus 8x05
Un disco que ya suena de pistón y que en directo nos transmitió toda mena d'emocions en un concierto que certifica que lo grupo ye en un momento buenismo y que promete fer-nos bailar a-saber-lo. En lo nuevo programa, charramos d'iste nuevo treballo de Nuei y sentimos belún d'ixos temas que composan un viache dende Aragón enta puestos de tot lo planeta. Si queretz saber-ne mas, podetz leyer la entrevista que facié a lo suyo cantaire, Alex García, y veyer belún d'os videos ya penchaus en la canal de Youtube.
Antimás, charraremos d'un concepto que nos fa buena falta tener bien present en todas las luengas minorizadas y, mas que mas, en l'aragonés, a traviés d'un articlo publicau en Archiletras y firmau por la lingüista vasca Iraide Ibarretxe: la empatía lingüistica. Ella mesma ye qui mete d'eixemplo la nuestra luenga pa charrar d'a falta d'empatía lingüistica que ye veyendo en zagueras.
Y en los zaguers minutos, ubrimos lo zaguer calaixo de cancions d'a temporada pa sentir un tema en aragonés que, fatín-fatiand ya ha feito mas de vinte anyos, d'una banda que fació historia en ista luenga.
Programa #112
miércoles, 10 de noviembre de 2021
Nuei, de viache dende Aragón. Entrevista con Alex Garcia. ENtreVISTAS varrenadas 02.
TdB: Pa parar cuenta de que El viaje ye un disco internacional nomás cal veyer los titols d'as cancions. ¿Ye tamién un disco internacionalista?
Alex García: Prou que sí. Nusatros siempre hemos teniu l’internacionalismo como sinyal porque pensamos que los pueblos y las culturas han d’estar unidas y que no se puet desfender lo de difuera sin desfender lo propio y no se puet desfender lo propio sin desfender lo de difuera. Creyemos que ye fundamental la comunicación y fer vinclos mas firmes.
TdB: Iste verano publiquetz la Cumbia zapatista y agora sotz tocando en un acto de refirme a la chira zapatista. ¿Que representa pa tu y pa vusatros lo zapatismo?
AG: No sé si ye la que mas, pero sí que estió una d’as luitas que nos fació cambiar lo chip. Dende America veniba unatra cultura, una manera diferent de fer las cosas, con uns planteyamientos de chusticia social, de buen gubierno que la verdat ye que nos facioron a saber qué goyo. Nos pareixió que yeran tot un eixemplo de resistencia y sobre tot de creyar una alternativa en lo territorio, creyando los caracoles y fendo las cosas de maneras diferents. Asinas que en estar ixe eixemplo, siempre que podamos seguiremos refirmando-los.
TdB: ¿Por qué se te trenca lo corazón con Berlín?
AG: Hehehe. Bueno, Berlín ye una ciudat con que hemos teniu firme relación. Ya i estiemos con Mallacán tocando. Dimpués i he tornau cualques vegadas, tenemos chent conoixida, i hemos feito buens amigos, viviu buenas experiencias, buenas aventuras... Ye una sensación: siempre cal tornar ta Berlín. Tamién lo deciba Muguruza, que siempre cal tornar ta Berlín, y nos pasa parellano, que siempre nos fa ganas de tornar-ie.
TdB: Charratz de "a mosica d'a carrera, transmisora rebelde d'a cultura real". Hemos estau firme tiempo sin la experiencia d'o concierto en vivo. ¿I hai ganas de tornar? ¿Qué ye lo que mas hetz trobau a faltar?
AG: Muitas. A-saber-las ganas de tornar. La verdat ye que creigo que hemos estau los grans perdedors d'ista crisi: lo sector cultural y mas que mas la parte alternativa. Porque nusatros nos alimentamos de chuntar-nos, de comunicar, d'ir ta conciertos, d'ir t'actos, de poder publicitar por medios alternativos la nuestra manera de veyer lo mundo. Isto nos ha fotiu buen astralazo, porque los medios de comunicación de masas han seguiu espetando lo suyo y quasi no hemos teniu la ocasión de respostiar-les. Asinas que agora somos totz con firmes ganas. Y lo de hue en ye buen eixemplo. De tot.
TdB: ¿Iste disco afonda en lo viache que vatz empecipiar con l'anterior u ye un cambio de rumbo?
AG:: Ye una mica cambio. Siempre cal tener un filo que nos guie, pero siempre cal fer bell chiro. Lo primer yera un disco mas personal, mas en casa, mas simple, podríanos decir. Iste preba mas de salir ta difuera. Tamién a teniu que veyer la pandemia, que no nos hemos puesto mover, asinas que lo hemos feito con la esmachinación y con la mosica. Y prou que sí, se nota tamién la influyencia d'os mosicos, que han interveniu y han aportau buena patacada de cosas. Ye un viache que nos fa firmes ganas de que contine.
TdB: Tenetz una canción en aragonés tanto en iste disco como en l'anterior y hetz participau en O zaguer chilo, tamién con Casbas, atro prochecto mosical tuyo. ¿Cómo creyes que ye la salut d'a mosica en aragonés?
AG: Pues no sé. Tiengo sentimientos contradictorios. Porque agora mesmo la salut d'a mosica, en cheneral, creigo que ye malament, porque la pandemia l'ha feito a-saber-lo mal. D'atra man, confio en lo treballo que ha feito lo prochecto d'O Zaguer Chilo, que ye una pasada. Que tantismos grupos faigan una canción en aragonés y que agora, quan toquen, faigan ixa canción en aragonés ye brutal. I hai cient bandas que tienen, en lo suyo repertorio, una canción en aragonés. Ixo no ha pasau nunca en la historia. En ixe aspecto, creigo que somos millor que no nunca. I hai carencias, prou que sí, pero isto ha estau un cambio. Ye un antes y un dimpués.
TdB: Recomenda-nos atro grupo aragonés que siga intresant.
AG: No sé si por cercanía, pero me fa a-saber-las ganas d'ascuitar agora a Viki Lafuente, que nunca no la he ascuitada en directo. Tamién te diría Magnetophones, que soi muito de Magnetophones, pero la metat d'o grupo tamién i ye. Viki Lafuente ye una propuesta nueva con prou potencia. No sé... Tamién i hai uns zagals, que no sé cómo se dicen, que son cantando en lo Paseyo d'a Independencia y son una pasada. Uns zagals bien chovenons que fan mosica tranquileta, mas d'a mena de Casbas, con una voz espectacular. Y tendrán... que me sé yo... bells vintidos anyos, no pas mas. Pero no m'alcuerdo cómo se dicen. En lo Paseyo Independencia, i son los sabados de maitins.
viernes, 5 de noviembre de 2021
Nos ne sobra, de motivos
Entre ixas motivacions, me trobé de tot. N'i heba de clasicos, que amaneixeban terne que terne: por la cultura aragonesa, porque pai, mai, yayo u yaya charraban no sé cómo, por orichens, mas u menos aluenyaus en l'arbol chenealochico, d'o Pirineu, por intrés filolochico u lingüistico, por militancia politica... Mesmo n'i heba qui no sabeba explicar guaire bien porqué quereba aprender-lo. Un d'ells, en un d'os primers anyos que feba clase, me respondió, literalment "pa hoder a los catalans", como si a garra catalán le hodese, u nian le importase un sacre, lo que ixe personache estudiase. M'espantó aquella respuesta, pero pensé en que teneba tot un anyo de clases pa fer-le cambiar los suyos prechuicios lingüisticos y nacionals y fer-le parar cuenta d'o entivocau que yera. Si lo consiguié, no lo sé. Fa anyos a-saber-los que no me lo trobo.
Fa bell anyo, en belún d'os videos que se puyó t'os retz a on que amaneixeba chent parlando sobre l'aragonés, una d'as entrevistadas qüestionaba los motivos pa acercar-se a la luenga. Deciba que "no podeba ser que qui s'acerca-se-ie lo fese por motivos que no fuesen purament lingüisticos", desautorizando en un petén a lo 90% (si no lo 100%) d'as alumnas que he teniu en totz los anyos. L'aragonés pareixe que ye una luenga en tant buen estau que puet permitir-se lo luxo de decidir que nomás qui tien unas motivacions "purament lingüisticas" pueda acceder-ie y, qui no, qui en tien d'atras, u pa qui la luenga en sí mesma no ye que una d'as motivacions, ha d'aleixar-se-ne no siga que lo malmeta con las suya sangre puerca. La lingüistica pareixe, de vez, una disciplina tamién "pura", negando la suya relación mas que caboliosa y de tot inseparable, con atras como la sociolochía u la historia. Si lo de "hoder a los catalans" m'heba espantau, isto quasi me fa plorar.
Lo Congreso espanyol d'os diputaus aprebaba iste mesmo mes una PNL por la que l'aragonés podeba optar a subvencions y premios. Cauquerré. Money. L'argent. Lo que fa chirar lo mundo, que deciba la Minnelli. Y muito mas, a priori, que no las radidas perras que pueda ofrir circumstancialment lo Gubierno aragonés. Los diners no me pareixen la millor motivación pa acercar-se a l'aragonés. Prou que no ye la mía. Prou que me faría mas goyo que se fese por atras razons, entre ellas las lingüisticas. Pero si fa que la chent se bi intrese, bienvenidan sigas todas las motivacions. En totz los anyos que levo d'activista ye un debat que ha surtiu terne que terne. Pa que l'aragonés tienga futuro cal que faiga mover-se los diners, que cuenten puntos pa las oposicions, que siga un atractivo turistico, que bi haiga prochectos empresarials que tienga l'aragonés en cuenta y asinas-asinas. Muitas iniciativas intresants s'han feito en los zaguers anyos precisament en ixa linia. Y no se m'ocurriría qüestionar ni un solo segundo a qui s'acerca a l'aragonés por motivos economicos.
Todas y totz femos falta. Todas y totz tenemos identidat, lingüistica y nacional, y todas son respetables siempre que no nieguen la d'otri. Todas las que tenemos una relación con l'aragonés, siga la que siga, tenemos los nuestros motivos, en plural, pa acercar-nos-ie d'a manera que queramos y dengún no tien dreito a qüestionar-los. Y sisquiá, tot y que por razons que consideremos entivocadas, por cada día bi haiga mas chent que lo aprenda u que no lo deixe de parlar. Parafraseando a Sabina: pa charrar aragonés, nos ne sobra, de motivos.
miércoles, 3 de noviembre de 2021
Krevi, Fetitxe y la patria. Tierra de barrenaus 8x04
Imachen d'a grabación de Patria Foto: NoFres |
En iste nuevo Tierra de barrenaus entrevistamos a Krevi y Fetitxe13 pa que nos recuenten cómo estió la grabación d'iste tema, de qué charra un poquet de cómo ye lo mundo d'a mosica en luengas minorizadas, tot y estando bien diferent la situación de gallego, euskera, catalán y aragonés, las quatre que i amaneixen.
Antimás, leyemos un articlo traduciu de Miquel Ramos, publicau en Público lo pasau 18 d'octubre a on que se repasan quantas sentencias basadas nomás en los testimonios d'a policía y que ignoran todas las prebas que se tienen en contra d'ixos testimonios. La evidencia d'a persecución que ye patindo movimientos socials y politicos con la complicidat a sobén d'a prensa.
En la parte mosical, antiparte de, prou que sí, sentir ixe Patria quatrilingüe, ubrimos un nuevo calaixo de cancions, de tematica friki, a on que ficaremos un primer tema d'una banda referencia d'a mosica indie. Y de despedida, un tema de Nuei, de qui parlaremos en lo siguient programa de Tierra de barrenaus, ya que tienen disco nuevo.