miércoles, 30 de octubre de 2019

Capturar #Inktober 30

Lo maitín d’un día de febrer todas las gavias de Rolando amaneixioron ubiertas. Lo treballo de anyos arrienda s’heba malmeso en unas horas. Una fayena que empecipió con firmes ganas y baruca y que agora bell ababol heba conseguiu que fese fallita.

En tot lo tiempo d’os suyos estudios teneba la mesma basemia: conseguir escardar la luenga. Deixar-la sin todas ixas parolas que le sobraban. Ixas que feban fiera la parla que tanto amaba. Malas que podió, empecipió a trigar-las. Ista sí, ista no. Ixa sonaba bien. Ixa atra, malament. Yera decidiu a escoscar tot lo lexico que feban servir los fablants. Consiguió la tecnolochía que aprecisaba y mesmo en desarrolló de nueva. Aprestó las gavias en una reformada bodega de casa suya y empecipió la cacera. Dende la A dica la Z, fue apresando todas las parolas que consideraba periglosas. Dende ixe día, dengún no las tornaría a decir.

Lo “leito ecolochico” que deixaban, no tardaba a ocupar-se. De camín, atras parolas empecipiaban a fer-se mas grans emplindo l’espacio vuedo. Atras vegadas, yeran nuevos vocablos los que decidiban luitar por un nuevo terreno a on que poder creixer. A istos, en estar febles, los acotolaba de camín. “Si belún hese feito isto antes, no me tendría agora tantisma fayena”, gosaba de pensar.

L’administración le’n agradeixió, prou que sí. No se podeba consentir que las parolas fuesen por astí a la bimbola, prenendo significaus que dengún no les heba dito, u chuntando-se a sufixos que a saber a ón heban estau antes mas u con qué atra parola s’heba uniu. ¡Mesmo n’i heba que se barrachaban con parolas d’atras luengas! Rolando heba resultau un gran colaborador en lo suyo plan.

La nueit d’antes d’ixe maitín de febrer, como todas las nueitz, repasó las gavias. Sentiba una gran pudor cada vegada que veyeba y sentiba todas ixas parolas, pero heba d’asegurar-se que denguna no s’heba eslampau. Astí yeran luitando por salir, por fer-se sentir, por arribar en las orellas, bocas y capezas d’os parlants. Por que belún las prenunciase.

A l’atro día de l’atentau ya s’heban ixemenau por tot lo país. De nuevas se ascuitaban por bars y botigas. Por las carreras, los parques y los centros d’estudio y treballo. Cada una que sonaba yera un cutiello clavau en lo cuerpo de Rolando.

Las autoridatz no tardoron guaire a trobar a la culpable. Ni s’heba molestau en amagar guaire lo suyo rastro. Un analís lingüistico d’a zona a escape fació evident d’a on saliba toda ixa disidencia lexica. Lo chuicio-express la condenó por “terrorismo lingüistico” y Rolando habió d’encomenzar de nuevas la suya fayena pero las suyas ferramientas fallaban. Las parolas se le eslampaban d’os dispositivos de captura. U quan creyeba tener-las presas, unatro eixemplar igual amaneixeba por belatro cabo.

En ixas gavias, todas aquellas parolas proscritas chuntas, heban teniu tiempo pa charrar y charrar. Heban preso la decisión de no deixar-se agafar nunca mas. De reproducir-se en que tenesen la minima oportunidat. Farían lo que calese: mezclar-se, disvrazar-se u amagar-se pa quan venisen millor tiempos. En morir Rolando, dengún no prenió lo suyo relevo y tot lo vocabulario corrió libre y sin miedos por lo mundo. Las que heban pasau por la suya garchola nunca no tornoron a estar las mesmas. Se les notaba en la etimolochía. Los suyos fillos, manimenos, siguen hue entre nusatros, indistinguibles de qualsiquier atra parola.


Iste relato fa parte de l'Inktober literario en aragonés de 2019.

No hay comentarios: