Ent'o naixedero d'o rio Pitarc |
Un
recient viache t’Asturias m’ha feito recordar lo important que ye
tener una buena información turistica y, sobre tot, una buena guida
turistica. A soben, s’ixublida a importancia y a formación que
caldría pa que una persona pueda menar una visita u informar a una
persona que visita bell puesto. Bellas vegadas pareixe que
qualsiquier d’a redolada puede fer de guida y ixo no ye asinas.
L’anvista que te quedará pa cutio d’un museu, ilesia, ciudat,
monumento, etc… ye de tot diferent seguntes qui te lo explique. En
o caso d’o turismo natural mesmo te puede causar un problema bien
gran. As guidas turisticas son un treballo muit mal valurau que hue
quiero mirar d’esfender y de fer vistera a suya importancia.
Aprestando
o viache t’Asturias, demandemos información a la Oficina de
Turismo suya. Prou amables, nos ninvioron bell cuadernet tematico
sobre lo que querebanos viyer. Un d’os diyas, querebanos visitar
bella ciudat, pero no sabebanos si Oviedo, Xixón u Avilés. En
leyendo as guidas, pareixeban escritas por una de Xixón, pues cosa
convidaba a visitar Oviedo. A la fin, nos deciciemos por a capital
asturiana porque i querebanos viyer a un amigo, y nos trobemos con
una ciudat bien pincha, con prous puestos que visitar y que nos
quedemos con firmes ganas de tornar-ie.
Valurar
lo que cadagún tien, en a suya mida, ye important. A soben te trobas
con infra y sobrevaluracions. En Sigüenza, ya en fa bell anyo, nos
yeran amostrando a catedral. Ye una d’as que más goyo m’han
feito, y en he visto quantas. Puet estar que precisament por lo
impresionant que ye, que infravaluren seguntes qué cosas. Nos chocó
a-saber-lo quan, en una d’as salas, o guida, sin cambiar ni un
sacre o tono de voz dició “... astí alto un cuadro de El Greco, y
astí dezaga pueden viyer…”. Arale y yo nos miremos enarcaus. -
“¿Ha dito El Greco, verdat?” - nos preguntemos telepaticament.
Quan a visita continó nos quedemos meyo minutet pa poder viyer un
poquet más a monico o cuadro, La Anunciación, que, como tantas
atras cosas suyas, ye una maravilla. Por cómo lo dició o guía, ixe
cuadro pintaba lo mesmo en a ilesia que Pichorras en Pastriz. Podeba
haber habiu un poster de Pokemon, que lo hese dito con a mesma
emoción.
O
caso contrario, a sobresaturación d’información de tot
irrelevant, lo viviemos en a Catedral d’Oviedo. Sisquiá nos dioron a
opción de visita guidada, asinas que pillemos una audioguida, que
yera de baldes y creyiemos que nos fería honra. A catedral ye bien
gran y l’audioguida teneba información de cada raconet. Pero ixa
información, en a mia opinión, yera de tot mal organizada. D’una
man en todas as capillas, racons, cuadros y figuretas t’explicaba qui
heba estau l’autor u restaurador. Encara que prou que cal valurar o treballo
de todas ixas personas, talment s’haiga de fer d’atras trazas. No
puet estar que de dos minutos de audio, meyo se malfurrie en dar-me
nombres de tot irrelevants y que ixublidaba a l’inte. Alto en a
ilesia, bi heba un museu catedralicio. En cada sala, l’audioguida
feba una explicación, an que, atra vegada, s’aturaba en nombres u
datos que no alportan cosa, como as dimensions d'os cuadros. En
una d’as salas, nomás me chocaban dos cuadros, de dos apostols,
que me pareixioron prou curiosos en estar muito diferents a lo que se fa por un regular con istos personaches. Los
amostraba dando a esquena, pero chiraus ent’o pintor. Me metié
l’audioguida que me comentó tot lo que bi heba en a sala, incluyiu
bell zarrio que no sé encara que i pintaba. Tot, fueras d’os dos
cuadros, que me quedé sin saber-ne más.
Santa María de Naranco |
Ni
cal decir que lo de as audioguidas me pareixe un mal sustituto de una
guida humana. Si no bi ha atra cosa, fa honra, prou que sí, pero no
fa que sacar puestos de treballo y fer que una visita se quede baqueando. A cantidat de preguntas que se me quedoron en a boca en a
debantdita catedral! Y en muitas atras, prou que sí. As guidas
electronicas habrían de fer-se servir nomás t’as visitas en
luengas que no controle garra guida humana y poco más. A excepción,
no pas a norma.
Atras
d’as situacions d’a falta de consideración d’o treballo d’as
guidas turisticas ye a que se da con a intromisión d’a ilesia
catolica en o turismo eclesiastico. Ya m’ha pasau quantas vegadas
de plegar en un monumento d’orichen relichioso y que, en cuentas
d’una guida turistica, te lo explique un mosén u moncha. Con
resultaus de toda mena. Buens y malos. En a visita ta Santa María d'o Naranco, en Oviedo tamién, o mosen nos lo explicó tot muito bien. U
millor dito, muito correctament. No teneba garra fallo, no se deixaba
garra detalle, … y no teneba mica emoción. Pareixeba una
audioguida pues charraba como si l’hesenos dau a o “play”,
repetindo una cantinela como si estase recitando o Credo. No gosabas
preguntar-le cosa, no sía que le quitases d’ixe estau entre
hipnotico y mistico.
Cuento
que buena parte d’os mosens y monchas que fan ixe treballo, antimás
de sacar-les-ne a guidas profesionals, que tampoco no les ne sobra,
no tienen garra titulación relacionada con o tema. Y encara que la
tiengan, a soben les falta tamién as capacidatz pedagochicas que ha
de tener una guida. A sola razón ta tener ixe treballo son
relichiosas, en un nuevo caso de tractamiento de favor a la ilesia
catolica y de intrusismo profesional.
A
información turistica no se queda en as ilesias y monumentos, prou
que no. P’as amants d’o senderismo como yo, aprestar a cursa ye
prou important. Pa ixo ye menester muitas cosas. Entre atras, que
bella persona que conoixca o terreno te reconte lo que te i trobarás.
En o caso d’o turismo natural estar bien guidau ye mesmo más
important ya que, encara que por un regular no pasa cosa, una error
chiqueta puede meter-te en un empandullo bien furo.
Dos
eixemplos de buena y mala guida los teniemos en iste viache
asturiano. O bueno, o primer. En o Parque de Picos d’Europa bi ha
un centro de recepción y información en Cangas d’Onís.
Querebanos fer bella cursa por a redolada. En primeras hebanos pensau
en o Cares, que ye famoso y que nos lo heba recomendau un amigo. Quan
pleguemos en a oficina, a persona que nos atendió a escape entendió
lo que querebanos: una ruta exichent pero no matadora. Nos explicó
que Cares yera una mica o “Coda de caballo” asturiano. Una ruta “que
fan mesmo as viellas” y an que “te trobas meyo Vicaya”,
seguntes as suyas parolas. Afortunadas as parolas u no, o feito ye que
l’entendiemos a l’inte y eslixiemos de fer-ne unatra que pareixeba
una mica más fura. Nos explicó cada detalle. A on bi heba fuents y
refuchios, quals yeran as pendients, o tiempo que nos prenería
fer-la, etc… Una persona que conoixeba perfectament o medio.
La Farrapona (muga Asturias - Leyón) |
O
contrario que lo que viviemos en Somiedo. Quan i fuemos nos
endrecemos, como de cutio, t’o centro informativo de Pola de
Somiedo. Le expliquemos a la persona que nos atendió que querebanos
fer una cursa, no guaire fura, de bellas 4 u 5 horas, sin costeras prou bestias. Nos dio bella opción y en triguemos una que se
suposaba facileta. Feba prou calor y en l’anterior cursa, lo heba
pasau una mica malament por a posibilidat de quedar-nos sin augua, ya
que soi de facil deshidratar. Asinas que le preguntemos si bi heba
fuents por o camín, con respuesta afirmativa. Un "prou que sí, sin problemas!",
concretament. O camín teneba dos partes. Una, alto u baixo facileta, dica un sinyal. L’atra, prou más dificil, por un camín esborrau, con prous costeras, y con una solana que pa qué. O camín remataba en
un ibón repoliu, pero que teneba una repolida carretera por an que
plegar-ie sin problemas. A sola fuent que trobemos, y dimpués de
preguntar, yera ya bien pasau l’ibón t’an que ibanos. Y en
cuenta de 4 u 5 horas por un caminet facil, nos trobemos con una
cursa de quasi 8 horas, parte d’ellas por un camin prou malo, y que
habiemos de fer campo a través en qualques ocasions, en haber-lo
cacegau. D’augua, bien se vale que trobemos a fuent, porque nos la
hebanos acotolada en a puyada y, con tot y con ixo, pleguemos en
l’auto sin una chisla. Hebanos calculau de plegar en Pola sobre as
18, pa poder mercar bell queso que trayer-nos ta Zaragoza ya que yera
o zaguer diya d’o viache. Prou que quan i pleguemos ya yera tot
zarrau. Fueras d’o bar, an que nos pretemos firmes sidras pa
brindar por a cursa, que a la fin estió prou maha, y maldecir a la
moza que nos heba informau.
Somos
feitas a cursas más furas que no ixa. A puyar piors costeras y ir
por piors camins. Pero no nos lo asperabanos. L’augua se nos
acotoló muito antes d’a fin d’o camin ya que no la racionabanos.
O camín lo hebanos prencipiau tarde, confiando en que durase as 4 u
5 horas que hebanos demandau. No sabebanos que se podeba acceder en
auto a l’ibon. A zaguer parte d’o camín no yera bien indicau. Si
hesenos prencipiau más tarde, si no hesenos trobau a fuent, si no
estasenos feitas a andar por o mont, …. podesenos haber teniu bell
problema bien gran. No lo teniemos y disfrutemos d’o paisache y d’o
camín, pero ixe yera o prencipio d’as tipicas historias que
rematan con un rescate en montanya y tú pensando “putos
dominguers, que no tienen ni ideya de cosa!”.
Cuento
que a persona que nos informó no gosa de puyar guaire por astí, ni
conoixe en qué estau ye ixa segunda parte d’o camín, ni recordaba
si bi heba fuents ni do yeran. Pero quasi m’estimo más de que no
me informen a confiar en una información erronia.
Nomás puedo rematar iste post remerando una d’as millors guidas que tenié en a vida mia. Estió en un viache que faciemos por a vesant norte d’os Pirineus y que, de tornada, aturemos en Roncesvals. Yera un puesto que, a priori, no me deciba guaire. Pero a muller que nos fació a visita yera tot pasión. Como recontaba cada pieza, cada edificio, tot metendo-lo en o contexto historico… No nomás te deciba o sieglo u te lo enmarcaba sino que te feba imachinar como estió a vida de l’obcheto que’n charraba, como se viviba en cadagun d’os puestos que bi heba, como s’heba construyiu, tot…. Quan s’ama una cosa de verdat, ixo se transmite y ixa persona amaba Roncesvales y amaba contar-le-ne a la resta d’a chent. Sisquiá bi’n hese más como ella y sisquiá o suyo treballo estase más valurau socialment y economica.
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