lunes, 24 de septiembre de 2018

L'amigo rico. Historias d'un cole de mosens XIII

Corazonistas, como quasi totz los colechios privaus pagaus por todas y totz, yera un cole pa chent con diners. Como tantos atras, feban servir toda mena de trucos pa que ixo no fuese evident ya que, en teoría, no pueden trigar a l'alumnau por lo suyo poder adquisitivo. La realidat yera que lo nivel economico d'a chent que bi estudiabanos yeran meyo-alto como poco.

Con tot y con ixo, bell "pobre" se les colaba. Recuerdo que tenebanos en clase un mozo que la suya familia no yera "de perras". No portiaba las zaguers maripis modernas de moda que bi hese, gosaba d'heredar ropa d'os chirmans y cosas asinas que en lo cole s'acumulaban a chent sin recursos. Estió tamién un d'os primers que empecipió a furtar en El Corte Inglés y en atras botigas mas como esporte que como nesecidat. Y qui les amostró como fer-lo a muitos atros. A soben se le clamaba "chitano" como faltada, asinas que quan leyiemos un diya en clase "Muerte de Antoñito el Camborio", un poema de Lorca que charraba de l'asesinato d'un chitán, a ixe mozo le cayió la embotada de "Camborio" pa la resta d'anyos que pasó en Coras.

En l'atro costau d'o nivel economico de clase mía yera Paco (nombre falso), lo mio "amigo rico". La mia familia teneba bell vinclo con la suya, no sé encara quál, y lo caso ye que empecipiemos a quedar chuntos. Ell viviba en un callizo d'Independencia, en un pisazo gran de tot. Le feban goyo las mesmas cosas que yo, asinas que a escape faciemos pacha. Yo coleccionaba G.I.Joes, uns monyacos de soldadetz que yeran bien de moda en ixos anyos. Cada monyaco costaba bellas 400 pezetas, si no me'n alcuerdo mal. Pero teneban tamién avions, autos y vehiclos hiperbizarros de toda mena, que valeban diners a embute. Yo en teneba belun, d'os chiquetz. Iste mozo los teneba quasi totz, incluyidas no una sino DOS Rolling Thunder, que yera como la mega ultra super nau d'os GIJoes. Un  zarrio a on que podebas calar soldadetz a trompicuesco. Me lo pasaba de bitibomba en casa suya, ya que en tener-ne dos, siempre me deixaba levar-ne una en las batalletas que febanos.

Dimpués empecipié con los tebeos. Yo me feba bell par de coleccions. Ell, todas. Gracias a ixo me podié leyer coleccions enteras, y entender muito millor un universo Marvel que en los ueitanta encara se podeba adubir a comprender de tot. Quan arriboron las consolas t'o nuestro universo ludico, prou que la cosa continó igual. Dimpués de buen ferrete, consiguié en unos reis que me mercasen la Game Boy. La viella, sin colors, y con lo chuego d'o Tetris que durant muito tiempo estió lo unico que tenié. Pacó la tenió malas que salió. Igual como la NES, la Master System, la MegaDrive, ... y mesmo la NeoGeo, la sola que arribé a tocar en la mia vida. Su pai guiaba un Toyota Supra, que a yo me pareixeba millor que Kitt, l'auto de "El coche fantástico".

Quan salibanos t'os recreativos, conoixié con ell por primer vegada lo concepto de "convidar" entre personas d'a mesma edat. Dengún no m'heba convidau nunca a cosa, y tardaría muito en tornar a fer-lo. Paco siempre me pagaba bella partida a dobles en las maquinetas quan yo ya heba acotolau feba tiempo los diners que me daban en casa. Y mesmo bella vegada dimpués nos febanos un refresco y bella laminería a o suyo cargo. A yo no me feba guaire goyo aquello, me pareixeba una mica humillant, pero con ixa edat ¿qui le diz que no a unatra partida y bell par de regalicias?

En casa mia nunca no me faltó de cosa. Quan dimpués ixamplé en l'instituto lo mio universo personal, paré cuenta que, de feito, yo veniba d'una familia "afortunada" en lo plano economico. Pero en lo cole, yo teneba "lo normal" de chuguetes y, pa forro de bota, compartiba amistat con uno que teneba un nivel economico a anyos luz d'o mio. No entendeba como aquell zagal podeba permitir-se totz aquellos chuguetes, comics, consolas y videochuegos, y a yo se me negaba l'acceso a tot aquello. Ni por qué mi pai heba trigau tener un R-19 en cuentas d'ixe Toyota tant pincho. Con las explicacions que me daban, me pasaba como con las que me daban sobre la relichión, que no les veyeba mica sentiu. 

En pasar ta l'instituto, me trobé con la realidat. Astí convivié con chent con muitismos menos recursos que la familia mia, y con beluno que mesmo teneba muitas mas perras que Paco, pero de familia de royos que heban decidiu que estudiase en la publica. Tamién tenié profesoras y profesors que me dioron las ferramientas pa poder deducir por qué unas personas tienen uns nivels economicos y de vida y atras, atros. Probablement si hese acabau BUP y COU en Coras, hese tardau muito mas a tener ixa envista, a conoixer ixa atra parte d'a realidat. U mesmo talment no la hese conoixida nunca. 

Coras, como totz los coles privaus, trigaba y triga a los alumnos por nivel economico familiar. Ixo, antimás de inchusto, niega a lo suyo alumnau lo contacto con toda una realidat socioeconomica en una etapa de l'aprendizache a on que la empatía con atras personas menos favorecidas habría d'estar fundamental. Pior educación, y financiada por todas.

No hay comentarios: