martes, 2 de junio de 2020

Conservar la biodiversidat tamién ye protecher la salut humana

Escrito por Jaume Grau i Lopez. Biologo y miembro de Ecologistas en Acción

Publicau en La Directa lo 21 d’abril de 2020. Traducción de Tierra de barrenaus.

A sobén dende la sociedat s’ha visto a las personas que estudean y cudian la naturaleza (sigan professionals como biologos, ambientologos, cheologos u naturalistas y ecolochistas voluntarios) como chent idealista que se preocupa d’os animals salvaches y las plantas, pero aluenyaus d’os problemas reals d’a mayoría d’as personas. L’actual crisi orichinada por lo SARS-CoV-2 desmitifica en un petén ixa envista bell poquet despectiva d’a conservación d’a naturaleza y nos amuestra con una crudeza brutal como biodiversidat y salut humana son elementos de tot relacionaus

La comunidat scientifica fa anyos que alerta d’o risgo de que amaneixca una malotía d’istas caracteristicas. La OMS incluyió en 2018 en la lista de patochens infecciosos mas periglosos pa la salut global la clamada malotía X, que represienta una malotía encada desconoixida con la capacidat de causar una infección global descontrolada. En setiembre de 2019, un organismo vinclau a la OMS tornaba a alertar d’a seriosa posibilidat de que un nuevo patocheno provocase una grieu crisi mundial. A las malotías causadas por virus, bacterias, parasitos u fungos provenients d’animals que infectan a humans se les diz «zoonoticos». Lo 60 % d’as malotías infecciosas humanas rechistradas son zoonoticas y lo 75% d’as malotías infecciosas nuevas u emerchents tamién tienen orichen animal.

Pa que una malotía infecciosa se transmita cal la intervención d’a-saber-los factors. Como minimo intervienen lo patocheno y lo suyo huespede, pero en ocasions arrienda fa falta una especie intermeya, como los mosquitos, las caparras u las pulces, a la que se le clama vector, que ye la que transmite la malotía infecciosa dica lo suyo huespede final.

A-saber-los scientificos y scientificas coinciden en que la perdua de biodiversidat implica en la mayoría d’os casos un augmento en lo risgo de transmisión d’istas malotías. Que dispareixcan especies adintro d’un ecosistema altera lo suyo funcionamiento, influyindo en la transmisión de patochenos. Las especies que tienden a sobrevivir en istos casos gosan de tener mayor predisposición a aloixar y transmitir malotías infecciosas. Una mayor diversidat d’especies implica un efecto de dilución, ya siga por l’augmento de numero d’especie en la cadena de contachio y por l’efecto tallafuegos naturals que provoca una alta diversidat chenetica, entre atros factors.

La especie huespede orichinal d’a covid-19 no ye estada identificada encara, y tot y que los estudios apunten ent’o moriciego Rhinolophus u ent’o pangolín como orichens probables d’a cadena, los resultaus no son concluyents. Con tot y con ixo, sinyalar a la especie animal como causant u responsable d’a pandemia ye una error, como en ye culpar-ne a lo mesmo virus. Los virus ocupan dende fa millons d’anyadas una armiella esencial en los procesos y equilibrios ecolochicos, regulando las poblacions d’as especies. Quan lo correcto funcionamiento d’un ecosistema queda afectau, l’equilibrio se trenca y augmentan las posibilidatz de que virus potencialment patochenos traviesen la muga d’a especie y puedan infectar a atras especies animals incluyindo lo ser human. Ye l’acción humana la que ye dezaga d’a mayoría d’istas perturbacions.

Bi ha firmes eixemplos de malotías zoonoticas que nos han afectau en los zaguers anyos. Veigamos-ne qualqunas: lo virus d’o Nilo Occidental s’esparraficó con immensa facilidat en los Estaus Unius gracias a un paisache dominau por l’agricultura intensiva a on que s’ixemena la torda capezinegra (Turdus migratorius), huespede preferent d’o virus. La caza furtiva y venda de chimpancés como birolla en los anyos 1920 dió orichen a la SIDA. La desforestación de l’Amazonas provoca un gran augmento d’as poblacions de mosquitos a causa d’a exposición mas gran a la luz solar y la humedat propia de zonas recientement deforestadas, favoriando que s’ixemene la malaria. Abocar fosfatos y sulfatos emplegaus como nutrients en tierra agricola en zonas deforestadas d’as muntanyas de Belice fa que acaben en las planas baixas, transformando la flora local, favoriando lo progreso d’a especie de mosquito Anopheles vestipennis, vector mas eficient d’a malaria, en frent de l’Anopheles albimanu. La pesca incontrolada ha minguau las poblacions de peixes en Malawi, depredadors naturals d’os caragols acuaticos que acullen los parasitos responsables d’a esquistosomiasi, favoriando que s’ixemenen.

No se conoixe que un 1% d’os virus que viven en animals silvestres, y s’estima que podría haber-ie 1,7 millons de virus desconoixius que podrían fer lo blinco dica la especie humana. Con tot y con ixo, la manca de recursos economicos y la poca atención que recibe la comunidat scientifica fa que no bi haiga mayors abances en ista endrecera. La naturaleza no ye un enemigo desconoixiu, sino un aliau necesario. Los servicios ecosistemicos son aquellas funcions con las que la naturaleza contribuye a lo bienestar d’o ser humán, tanto fisicament como mental. La biodivesidat ye lo mayor furnidor de substancias y compuestos quimicos pa curar malotías arrienda. Seguntes la OMS, mas d’a metat d’a humanidat en los países d’o Sud pende dreitament pa la suya asistencia primaria d’as plantas localizadas en los suyos puestos d’orichen. En los países d’o Norte, lo 25 % d’os farmacos, proceden d’as plantas, lo 13% d’os microorganismos y lo 3% d’os animals. Las especies que actualment son en periglo podrían estar bien utils en tener una gran variedat de compuestos natural que permitirían continar desarrollando nuevas merecinas y talment estar imprescindibles pa curar malotías grieus. Se calcula que lo 21% d’as plantas merecinals conoixidas son menazadas d’extinción.

Organizacions de desfensa ambiental como Ecologistas en Acción desfienden como vía pa escusar-nos futuras crisis d’ista mena la restauración d’os territorios degradaus por l’acción humana, la protección d’as tierras salvaches y la biodiversidat, l’albandono d’as practicas abusivas d’o medio natural y un cambio de paradigma enta una economía que respecte la naturaleza. Lo mantenimiento d’os servicios ecosistemicos ye la millor guarencia de supervivencia.

Escrito por Jaume Grau i Lopez. Biologo y miembro de Ecolochistas en Acción

Publicau en La Directa lo 21 d’abril de 2020


Locutau adintro d'o Tierra de barrenaus radio 6x17

No hay comentarios: