domingo, 5 de abril de 2020

En leyendo... Los desposeídos, de Ursula K. Le Guin

Con la enchaquia d'o COVID 19 se son cumplindo los suenios humidos de muitas que les encanta lo feito de tener a l'exercito y a las fuerzas policials controlando las carreras de contino. En zagueras, d'enchaquias, en troban a-saber-las. Los cuerpos y fuerzas "de seguridat" de l'estau van prenendo cada vegada mas poder, controlaus a sobén por los suyos elementos mas faixistas y alticamaus. Y las pocas personas con bella mentalidat mas democratica d'os cuerpos son incapables de meter-les freno en estar tant minoritarios. Iste ye un periglo que antes u dimpués, pagaremos todas. Tamién las que hue les aplauden dende los suyos balcons.

Sin estar yo una persona que qüestione terne que terne la ordens que m'han dau los míos chefes, profesors y en cheneral personas d'autoridat, nunca no he entendiu las virtutz d'ixa obediencia ciega. Pa qui obedeixe. Pa qui manda, son caboliosas. Que belún presuma d'una falta absoluta de critica, d'a falta de miedo, d'estar disposau a tot... Son conductas de tot psicopaticas y me preocupan a-saber-lo quan las veigo en atras personas. L'exercito y en cheneral qualsiquier cuerpo de seguridat, publico u privau, ye una maquinaria destinada a deshumanizar los suyos integrants, porque si no, no funciona. Entiendo que una persona pique piedra sin planteyar-se pa qué. Con que le paguen, qué importa t'a on vaiga ixa piedra. Pero qualcosa tant grieu como foter un sobo u prebar de matar a atro, por la simpla razón de que te lo han ordenau... Pa ixo, cal que t'haigan esborrau qualsiquier mena d'empatía que se pueda tener.

Isto que pienso dende fa muito, lo explica muito millor Ursula K. Le Guin en lo suyo libro de sciencia ficción social The Dispossessed: an ambiguous utopia (Los desposeídos: una ambigua utopía, en la suya edición en castellano) charra de dos mundos, Anarres y Urras, con dos sistemas politicos bien diferents. Un con una sociedat anarquista y l'atro con una capitalista. Shevek, lo protagonista, viacha dende lo suyo mundo anarquista dica l'atra planeta, y bi descubre la suya sociedat. Lochicament, muitas d'as cosas que conoixe le claman a-saber-lo l'atención. Una d'ellas, la organización de l'exercito. Tot y que yo sí que conoixco ixe sistema dende bien chiquet, me sintié bien identificau en leyer ista parte d'iste libro, que antimás en tien muitas atras que son verdaderas choyas. 

Atro le’n heba explicau una vegada: cómo los sarchentos podeban dar ordens a los soldaus rasos, cómo los tenients podeban dar ordens a los soldaus rasos y a los sarchentos, como los capitans... y asinas en escala ascendent dica los chenerals, , que podeban dar ordens a toda la resta y no heban de recibir-ne de dengún, fueras d’o comandant en chefe. Shevek lo heba ascuitau fendo-se cruces y con firme refús.

- ¿A ixo le dicen vustés organización? - heba preguntau -. ¿Y tamién lo claman disciplina? Ni una cosa ni l’atra. Ye un mecanismo coercitivo de extraordinaria ineficacia, ¡bella mena de maquina de vapor d’o Sieteno Milenio! Con un estructura tant richida y tant bronce, ¿qué cosa que valga la pena se puet fer?- Isto le dió la enchaquia a Atro pa emponderar las virtutz d’a guerra, que da corache y hombría y elimina a los ineptos, pero los mesmos argumentos lo heban obligau a admitir la efectividat d’as guerrillas, organizadas dende abaixo, auto-disciplinadas. Pero ixo nomás funciona quan la chent piensa que ye luitando por qualcosa propia, casa suya, u bella ideya – heba dito lo viello. Shevek heba renunciau a la zaragata. Agora la continaba en la foscor creixent d’o cobaixo, entre ripas de caixons de productos quimicos no retulaus. Le explicaba a Atro que agora entendeba por qué l’exercito yera organizau d’ixa manera. Yera sin dubda una mena d’organización ineludible. Garra organización racional hese feito honra en iste caso. Shevek no heba comprendiu dica agora que la finalidat yera permitir que uns hombres provistos d’ametralladoras matasen a hombres y mullers desarmaus facilment y en grans cantidatz, quan les ordenaban de fer-lo. Pero no entendeba encara qué relación teneba tot isto con lo corache, u la hombría u l’aptitut.

No hay comentarios: