miércoles, 1 de septiembre de 2021

Unatro lupo que charra aragonés

Fa quatre anyos escribiba un post por la presencia d'o lupo en Monegros y la esferra que le acumulaban haber feito a quantas uellas. En ixos días, entre qui desfendeba la muerte d'o lupo como solución yera bien ixemenau l'argumento de que "lo lupo no yera animal autoctono d'Aragón, que aquí nunca no bi'n heba habiu". Feba, alavez, un paralelismo con qui diz que l'aragonés no se charra, ni s'ha charrau nunca, difuera d'os lugars a on que encara ye vivo y comentaba que las experiencias personals no pueden servir como sola fuent fiable de datos. Yo sé que existe Australia, encara que no i haiga estau. I hai datos a brozuecos pa que dengún no pueda decir - sin mentir, claro - que l'aragonés no se charró en quasi tot Aragón u que lo lupo no tien una presencia historica en lo país.

Quatre anyos dimpués, sigue morindo uellas, sigue cayendo lo numero d'aragonesofablants y sigue habendo-ie lupo por Aragón. Y siguen, tamién, los paralelismos entre analisi d'a causa y solución pa totz dos problemas: lo lupo y l'aragonés.

Lo zaguer teorico ataque de lupo estió en lo lugar d'Arrés, en la Chacetania. De titulars de prensa, n'i heba de mas aparateros, que le'n acumuloron sin dubda y d'atros que a lo menos charraban d'a hipotesi de cans salvaches. A la fin, y como en tantismos atros casos anteriors, ista zaguer hipotesi ye la mas prebable y pareixe que unatra vegada s'entivocó lo culpable.

Lo problema d'a ganadería no ye lo lupo. Ni los cans salvaches sisquiá. I hai tot un problema d'a estructura socioeconomica. Ixo ye de pior resolver y, antimás, cal muito mas tiempo tot y que empecipiasenos agora mesmo. Pero ye que mesmo si nos centramos en l'immediato problema d'as uellas muertas, que en ye, y bien grieu pa qui lo pateixe, prener midas contra lo lupo tampoco no solucionaría cosa. Los cans salvaches y lo lupo son animals diferents, y diferents son los suyos orichens y las solucions a los problemas que les cheneran a los ganaders. Luitar contra un, quan son los atros qui protagonizan los ataques -fueras de bell caso - ye perder fuerzas, diners, tiempo y recursos pa no solucionar cosa. La patrulla anti-onso d'o mitico capitol d'os Simpsons. Si manyana los pocos lupos que pueda haber-ie en Aragón dispareixesen, lo problema seguiría astí. Si un medico diagnostica mal una malotía, lo que siga que faiga no curará a lo pacient. Pa solucionar lo problema d'as uellas muertas cal una serie de midas que s'han experimentau con exito en atros cabos d'Europa. No nos cal inventar cosa nueva.

Somos perdius, en cheneral, en la vida, si nos entivocamos d'enemigos y de diagnosticos d'os problemas. Y aquí ye a on que se vincla, una vegada mas, lupo y aragonés.

Lo problema de l'aragonés, y lo digo en singular, ye l'espanyolismo lingüistico. Prou. No cal inventar-se cosa mas. Iste problema se manifiesta con diferents vestius y en diferents argumentacions, basicament negando-le a l'aragonés lo que tien l'espanyol y atras luengas imperials y no minorizadas: unidat d'a luenga, autoridatz academicas, norma culta, literatura propia, dreito a fer-la servir en administración, participación politica y educación, estatus d'oficialidat, medios de comunicación publicos... Ixe, y no pas atro, ye lo problema de l'aragonés y ixas son las expresions practicas d'una ideolochía hechemonica tamién en lo nuestro país. Cal combatir l'espanyolismo lingüistico. Quan ye evident, como en los partius de dreita y ultradreita, y tamién quan va d'amagatons, desfendendo las mesmas tesis dende posicions de teorica conservación d'unas esencias lingüisticas, lo que tant bien conoixen en lo País Valenciano u en casa nuestra, en la zona catalanofona. Si femos mal lo diagnostico, si luitamos contra enemigos invisibles u anecdoticos, somos malfurriando fuerzas, diners, tiempo y recursos pa no solucionar cosa. Pa solucionar lo problema de l'aragonés cal una serie de midas que s'han experimentau con exito en atros cabos d'Europa. No nos cal inventar cosa nueva.

L'aragonés y los ganaders tienen problemas, y no pocos. Belún, mesmo ye común. Sinyalar a enemigos invisibles u anecdoticos no los solucionarán. Servirá, ixo sí,  pa no concarar los problemas reals.

No hay comentarios: