miércoles, 24 de abril de 2024

Albarracín: Paisache, cultura y memoria

Feba a saber qué tiempo que no posaba un peu en Albarracín. Sí en la suya Sarra, a on que no fa tanto heba puesto visitar la lacuna de Bezas, las pinetas de Rodeno y lo camping d’Algarbe. Tot l’entorno y lo paisache d’ista redolada son espectaculars, una d’ixas choyas que fan, como diz terne que terne Silvia Cebolla, que Aragón siga lo paradiso.

La enchaquia pa ista tornada yera veyer lo parque faunistico de La Maleza, en lo municipio de Tramacastilla. La resta de plans, en una zona con tanstimo a fer, fueron surtindo a escape. Naturaleza, cultura, ciencia, hostelería y memoria historica: nos vagó de fer de tot y bien variau. Y ixo que, d'escalar, nian en charramos.

Prencipiemos lo viache con la visita a La Maleza. Iste parque faunistico va ubrir fa bel anyo, dimpués d’estar-se lo proyecto primer aturau por muito tiempo. Como de cutio, achustemos la visita menada, que siempre fa buena honra. No nos ne repenediemos. Lo guía d’o parque nos levó por toz los suyos espacios fendo una gran fayena explicativa. No nomás d’os animals que i viven, tamién d’a suya importancia y papel en l’ecosistema d’a sarra. I charró de chestión medioambiental, d’os zancochos de l’administración y mesmo d’a PAC, en un discurso que traviesó muitos y diferents factors d’o medio ambient d’o territorio. Lo parque ye habitau por cuantas especies: rabosas, gamos, ciervos, crabas, chavalins u muflons, cuasi toz recuperaus d’atros parques u personas que los teneban en situacions penibles. Bi heba tamién un espacio de torre - escuela, la delicia pa la cachimalla - y pa yo, que en ixo soi pior que no lo crios - con uellamen, bel somer, un par de tocin, gallina y cosas asinas. 

Pero los dos bichos que mas claman l’atención tocaban cuasi a la fin. Lo primer, lo tauro, un bovido que mira de recuperar y remedar l’antigo uro, por la suya importancia en los ecosistemas por a on que habitó dica lo sieglo XVII, entre los que i yera toda la Peninsula Iberica. Con tasament 600 eixemplars en tot lo planeta, bella decena habita en ista sarra. Un animal espectacular con un potencial increible pa cambiar y recuperar lo paisache. L’atro gran protagonista yera lo lupo, representau por tres individuos que i viven. Teniemos la oportunidat de disfrutar d’a presencia bien cerqueta de tres lupos ibericos y de charrar d’a importancia d’o suyo papel como gran depredador. Tot en chunto, fació una visita bien entretenida y educativa.

S’encertó que ixa tarde, ya de tornada t’Albarracín, se presentaba en la ermita de Sant ChuanEl secreto del laberinto rojo”, novela de misterio escrita por Azucena Canudo Sanagustín y publicada por Imperium Ediciones. L’autora fació de restauradora en la obra d’a catedral d’Albarracín a on que ye ambientau lo libro. Astí charró d’os anyos que s’estió vivindo-ie y d’a suya experiencia integrando-se por un buen tiempo en la vida d’o lugar. Una historia que fa muit buena mina y que me guardo pa iste vrano.

A l’atro día, y dimpués sobrevivir a la freda nueit sarrana, tiremos t’a siede de Dinopolis d’allá, Mar Nummus. Ye la segunda subsiede que visitamos. La primer, Inhospitak, en Penyarroya, centrada en fer conoixer las excavacions arqueolochicas. La tematica d’ista ye la mar que cubriba ixas tierras en lo Mesozoico y los animals que la habitaban. Tot lo tocant a la nuestra historia zoolochica antiga siempre me clamaba l’atención dende bien chiquet y, tot y que siempre que tiengo ocasión visito centros d’ista mena, nunca no deixo de aprender y maravillar-me preixinando cómo yera la vida en la Tierra d’alavez. Prou que salió lo tema d’a relación que se teneba antes mas con los fosils, cuan cualsequier los preneba a on que se los trobaba y feba lo que le petaba con els, plegando a organizar-se cursas escolar pa replegar-ne. La mayoría d’o fundo que teneban en exposición, de feito, lo heban trobau pastors y agricultors.

La visita menada durará bellas dos horetas y se pueden veyer piezas bien curiosas y pinchas. Lo puesto ye muit cerqueta d’o lugar, a bels cinco minutos d’o camping.

Contino ya tocaba fer una miqueta de mont que, dimpués de lesions y operacions, nos feba firmes ganas. Como tampoco no podemos fer miraglos, triguemos una ruta curteta, de bels 10 km ida y tornada, pero con firme conteniu: la puyada t’o campamento maqui d’o Rodeno. La cursa sale dende la Casa Forestal de Ligros, cerca de Tormón y Chabaloyas. Astí podemos deixar l’auto y, antimás, i hai un refuchio con mesas y bancos pa fer bel bocau. Por lo camín podemos disfrutar con lo paisache d’a Pineta de Rodeno y as suyas rebonica tierra y rocas royas. La primer parte d’o camín ye tot plano y las costeras d’a fin tampoco no son guaire exichents, asinas que la cursa ye facileta pa cualsequier que siga avezada a caminar.

Cuan s’arriba a lo campamento i hai bel panel explicativo d’o programa Amarga Memoria. Astí s’explica que lo puesto se fació servir por l’Agrupación Guerrillera de Levante y Aragón, d’o maquis, dica 1947, cuan lo asaltó la Guardia Civil. Dica alavez funcionó como refuchio pa los guerrillers antifaixistas, estando ocupau por una patacada d’efectivos que teneban mesmo una escuela y editó la revista “El Guerrillero”. Estremolece de pensar cómo yera la vida astí, en ixos anyos, y como debió d’estar la fuyida dimpués de l’asalto. 

Una vegada pasau lo campamento podemos tornar-nos-ne por lo mesmo camín u, si nos veyemos con pitera, fer la ruta circular por unatro camín que ye prou mas dificil, como bien indican los cartels que lo sinyalan.

Seguindo con lo tema d’a memoria historica, cerqueta d’astí, en Gea d’Albarracín bi habió una fuesa común a on que fusioloron a doce vecins de Cella. Una placa con los suyos nombres los remera, chunto a una escultura bien explicita. Tanto la ruta como lo monumento son buens eixemplos d’a importancia d’a recuperación d’a memoria y las chiquetas historias que tenemos por tot lo territorio d’a represión, violencia y terror que trayió lo faixismo t’a nuestra tierra en toz ixos anyos y que beluns quieren silenciar.

En habendo peteniau, caleba recuperar las fuerzas, asinas que nos pretemos una pizza en Monty, una pizzería con una ufierta variada y orichinal y rematemos fendo copica en El molino del gato, un d’os bars mas bonicos d’o país, ubierto en un molín fariner reconvertiu.

Los ratez entre visita y visita, faciemos bella gambadeta por lo lugar, pincho de veyer en cualsequier d’as suyas carreras plenas de turistas en colla u individuals. Lo publico mas cultural se barrachaba por tot con las decenas de escaladoras que buscaban los bloques que i hai por toda la sarra como contrimuestra que en cuasi todas las botigas y en lo camping compartiban escaparate los quesos con las magneseras.

Tres nueis en un lugaron de mil habitants, sin aturar, y deixando-nos por veyer la muralla, la catedral y cuasi tot lo lugar, que ya i hebanos estau habe anyos. La comarca d’Albarracín tien muitismo mas a ufrir-nos y a fe que i tornaremos.

 

No hay comentarios: