miércoles, 4 de noviembre de 2020

Fuyir t'o lugar

Dende que la pasa plegó en las nuestras tierras, cada vegada que se barrunta que nos encadarán en casa nuestra, i hai diferents exodos por tot. Los telediarios ubren con imachens d'un ciento d'autos fuyindo de París, Madrit u qualsequier atra ciudat que siga baixo ixa Espada de Damocles de no poder pasar lo cabo de semana en lo Carrefour. Debant d'ixas scenas, lo gran amigo mío Fernando deciba que "la gente, si puede, no quiere vivir encerrado en estas grandes urbes", y se preguntaba "Si el teletrabajo fuera algo realmente efectivo y tuviéramos un país con una buena conexión a Internet, ¿cuánta gente dejaría Zaragoza para irse a otras partes de Aragón?". De razón, no le'n faltaba buena cosa, pero creigo que sería bueno fer bella matización.

La primer, lo momento informativo que vivimos. Si bi hese, que no ye o caso, un exodo dende Daroca - por meter bell eixemplo - la foto pa ubrir lo telediario quedaría bien aluenyada d'a espectacularidat que los telenoticias d'agora aprecisan pa percutir a los suyos espectadors feitos a un contino "aparaterismo". Ixa foto d'os autos fuyindo d'a ciudat ye un lamín, tot y que en qualsequier cabo de semana normal se pueda fer la mesma foto u mesmo una con muitismo mas autos. Con tot y con ixo, ye verdat que d'os lugars, con lo tema d'a pasa, pareixe que no n'haiga fuyiu guaire chent. Totz los datos indican lo contrario: que sí que bi ha habiu muita chent que ha marchau, u tornau, t'o mundo rural.

La segunda ye la cheneralización de que dengún no quiera vivir en la ciudat voluntariament. D'ixa, yo en soi contraeixemplo. Vivo voluntariament en Zaragoza y no querría vivir en garra atro cabo si no me cal. Si ye porque no conoixco garra atra cosa ya que nunca no he viviu mas d'un mes en garra atro cabo, u si ye porque de verdat amo ista ciudat, ixo ya no ye qüestión a debat. Lo caso ye que vivo aquí y quiero vivir aquí. Igual como muitas atras personas. Personas naixidas de Zaragoza y tamién personas venidas d'atros puestos que han trobau aquí casa suya. No sé quantas seremos, pero barrunto que un porcentache significativo d'o nuestro vecindau.

Sí ye verdat, manimenos, la ideya que i hai dezaga d'ixa cheneralización, que ye que chent a-saber-la vive en Zaragoza - u en qualsequier atra ciudat - no porque lo haiga trigau, sino porque las circumstancias le han obligau. Lo treballo, las infraestructuras, la dependencia... i hai un ciento de factors que fan que muita chent haiga de venir-se-ne t'as ciudatz sin deseyar-lo. Nomás por aprecisar cosas que tenemos aquí que faltan en la mayoría de lugars.
 
Fernando se preguntaba quánta chent marcharía t'os lugars suyos de poder fer-lo. Y soi seguro que n'i habría a boticiegas. De feito, muitas que han puesto han ixopau d'as ciudatz. Los padrons d'istos anyos en serán buens medidors d'ixe fenomeno. Pero tot y tenendo internet, podendo teletreballar y con prous infraestructuras, lo mundo rural tien atra serie de caracteristicas que fan que bi haiga una parte d'a suya población que en fuiga ent'as ciudatz porque s'estima mas lo mundo urbano. Enganyadas u no pas, ixe exodo voluntario mereixería un analís sociolochico a on que la envista de chenero me pienso que sería bien important. M'intresaría a-saber-lo conoixer qué porcentache d'as personas que han habiu de marchar t'as ciudatz querrían tornar t'os lugars si se dasen las condicions adequadas, y quals son ixas condicions.

S'ha romantizau y idealizau lo mundo rural por parte de muitas personas, tanto d'ixe mundo como de l'urbano. I hai bella mena de peluchismo aplicau a los lugars en chent que no sé si ye guaire conscient d'o que suposa vivir en un lugar, tot y que tienga la millor conexión a internet d'o planeta. Y tamién existe lo fenomeno contrario. La ciudat no ye lo que preba de vender muitas vegadas. Muitas personas que vienen a vivir t'aquí se troban de camín con que ixas oportunidatz y avantaches que existen en la cultura popular son mentira. De que la vida en una urbe tien una serie de caracteristicas, diferents a las rurals, que la pueden fer tant atractiva como fiera, pendendo d'o que cadaún priorice en la suya vida. Ixas prioridatz, pa embolicar mas lo debat, no gosan d'estar constants, y lo que hue te pueda pareixer a saber qué important, a l'atro día talment te la bufe. Asinas que querer vivir en un puesto u atro ye una opción que no tien por qué estar una militancia u una fe, sino cambiar a lo largo d'a vida d'una. 

Lo sistema economico y politico que vivimos ye cabolioso que prioriza los dreitos d'as personas que vivimos en la ciudat. Ixo ha provocau un exodo masivo y, en la mía opinión, criminal, dende los lugars ent'as ciudatz. Un empioramiento d'a calidat de vida tanto en uns como en atros. Y que milenta personas no vivan a on que quieren. Me pienso que lo important ye que todas podamos trigar ixe puesto a on que vivir. Que tiengamos la oportunidat de tener una vida digna tanto en los lugars como en las ciudatz, sin idealizar ni uns ni atras, y estando conscient d'os problemas y virtutz que tien cada opción.

Addenda: Chusto fa uns días, facié ficancia por primer vegada en a-saber-los anyos d'a letra de Barrio triste, la canción d'o granizo disco Nuevo pequeño catálogo de seres y estares de El último de la fila. A pesar de que levo sentindo-la dende borche nunca no heba parau cuenta d'a suya letra que precisament charra d'una muller que deixa lo lugar pa ir ent'a ciudat. Bien recomendable... 





No hay comentarios: