domingo, 13 de octubre de 2019

Cenisa #Inktober 13

Una glarima salió d’o uello suyo, por primer vegada en muitos anyos, y viachó en lo tiempo. Dica 1945. Levaba un anyo en l’exercito quan liberoron Mauthausen. Remerar-lo no nomás le trayeba las terribles imachens. Tamién ixa ulor pudenta que se te ficaba por tot lo cuerpo. Lo soniu d’os chemecos d’os febles cuerpos que tasament yeran mas que gosaralla y pelleta pero que, con tot y con ixo, heban reservau fuerzas pa vitorear-les. Entró con atros quatre soldaus en los furnos. Ell iba lo primer, con lo fusil en lo huembro por si quedaba bell nazi con ganas de resistir. Ubrió una puerta y astí yera lo fascal de cenisas. Sabeba que tot ixo yera lo que quedaba de milenta personas. Chudeus, chitans, polacos, rusos... Totz revueltos en ixa masa gris que replegó las suyas glarimas. No adubiba a tener-se devantau. Cayió achenullau plorando. Tremolando d’a terror que se le pegaba en toda la suya piel. Unatro d’os companyers le aduyó. “A camín, hemos se continar rechistrando lo campo. Si quiers, ya voi yo debant. Queda-te lo zaguer”.

Lo heba recontau un ciento de vegadas. Por colechios y institutos. En la universidat, en radio, en televisión. Unatro companyer de Chicago, que teneba mas estudios que no ell, le heba convenciu pa que escribise las suyas memorias. Heba estau bien dificil, pero teneba a-saber-la paciencia con ell. Quan no podeba recontar mas scenas d’a suya estada en Europa, aturaban y prou. A l’atro día ya seguirían. Heba feito tot lo posible porque tot lo mundo, en lo suyo lugar d’Illinois fuese conscient d’o que heba pasau a l’atro canto de l’ociano.

Debant d’ell, en una manifestación por las carreras d’a suya chiqueta ciudat, chovens companyers d’os suyos nietos, vecins d’o barrio, feban lo saludo nazi. Beluns portiaban sinyals con la esvastica. Atros simbolos d’o Ku Klux Klan. Muitos d’ells, tatuaches. Se feban argüellosos, mesmo reivindicaban ixas cenisas que heba pisau en Austria. Escoltaus por la policía. Con lo permiso d’o gubierno. Heban ganau la guerra, pero ¿por quánto tiempo?. Talment nomás heba estau una treugua.


Iste relato fa parte de l'Inktober literario en aragonés de 2019. 

No hay comentarios: