martes, 22 de febrero de 2022

Insubmissio, espacios colectivos y desobediencia civil

Levo tiempo, como muitas atras personas, preocupau por la radida u nula capacidat movilizadera que tenemos en la izquierda alternativa, radical u como le queramos clamar. Talment siga nomás una sensación mía y no i hai datos obchectivos que refirmen ixa ideya, pero cuento que la comparto con a-saber-la chent y que qui sepa mas de sociolochía u politica probablement pueda aportar ixos datos. Por la mía parte, y dende fa bell tiempo, busco respuestas a ista situación en lo pasau, en luitas y teorizacions que han funcionau antes y que podrían tornar a funcionar, adaptando-se, prou que sí, a lo momentoactual.

Entre ixas lecturas se troba Insubmissió!. Quan joves desarmats van derrotar a un exèrcit, escrito por Joan Canela y publicau por Sembrallibres. Lo libro repasa tot lo movimiento contra lo servicio militar obligatorio y la prestación social sustitutoria centrau mas que mas en Catalunya, d’a on que ye l’autor. Cada capitol ye presentau con un texto de beluna d’as decenas de cancions que s’escribioron contra la mili y se incluyen tamién cartels arrienda d’as movilizacions. Una obra de buen leyer y bien intresant pa qualsequier a qui le intrese lo movimiento antimilitarista. D’entre tot lo que se i cuenta, i hai cosas aproveitables a boticiegas, pero me faría goyo de centrar-me en dos que considero esencials pa los movimientos socials.

La primer ye la importancia d’os locals. D’os espacios fisicos a on que chuntar-se, organizar-se y intercambiar ideyas. La cheneralización d’internet ha posibilitau dinamicas que fa no guaire yeran bien dificils. La difusión de campanyas y la coordinación difuera d’a ciudat, lugar u redolada a on que s’orichinan, por eixemplo. Pero de vez, n’ha traito atras que considero que nos son fendo prou mal. En no aprecisar de chuntar-nos fisicament ya que la mayoría d’as circumstancias cutianas d’os movimientos socials se pueden resolver online, y ixo incluye agora mesmo las reunions, s’ha deixau de dar importancia a los centros socials.

En Insubmissió! las referencias a los espacios a on que se chuntaban los diferents colectivos que dinamizaban la oposición a la mili y la PSS son una constant. No nomás como un puesto a on que fer asembleyas sino tamién como ixa referencia que teneba qualsequier persona que querese informar-se y trobar atras personas con los mesmos problemas y intreses.

Trobar-nos fisicament ye cada vegada mas raro y me pienso que ixo nos ye perchudicando. I hai dinamicas y intercambios d’ideyas que no se pueden dar en reunions virtuals. Ya nomás l’ausencia de tot lo luengache no verbal nos deixa d’aportar una serie de datos, a sobén bien importants, que aduyan a comprender a las nuestras companyeras. Pero i hai tamién, y creigo que ye mas vital, un cambio de rechistro entre la propia reunión y l’antes y dimpués d’a mesma. No parlamos igual mientras se desarrolla l’asembleya que quan ya hemos pasau lo tramite y nos relaxamos: deixamos la formalidat, charramos d’atras cosas, aportamos atras envistas, compartimos experiencias propias, confesamos optimismos y pesimismos… En ixe ambient, de tot diferent, ye a on que s’estableixen los vinclos emocionals y personals que van dillá d’una relación de simpla militancia. Uns vinclos que posibilitan bien a ormino una serie de dinamicas que pueden fer que una organización u colectivo treballe d’una manera mas eficaz y tienga mas posibilidatz, alavez, de conseguir los suyos obchectivos. A lo menos en la mía experiencia personal, lo funcionamiento d’as organizacions y lo suyo exito, creixe extraordinariament quan ixos vinclos son fuertes.

Tener un espacio propio en forma de centro social posibilita tamién atras qüestions mas lochisticas como l’almagacenamiento, la financiación a traviés d’a venda de materials u consumo de bebida y birolla u poder fer actividatz sin haber de pender d’a cesión d’espacios publicos u privaus. Pero ye sobre tot un sanismo exercicio d’autochestión. Creigo que en la izquierda somos asumindo practicas d’o capitalismo y lo neoliberalismo, como la ultraespecialización, masa facilment. Chestionar un local obliga a conoixer y exercer una serie de fayenas que proporcionan experiencias bien valiosas a nivel personal y colectivo. Creigo, encara que talment ixo siga una sensación personal, que ye tamién un exercicio d’autoestima. En un tiempo d’ausencia d’experiencias colectivas, fer funcionar un local ye un motivo d’argüello y d’identidat de grupo, dos cosas que influyen a-saber-lo en la percepción que tenemos de nusatras mesmas.

D’os anyos d’a insumisión dica agora, lo numbro d’ixos centros socials, lo menos en Zaragoza, ha iu baixando terne que terne. Hue, en la nuestra ciudat no en queda que bells pocos y en situacions precarias. Cada espacio que perdemos nos femos mas dependients, menos colectivos y mas desorganizaus. Desfender los centros socials que quedan ubiertos ye urchent y, a meyo plazo, caldría organizar-se pa ir ubrindo-ne de nuevos. 

Ye verdat que tienen problemas asociaus, como la cantidat de treballo pa simplament mantener-los ubiertos u que esdeviengan un fin en cuentas d’un medio, pero soi seguro de que aportan muitas mas solucions que problemas.

Antimás d’ixo, en Insubmissió se parla muito, como no podría estar d’atra traza, de desobedicencia civil. Tanto dende la envista teorica como en la descripción d’a practica cutiana d’alavez, las conseqüencias que teneba y los contorniellos que creyoron a l’estau espanyol.

Nusatras, las obreras, las d’abaixo u como queratz clamar-nos, no tenemos medios de comunicación potents, ni un exercito d’advogaus, ni chueces, ni cuerpos armaus. Nomás tenemos los nuestros cuerpos, la nuestra decisión y, sobre tot, que somos muitismas mas. La nuestra fuerza ye sobre tot en lo nuestro numbro, la nuestra determinación y la capacidat pa organizar-nos. Los insumisos consiguioron vulcar la mili y la PSS a pur de fer servir ixas ferramientas.

Ixe exercicio d’a desobediencia civil metió una vegada mas contra las cuerdas a l’estau en lo referendum de Catalunya d’o 1’octubre de 2017. Coincido con l’autor en que probablement fue la falta d’un plan solido pa dimpués d’ixe referendum lo que fació que no se consguise ir mas t’alla en la declaración d’independencia catalana. D’atros eixemplos menos polemicos tamién en charra. Lo movimiento en contra d’os esfuizamientos en ye lo mas vivo en los zaguers anyos. La suya acción ha permitiu que muitas personas haigan puesto vivir en las casas suyas y meten en lo debat cutiano lo problema de vivienda que seguimos tenendo en muitos puestos. La desobediencia civil ye efectiva y un exercicio que habríanos de fer a ormino.

I hai muito a aprender en la historia d’os movimientos socials.D’os suyos exitos y d’os suyos fracasos. Creigo que los centros socials siguen estando una ferramienta esencial pa la nuestra organización. Que en ixos centros ye a on que podemos aprender y exercer l’autochestión, valiosa a nivel filosofico y d’experiencia vital. Y que dende astí s’ha de pensar en las maneras mas efectivas de levar la desobediencia civil a las luitas a on que pueda conseguir resultaus, que me pienso que son quasi todas. Libros como Insubmissió! aduyan a no ixublidar d'a on venimos y fan que veigamos claro lo filo que nos une a las luitas pasadas, presents y futuras. Caldría, en Aragón, potenciar ixa investigación, replega, publicación y difusión d'a nuestra propia historia, en obras pareixidas a ista u a aquella sobrebuena iniciativa que estió Zaragoza Rebelde. ¿Voluntarias?

No hay comentarios: