jueves, 28 de enero de 2021

Repartir precariedat

Amaneixe por lo mío timeline un executivo d’os d’agora. D’ixos que ya no levan ni truqueta y s’aluenyan d’a imachen d’antes mas. Coleguita, con una chambra de quadros, barba y un pomo de biera. Cuento que ixo, la imachen, ye la parte “neo” d’o neoliberalismo. Estió un d’os fundadors d’una interpresa de reparto que prebó de fer pasar por autonomos a los suyos treballadors y que, afortunadament, los chuzgaus le dicioron fa bell mes que no colaba. Que ixos teneban d’autonomos lo que yo d’inuit.

Lo troz de entrevista, de tasament un minuto de durada, ye una choya a nivel d’entender cómo funciona lo mundo laboral d’istos zaguers anyos, y cómo farán que funcione si no lo evitamos.

Empecipia fablando de flexibilidat. Lo luengache nunca no ye inocent. Las treballadoras gosamos de querer flexibilidat y, como l’empresariau lo saber, no deixa d’incluyir ixe concepto en las suyas ufiertas de treballo. Ye cabolioso que no nos referimos a lo mesmo. Pa que dimpués digan que no i hai conflicto de clases, quan lo veyemos mesmo en la interpretación d’una paroleta. Pa una treballadora la flexibilidat ye poder modificar horarios u turnos si lo aprecisa por las suyas necesidatz extralaborals. U mesmo laborals, tamién. Pa los suyos chefes, que siga las vintiquatre horas disposada a treballar quan creigan que la interpresa lo aprecisa. U quan les rote, l’aprecise la interpresa u no. Si en cuenta de charrar d’horarios flexibles charramos d’autonomía laboral, la cosa cambea a-saber-lo. ¿Qué capacidat tien la treballadora pa chestionar lo suyo tiempo? Ixa ye la flexibilidat que queremos, no pas l’atra.

Diz que ye bueno que qualsequier persona pueda fer comandas a qualsequier hora, y en primeras cuela, claro. ¿Qui se va a oposar a que puedas fer comandas quan quieras? Pues qualsequier que sienta solidaridat y empatía por los suyos concheners. Me vienen t’a memoria las imachens d’os repartidors en bici portiando pizzas d’un cabo t’atro d’as ciudatz plenas de nieu d’istos días d’o plomazo de Filomena. Pero ¿dica que punto podemos culpar a los consumidors? Nos bombardeyan terne que terne con que tenemos lo dreito a tener lo que queramos, quan queramos, a tot trance, sin mover un dido. Toda la resta d’o mundo ye astí pa cumplir los tuyos deseyos si pagas prou. Ye tant comodo que ye de mal adubir-se-ne. D’atra man, ye precisament la precariedat laboral y ixa malentendida flexibilidat horaria interpresarial - u millor dito, falta d’autonomía en la chestión d’o tiempo propio - la que nos obliga a sobén a fer comandas en horarios absurdos. A chenta qualsequier minchanga a metat tarde posau en un banco en un ratet que tiens libre entre un treballo y atro.

La tendencia ye de tener dos u tres treballos, sigue comentando con cenyo de creyer-se-lo de verdat. La mayor tendencia d’a humanidat, dende siempre, ye la de prebar de no treballar. Yo no treballo porque me faiga goyo. Lo puedo detestar mas u menos, y prou que prebaré de tener una fayena que m’agrade lo maximo posible. Pero lo solo motivo pa treballar ye la subsistencia. Si puedo tener las mías necesidatz cubiertas con un treballo de ueito horas, no en preneré dos. Y, personalment, si las podese tener con nomás quatre, tampoco no en prenería unatro. Qui combina dos u tres treballos, por un regular, ye porque con uno, tot y que siga de quaranta horas semanals, no adube a pagar casa y birolla. Lo sé, entre atras cosas, porque a diferencia d’o executivo, yo sí he combinau tres treballos fendo mas de sisanta horas semanals, y conoixco quantas atras personas arredol mío que han pasau por la mesma circumstancia. Dos u tres treballos, prou que sí, con las suyas dos u tres flexibilidatz interpresarials y los suyos tiempos no remuneraus de desplazamiento d’un t’atro. Ye decir, estar-te tot lo día pendient de dos u tres chefes. No, sinyor d’a chambra a quadros: las treballadoras no queremos tener dos u tres fayenas “pa no aburrir-nos”. Las tenemos porque con una no podemos pagar lo loguero.

Remata ista choyeta de troz d’entrevista con atro d’os mitos que, en iste caso, le conecta de tot con la no-pas-tant-colegui CEOE quan en l’anterior crisi nos ninviaba a las treballadoras ta Laponia si nos i ufriban bella fayena. Lo capitalismo ye culpable de l’exodo rural. Ye culpable de que las treballadoras con mayor qualificación profesional(1) haigan ixopau ta qualsequier puesto d’o mundo en no trobar treballo aquí. Y ixo lo venden, de nuevas y como toda la resta de conceptos - la flexibilidat, la combinación de treballos…- como qualcosa voluntaria. La mayoría d’as personas queremos vivir en un puesto. La nuestra ciudat u lugar, la redolada, como muito. Lo de viachar nos fa goyo, prou que sí, pero quan decidamos y pa lo que queramos, no pas t’a on que la interpresa aprecise ni pa fer lo que calga. ¿Por qué iba a querer yo tener luent a la chent que quiero? ¿A la mía familia u amigas?

Un d’os que creigo que ye d’os grans problemas que tenemos en la sociedat actual ye l’individualismo derivau d’a falta de sentimiento - y experiencia vital- de comunidat. Desenradigar a las personas d’o suyo entorno, antiparte d’os contrimostraus problemas de salut fisica y mental, contribuye prou a ixe individualismo que tanta honra le fa a lo sistema.

La estabilidat laboral, tanto en qüestions de tiempos - horarios - como d’espacios - sin cambiar de localización terne que terne - ye periglosa pa lo chiringuito que tienen montau. L’autonomía d’horarios y la creación de comunidat nos permite conoixer los problemas comuns d’as nuestras companyeras y vecinas y sobre tot, nos permite organizar-nos pa combatir-los. Y por ixo no quieren que en tiengamos.

I hai una obsesión dende fa tiempo con la seguridat. Personalment, he sentiu inseguridat por muitos anyos. Pero no pas por vivir en un d’os barrios mas periglosos d’a ciudat, seguntes remeran los medios de cabo ta quan. Ye por pender de tot d’os concietos d’una clase interpresarial que decide quántas horas he de fer y en qué ciudat pa poder minchar totz los días. La seguridat no ye instalar una alarma en casa tuya. La seguridat ye no haber de mirar cada día la tuya cuenta bancaria. Ye saber que a l’atro mes, y a l’atro anyo, tendrás unas condicions previsibles d’horarios y puesto de treballo. Ye poder chestionar lo tuyo tiempo, laboral y extralaboral.

Desgraciadament, lo cuento modernet d’a libertat laboral ye colando. Tenemos a la prensa importando terne que terne parolas en anglés pa conceptualizar de forma cuqui no poder independizar-te u no poder fer cosa en lo cabo de semana. De cabo ta quan, conseguimos ficar con falca los debatz que sí que nos intresan y que habrían d’estar la prioridat absoluta de qualsequier partiu u organización que prebe de representar los intreseses d’a clase treballadora. La reducción d’as chornadas laborals, d’os días de fayena, d’a edat de chubilación u la necesidat d’una inspección laboral masiva que acabe con todas las practicas ilegals tant ixemenadas son reivindicacions basicas y que dengún no puet estar-ne en contra.

Ye prioritario que chentucia como lo modernet d’a chambra a quadros no imposen los termens d’o debat y que recuperemos la iniciativa. Quiero treballar menos horas, menos días y menos anyos, quiero que una chornada laboral y un chornal standard guarencien que puedo pagar loguero y birolla comodament. Quiero que los míos dreitos laborals sigan cusiraus por l’estau y que garra intepresario pueda tener sisquiá la tentación de blincar-se las leis. Lo treballo, sinyor moderno, ye una obligación que prebaré de vivir lo millor posible y de disfrutar en la mida que pueda. No ye una “aventura” ni una “experiencia”. No preben de convencer-nos de que somos chugando u fendo turismo. Ixo lo faré como quiera y con qui quiera en lo tiempo que no tos siga vendendo.


(1) Tal como s’entiende popularment lo concepto de qualificación profesional, que no i soi d’alcuerdo, pero no ye lo debat que pertoca en iste post.

No hay comentarios: