viernes, 17 de noviembre de 2017

"La penultima bala" de Los Draps

(Iste texto lo va leyer en lo programa de Tierra de barrenaus 4x02, asinas que si quiers sentir-lo locutau, y antimas ascuitar la mosica de Los Draps, puetz fer-lo pretando lo play...)
Quan se relaciona mosica y tierra, se gosa de pensar a escape en lo folk. Los ritmos y sonius tradicionals que van pasando cheneracions a l’arreu y que nos plegoron de manera quasi miraglosa. Manimenos, si bi ha una colla en iste país que ame la suya tierra y que l’haiga feito conoixer y valurar en la resta d’o territorio, ixos son Los Draps. Y igual como no tot lo que brila ye oro, ni toda la chent que dondeya va cacegada, no tot lo que leva donzaina ye folk.

Los Draps ye una colla de mal calificar. Hardcore, punk, folk y un poquet mesmo de ska son entre las suyas influencias claras. Van naixer a la fin d’o sieglo pasau, quan se van autoeditar en l’anyo 2000, la maqueta “Terra de frontera”. Dimpués van grabar “No mos fareu callar” en 2006, y “Un crit al vent” en 2008, totz dos con Magofermin Produzions. En 2011 van anunciar lo suyo cese de l’actividat mosical. Lo Matarranya y tot Aragón nos quedabanos un poquet mes pobres culturalment.

En totz ixos anyos, Los Draps sabioron cantar-le a Lo Matarranya, la suya tierra. Y como no, fendo-lo en catalán, la suya luenga. Pero tamién van escribir sobre lo racismo, la libertad, la mosica, lo feminismo, … u los politicos fachas y corruptos, lo que les va valer una menaza de querella de man d’o Partiu Popular en 2007.

Entre as suyas fitas, tamién se i troba la cancion Matarranya, adaptación d’un poema de Desideri Lombarte, que ye sin dubda, lo suyo gran exito. Entalto lo pueblo, con la colaboración de Prau, ye una d’as poquismas cancions feitas en aragonés por una colla de luenga catalana. Y charrando de colaboracions, antimás de Prau, por los suyos discos tamién i ha pasau Azero, Visión Tunel, Temps al Temps, u Mallacán. En 2006 van ganar lo premio d’a Mosica Aragonesa a la millor canta en luenga minoritaria por Cultural Popular.

A la fin, iste anyo, y dimpués de muito tiempo sin quasi actividat, van decidir alegrar-nos la vida con la suya tornada. Los Draps son tornaus, con nuevo disco, nuevas cancions y mas rasmia que nunca. La penúltima bala, como se diz iste nuevo treballo, ye compuesta por quince temazos que, recordando-nos muito a los suyos anteriors discos, resfrescan prou lo suyo soniu. Ye decir, que fan lo mesmo de siempre, pero muito millor.

I tornan a apareixer totz os suyos temas sinyalers. Reivindicación, ruralidat, cultura popular y Matarranya. Terra, riu y montanya. Los Draps nos amuestran una vegada más l’argüello por la cultura propia, la rasmia pa  desfender-la, y actualizar-la sin perder ni un sacre d’identidat.

Lo nuevo disco les ha feito visitar Artieda, Torredarques y Zaragoza con buenismo resultau. Conciertos an que toda ixa rasmia matarranyenca s’ha espardiu a un publico entregau. Si tiens la ocasión d’asistir a un d’os suyos conciertos, no la pierdas, u t’arrepentiras.


No hay comentarios: