Articlo orichinal d'Andreu Barnils, publicau o 23 de chulio en Vilaweb.
Economistas mentirols.
Vivimos
en una estada monumental que le decimos economía. Ye chusto agora que,
empentaus por a brutal reyalidat arredol de nusatros, prencipiamos a
dispertar. Me pareix que no soi solo en decir que m’he trusquiu mentiras
d’os economistas d’una traza perén dende fa decadas. Por eixemplo, a de
l’orichen d’os diners. Regular que tamién tos lo hetz preguntau. ¿D’a
on vienen os diners? ¿Porqué se inventoron? O 99 % d’as respuestas que
recibitz dicen: antismas no bi heba diners, a chent s’intercambiaba
cosas. Ye o famoso Mito de l’Intercambio, un d’os mitos más estendillaus
d’a planeta Tierra. Dende l’Asia Central dica la Marina Baixa tot o
mundo piensa igual. Y nos entibocamos.
Ye
prou con ubrir un libro de texto universitario de primer curso
d’economía y bi viyeretz que diz que antis d’os diners tot lo
intercambiabanos. “Te cambio un arco por dos flechas”. “Te cambio a
barca por o carro”. O inconvenient, se i diz, ye que ista situación yera
muito incomoda y pesada. Poco practica. Antimás, podeba pasar que tu
quereses as flechas d’o vecín, pero ¿qué pasaba si el no quereba l’arco?
Alavez hebanos de mirar una tercer persona que nos fese de puent. Tot
ixo s’embolicaba. Os diners, alavez, naixioron ta fer-nos más facils as
cosas. Un gran trango enta debant.
O
gran espardidor d’ista teoría ye Adam Smith, considerau o pai fundador
d’a economía. Smith mesmo situaba ista suposada Tierra de l’Intercambio
primitiva entre os aborichens norte-americans. Pero lo malo ye que han
pasau más de doscientas anyadas dende Adam Smith y encara no s’ha trobau
una sola tribu d’indios norte-americans que funcione d’ixas trazas. ¡Ni
una! Dimpués se comprebó que, efectivament, os indios norte-americanos
que’n charraba Smitg, os miembros d’as Seis Nacions, no feban servir os
diners, pero tampoco no intercambiaban cosa. No, ells basaban a economía
en casa comunals, enormes almacens a on que alzaban os biens de totz.
Si te caleba un arco, no lo cambiabas por unas flechas; ibas t’a casa
comunal y en pillabas un viello y te’n feban un nuevo. Más tardi se’n
troboron más culturas que viven sin diners, y con economías diversas,
como as alazetadas en os presents u, más que más, en o vivir a credito.
Lo viyeremos en l’articlo de maitín. Pero en garra caso no son economías
alazetadas en l’intercambio.
Alavez
ni Smith, ni os economistas d’a tendencia mayoritaria actuals, no han
rectificau a teoria sobre l’orichen d’os diners. De feito, ¡ye a teoría
que s’explica en as universidatz!. Increyible, pero cierto. Les be
d’intresar, a ells y a la suya ideyolochía, que nos veigamos nusatros
mesmos como unos sers con una tendencia natural ta l’intercambio. En
qualsiquier caso, ye una teoría de bruixos: no s’aguanta.
L’intercambio,
pues, ¿a on pega? L’intercambio, seguntes lo que explican os
antropologos que lo han visto en acción entre pueblos primitivos a on
que os diners no son apareixius, se da nomás entre tribus extranyas u
enemigas. No ye a base d’a suya economía, so que a excepción. Os
antropologos describen scenas brutals, reyalment sanguinarias, porque a
causa d’as diferencias u malentendius entre extranyos y enemigos,
l’intercambio puet rematar con sangre. Por ixo se preba de fer de
l’intercambio bella mena de borina, con mosica, bailes, virolla y prou
que sexo, cosa que calma os animos y facilitca l’intercambio. ¿Tos sona?
Ye un centro comercial. Sí, femos igual como os hombres primitivos, y
quan imos a mercar iphones a uns desconoixius d’Illa Diagonal nos calman
con filos mosicals, y nos ufren trozos de queso en servillas de
plastico. Y nomás cal viyer que as putas fan l’agosto mientres a Feria
Construmat ta parar cuenta que o sexo encara i tien un papel clau.
Creyetz-me, bi ha atras trazas de fer-lo. No tenemos porque tractar-nos
d’enemigos u extranyos entre nusatros.
Agora,
en 2010, David Graeber ha desfeito d’una traza machistral, total y
finitiva, a teoría d’Adam Smith sobre l’orichen d’os diners, y a tot
isto que plego d’explicar lo he aprendiu d’ell y de la suya obra, The
Debt. The First 5.000 years. Ya dicié que nomás soi un espardidor. De
feito, Graeber replega teoría explicadas fa más d’un sigelo por
antropologos como ell, u diplomaticos como Mitchell-Innes, l’hombre que
Graeber diz que ye o suyo gran precursor. Siga como siga, dengún no le
fació caso. A Graeber, en cambio, un hombre de Yale, chenio de tot,
hombre encantador y mica fanatico le prencipian a fer caso.
D’o
suyo libro, espardiu por o New York Times, afalagau por o Financial
Times, y que mesmo o Wall Street Journal en ha dau treslada, ya se’n han
vendiu más de 100.000 exemplars (fa pcoo, 40.000 en Alemanya). A cosa
irá a más. Pocos meses dimpués d’o suyo libro, a dentrada d’a parola
‘diners’ d’a Wikipedia en anglés ya l’han esmendada como error, cosa que
no han feito encara as versions portuguera, catalana u castellana (NdT:
En a Wikipedia en aragonés tampoco no s’ha cambiau, encara que no se i
charra d’os suyos orichens). Manimenos, no creigo que ta setiembre os
profesors d’economía de primer de carrera cambeen a traza que tienen
d’explicar una cosa tan alazetal como l’orichen d’os diners. Y asinas
tendremos una nueva fornada d’economistas formaus en as creyencias meyo
relichiosas d’Adam Smith, un hombre qui creyeba que ‘una man invisible’
(¿a man de Dios?) interveniba en o funcionamiento d’a economía. Literal.
Asinas imos y ye responsabilidat nuestra no fer caso d’un hombre que ya
fa doscientas anyadas que visten de sciencia a suya ideyolochía.
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