domingo, 5 de julio de 2020

En leyendo... Anatomía de la lengua, de Elena Álvarez

No sé si le pasará a mas chent u si ye cosa d'as mías inquietutz y intreses, pero de tot lo profesorau que he teniu en la mía etapa escolar, lo que millor recuerdo, pa bien y pa mal, ye lo de luenga. Por un regular, pa mal. Ye evident que la materia m'intresa, y muito. En l'instituto tenié la que estió la millor profesora mía de totz ixos anyos, ya tos lo reconté. Pero toda la resta estioron prou penibles.

En Corazonistas en tenié un d'os primers. Feba de l'asignatura un catenazo. Una d'as cosas que hebanos de fer yera unas fichetas d'ixas blancas que bi heba antes mas, con una doble ringlera roya alto que amugaba l'espacio d'o titol d'a ficha, y bella ringlera simpla azula abaixo. Las hebanos d'emplir con parolas y la suya definición. En casa teneba un diccionario Iter Sopena que le foteba buen ferrete. M'encantaba ixe libret. Asinas que de todas la ixautadas que febanos en clase, lo menos con ixa pasaba lo rato. Aquell anyo vide Ghostbusters, tornando-se a l'inte una d'as mías cintas favoritas. Asinas que a aquell mosén le facié ficha de toda parola que i amaneixese. 

En l'instituto, en iste aspecto, la cosa no milloró guaire. Las dos primeras personas que me facioron clase de luenga tornaban con toda ixa retolica de l'analí sintactico que tanta bola se me feba. Sisquiá yera que me pareixese embolicau. De feito se me daba alto u baixo bien adedicando-le muito menos tiempo que a atras materias. Aquello, antimás d'aburriu como quasi tot lo que aprendebanos, se me feba inutil de tot. No le trobaba sentiu. 

Me calió deixar l'instituto, empecipiar a intresar-me por las luengas - en plural - yo mesmo, trobar chent que de verdat le apasionase lo tema y, sobre tot, haber d'explicar-las yo quan prencipié a fer clases en Nogara pa trobar pa qué valeba tot ixo de l'analís sintactico. Y pocos anyos mas pa parar cuenta de que, pedagochicament, tien una utilidat prou radida a la hora d'explicar las luengas a la mayoría de chent.

Fa bell día, acabé de leyer Anatomía de la lengua, de Elena Álvarez Mellado. En la contraportalada amaneixe lo siguient texto "¿Por qué en el cole no nos contaban estas cosas" Esta pregunta retórica se la hace la autora cuando está a punto de terminar el libro que ha escrito. Se la hace ella y también se la formulará todo aquel que lea esta obra. ¿Por qué? No puedo trobar millor texto pa resumir lo que pensé en rematar-lo. 

Anatomía de la lengua fa un recorriu por tot lo funcionamiento basico d'as luengas d'una manera bien entretenida y fendo que no podamos zarrar un libro que se leye en un petén. Parte d'o texto se centra en lo castellano, pero con la proximidat lingüistica que tenemos, muito ye aplicable a l'aragonés. L'autora espalda muitos d'os puestos comuns en las conversas sobre luenga que amaneixen de cabo ta quan en las rufiertas de televisión, a on que lo convidau d'o día igual t'opina sobre l'euskera que sobre hidrolochía, y que dimpués se reproducen memeticament en cenas familiars, puestos de treballo y barras de bar.

Igual como aprendié mas fisica con Asimov y Sagan que en las endormisquiaderas practicas d'a universidat, los articlos y libros de divulgación lingüistica d'Elena Álvarez y atras autoras me dispiertan muito mas intrés que aquells horribles libros de texto. Y sobre tot dan una buena envista a qui quiera fer un paso mas dimpués ent'os manuals mas tecnicos a on que sí que caldrá aguantar toda la terminolochía tecnica y la condescendencia de tantos autors.

Lo libro ye mas que recomendable pa qui quiera ficar-se en lo mundo d'as luengas y no tienga guaires conoiximientos. A qui ya en tienga, no le descubrirá masa de nuevo, pero disfrutará de curiosidatz que talment no sabese y, sobre tot, trobará una sobrebuena manera de comunicar la luenga y de fer-la intresant. En lo caso de que no hese leyiu nunca a l'autora, conoixerá antimás a una d'as millors divulgadoras lingüisticas d'o momento. Muitos d'os suyos articlos publicaus en Eldiario.es fan buena honra de tener-los a man pa quan lo cunyau d'o día diz sanseladas por retz u en lo mundo fisico. En un tema tant polemico y que tanto se'n charra, y con tant pocos conoiximientos, caldría muita mas divulgación lingüistica pa crebar tantos mitos que se repiten terne que terne y que son de facil vulcar si sabemos cómo. 

Que m'entivoqué d'estudios universitarios ye qualcosa que tiengo bien claro fa anyos. Que en lo costau d'as "letras" tampoco no trobaba guaire que me clamase l'atención, tamién. Talment si hese leyiu de chiquet libros como iste, y quantos atros que he conoixiu ya de gran, las cosas hesen cambiau. Nunca no lo sabré.

No hay comentarios: