jueves, 16 de marzo de 2023

Transiberiano reedita En l'atro canto d'a buega, de Rubén Ramos

Quan bella persona que ye aprendendo aragonés me pregunta por libros pa leyer le’n recomiendo bella decena entre los que siempre n’i hai dos, d’o mesmo autor: Vidas crebazadas y En l’atro canto d’a buega de Rubén Ramos Antón. Totz dos son de buen leyer, tractan temas intresants y tienen un modelo de variedat estandar bien pincho y de lexico amplo. Con todas dos obras, Rubén ganó lo premio Arnal Cavero, en 2006 y 2008. Transiberiano publicó lo primer pa 2015. Iste pasau 11 de marzo presentó la nueva edición, revisada y adaptada a grafía EFA, en la siede de l’Asociación pa la recuperación d’a memoria historica d’Aragón

En l’atro canto d’a buega ye un libro ambientau en l’Aragón d’os anyos 30 y 40, a on que a traviés d’a historia d’os suyos protagonistas conoixemos como alentaba lo país en aquellas envueltas. En las suyas pachinas nos trobamos con la republica, la guerra y la dictadura y las conseqüencias que tenioron en la vida cutiana d’a población. Un viache pleno d’emocions de toda mena. Ye un d’ixos libros de mal deixar. Ye, antimás, bien curtet, asinas que en bell par de tardes libres se remata, deixando-te ixa agradable sabor de boca d’a buena literatura.

La presentación empecipió con Fernando Romanos parlando de Transiberiano edicions, una entidat que apuesta por la edición colaborativa a on que, pa cada libro, se i embrecan qualques socios, aportando las suyas ideyas arredol d’o modelo de luenga y mirando de que i haiga una corrección y un modelo util pa la supervivencia de l’aragonés. Una d’as virtutz, en la mía opinión, d’ista editorial, ha estau la edición d’obras que s’aluenyan d’os clichés de l’aragonés, d’ixos libros que describen l’entorno rural de fa anyos, las “cosas d’antes mas”, como si la nuestra luenga fuese qualcosa d’ixe pasau, incapable de recontar atras historias.

Chabier Crespo y Elena Martínez nos trayoron la suya voz y lo suyo curdión pa meter un poquet de mosica, con cancions en occitano, aragonés y francés. Una noteta orichinal pa ambientar lo libro que nos deixó con firmes ganas de sentir bell tema mas d’istos dos grans mosicos.

Entre lo publico, amás de personas intresadas por l’aragonés, bi’n heba d’atros con un perfil diferent, que i yeran mas por la tematica historica d’o libro. No ye casualidat que la presentación se fese en la siede de ARMHA. En lo turno de debat, se parló d’a necesidat de que no s’ixuplide toda la historia d’ixos anyos que marcoron tanto lo present y d’o que hese puesto cambiar lo país de no haber ganau la guerra lo faixismo. Se feba entre los panels explicativos d’una exposición sobre lo bombardeyo d’Alcanyiz, una de tantas fricaseras que quasi tot lo publico aragonés encara desconoixe.

Edicions transiberiano m’ha ufierto la enchaquia perfecta pa tornar a leyer En l’atro canto d’a buega. Tanto si lo hetz feito como si no, ye bien recomendable aproveitar ista reedición pa disfrutar con la historia de Miguelón y Marieta.

No hay comentarios: