viernes, 5 de junio de 2020

Robots, zombis y alta literatura

En lo que claman "lo mundo d'a cultura" siempre bi ha habiu una actitut fachendosa y bambosa de refús a seguntes que cheneros literarios u audiovisuals. Las declaracions de Trueba clamando "imbecilidad" a lo cine de superherois son un eixemplo d'o sentir d'una parte bien important d'o culturetismo espanyol y forano. A monico, ixo va cambiando, pero encara queda firme camín por recorrer. Los libros de robots y zombis siguen considerando-se hue baixa literatura, simple entretenimiento que no aporta cosa. Que mesmo nos anestesia d'os problemas que se consideran reals u d'as grans preguntas d'a vida. Cuento que podríanos estar d'alcuerdo, Trueba y yo, en que una obra que nos fese reflexionar sobre belunas d'as qüestions mas fundas d'a nuestra existencia, y que lo faiga con un buen luengache literario u audiovisual, podría considerar-se alta literatura, cine u lo formato que siga. En la mía opinión, buena parte d'as obras de robots y zombis, son adintro d'ixa definición.

Simplifico con "robots" tot un chenero a on que la humanidat, d'una manera u d'atra, creya vida intelichent u preba de fer-lo. Iste, abracaría dende los golems d'a mitolochía chodiga dica los robots asimovianos, pasando por lo Frankenstein de Mary Shelley. Rai si l'orichen ye machico, tecnolochico u de qualsiquier atra mena, lo important ye lo feito de que la humanidat se mete a ran d'os dioses creyando vida y dando-le bell grau d'intelichencia. Las conseqüencias que ixo tien pa creyador y creyación son un d'os grans temas de toda ista literatura. Pero mesmo mas intresant me pareixe tot lo debat que gosan de tener istas obras arredol de quáls son las cosas que definen la vida, la humanidat y la intelichencia. Si queremos creyar vida artificial intelichent y a la nuestra imachen, lochicament habremos de definir la intelichencia y nos habremos de definir a nusatras mesmas pa poder asemellar ixa vida a la nuestra. La vida creada d'ixa manera artificial, en a-saber-las ocasions plega en un momento que deseya estar humana u que en ye considerada por parte d'a sociedat a on que vive. ¿Qué conseqüencias tien ixo? ¿Quan consideramos a un ser "intelichent"? ¿Quan empecipia a tener dreitos y de qué naturaleza serían? Fer-se y responder istas preguntas son reflexions que nos levan muito mas alla d'as aplicacions que puedan tener en la obra en qúestión. Nos aduyan a pensar sobre la nuestra propia existencia.

En los "zombis" torno a simplificar toda la ripa d'obras apocalipiticas y post-apocalipticas que bi ha. Dende George A. Romero dica Walking dead, pasando por Mad Max, los morlocks de La maquina d'o tiempo u lo Mecanoscrit del segon origen. Astí nos trobamos lo ser humano levau a los suyos limites. La sociedat como la conoixemos ha dispareixiu y nos hemos liberau, pa bien y pa mal, d'os vinclos que tenebanos con ella. Cómo actuaríanos si no tenesenos mugas legals u socials nos define a muitos como personas. Cómo funcionarían los grupos humans sin ixos cletaus mentals, social y mesmo fisicos nos define como sociedatz. ¿Trunfarían qui  practicasen l'apoyo mutuo u, por contra, lo militarismo y la violencia? ¿Cómo nos organizaríanos en situacions extremas? ¿Qué sobreviviría d'as nuestras sociedatz actual? ¿Qué entrepuces habríanos de concarar? ¿Qué querríanos salvar u recuperar d'as culturas pre-apocalipticas, y por tanto d'a vida d'o lector? ¿Qué ye lo realment valioso d'a nuestra vida? En la mayoría d'as obras, de nuevas, importa muit poco l'orichen de l'apocalipsi, como importaba poco l'orichen d'a vida artificial en las de robots. Rai si ye una pasa, un meteorito u bell armageddon relichioso. Lo important son las relacions entre los humanos que queda, una vegada desprovistos de todas las construccions socials y culturals fillas de milenios d'historia.

Bi ha de tot en istos cheneros, como en totz los cheneros. Qui no conoixca novelas de chenero negro, social u historico -totz tres muit bien consideraus- que sigan un catenazo u mesmo vasuera, pocas n'habrá leyiu. De zombis y robots, se'n ha escrito obras a boticiegas. De buenas y de mals, de fundas y de superficials, puro entretenimiento u que te plateyan preguntas que te deixan pensando-ie pa meses. Los artificios u los efectos especials bella vegada no deixan veyer tot lo que bi ha dezaga d'ells. Y d'atra man, buscar simplament pasar un buen rato no nomás no me pareixe cosa mala si no que no ye mica incompatible con difrutar d'ixa atra literatura que si se considera "alta".

No hay comentarios: