domingo, 30 de diciembre de 2018

En leyendo... Fuego y sangre (George RR Martin)

Qualsiquier buena aficionada a l'universo de Canción de chelo y fuego de George R.R. Martin yera en candeletas dende que s'anunció en primavera que Fuego y sangre, lo suyo nuevo libro, se publicaría lo pasau 20 de noviembre. A la fin lo momento arribó. Ixe mesmo diya fue t'o Taj Mahal, lo merqué y empecipié un viache por la suya narrativa, que t'agapiza dende la primer dica la zaguer pachina.

Pa qui no sia lectora d'a saga, repasaremos bella coseta con referencias televisivas: Chuegos de tronos, la famosa serie de televisión, ye basada en la serie de novelas clamada Canción de chelo y fuego, que se'n ha editau cinco dica agora - Chuegos de tronos, Choque de reis, Tronada d'espadas, Lifara de cuervos y Danza de Dragons - y en queda dos mas sin publicar - Vientos d'hibierno y Suenio de primavera. Antiparte d'as novelas n'i hai tres relatos publicaus ambientaus si fa u no fa 100 anyos antes - Lo caballero errant, La espada leyal y Lo caballero misterioso -y una "enciclopedia", "Lo mundo de chelo y fuego". Tamién s'heba publicau bell texto en libros de relatos de varios autors, como The princess and the queen u The Rogue Prince. Precisament replegando material d'ixos textos, d'o que escribió pa la debantdita enciclopedia y bella cosa mas que escribió de propio s'editó iste nuevo Fuego y Sangre.

Lo nuevo libro de Martin nos reconta la historia d'os primers anyos d'a dinastía Targaryen (la familia leixana de Daenerys, pa qui no n'hetz leyiu brenca) que reinó sobre Ponient por quasi tres sieglos. Empecipia con la Conquista d'Aegon, primer rei Targaryen y primer Rei d'os Siet Reinos, que unificó dimpués de bell par d'anyos de guerra contra los reis que le heban precediu reinando sobre los diferents territorios d'o continent. En aquellos anyos encara quedaba dragons, y prou que estioron un factor clau pa la victoria Targaryen. Pero no definitivo, como contrimuestra lo feito de que Dorne seguise independient quantos anyos mas. Con la conquista d'Aegon empecipia una historia que nos levará a traviés d'os reinaus de Aegon I, Aenys I, Maegor I, Jaehaerys I, Viserys I y Aegon II dica Aegon III, lo zaguer rei que conoixemos en iste volumen. Son mas de ciento trenta anyos de intrigas, guerras, traicions, amors, odios, dragons, viaches...

Iste sieglo largo se no narra a traviés d'os uellos d'o mayestre Gyldayn, un saputo que se suposa que replegó toda la información d'os diferents reinaus Targaryen enta l'anyo 260 dimpués d'a Conquista d'Aegon. Lo libro fa servir alavez lo luengache propio d'un texto historico, mesmo fendo servir distintas fuents d'información a soben, dubdando d'a versión oficial d'a historia. Con tot y con ixo, que a belun le pareixerá un entrepuz, no pierde ni un sacre d'a emoción y l'entretenimiento que nos pueda proporcionar la saga de novelas. Con toda la parrafiquera de personaches que i apareixen, se fa bien util l'arbol chenealochico que adchunta lo libro a la suya fin, pa aclarir-nos de cabo ta quan qué vinclos tien cadaún d'os Targaryen con la resta d'a familia. Hese feito honra tamién un buen mapa d'o continent, especialment en las partes mas belicas, pa fer-nos una ideya millor d'as estratechias. En tot caso, ixa información ye bien a man en pachinas web arrienda, u mesmo en las propias novelas.

Encara que Fuego y sangre se centra prou en la vida d'os monarcas y la suya parentalla, tamién conoixemos en las suyas pachinas una ripa de personaches de toda mena. Belun con apellius bien conoixius como Stark u Lannister y muitos atros que mesmo aportan una parte comica como los clamaus en la versión castellana "Jarrete de jamón", "Champiñón", "Barril de Cerveza" u "Ulf el Piripi" - en realidat iste zaguero tien bella importancia, pero me ridié muito con la suya embotada.

La historia no tien guaire relevancia ni efectos, a priori, pa la saga de novelas, encara que sí nos da información como l'orichen d'os tres uegos de dragón que le regalana a Daenerys en empecipiar Chuego de tronos. Cuento que muitas d'as cosas relacionadas con los dragons, lo suyo comportamiento y naturaleza, dan pistas sobre lo futuro de Canción de chelo y fuego, pero ixo encara habremos d'aguardar a saber-lo.

Lo resultau final ye un libro de historia - ficción muit bien feito a on que Martin contrimuestra una vegada mas estar capable d'escribir una historia verosimil y de vez emocionant a on que los elementos machicos no se minchan lo mas important, que en iste caso son las intrigas y relacions politicas entre las diferents familias y faccions d'os Siet Reinos. Toda decisión presa, siga buena u mala, tien una serie de conseqüencias lochicas, a totz los nivels. Los perfils d'os personaches siguen tamién ixa coderencia que George emplega en cadaúna d'as suyas obras. Pa yo, ye imposible demandar-le que mantienga ista calidat y escriba mas aprisa.

Pa las lectoras de Martin, no lo dubdetz ni un minuto. Iste tomo, que la suya continación encara no sabemos quan se publicará, mereixe cada centimo. Sirve pa conoixer muitismo millor lo pasau de Ponient y d'a suya historia, explicando-nos muitas d'as cosas d'o "present". Manimenos, pa las que nomás haigatz visto la serie, me pienso que ye masiau denso y tos recomiendo que leigatz antes las novelas. U si queretz material "nuevo", que no s'haiga recontau en televisión, talment siga millor empecipiar por los cuentos de Dunk y Egg, publicaus en l'Estau espanyol baixo lo titol de "El caballero de los siete reinos". Ixo tos aduyará a "ubicar-tos bella mica en l'universo martiniano.

No sé quánto faltará dica la publicación de Winds of Winter, que tanto asperamos. No creigo que escribir Fuego y sangre la haiga retardau guaire, sincerament. Pero soi seguro de que ha valiu la pena, y a muitas, que levabanos tiempo deseyando leyer nuevas cosas de Martin, nos ha furniu de muitas horas de goyo.


No hay comentarios: