jueves, 14 de septiembre de 2017

Catalunya y los debatz que no se farán

Pa qualsiquier persona intresada en la politica, tanto a nivel teorico como practico, lo debat arredol d'o clamau Procés català ye apasionant. Somos vivindo un momento bien intresant, an que una parte muit important d'un pueblo demanda la suya independencia. Viyer naixer un estau sin que bi haiga un conflicto armau no ye guaire común, y la nuestra cheneración talment pueda presenciar-lo en primer ringlera. Iste momento politico ha visto como s'ha publicau literatura arrienda analizando-lo, los medios de comunicación dan ferrete tot lo diya con iste afer, lo procés ye en boca de totz y, manimenos, se ye perdendo una oportunidat graniza pa fer debatz de verdat. Porque la mayoría d'ixa literatura, d'a presencia en prensa y, a la fin, d'as charradas d'os bars y carreras, ye mas propaganda que atra cosa.

Lo proceso de independencia de Catalunya podría haber ubierto un debat serio sobre muitos afers. La mayoria d'os temas son aplicables, no nomas a la resta de l'Estau espanyol y d'os pueblos que hue i somos, sino a la filosofía politica en cheneral.

A on reside la soberanía? Qué capacidat de decisión tienen los ciudadans? Que ye "lo que nos afecta dreitament" y lo que no, y qui lo decide? Qual ye la diferencia entre lechitimidat y legalidat? Que mugas bi ha entre la una y l'atra? Qual va primero? Como s'han de resolver los conflictos? Que flexibilidat pueden tener las leis pa resolver-los? Qual han de tener? Como chestionamos lo multilingüismo en un estau? Que dreitos han de tener las comunidatz lingüisticas? Que ye la identidat nacional? Como se chestiona adintro d'un estau an que bi'n ha varias? Que conseqüencias lechislativas ha de tener lo reconoiximiento d'una identidat nacional? Como se relaciona ista identidat con atros aspectos d'as identidatz individuals y colectivas? Qui puede exercer lo dreito d'autodeterminación, como y por qué? Se puet imposar la solidaridat?...

Un ciento de preguntas más, se'n podría fer. Todas con ensundia. Con debatz que caldría levar-ie a expertos, a toda ixa crica de teoricas que treballan en totz istos temas por tot lo mundo, con envistas amplas y bien intresants. Totz temas que podrían pensar a una sociedat que ye intelectualment presta pa fer-lo, pero que se l'enfila enta la simplificación zaborrera de lo politico.

Pero la opción ha estau clara. S'ha optau por silenciar a toda una parte d'o conflicto y  por achiquir lo debat a premisas simplas. L'independentismo tien una presencia minima en totz os meyos de comunicación espanyols, y por un regular, ha d'estar a la defensiva. Lo debat, a quasi totz os nivels, se amuga a una colección de topicos y cunyadadas que acaban fendo referencias a lo DNI, a los orichens cheograficos d'os catalans, u a los chococientos fablants d'espanyol.

En Aragón, a toda ixa teoría politica, se le podrían anyader atros debatz. D'historicos por eixemplo, charrando sobre qué yera Reino y qué Corona, como nos chuntemos con Catalunya y qual yera la relación que tenebanos. Cómo s'entendeban los estaus medievals y que diferencia bi ha con los actuals. Cómo naixen y evolicionan los movimientos rechionalistas, nacionalistas y independentistas a los dos cantos d'a muga que nos une. Cómo chestionar la luenga que tenemos en común, tanto a nivel politico como d'autoridat(z) lingüistica(s).

Miedo a lo debat, como siempre. Miedo a que la chent conoixca los argumentos de l'independentismo en la resta de l'estau espanyol. Miedo mesmo a que i piense. Nos han furtau, a todas las ciudadanas de l'estau, la posibilidat d'un debat serio y con fundo. La mayoría ni en han parau cuenta, y muitas, mesmo lo aplauden.

No hay comentarios: