lunes, 25 de mayo de 2020

Viaches coronaviricos. Tierra de barrenaus 6x18

No quereba fer-lo y a la fin lo he feito. Iste nuevo Tierra de barrenaus radio se centra de tot en la covid 19 y la crisi sanitaria que ha provocau. Yera un tema que no quereba charrar-ne debiu a la saturación de noticias, pero que a la fin no m'he puesto adubir y he creyiu que podeba fer-se bella cosa intresants sobre lo tema. Como la vida coronavirica zaragozana me la sé porque la disfruto y/u pateixco, he entrevistau a quatre personas que aportarán la suya envista y experiencia dende atros puntos de l'estau.



Lo viache empecipia con Chorche, periodista que vive en Barcelona. Nos charrará d'o suyo treballo, d'as dificultatz d'a suya parella que ye embarazada y de cómo ha quedau la situación politica d'o proceso independentista que pareixe dispareixiu d'as noticias que no en fa tanto plenaba. Seguimos dimpués enta Segovia, un d'os puestos mas afectaus y que en lo momento de grabar yera encara en fase 0. Armando nos recuenta cómo s'ha viviu las visitas d'os turistas madrilenyos y la suya experiencia treballando en lo sector agroganader. La tercer aturada d'o viache la femos en Ondarroa, a on que Chuserra no recuenta la realidat en un territorio con a-saber-las peculiaridatz y que habió de deixar pa mas entabant unas eleccions autonomicas que pareixe que se celebrarán en bell mes. Acabamos lo viache en Aragón con Elena que, vivindo en Montalbán, nos da la suya envista sobre la convivencia en lo mundo rural, bien diferent a la que podamos tener en Zaragoza. De man d'ella, profesora de secundaria, conoixeremos tamién cómo s'ha habiu de buscar las manyas pa fer las clases on line.

Todas quatre experiencias creigo que aportan diferents envistas en un momento a on que, talment mas que de cutio, todas hemos de conoixer las realidatz d'otri pa poder entender-las y buscar solucions que funcionen pa todas.

Quasi tot lo programa se podió grabar en l'estudio de Radio Topo. Un puesto que nunca no me pensé que trobase tanto a faltar y dende a on que aspero poder recontar-tos muitas cosas mas y tornar con las entrevistas en persona antes con antes. Si tiens ideyas pa lo programa, si quiers proposar temas, textos, cancions u qualsequier atra cosa, no dubdes en contactar con yo. Emitir nos fará vencer!

Programa #77

domingo, 24 de mayo de 2020

Final d'incertidumbre en Biscarrués

Habe a-saber-los anyos, la primer vegada que estié en Santa Llestra, charremos con una d'as yayas d'o lugar sobre lo pantano que se i prochectaba. La muller, en aragonés, nos deciba que yera farta d'aguardar a que se decidise qualcosa sobre la obra. Antes mas, argumentaba, se viviba muit malament, pero quan deciba que se feba una cosa, se feba y prou. Y no te teneban asperando a que los tribunals resolvesen sobre la impugnación d'a impugnación. Sin entrar a debatir sobre l'argumento suyo, expresaba de pistón un d'os sentimientos que mas nos angunia: la incertidumbre.

I hai qui lo leva millor y pior. Yo soi d'os segundos. Prebo d'aprender a vivir con ella, pero me sigue costando a-saber-lo. Tot y que en la mía vida, afortunadament, tiengo quantas cosas que sí que son alto u baixo estables, la crisi sanitaria nos n'ha provocau arrienda, de nuevas incertidumbres: ¿quán podremos tornar t'a nuestra vida "normal"? ¿qué será d'os nuestros treballos? ¿cómo s'atenderá a las personas dependients?

A masa personas en Aragón, ixo se les ha uniu a la incertidumbre d'anyos y anyos menazaus por obras hidraulicas. Pasó en Chanovas, que los suyos vecins china-chana van reconquerindo lo lugar. Pasó en Santa Llestra, que a la fin alentó tranquila dimpués d'a-saber-los anyos. Fa pocos dias ha plegau la noticia de que en Biscarrués, dimpués de mas de tres decadas d'incertidumbres, se vulca lo plan pa fer l'entivo. Todas las habitants d'os lugars pueden fer-se argüellosas d'a victoria. Todas las interpresas que apostoron por lo riu y lo paisache sospiran aliviadas. Buena cosa de prochectos vitals podrán a la fin desarrollar-se sin estar de contino pensando en que la espada de Damocles pueda cayer bell dia.

¿Pero de verdat cal trenta anyos pa resolver si una obra ye menester, chusta, legal, etc? Diz que si la chusticia ye lenta, deixa d'estar chusticia. ¿Qui les torna a toda la chent que ha viviu ixa situación toda l'ansiedat, todas las cosas que no s'han puesto fer por culpa d'o pantano? ¿Cómo se paga toda inchusticia que han patiu en istas decadas? Lo cacicato aragonés sigue encerrinau en fer la obra a tot trance. Les tien igual tot lo sufrimiento que han causau y que nian los tribunals, poco sospeitosos de ecosocialistas, les haigan negau la legalidat. No veyen que negocio u, pior encara, venganza. Talment, como en tantas atras cosas, a la qüestión economica calga anyadir un component testoteronico.

En Mularroya, ni los chueces les salvoron. En la redolada de Yesa, continan entabant unas obras con toneladas d'argumentos en contra. Siguen las incertidumbres. Siguen sin poder vivir tranquilas en lo suyo lugar. Habendo de luitar por cada dia, contra un estau y un sistema que s'amuestra bien cruel con la chent d'ixos lugars de vez que s'acocha debant d'os intreses economicos d'o modelo desarrollistico formigoner.

En pareixer-me las mias chiquetas incertidumbres un turmento, admiro de tot la rasmia de todas las personas que han aguantau y aguantan en los lugars menazaus por los pantanos. Plegan buenas noticias pa Biscarrués y redolada y sisquiá n'arriben luego t'atros lugars. La luita funciona, ye cabolioso. Pero no dubdaría en calificar de tortura la cantidat d'anyos y enerchias invertidas y la incertidumbre vivida en tot ixe tiempo.

jueves, 21 de mayo de 2020

Hi ha paraules

Hi ha paraules que no saps que saps. Que són a tot arreu, però amagades, i que, de cop i volta, sorgeixen com una erupció volcànica, esquitxant-te amb la seva lava.

Hi ha frases que t’esperen en cada racó, preparant una emboscada als teus sentits. Que quan camines tranquil, passejant ambs els teus pensaments, rutinaris, banals, innocents, t’assalten a l’atac, fent caure totes les teves defenses. Envaeixen les teves neurones, hi posen el seu senyal de conquesta i ja és impossible fer-les fora.

Hi ha versos ocultos a cada bufada del vent. Als arbres, als ocells i a la solidaritat. A l’alba i també quan el sol mor. I als llibres, és clar. A la vista de tothom que sàpiga llegir-los. I fugint alhora dels ulls indignes que no els aprecien.

Hi ha lèxics, gramàtiques, morfologies que ens envolten i que tan sols has d’estirar la mà per agafar-les, mullar els dits i poder tastar els gustos de tota una cartografia de sabors.

Hi ha un món a cada llengua i per a cada llengua un món. I un refugi. I un amor. I descobrir-les és la troballa d’un nou univers interior.

miércoles, 13 de mayo de 2020

De virus y bieras

Como cuento que todas, en istos dias de virus y confinamientos, he pasau por momentos emocionalment baixos. Lo d’o teletreballo no va con la mía interpresa, asinas que m’ha tocau d’ir t’o treballo totz los dias fueras d’a quincena de "confinamiento de verdat". Un d’os momentos que mas triste me meteba yera la tornada d’o treballo. Pa ir enta casa heba de recorrer toda l’Avenida María Zambrano que, por un regular, ye plena de vida. Viladors, botigas, centros comercials, chent fendo gambadas… Tot dispareixió de rapiconté. Tornar ta casa yera pedaliar por una Zaragoza que pareixeba lo scenario de Soy Leyenda u la scena de Abre los ojos que lo prota se troba solo por la Gran Vía madrilenya. Prebé a neutralizar una mica ixa tristura metendo-me mosica en lo mobil. No bi heba dengún a qui molestar y con lo silenciosa que yera la ciudat, la poca potencia que quita lo catatico ye prou pa ascuitar-lo. Pero con tot y con ixo, ixa soledat me la portiaba dica casa, pensando en si nunca saldremos d’iste contorniello y en cómo será lo mundo de dimpués.

Iste lunes entraba una miqueta mas tarde a treballar. Salié t’a carrera, como totz los días. Se notaba mas movimiento, tanto en lo carril bici como en la resta d’a calzada. Pero fue en arribar ta María Zambrano quan vide la primer terraza. La tipica mesa metalica con una parella fendo-se un café y uns churros. Ixas dos personas, compartindo ixe desayuno, m’emocionó de camín. Sabeba que yeranos en fase 1. Yera fendo plans pa fer-me lo primer hordio ixa tarde. Pero veyer-lo yera de tot diferent. Cada coseta que se "renormaliza" ye un paso mas ent’a recuperación d’as cosas importants d’a nuestra vida. Y pa yo, fer-me un café en una terraza en buena companyía, en ye. Y muito. Yera conscient d’a suya importancia, d’a suerte que tenemos qui podemos disfrutar de placers asinas, que no tot lo mundo puet permitir-se. Pero i hai muitas personas que, de tener-lo tant normalizau, no lo han valurau mica nunca. Asinas que sisquiá a partir d’agora lo faigan. No nos fará lo morro cló..

De tardes, ixe mesmo dia, me plegaban las imachens d’os bars a rebutir, de patacadas de chent por tot, sin guardar las distancias ni guaire cudiau. Las vide con los mios propios uellos dimpués, en lo rato d’a gambada. Se mezcloron sentimientos. D’una man, la polideza de veyer la Zaragoza viva, la ciudat en movimiento, que cantaba Aviador DRO, las carreras y los bars en mans d’as manyas y manyos que tanto las trobamos a faltar. D’atra, lo miedo a que la falta de sensación de periglo nos faiga tornar en quatre dias a zarrar bars y botigas y a ficar-nos en casa. Pero sobre tot a que la situación recule y se tornen a emplir los hespitals y tot l’esfuerzo d’istos dias se malmeta.

¿Me preocupan los bars? Prou que sí. Y mas me preocupa veyer los autobuses plenos u saber de toda la chent que ye indo t’os centros de treballo sin necesidat porque la clase empresiarial ye desconfiada y presencialista. Ye urchent una inspección laboral exichent y que faiga cumplir las leis. Siempre n’ha estau y muito mas agora. D'ixo caldrá charrar en tamién.

Tanimientres, faigamos-nos contentas de poder salir t’as carreras y t’os bars. Faigamos gasto en totz ixos puestos que aprecisan d’a nuestra aduya pa salir d’ista. En totz ixos comercios que fan parte d’a nuestra vida y queremos que continen fendo-ne. Prengamos la ciudat de nuevas, prou que sí. Pero faigamos ficancia tamién de que, si de verdat valuramos todas istas cosas que podemos tornar a fer y queremos seguir fendo-las, no podemos baixar la guardia. Si no ye por la vida tuya u d’as de demás, que siga por lo tuyo "dreito" de fer-te bieras.

martes, 12 de mayo de 2020

Emisión confinada. Tierra de barrenaus 6x17

Si fa dos semanas lo mundo seguiba chirando, agora que ya empecipiamos a correr, a salir, a retrobar-nos con las nuestras ciudatz, barrios y lugars y la chent que i vive, lo que d'antes mas nos pareixeba rutinario y aburriu se nos fa agora quasi un luxo. Lo scenario va cambiando mas aprisa que no asperaba y, si tot va bien, iste será lo zaguer programa que he de grabar confinau. No creyeba que ise a trobar a faltar tanto l'estudio d'a radio.



Igual como l'anterior, lo programa lo he feito gracias a las vuestras aportacions. Tos demandé recomendacions mosicals y respondietz tant bien que m'ha dau pa fer dos programas. Tamién como en l'anterior, ye tot un goyo veyer lo variau d'as vuestras propuestas.

A la parte mosical, le he anyadiu textos que me han pareixiu intresants por diferents razons. Charro de biodiversidat u d'etica, tos leigo a Galeano, traduzco una canción de Xavi Sarrià y locuto un d'os relatos de Tintubre.

Muitas gracias a todas las personas que hetz colaborau. Gracias por refirmar la #RadioEnAragonés y no ixuplidetz que #EmitirNosFaraVencer.

Programa #76

viernes, 8 de mayo de 2020

Las sectas de l'aragonés

En tot conflicto, antimás d’as dos, tres, quince u setecientas posicions que bi haiga, siempre nos trobamos con personas que s’aladeyan y no i participan. Beluns, porque no s’atriven a posicionar-se en no tener prou información u por motivos pareixius. Belatros, por mantener una malentendida equidistancia que gosa de favoreixer siempre a un d’os bandos en conflicto. Por un regular, a lo mas agresivo. En ocasions puet estar por lo miedo a posicionar-se en contra d'amistatz. En atras por no chitar mas bencina a un fuego que no se sabe cómo amortar. Y tamién n'i hai que no se posicionan por simpla galvana intelectual, en poder acceder a toda la información que cal, pero no querer. Diz que «viure vol dir prendre partit» y asinas prebo de fer-lo en la mía vida. Como totz, i hai conflictos que no m’atriviría a posicionar-me 100% con una parte, pero prebo por cada día de trobar nueva información pa formar-me una ideya sobre lo tema.

En las politicas lingüisticas d’Aragón, y concretament en las que pertocan a l’aragonés, tenemos bells quantos d’ixos debantditos bandos. No pas dos. En son mas, encara que a belún le pueda intresar reducir lo conflicto a ixos dos costaus. Tenemos a-saber-las organizacions. Belunas con decadas d’historias y atras naixidas de fa bien poco. Y tenemos a no pocas personas que las califican a todas de «sectas». Ye un discurso que he sentiu ya en qualques companyers de luitas a qui respecto prou intelectualment y por ixo me he decidiu a escribir isto.

Sé que las organizacions que luitamos por l’aragonés, cadaúna dende las suyas posicions, somos protagonistas d’un show prou penible. Que las nuestras barallas no son precisament un clamamiento a que la sociedat se nos una a la luita por la conservación d’o nuestro patrimonio lingüistico. Entiendo, alavez, muitas d’as criticas que se nos fan. Pero n’i hai de chustas y d’inchustas. Los partius politicos, totz ells, tienen momentos millors y piors. A sobén de vergüenya allena. Los hemos visto tricolotiar-se por cosas absurdas y montar scenetas que farían plorar. Que qüestionan que se les pague lo que se les paga. Pero, ¿de verdat qui leyetz isto opinatz que TOTZ, repito TOTZ, los partius son sectas? ¿Dende Puyalón dica VOX, de Bildu a Falange, d’o PACMA a lo PSOE? Ye una simplificación absurda. Prou que no totz los partius son iguals. Ni ideolochicament, ni organizativa. Podríanos decir lo mesmo sobre sindicatos, y tamién totz sabemos que poco u mica tienen a veyer CNT con UGT u con LAB, por nombrar-ne nomás tres. Y si qui leye isto ye d’a opinión de que totz los partius u sindicatos son iguals, que l’aplique a los clubs de runners, asociacions culturals, amigas d'a filatelia, organizacions no gubernamentals u lo que le agane. Y si creye que qualsequier forma d’organización colectiva humana ye sectaria, no sé que fa leyendo iste blog, a on que siempre desfenderé los prochectos de luita colectiva por debant de l'individualismo que tanto mal ye fendo-nos como sociedat.

Estar una secta implica uns comportamientos y maneras d’organizar-se concreta. Uns que no son en Nogara, l’asociación que levo vinte anyos fendo-ne parte y que, con todas las errors que haigamos teniu en los quasi trenta anyos d’existencia, somos bien aleixaus d’estar una secta. Ye d'a que puedo charrar, y no lo faré d’a resta d’organizacions, que i hai de tot y han pasau por a-saber-las fases. Cadaún sabe lo que ha feito, lo que ha deixau de fer, y lo que ha deixau fer. Tanto adintro como difuera de l’asociación he luitau por l’aragonés, con los míos posicionamientos, prou que sí, pero siempre prebando d’ixamplar la base social, de fer procesos participativos, transparents y integradors. Fracasando a sobén, porque l’enemigo – que ye lo nacionalismo lingüistico espanyol y no pas atro – ye gran, fuerte y tien a-saber-las armas. 

Prou que no todas las asociacions ni corrients ideolochicas de l’aragonés son iguals. Entiendo que ye un mundet chicot, fosco, con una historia vergonyosa de chent tenendo actitutz y accions mas que censurables por quatre perras u por bella mica de prestichio social. Por desgracia, ixo mesmo ye present en muitos atros espacios. En lo mundo d’a cultura, d’o periodismo, de l’esporte... Las activistas por l’aragonés no somos ni millors ni piors que todas ixas. Y no se nos ocurriría decir que son «tot sectas».

lunes, 4 de mayo de 2020

Lo catalán light u cómo fragmentar la comunidat lingüistica (trad. de Iván Solivellas)

L'articlo que bi ha contino ye la traducción d'o texto escrito por Iván Solivellas y publicau en Nuvol.com lo 19 d'abril de 2020. Si quiers ascuitar-lo, se va leyer en lo programa 6x16 de Tierra de barrenaus. Puetz leyer l'orichinal en catalán aquí.

Lo catalán light u cómo fragmentar la comunidat lingüistica.

Bi ha un barcelonismo lingüistico que mira de deixar la luenga en mans d’os fabladors d’a capital.

Fa bell mes tenié la suerte de conoixer belún con qui comparto diferents inquietutz pero me sorprendió que se definiba (u se define) clarament como light, en relación con la corrient que desfiende un modelo de luenga d’a carrera, ye decir, lo "catalán que agora se charra" u, como belatros lo definirían, catanyol – encara que ista etiqueta abraza dende lo catalán light dica qualsequier persona que no charra como Llull, seguntes qui la faiga servir – A yo, personalment, me enarcó, porque ista persona estudea filolochía catalana y tien una sensibilidat lingüistica notable, alavez yera estranio. Y no, tampoco no desfiendo un modelo de luenga que practicament se remonte a la edat meya, pero creigo que cal tener en cuenta bell aspecto que, de cabo ta quan, ignoran los que son lights u preban d’estar-ne.

Lo primer de tot, cal parar cuenta de que la polemica d’o catalán light naixe ent’o cabo d’o sieglo vinte, a la decada d’os vueitanta, y tien como grans exponents Xavier Pericay, Ferran Toutain y Ivan Tubau, entre atros. Los dos primers, autors de Verinosa llengua y lo segundo de El català que ara es parla. Y totz tres simpatizants, fundadors u miembros de Ciudadanos, lo partiu politico que naixió en Catalunya pa posar en dubda la normalización lingüistica y reivindicar nomás lo bilingüismo social, siempre en desfensa d’a castellanización d’a población. Hemos de suposar, pues, que l’obchectivo d’istos tres filologos no yera atro que, precisament, fer bandunguiar-se la luenga y meter entrepuces a la suya normalización. Y ixo ye lo que consiguioron con un modelo de luenga que ye en la mayor parte d’os medios de comunicación, encara que, en mayor u menor mida, la fayena de bell chefe de servicios lingüisticos lo ha asuaviu china-chana y como ha puesto.

En qualsequier caso, lo que cal tener en cuenta ye que dezaga de iste "catalán que agora se charra" i hai dos aspectos destacables: d’una man, lo barcelonacentrismo, en la mesura de que ye un modelo basau en la parla (u parlas si queretz) de Barcelona, y alavez, no tien en cuenta la resta d’o dominio lingüistico. Y no me refiero a Vic, Chirona, Leida, etc. sino a lo País Valenciano, las Islas Balears, Andorra, la Catalunya d’o Norte y L’Alguer. D’atra man, s’accepta la ideya de que la luenga la determinan los fabladors, un aspecto mas que qüestionable. Sí, los fabladors fan la luenga, pero qualsequier idioma tien una norma y uns usos formals que son mas reticents a lo cambio. Ye d’ista pugna entre l’uso laxo y la norma (u uso formal) que naixe y que cambea la luenga. Con tot y con ixo, lo catalán tien unatro aspecto en contra: los anyos de castellanización d’os usos formals, que facioron que bi hese tot un desierto – con chiquetz oasis – de producción en los ambitos formals que va dende lo sieglo deciseis dica lo decinueu.

Si chuntamos istos dos aspectos, obtenemos un barcelonismo lingüistico que mira de deixar la luenga en mans d’os fabladors de Barcelona, sin filtros, lo que chenera un modelo de luenga empobreciu que no s’aluenya guaire d’os rechistros informals d’a ciudat condal. Lo risgo, manimenos, no ye nomás iste, sino que se mete en dubda lo standard, entendiu como una variedat supradialectal que permite achiquir las diferencias entre dialectos y que permite cohesionar la comunidat lingüistica que no ye nomás Barcelona ni Catalunya, sino que abraca tot lo territorio de Salses a Guardamar y de Fraga a L’Alguer.

Asinas pues, un modelo de luenga que se basa en como charra hue una colla concreta de personas no nos permitiría tener un modelo de referencia, lo standard, sino que creyaría a-saber-los cheolectos a partir d’un rechistro informal concreto, como quieren fer beluns particularistas d’as islas y valencians. Sin dubda ye una gran estratechia si se preba de matar la luenga. Antimás, baixo iste "catalán que agora se charra" se critica, bella vegada a traviés d’a humor, la resta de parlas, como lo mallorquín, por eixemplo, que pareixe de fermers (porque claro, que en son de bones, ses pilotes); lo valenciano, que tot lo mundo sabe que ye un "catalán mal charrau" u lo rosellonés que no ye que un "catalán afrancesau". ¿Que no lo hetz sentiu nunca? La realidat, manimenos, ye que en Ferreries, en Vinaroz y en Conflent parlamos la mesma luenga que en Barcelona, con uns rasgos propios, ni millors ni piors, sino diferents, y tamién tenemos dreito de determinar como ha d’estar lo modelo de luenga compartida.

Aquí ye la importancia d'o standard, que ha d’estar una variedat de referencia que no puet basar-se en lo "catalán que agora se parla" (entre cometas) porque si bien en Barcelona belún podría veyer bien charrar d’o nóvio, criticar lo quelcom (que pareixe meyeval, dicen) u decir que belún ye "tonto", la realidat ye que los fablandors d’atras arias d’o dominio lingüistico no siempre compartimos istas solucions. Tot ixo nomás fomenta la discriminación de bell dialecto y, alavez, fragmenta la cohesión d’a comunidat y, sobre tot, la conciencia colectiva de compartir una luenga y una cultura. En qualsequier caso, no se tracta de tornar a Llull ni de seguir un modelo calcau d’o castellano, sino de trobar una solución apta y adequada, sin perder de vista que la luenga no ye exclusiva de Barcelona, ni d’os fabladors, ni d’os lingüistas: ye un bien compartiu. Con tot y con ixo, como siempre he desfensau, ixo no se soluciona correchindo a los fabladors via Twitter, sino exichindo un modelo de luenga de referencia a qui pertoca; la resta ye papel mullau

Articlo de Iván Solivellas Lingüista. Doctorando y profesor d'a Universidat Pompeu Fabra. Miembro d'a Executiva de Plataforma per la Llengua.