miércoles, 8 de mayo de 2024

Perrosanxe, la dentista y un bardo enano

La boca levaba fendo-me mal bella semaneta. Uns días mas, atros menos. Ixe miercres de tardes ya no’n podié mas. Habié de marchar d’una asembleya porque ya ni me’n enteraba, d’o que charrabanos. A l’altro día, a punto d’o maitín, grité a la dentista y tenié la suerte de que me dio hora pa lo mediodía. Pa isto d’os dientes, igual como pa muitas atras cosas, soi un cagoso. Por ixo heba tardau tanto a gritar. Por ixo yera de tot acollonau en ir-ie.

La primer buena noticia estió que la moza de recepción heba estau alumna mía anyos habe. “Me febas clases los viernes”, me dició. “Vai, pues d’ixo si que en fa anyos. Ya sería en lo local viello de Nogara”, le respondié, remerando, con una mica de recosiro, aquels tiempos que feba de mayestro, que tan buenos ratos pasaba y tanta buena chent conoixeba. 

Contino pasé ent’a cambra d’aspera. En una uellada alufré todas ixas caras d’angunia y dolor propias d’espacios asinas. En ixe momento no me feba mal cosa, pero remeraba la tarde que heba pasau, tot y ir dica las cellas d’ibuprofeno y paracetamol, y refusaba la ideya de jopar d’astí como si nunca no hese gritau, de fer volito como Homer cuan le ha de donar un d’os suyos rinyons a su pai. “Au, va, esta-te valient por una puta vegada en la tuya vida”, me repetiba. Quité lo libro d’a mochila. “Leyer te fará bien pa ixublidar lo que ye a venir”, pensaba. Yera Los Salvajes, una novela de fantasía, buena cosa pa evadir-me. La ubrié y me capucé en  Brahma, lo mundo de fantasía creyau por Raúl Lahoz. Astí me chunté con la druida y lo bardo enano en las suyas aventuras y, de rapiconté, toda ixa aseptica sala dispareixió d’o mío arredol. 

De bote y voleyo, un incante me fació abandonar Brahma. Una muller heba decidiu que la millor manera d’aguardar a que le tocase lo redoldín yera veyer videos en lo mobil con lo volumen puyau. No guaire alto, he de decir, pero prou como pa que se me fese dificil concentrar-me en la lectura. No ye la primer vegada que me pasa en asperando consultas medicas. Y siempre me pregunto qué clase d’educación y empatía tien ixa chent. Que, en todas las ocasions, yeran mas grans que no yo, que no charramos de chovenardos zetas enganchaus a lo mobil, que ni ista ni los atros iban a fer-ne ya los sisanta. 

“Pasa, Carlos. Tu a lo tuyo, que Edric, lo bardo enano, va a aventar una granada machica u no sé qué costodias”. Tanimientres, la sala heba iu vuedando-se y nomás i quedabanos la sinyora d’o mobil, una yaya con farcha de vivir en León XIII, los habitadors de Brahma y yo. La de León XIII decidió d’intervenir.

- ¿Quí ye ixa? - sinyalando-le lo mobil

- Una periodista.

- ¿Y de qui? - Como en los lugars, quereba saber la casa.

- Ista no sale en garra medio. No sé, a yo me plegan los videos istos que fa ella y son bien majos

- ¿Y de qué charra?

- De la Ana Rosa. Que be d’estar mal bicho. Cosas puercas, ya sabe.

- Vai, ixo lo dirá ella. 

- Pues prou que lo diz.

Y yo limpio prebar d’ignorar-las y de tornar a lo libro. Lo día d’antes, lo Perro heba feito la suya zaguer perrería, anunciando que se preneba uns moscosos pa fer mindfulness, veyer-se la cuarta temporada de Shingeki no Kyojin u que me sé yo. Asinas que, veyendo lo camín d’a conversa, yera contando los segundos pa que salise lo tema entre que Edric decidiba qué conye feba con la granada machica.

- Y qué me diz de lo Cocho Sanxe, que s’ha encarranyau, ha pillau una chirrintela y nos ha deixau sin gubierno cinco días. Como un borche.

Ya tardaba. La d’o mobil, charrando-le d’os medios mierder que s’inventan noticias. Se teneba estudiada la lición.

- No se las inventan, que i hai papels. ¿Vusté sabe quí ye Barrabés? Pues la Begoña buens negocios foscos teneba con el, que aquí en Aragón conoixemos muit bien a Barrabés. Cal informar-se, cal informar-se.

Y yo pensando si los mios piez de gato, que me los mercoron en ixa botiga, levarían rastro de psoecialismo y por ixo la escalada se me da tan malament. Me mordeba la luenga de contino entre que leyeba, releyeba y tornaba a releyer lo mesmo paragrafo con Edric ya mirando-se-me con cenyo de “¿pero me vas a deixar abanzar en la mía aventura u no? Que me tiens aquí que pareixco lo CinExín, entabant y entazaga terne que terne”,

La d’o mobil, contrataca con un “¿Y la Ayuso, qué?”

- La Ayuso no ha feito cosa, lo suyo novio ye unatra persona.

A cascar-la. Lo siento, Edric, pero t’aparco. Zarro lo libro, foi aparatos y respulio un “¡hombre ya parfabar! La Bego sí, pero no pas lo pijauto, no? U semos u nos semos. Que yo no quereba decir ni pon, que yera mirando de leyer tranquilament, pero ye que me fez fablar”

La d’o mobil, que se vei refirmada, s’une a la enrestida. 

- Ixo, sinyora, que cal estar coherent 

- Ya veigo de que coda son vustés - diz la facha que suposo que, como Andy u Lucas, ni será de zurdas, ni de dreitas: normal.

- Pues sí - y yo ya pensando en meter l’himno d’a URSS, que lo levo en lo mobil pa ocasions asinas y devantar-me con lo punyo en lo tozuel. Pa joder nomás. 

La de León XIII se fa chiqueta y se calla. Torno t’o libro en un silencio absoluto que nomás trenca, de cabo ta cuan, la d’o mobil, pa recordar-le a Mrs. León XIII “cal estar coherent”.

¿Milagros? ¿Dolores? Buens nombres pa ir t'a dentista. La enfermera les va anunciando que pasen y me quedo solo de nuevas con los míos fantasiosos companyers dica que me toca. ¿Carlos? Si, soi yo

“Que no m’haigan de quitar cosa, que no m’haigan de quitar cosa”, iba rezando a las deidaz de Brahma entre que recorreba lo corredor d’a clinica. D’empastes, me’n han feito cuantos, asinas que ya no me fan miedo, pero encara teneba toz los dients, asinas que m’aterrorizaba que me’n hesen de quitar garra. Lo desconoixiu, ya sabez. 

“Posa-te, ubre la boca patalera, a veyer… bufff”. ¿Buff? ¿Qué ye buff? ¿Buff me muero? ¿Buff qué? Frases, sinyora dentista, con sucheto, verbo y predicau, que las onomatopeyas nomás trayen confusión y medrana. “Tiens un caixal superquerau, caldrá quitar-lo”

Como en lo meme de Sailor Moon, las glarimas me surten a maracantón. 

- ¿Y no se puet empastar? - pregunto fendo la ploramica.

- No vale la pena. Isto te puet dar muitos problemas. Y ye una negrilla, que no te vale pa res.

Y me cago en la evolución que nos deixó astí las negrillas pa no cosa. Pa que dasen mal, t’empenten a la resta de caixals u se te queren y te’n haigas de sentir lo mitín d’a de León XIII, que regular que nomás yera venida pa una limpieza de boca y se’n va d’a clinica con los mesmos dients que i ha entrau.

- ¿Te la foi ya u viens belatro día?

Me conoxico y sé que si salgo d’astí ya no i torno que en ambulancia. “Da-le”, y la muller agafa una cheringa con una agulla que me pareixe lo palitroque de Serguei Bubka. 

Bels vinte minutos dimpués, salgo tot aliviau. No ha estau pa tanto. Le pago lo que pertoca a la mía ex-alumna entre que la enfermera me recuerda que he de fer servir un colutorio bel par de días. “Preta-te agora un chelau, que te fará bien”. Dito y feito. Un ratico dimpués, ya en casa, le doi a una tarrina de Vainilla con nueces de Macadamia, que mama mía que gustos de chelau mas raricos fan en zagueras, pero que sabe de pistón, entre que leigo, ya tranquilo sin mobils ni fachas, lo mío libro. 

M’esmachino a la d’o mobil veyendo youtubes en lo tramvía y a la de León XIII enchegando a la Ana Rosa y me caciego en lo mundo de Brahma, que pa ixo s’inventó la literatura fantastica.


martes, 30 de abril de 2024

La rabia. Tierra de barrenaus 10x17

Las zagueras modas podcasteras tiran por lo que claman podcast conversacional, una bonica manera de decir-le a que una colla d’amiguez se dediquen a gravar las suyas estrolicaderas y puyar-las t’os rez. De buen fer, antimás, porque no fa falta guion ni costodias. Te chuntas y prou.



No ye ixe lo caso de Tierra de barrenaus, a on que miro de tener guion, escaleta y mesmo bel conteniu gravau d’emerchencia. Pero lo mes d’abril ha estau una loquería y veniba ta iste programa con cuatre cosetas pa replenar, tos he de confesar.

Asinas que empecipiamos con la canción d’o programa, que en iste caso en yeran tres, creyendo que ixe sería lo primer d’os contenius pero, charrín-charrand, se convirtió en un charrazo entre Tamara y yo sobre lo sentimiento d’a rabia, filau a traviés de tres cancions de Reincidentes, Aspencat y Xavi Sarrià. Un capitol de Tierra de barrenaus que creigo que ha quedau a saber qué pincho y que, sin que bi hese intención, se podría ficar en ixe calaixo de podcast conversacional.

Tamién i charramos d’atras cuestions como lo Día d’o libro y la trobada con lectoras de Arroyuelo: orden de despoblación que faré lo 8 de mayo en lo CC. Universidat, pero la parte central d’o programa ye ixo: la rabia.

Tos convido a ascuitar iste programa tan peculiar y a participar con las vuestras reflexions. No te lo pierdas

Recuerda que puez ascuitar toz los programas en IvooxSpotify y la web de Radio Topo.

Programa #168

 

miércoles, 24 de abril de 2024

Albarracín: Paisache, cultura y memoria

Feba a saber qué tiempo que no posaba un peu en Albarracín. Sí en la suya Sarra, a on que no fa tanto heba puesto visitar la lacuna de Bezas, las pinetas de Rodeno y lo camping d’Algarbe. Tot l’entorno y lo paisache d’ista redolada son espectaculars, una d’ixas choyas que fan, como diz terne que terne Silvia Cebolla, que Aragón siga lo paradiso.

La enchaquia pa ista tornada yera veyer lo parque faunistico de La Maleza, en lo municipio de Tramacastilla. La resta de plans, en una zona con tanstimo a fer, fueron surtindo a escape. Naturaleza, cultura, ciencia, hostelería y memoria historica: nos vagó de fer de tot y bien variau. Y ixo que, d'escalar, nian en charramos.

Prencipiemos lo viache con la visita a La Maleza. Iste parque faunistico va ubrir fa bel anyo, dimpués d’estar-se lo proyecto primer aturau por muito tiempo. Como de cutio, achustemos la visita menada, que siempre fa buena honra. No nos ne repenediemos. Lo guía d’o parque nos levó por toz los suyos espacios fendo una gran fayena explicativa. No nomás d’os animals que i viven, tamién d’a suya importancia y papel en l’ecosistema d’a sarra. I charró de chestión medioambiental, d’os zancochos de l’administración y mesmo d’a PAC, en un discurso que traviesó muitos y diferents factors d’o medio ambient d’o territorio. Lo parque ye habitau por cuantas especies: rabosas, gamos, ciervos, crabas, chavalins u muflons, cuasi toz recuperaus d’atros parques u personas que los teneban en situacions penibles. Bi heba tamién un espacio de torre - escuela, la delicia pa la cachimalla - y pa yo, que en ixo soi pior que no lo crios - con uellamen, bel somer, un par de tocin, gallina y cosas asinas. 

Pero los dos bichos que mas claman l’atención tocaban cuasi a la fin. Lo primer, lo tauro, un bovido que mira de recuperar y remedar l’antigo uro, por la suya importancia en los ecosistemas por a on que habitó dica lo sieglo XVII, entre los que i yera toda la Peninsula Iberica. Con tasament 600 eixemplars en tot lo planeta, bella decena habita en ista sarra. Un animal espectacular con un potencial increible pa cambiar y recuperar lo paisache. L’atro gran protagonista yera lo lupo, representau por tres individuos que i viven. Teniemos la oportunidat de disfrutar d’a presencia bien cerqueta de tres lupos ibericos y de charrar d’a importancia d’o suyo papel como gran depredador. Tot en chunto, fació una visita bien entretenida y educativa.

S’encertó que ixa tarde, ya de tornada t’Albarracín, se presentaba en la ermita de Sant ChuanEl secreto del laberinto rojo”, novela de misterio escrita por Azucena Canudo Sanagustín y publicada por Imperium Ediciones. L’autora fació de restauradora en la obra d’a catedral d’Albarracín a on que ye ambientau lo libro. Astí charró d’os anyos que s’estió vivindo-ie y d’a suya experiencia integrando-se por un buen tiempo en la vida d’o lugar. Una historia que fa muit buena mina y que me guardo pa iste vrano.

A l’atro día, y dimpués sobrevivir a la freda nueit sarrana, tiremos t’a siede de Dinopolis d’allá, Mar Nummus. Ye la segunda subsiede que visitamos. La primer, Inhospitak, en Penyarroya, centrada en fer conoixer las excavacions arqueolochicas. La tematica d’ista ye la mar que cubriba ixas tierras en lo Mesozoico y los animals que la habitaban. Tot lo tocant a la nuestra historia zoolochica antiga siempre me clamaba l’atención dende bien chiquet y, tot y que siempre que tiengo ocasión visito centros d’ista mena, nunca no deixo de aprender y maravillar-me preixinando cómo yera la vida en la Tierra d’alavez. Prou que salió lo tema d’a relación que se teneba antes mas con los fosils, cuan cualsequier los preneba a on que se los trobaba y feba lo que le petaba con els, plegando a organizar-se cursas escolar pa replegar-ne. La mayoría d’o fundo que teneban en exposición, de feito, lo heban trobau pastors y agricultors.

La visita menada durará bellas dos horetas y se pueden veyer piezas bien curiosas y pinchas. Lo puesto ye muit cerqueta d’o lugar, a bels cinco minutos d’o camping.

Contino ya tocaba fer una miqueta de mont que, dimpués de lesions y operacions, nos feba firmes ganas. Como tampoco no podemos fer miraglos, triguemos una ruta curteta, de bels 10 km ida y tornada, pero con firme conteniu: la puyada t’o campamento maqui d’o Rodeno. La cursa sale dende la Casa Forestal de Ligros, cerca de Tormón y Chabaloyas. Astí podemos deixar l’auto y, antimás, i hai un refuchio con mesas y bancos pa fer bel bocau. Por lo camín podemos disfrutar con lo paisache d’a Pineta de Rodeno y as suyas rebonica tierra y rocas royas. La primer parte d’o camín ye tot plano y las costeras d’a fin tampoco no son guaire exichents, asinas que la cursa ye facileta pa cualsequier que siga avezada a caminar.

Cuan s’arriba a lo campamento i hai bel panel explicativo d’o programa Amarga Memoria. Astí s’explica que lo puesto se fació servir por l’Agrupación Guerrillera de Levante y Aragón, d’o maquis, dica 1947, cuan lo asaltó la Guardia Civil. Dica alavez funcionó como refuchio pa los guerrillers antifaixistas, estando ocupau por una patacada d’efectivos que teneban mesmo una escuela y editó la revista “El Guerrillero”. Estremolece de pensar cómo yera la vida astí, en ixos anyos, y como debió d’estar la fuyida dimpués de l’asalto. 

Una vegada pasau lo campamento podemos tornar-nos-ne por lo mesmo camín u, si nos veyemos con pitera, fer la ruta circular por unatro camín que ye prou mas dificil, como bien indican los cartels que lo sinyalan.

Seguindo con lo tema d’a memoria historica, cerqueta d’astí, en Gea d’Albarracín bi habió una fuesa común a on que fusioloron a doce vecins de Cella. Una placa con los suyos nombres los remera, chunto a una escultura bien explicita. Tanto la ruta como lo monumento son buens eixemplos d’a importancia d’a recuperación d’a memoria y las chiquetas historias que tenemos por tot lo territorio d’a represión, violencia y terror que trayió lo faixismo t’a nuestra tierra en toz ixos anyos y que beluns quieren silenciar.

En habendo peteniau, caleba recuperar las fuerzas, asinas que nos pretemos una pizza en Monty, una pizzería con una ufierta variada y orichinal y rematemos fendo copica en El molino del gato, un d’os bars mas bonicos d’o país, ubierto en un molín fariner reconvertiu.

Los ratez entre visita y visita, faciemos bella gambadeta por lo lugar, pincho de veyer en cualsequier d’as suyas carreras plenas de turistas en colla u individuals. Lo publico mas cultural se barrachaba por tot con las decenas de escaladoras que buscaban los bloques que i hai por toda la sarra como contrimuestra que en cuasi todas las botigas y en lo camping compartiban escaparate los quesos con las magneseras.

Tres nueis en un lugaron de mil habitants, sin aturar, y deixando-nos por veyer la muralla, la catedral y cuasi tot lo lugar, que ya i hebanos estau habe anyos. La comarca d’Albarracín tien muitismo mas a ufrir-nos y a fe que i tornaremos.

 

martes, 16 de abril de 2024

Especial libros 2024. Tierra de barrenaus 10x16

En acercar-se lo Día d'o libro, surten como fungos actividaz arrienda arredol d'o mundo d'a literatura. Toz istos días son un bullir de presentacions, exposicions, publicacions, charradas y asinas-asinas. Enfilando-se enta ixe gran día que ye lo 23 d'abril a on que nos trobaremos lectoras, autoras, editoras, libreras y toda ixa parrafiquera de chent que amamos leyer. 

Iste anyo torné a fer un clamamiento popular, agora a traviés de tik tok, pa que me ninviasez las vuestras propuestas lectoras. Como de cutio, rai en qué luenga lo fesez, que chenero recomendasez, si l'autora yera nueva u viella, d'aquí u d'allá. Lo resultau ye estau bien pincho: cuantas recomendacions y bien variadas. Libros pa todas y toz que a fe que podrez trobar en las paradetas d'as vuestras ciudaz u lugars. 

Por la mía parte, m'estaré tot lo día en lo Paseyo Independencia de Zaragoza. La mayor parte d'o tiempo en la paradeta que meteremos Nogara en la Plaza Aragón, en un d'os cabos d'a feria. Astí podrez trobar los míos libros en aragonés y la resta de publicacions de Nogara, Transiberiano y bel amigo mas d'a nuestra luenga. Tamién seré, de 13:00 a 14:00 en la paradeta de Imperium ediciones, con los míos libros en castellano. "Arroyuelo: orden de despoblación", lo zaguer, acaba de empecipiar con la suya segunda edición y cal celebrar-lo chunto a toz los varrenaus personaches d'ixe lugar. Y lo solo puesto a on que seré con toda la mía obra será de 15:30 a 16:30 en la Asociación Aragonesa de Escritores

Aspero que en ista hora larga de programa trobez bella buena recomendación pa leyer y que nos lo faigaz saber contactando con nusatras. Y ya sabez que los micros de Tierra de barrenaus son siempre ubiertos pa la buena chent que querez l'aragonés y la literatura.

Recuerda que puez ascuitar toz los programas en IvooxSpotify y la web de Radio Topo.

Programa #167

lunes, 1 de abril de 2024

30enas Chornadas d'as luengas d'Aragón. Tierra de barrenaus 10x15

Como toz los anyos, pa istas calendatas, tenemos a tocar las Chornadas d'as Luengas d'Aragón que organiza l'Asociación Cultural Nogara. En ista trentena edición, que se celebrará entre lo 8 y lo 12 d'abril en lo Centro Joaquín Roncal, tendremos, como de cutio, firme variedat en las propuestas d'as chornadas. Teatro en asturianu, audiovisuals en aragonés, un cuento de grudas, una novela de memoria historica y transmisión d'os conoiximientos ecolochicos tradicionals en cinco sesions que aguardan la presencia de toda la chent que ama l'aragonés.

Pa charrar-ne ye veniu t'o programa una vegada mas Cherardo Callejón, activista de l'asociación y coordinador d'ista edición, que nos proporciona mas datos sobre cada una d'as actividaz. Aproveitamos la suya presencia en la radio pa preguntar-le por la iniciativa d'as charradas en aragonés que se levan organizando bella semana en la tabierna Ordio Minero. Una sobrebuena manera de recuperar lo ligallo que ha teniu ixa marca de biera con la luenga y la cultura aragonesa y a on que tenié la honor de participar chunto con atras personalidaz d'o mundo de l'aragonés. Tamién charramos d'as primers bandas que ya son gravando pa la siguient edición de O zaguer chilo, que fará la sietena.

Debant d'o 23 d'abril, día d'Aragón y d'o libro, tos torno a proposar que tos emboliquez y que faigaz parte d'o programa. Por ixo tos demando recomendacions lectoras, bel libro que tos pareixca interesant. Podez ninviar-me-las por escrito, en video u en audio y en cualsequier luenga, ixo sí, antes d'o 8 d'abril.

La parte mosical s'imple con la canción d'o programa en un debat que nos ha teniu bien indecisos en casa sobre a qué concierto ir lo venient 12 d'abril. Ubrimos la calaixera pa trayer una canción relato, una d'as mas bonicas que he sentiu en la vida mía: Aniversari, de Manel. Y asinas charramos d'o nuevo disco d'o suyo cantaire Guillem Gisbert. Lo programa, por desgracia, contina rematando con una canción por Palestina, de man de Ismael Serrano.

Recuerda que puez ascuitar toz los programas en IvooxSpotify y la web de Radio Topo.

Programa #166

martes, 26 de marzo de 2024

Y lo francés, ¿pa qué?

Fa bel día entrevistoron en un programa de radio a una persona relacionada con l’amostranza de francés en Zaragoza. No sé qui yera. Empecipié a atender cuan sintié lo tema lingüistico. Prencipió protestando por la situación de l’asignatura de francés en las ensenyanzas meyas, a on que ha quedau como una mas d’una serie de materias optativas. La mayor parte de l’alumnau, deciba ista persona, en triga una de mas facileta que no pas aprender una luenga.

Ixa estió la situación que vivié yo en l’instituto. Trigué francés por debant d’atras asignaturas mas “facils” por tot lo goyo que me feba aprender luengas y la facilidat que heba contrimostrau pa l’anglés. Efectivament, me costó bien poco aprender-la y me lo pasé de pistón. Aduyó, y muito, que las clases las fese una d’as millors profesoras que he teniu en la mía vida.

Dimpués tornaré con lo d’a profe, pero continando con la entrevista, lo periodista dio la oportunidat a la entrevistada de defender las virtuz d’o francés. Todas las razons estioron economicas: que Francia ye una gran potencia, que ye diferenciador en lo curriculo porque l’anglés ya se le suposa a tot lo mundo, que ye mas facil competir y cosas asinas. Por desgracia ixe discurso no me sorprende fa tiempo. I hai una mentalidat prou ixemenada de que lo solo motivo pa aprender una luenga ye poder sacar-ne treslada. De feito, i hai una mentalidat prou ixemenada de que lo solo motivo pa aprender u fer cualsequier cosa ye poder sacar-ne treslada.

“Pero fillo, ¿por ixo te pagan?”, me preguntaba mi mai cada vegada que m’embolicaba en bella nueva historieta como las clases d’aragonés, lo programa de radio u la organización d’as chornadas de quemisió. No, mai. Lo foi porque quiero, porque me fa goyo, porque creigo que ye menester, porque quiero desfender X…. I hai un ciento de razons pa fer y aprender cosas que mica tienen a veyer con los diners.

En lo caso d’o francés, buegar con cientos de personas con qui charrar, ya me’n pareixe una bien buena. Tot y tenendo un conoiximiento prou mas chiquet que d’anglés, he teniu muitas mas oportunidaz de practicar-la por la simple razón de que ixa muga la travieso mas a sobén. Y no pa fer negocio, claro. Charrar con una persona en la suya luenga ye una experiencia de tot diferent a fer-lo en una común que no siga la natural de garra d’os dos. Deciba Nelson Mandela que “si le parlas a una persona en una luenga que entiende, lo mensache arriba a lo suyo tozuelo. Si le parlas en la suya luenga, le arriba a lo corazón”. Ye de facil comprebar y cualcosa que he viviu un ciento de vegadas, mas que mas en charrando catalán.

L’acceso a la cultura asociada a la luenga en cuestión tamién se me fa cualcosa resenyable y que nian acucutó por la entrevista. Aprender una luenga te ubre las puertas de tot un mundo literario y d’obras culturals. Mas si la luenga en cuestión, como ye lo francés, se parla por millons de personas y en toz los continents. La cantidat de literatura y cine que, de bote y boleyo, i tiens acceso, ye inabracable y, pa forro de bota, de buen trobar.

La entrevistada se centraba de tot en Francia, como si fuese lo solo puesto d’o planeta a on que se charrase francés. Sin salir d’Europa, y seguindo con los razonamientos nomás economicos, ye luenga oficial y de comunicación en Belchica, Luxemburgo y Suiza. Y marchando d’o continent, se charra en bel cabo de toda la resta. Como la mayoría d’ixos países, fueras de Canada, no son precisament potencias economicas, no ben de contar con l’interés de qui aprende por las perretas, m’entrefilo. Con tot y con ixo, ye verdat que Francia tien una importancia especial pa qui aprenda francés aquí. No pas por la economía, ni por una suposada “millor calidat” en la luenga, si no por tener-la a tocar. Tenemos la opción d’aprender una luenga que podemos practicar con a-saber-la facilidat. A tasament bella horeta.

Quiero pensar que qui charraba en ixa entrevista yera conscient de tot isto. Que si de verdat amaba lo francés no lo feba por una cuestión nomás utilitaria u economica. Que, en estar tan curtet lo tiempo que te deixan los medios de comunicación, trigó la estratechia d’apelar a las mais y pais que han de apuntar a la suya cachimalla a las clases y que, como la mayoría d’o mundo funciona por diners, se centró en ixo.

Con las luengas minorizadas, l’aragonés en particular, tamién miramos de trobar-les ixa función economico-laboral. Nos encerrinamos en que den puntos pa opositar y que i haiga titols, diplomas y costodias pa anyadir linias en los curriculums. No nomás por una cuestión de chusticia, de que las reglas pa la resta de luengas s’apliquen tamién a la nuestra. Tamién porque sabemos que lo d’os diners ye lo solo luengache universal y si n’i hai por meyo, mas chent s’acercará ta ista luenga nuestra. Que las perras, antimás, trayen prestichio.

Nunca no censuraré las motivacions de dengún pa aprender una luenga. D’ixo ya se’n encarga bel personache de fablilandia. Yo tenié la suerte de que, entre atras personas, aquella profesora que tenié de francés m’amostró a querer ixa luenga por muitas razons y denguna no yera economica. Una luenga, lo francés, que empecipia a patir en l’estau espanyol lo de “¿Y pa qué quiers aprender ixo?”, que tanto nos han repetiu a qui aprendemos luengas economicament febles. Peno por qui tienen ixe concepto d’os idiomas porque creigo que se son perdendo emocions muit bonicas y una parte d’o mundo que nian saben que i tienen acceso. Valurar una luenga nomás por lo suyo potencial economico u lo numbro de fablants u la importancia d’o titol, ye como valurar la torre Eiffel nomás por la suya altaria. Que’n ye, d’altera, prou que sí, pero antimás i hai cuestions arquitectonicas, tecnolochicas, historicas, simbolochicas, identitarias y de toda mena que la fan muito mas valiosa que no nomás que faiga 300 metros d’alto.

Por la mía parte, seguiré disfrutando d’a polideza d’as luengas y de tot lo asociau. Y por cierto, bel día habré de reprener lo francés, que lo tiengo bien enrobinau.

martes, 19 de marzo de 2024

¿Qué ye l'achenda 2030? Tierra de barrenaus 10x14

En las zagueras semanas las demandas de buena parte d'o entorno rural adedicau a la agroganadería han estau d'actualidat por las protestas en tot l'estau. Una patacada de tractors han empliu las carreteras y las carreras de lugars y ciudaz con toda mena de mensaches, en ocasions contradictorios. Entre ixa parrafiquera de chent, bien variada, s'ha trobau belún que centraba la suya carranya en la Achenda 2030. Astí se barrachaba la denuncia d'una burocracia que consideran excesiva con atras cuestions que poco u cosa tienen a veyer con los problema d'o campo.  

 En iste nuevo programa de Tierra de barrenaus aproveitamos tot lo conoiximiento d'a nuestra medioambientologa Tamara Marzo Rins que torna con la suya sección pa explicar-nos qué ye (y qué no) ixa Achenda 2030 que tanto se'n charra pero que se conoixe poquet. Dende la extrema dreita se ye difundindo una serie de mensaches sobre ixa achenda que pueden fer-nos risa pero que van chupindo en parte d'a sociedat. L'acusación basica que se le fa ye tot un clasico: que ye comunista. 

En la parte mosical, tos faremos conoixer lo nuevo tema de Gaire "As zagueras vidas", que asperamos poder sentir en directo antes con antes. Ubrimos la calaixera d'a psicocanción con un tema de Kase O. Y antimás, los 13 Krauss pa empecipiar y Obrint Pas pa despedir lo programa, como de cutio en ista temporada, con una canción sobre Palestina. 

Recuerda que puez ascuitar toz los programas en IvooxSpotify y la web de Radio Topo.
 
Programa #165