I pasamos ueito horas, u mas, cada día. I pensamos terne que terne. Si no en tenemos, nos anguniamos, y si en tenemos, lo patimos. Diz que dignifica y que no querer-ne ye de galvans. Ye una d'as partes mas importants d'as nuestras vidas y manimenos, qué poco pensamos en la naturaleza d'o treballo.
Las relacions laborals condicionan la manera en qué vivimos y todas querríanos millorar-las. Pero los debatz publicos, las rufiertas en los medios y en los bars, las polemicas en los retz socials son atras. D'o treballo, se'n charra bien poco y en termins poco fundos. Se prenen como naturals u inevitables qüestions que no'n son u no habrían d'estar-ne. Y quan queremos charrar-ne nos trobamos con toda una literatura de manuals economicos y socials de mal leyer con los uellos de qui no ye docto en la materia. Asinas que un libro como La mano invisible de Isaac Rosa, me pareixe esencial.
En ista obra, los protagonistas son una colla de treballadors, quasi totz "de baixa qualificación", que empecipian a fer la suya fayena en una nau con publico. I hai un mecanico, una administrativa, una teleoperadora, un piquer y asinas-asinas. Lo suyo treballo no saben pa qué vale. Lo piquer, por eixemplo, ha de devantar un muro y dimpués espaldar-lo, pagando-le por fer-lo. A traviés d'os suyos uellos, conoixemos los mundos laborals de cadaún, cómo han viviu las suyas fayenas anteriors, cómo ye la relación con los mainates y entre ells, quals son las suyas aspiracions...
Isaac Rosa, articulista en medios como Eldiario.es, Publico u El Jueves, ha publicau tamién a-saber-las novelas que han conseguiu premios arrienda. Ista ye una chiqueta choya que s'habría d'ixemenar por tot. Una reflexión sobre lo mundo d'o treballo bien valiosas y de muit buen leyer. En lo Tierra de barrenaus radio 6x19 en leyié iste trocet que me plegó en un momento a on que yera pasando por una situación laboral bien pareixida. Qualsiquier que haigatz treballau mas d'un mes en la vuestra vida, regular que trobaretz a-saber-los trozos que tos i podretz sentir identificadas.
Ella s’obligaba a pensar, porque le ixorrontaba la ment en blanco, sabeba que no existiba, que siempre se piensa en qualcosa, tot y que siga la seqüencia, trianglo, rectanglo, trianglo, rectanglo, pero le deprimiba quan dimpués de siet horas y meya plegaba en casa suya y, en la ducha, miraba de remerar en qué heba pensau ixe día, miraba de recuperar un solo pensamiento y no en yera capable, s’heba estau una día entero sin pensar-ie, concentrada en lo cenyo, prener la tola, meter-la en la maquina, preta lo botón, taladrar, chitar t’o contenedor, redonda, quadrada, redonda, quadrada, por ixo s’obligaba a pensar entre que treballaba, planeyaba lo que iba a fer en salir d’a fabrica, pensaba en lo cabo de semana, organizaba fayenas de casa, repasaba la lista d’a crompa, u remeraba, s’encerrinaba en fer memoria, igual recuerdos importants como banals, remeraba momentos d’a vida suya, s’obligaba a pensar y remerar porque ixo teneba muito d’obligau, d’aforzau, de decir-se a si mesma voi a pensar en isto u ixo, por contra no i pensaba, u nomás pensaba lo movimiento, agafar, amanar, aparar, taladrar, triangular, rectangular, triangular, rectangular y tot y que s’obligaba, lo pensamiento s’iba afeblindo, se disipaba u se tornaba repetitivo, se quedaba entrascada en un mesmo pensamiento circular, sin abanzar. Yera como nadar en una piscina: bi habió un tiempo que bi iba dos dias por semana, le feba honra pa la suya esquena, siempre menazada de ciatica por la postura en lo treballo: yera una piscina chiqueta, sisanta largos, y entre que feba brazadas, paraba cuenta de que lo suyo tozuel funcionaba como en la fabrica, nadar yera la mesma mena d’automatismo que taladrar piezas de tola, brazo dreito abanza, brazo cucho abanza entre que brazo dreito torna ta zaga, redonda, quadrada, redonda, quadrada; uno no piensa en los movimientos entre que nada, no diz agora voi a pasar debant lo brazo dreito, agora lo cucho, lo cuerpo nadaba solo y lo tozuel se desentendeba, acababa tamién calculando, contando largos, multiplicando pa saber quántos metros nadaba y en quánto tiempo lo feba, a qué velocidat, qué distancia heba recorriu en un mes, en una anyada, porque pensar baixo l’augua yera como pensar entre que treballaba, si cantaba se quedaba entrascada en l’estribillo, planificaba qualcosa que heba de fer y tampoco no abanzaba, triangular, rectangular, triangular, rectangular. Bella vegada le’n preguntó a un companyer en salir, lo solo momento pa charrar ya que las pausas en la fabrica yeran programadas pa que los treballadors no s’encertasen, no podesen parlar entre ells, los incheniers explicaban que yera la manera de que no s’aturase la producción, que las maquinas pateixen d’amortar-las y enchegar-las y tampoco no se pueden deixar tanto tiempo en marcha sin actividat, pero ella barruntaba que en realidat yera pa escusar-se que compartisen queixas y acabasen organizando asembleyas, seccions sindicals y vacas. Redonda, quadrada, redonda, quadrada. En l’autobús enta casa le’n preguntó a un companyer, en qué piensas entre que treballas, y l’atro se fació la riseta, dubdó, no entendeba la pregunta, en qué pienso me preguntas en qué pienso. Sí, qué tiens en lo tozuel entre que i yes, repetindo los mesmos movimientos terne que terne, t’alcuerdas de bella cosa u de belún, piensas en las cosas que farás quan en salgas, cantas, fas la cuenta d’o que has produciu, te cagas en los muertos d’a dirección u nomás te concentras en lo que yes fendo, di-me: pero l’atro, sin sacar-se la riseta que le deixaba cara d’apamplau se salvó porque plegó la suya aturada, y si no en yera eslampó igual, dica manyana. Triangular, rectangular, triangular, rectangular. Atra companyera que feba lo mesmo que ella pero seqüenciando manillas de puerta y tapes de deposito en cuenta de retrovisors, le contó en salir que ella no pensaba en cosa, que simplament feba la suya fayena, pero que no le importaba no pensar, ella sabeba que ixo yera un treballo y que heba de fer-lo pa ganar diners, pero no deixaba que le amargase la vida, difuera d’allí teneba maneras d’entretener-se, de curar-se la cansera y l’aburrimiento, yera feliz con lo suyo novio, lo pasaba bien los cabos de semana, veyeba a-saber-las cintas, y antimás yera estudiando a distancia puericultura, le encantaban los ninos, asinas que no le importaba fer siet u ueito horas astí adintro, no yera infeliz, no baruquiaba, asinas lo dició, yo no baruqueyo, ye un treballo y prou, y antimás no le feba goyo de charrar-ne, no yera disposada a dedicar-le un minuto d’o suyo tiempo difuera d’a fabrica, sabeba que bi heba chent que plegaba en casa y contaba como le heba iu, lo que heba feito en lo dia, los problemas que heba teniu, pero yera porque teneban cosas intresants que contar, treballaban en cosas mas intresants que no ista, como lo suyo novio, por eixemplo, que yera comercial y siempre teneba bella cosa a contar, pero ella no, no teneba cosa que responder si lo novio suyo le preguntaba como heba iu lo día, como siempre, igual como ahiere y como manyana, cada chornada yera identica a la anterior y nunca no bi heba novedatz, asinas que pa qué charrar-ne, la fabrica que mereixeba que ella le dedicase ni un segundo d’a vida suya, ni un sacre de preocupación adintro u difuera d’allí. Se despidioron, y ella no le dició lo que le pareixeba, pa no emprenyar-la, pero le habría feito goyo d’explicar-le que lo suyo yera una trachedia, que lo suyo embrutecimiento yera total y que yera la maquina perfecta, la maquina de carne que la interpresa buscaba.
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