sábado, 20 de julio de 2019

Los personaches de Daniel Higiénico

I hai muitas artistas que han permaneixiu en la mia vida, d'una manera u atra por muito tiempo. No son las mias favoritas, ni las que mas lo han petau, pero m'han acompanyau de siempre y se les arriba a prener firme carinyo. Ye lo caso de Daniel Higiénico. Le clamo artista, en chenerico, porque ye d'ixos de mal ubicar. Canta, sí, pero lo suyo espectaclo tien bella mica de teatro, y las suyas letras muito de literatura. Asinas que yera bien normal que antes u dimpués editase bell libro. En lo suyo zaguer paso por Zaragoza, me'n pillé un d'os que ha publicau: Personajes y su hígado.

Se tracta d'una replega de vintidos relatos que se van publicar en 2002, replegando los relatos publicaus en la revista La Nau de Palma de Mallorca y dimpués en la edición mallorquina de Mondo Sonoro. Igual como la suya mosica, todas las historias tienen ixa humor blanca que le caracteriza. La suya manera de veyer la vida, parando cuenta d'os chicotz detalles y preixinando la historia que i hai dezaga de cada chiquet obchecto que nos rodeya. Los protagonistas van d'un caragol a un auto viello u una maquina d'escribir, siempre recontaus en primer persona. Ye un libro de muit buen leyer y con lo qual farás la riseta bien a ormino. Antimás de Personajes y su hígado, Daniel ha publicau bell par de libros mas: Club Columbia, con cinquanta microrelatos de tematica negra, y El paseo infinito, la suya primer novela. Tot, sin deixar de fer discos.

Lo suyo nombre me fa venir siempre a la memoria un local: La Campana de los perdidos, agora clamada La Campana Underground.  Habré visto a Daniel una dotzena de vegadas, y quasi todas en ixe scenario tant acullidor que ye lo cobaixo d'ixe local. La programación de La Campana ha trayiu por muitos anyos t'a nuestra ciudat collas y artistas que no intresaban en atros puestos pero que teneban un publico fixo, como ye lo suyo caso. Por ixo, cada sala de conciertos que zarra ye un desastre pa la cultura d'a nuestra ciudat. Quan m'enteré de que La Campana cambiaba de duenyos, un d'os mios primers pensamientos estió que no tornaría a veyer a Daniel Higiénico en Zaragoza.

Pero una vegada mas m'entivocaba. La sala Juan Sebastian Bar, especializada en humor, lo trayió fa bella semaneta. Daniel, una vegada mas, puyó solo t'o chiquet scenario y empecipió a recontar-nos todas ixas historias que tien por lo tozuel luitando por salir. Tot ixe mundo de personaches, chupius de fantasía y de vez de cotidianidat, que mantienen a sobén un dialogo, y mesmo bella baralla, con lo suyo creador. A l'atro canto, pasemos unatra vegada mas, un rato sobrebueno alufrando a un d'ixos chicotz chenios que te fan la vida mas bonica y divertida.

I fue con Arale, con qui he compartiu a-saber-los conciertos suyos, y con unatro amigo que nunca no lo heba visto. Que nian le sonaba. Como Daniel ha feito parte d'a mia vida por tantos anyos, se me fa raro quan bella persona no lo conoixe. Quan nos preguntó por bella canción famoseta d'ell, no sabiemos ni responder-le. Le'n pasemos bell par d'as que mas goyo nos feban. No sé si le pasará como a tantos atros artistas que acaban fartos y odiando la canta que les levó a la fama, pero con ixa, que yo nian me'n alcordaba d'ella, remató lo concierto: Lo bar de moda.


Sentir-la, antimás de recordar-me que habe anyos se le sentiba mesmo en radio formulas, me trayió alcordanzas d'o primer concierto suyo que veyié. Yera arredol de 1997, y en la Multiusos actuoron ell con la suya banda, Ixo Rai! y Tako. Yo ya yera fan de Tako dende lo colechio, y yera la primer vegada que veyeba a Daniel. A los Ixo Rai! nos lo conoixeba que de bell amigo que me n'heba charrau y creigo que ixa estió la primer vegada que los sintié, encara que iba como un cesto por lo que lo tiengo tot una mica nublo. Quasi a cada canción Daniel s'iba calando accesorios u cambiando de disvraz, pa ambientar la canción que tocaba. Tocaba en aquellas envueltas con la suya banda, la Quartet de baño band, antes de pasar-se a lo show solenco. Lo publico tien lo mal costumbre de ignorar a los teloneros, asinas que toda la chent que bi fue nomás por Tako u Ixo Rai! se perdió un concierto a saber qué divertiu y que pocas vegadas mas se tenió la oportunidat de veyer en Zaragoza.

Daniel, como tantos atros artistas, ye un gran contador d'historias. Las suyas cancions a sobén son microrelatos que scenifica en cada actuación. Y antimás tamién se puet disfrutar en papel, soporte a on que lo fa rebien. Sisquiá los locals de Zaragoza continen apostando por ell y lo tiengamos por aquí muitas mas vegadas.



No hay comentarios:

Publicar un comentario