jueves, 24 de diciembre de 2015

Consellos y más ta una #cenafacha

En fa ya bell anyo que levo fendo servir o hashtag #cenafacha ta contar as mias penas en ixas lifaras nadalencas que nos imposa o calendario gregoriano. Dende que empecipié o fenomeno s’ha ixemenau y en istos diyas son muitas as personas que comparten ista opinión y iste sufrimiento. Talment ye o momento de fer-ne bella reflexión, memoria y, por qué no, consello.

Conste que quiero muito a la mia familia. Pero no comparto con ellas muitas cosas. A ideyolochía en ye una. En a familia-familia, soi a sola persona d’izquierdas. Si ubrimos una miqueta o rolde familiar, a la parentalla de segundo y tercer grau, no me quedo tant solenco, pero continamos estando una chiqueta minoría, cargada de pacencia. 

L’atra ye lo que dica no fa guaire pensaba que yera simpla prudencia. Con a intención de no provocar pleitinas esterils an que dengún no ferá venir a plego a l’atro, gosaba d’esquivar habilidosament os temas punchudos en a mesa. Bella vegada, fendo verdaders malabarismos dialecticos ta pasar d’o “tema catalán” a “o zaguer programa de José Mota” con tasament bella paroleta acompanyada d’un “quiers más torrón?” a o polemizador que pertocase. Manimenos, en l’atro canto, pareixeba que bi heba un encerrinamiento en amargar-me a nueit. M’he maravillau d’as pingoletas argumentals que ha feito bell familiar ta conseguir vinclar o vin de Carinyena que yeranos bebendo con “a dictadura chavista que nos deixa sin mercar papel de cul y compresas”. Yo le deciba prudencia, pero una amiga y aguda politica le clama lenguache d’o poder a ixa seguridat y bamba con que enristen contra yo, u contra las mias ideyas.

Estar solet ye duro. Si tiens en frent a la familia tuya pior. Por ixo, y no por ganas de fer-me-ne a mofla, que deciba belun, creyé o hashtag. Ta poder aconhortar-me con os followers y friends d’o rete. T’afogar ixas penas entre os bits y no rematar a pur de chilos u de faltadas que ye a soben lo que te demanda o cuerpo. Ixa ye a estratechia que decidié de fer servir dende fa bell anyo. Pero la barracho con atras d’antes y beluna nueva. Tos las describo.

A riseta somarda. A soben no quieren que endizcar-te ta que blinques. Mas que más con os temas que sabes que yes más sensible. En o caso mio, Catalunya. Deixa-les charrar entre que fas un cenyo como de “no te voi a responder. Soi por dencima d’ixo”. Si te’n preguntan, un “ye muito más embolicau que no ixo que dices, y creigo que no bi ha prou tiempo ta charra-lo”, te salvará de horas de retolica sin sentiu que rematarán con argumentos d’a mena “pero ye que isto ye Espanya” y cosas parellanas.

A pregunta inocent. Una d’as más divertidas. Has de fer como que no tiens ni ideya d’o tema que se’n ye charrando y fer-les cayer en as suyas propias contradiccións. Funciona millor, lochicament, si en realidat controlas o tema. Un d’os afers que foi servir isto ye con as lenguas. Cada vegada que sentencian “en Echo no s’entienden con Ansó porque ye de tot diferent lo que i charran”, les preguntas “ah sí? Tú que diferencias i trobas?” Lo mesmo vale ta totz os topicos. Preguntas como “pero exactament que ye lo que fació Monedero?” deixan a o contrario en evidencia, farfallando respuestas que no tien o cunyau promedio. Recuerda que un “por qué?” a soben ye a millor respuesta a qualsiquier argumento.

Fer esbarrar o tema: Tornan a dar ferrete con Venezuela? Aprofeita qualsiquier enchaquia ta cambiar de tema. Puetz inventar-te cosas si cal. “Pues en Caracas bi ha un observatorio astronomico, que son estudiando os obchectos transneptunianos.” En a familia mia, o tema de l'astronomía funciona de bitibomba, pero cuento que no ye lo cutiano, asinas que adapta-lo a lo que funcione en la tuya. O cunyau furo gosa de resistir-se, pero si sabes re-endrezar-lo bien de tal traza que se sienta igual d'important, tiens obchectos transneptunianos dica que salga o torrón.

L'enemigo común. Cuento que en todas as familias bi ha bell tema que une. ¡Qué tiempos quan o trasvase, que todas charrabanos d'o mal que nos deixaban en a tele y d'o carnuz de Cañete!. Regular que trobarás bella cosa que tiengatz un odio común: os pingüinos, Maná, Pablo Motos, o queso, …. quemisió! Si no ye asinas, regular que lo tendrás con parte d'a familia. En o caso mío, funciona muit bien a relichión ya que buena parte somos ateus y, como ye normal, deixamos a o cristianamen sin argumentos en un petén. L'odio une más que qualsiquier atra cosa. Aprofeita-te-ne!

O mal menor: Como o mal tertuliano, tiengo opinión quasi de tot. Fallo muito en economía y esportes porque son temas que, basicament, me la bufan. Pero encara que tienga opinión de quasi tot, siempre bi ha cosas que me “tocan” más y atrás que menos. Esfenderé a mia posición sobre os entibos u a lengua, con firme rasmia, pero si se charra, por eixemplo, d'o tramvia, pues ni tant mal. Prou que soi a favor d'o tramvía en Zaragoza y creigo que ha feito honra pa amillorar a vida en a ciudat, pero no voi a tricolotiar-me con a familia por una basemia de l'Heraldo. Si denguna d'as anteriors no t'ha funcionau, siempre puetz fer esbarrar o tema de conversa a uno que t'importe menos. M'estimo más de sentir fateras sobre bicis por as aceras u lo ciento d'averías que tienen os tramvías, a toda la reuca cutiana de micro y macromasclismos, por eixemplo.

Y tot isto no significa que no respete a la mia parentalla. Tot lo contrario. Si no los respetase los encorrería, les chilaría y los ninviaría a escaparrar. Manimenos m'aguanto lo que puedo, contraargumento quan no me'n queda atra y prebo de ufrir-les unatra anvista, que por un regular replegan con ixe cenyo de “ai que choven yes, que no sabes lo que dices”. 

A lo menos tiengo ixa atra familia, ta aconhortar-me y compartir istas penas. No debo d'estar tant solo, quan por tot, salen hashtag parellanos u bingos como iste que publicó eldiario.es y que me pasó la gran Lucía!


miércoles, 16 de diciembre de 2015

De viache por Cambrils y redolada

Dende chiquet, y como muitas atras familias zaragozanas, he teniu casa en Cambrils. Pa belun, isto me convertiría automaticament en catalanoparlant nativo, pero no ye o caso. O caso ye que, como muitas atras familias zaragozanas, febanos servir Cambrils nomás t’a placha, chiringuito y gambadeta. Conoixer a lengua, o pueblo, os habitants, os costumbres, a redolada,.... yera qualcosa que ni se nos pasaba por l’esmo.

Cosas d’a vida, en iste puent prencipiemos a mirar destino prou tarde y ya no quedaba cosa barata por os Pirineus occitanos que yera a primer ideya que tenebanos. A la fin ni por os occitanos ni por dengún. Decidiemos, allora, de marchar ta Cambrils que, lo menos, nos escusabanos os diners de l’aloix. No asperabanos trobar guaires cosas a fer por a redolada, pero a la fin, rematemos conoixendo puestos que nos percutioron a-saber-lo, sobre tot, por o feito d’estar tant cerca d’un puesto tant turistico como Cambrils, pero an que a mayoría d’a chent nunca no s’aluenya más de trescientos metros d’a linia de placha.

O primer diya lo pasemos en Tortosa. Una ciudat plena d’historia. De feito decidiemos d’ir-ie, porque saliba a soben en os libros d’historia que m’habié de leyer t’o mio prochecto de cabo de carrera. Un Ebro bien amplo y tranquilo la talla por a metat, trestallando a parte antiga d’o eixample. En a oficina de turismo, an que nos atendioron rebien, nos explicoron que en a ciudat, pa la Guerra Civil, les heban chitau 80.000 bombas. En Gernika en chitoron 50.000, pa que tos faigatz una ideya. Y ixo se notaba prou. Con tot y con ixo, tanto a ilesia como o castiello - fortificación son de muit buen viyer. Nomás por ixo ya mereixe la pena d’ir-ie. 

Pero talment lo que más goyo nos fació estió Os Chardins d’o Principe. En os terrenos d’un antigo balneario decidioron de fer un museu escultorico a l’aire libre. As esculturas de Santiago de Santiago preban de charrar sobre a historia d’a humanidat. Tanto as propias esculturas como l’entorno an que son, forman un conchunto digno de viyer. Y de fer-lo antimás a moniquet, pa poder parar cuenta d’os chiquetz detalles de cada pieza. Una choya.

A parte más natural d’o viache la prencipiemos por a Serra de Llabería. A tasament 15 minutos de Cambrils, nian podeba preixinar yo que bi hese mont. Mont d’o de fer cursas y tal. Mont, mont!. Pues be-te-me que sí que n’i hai. Y bien pincho. En a oficina de turismo de Pratdip tornemos a estar muit bien atendius. Amás d’indicar-nos as cursas que se podeban fer dende o lugar, nos charroron d’os “Dips”, uns cans-vampiros d’a mitolochía catalana. Por o lugar, tienen dips amagaus ta fer un chuego de trobar-los. Una traza de conoixer o lugar chugando bien divertida. Dende astí sale bella ruta de diferents dificultatz. La que faciemos yera prou simpla, pero una mica exichent en una parte con firme costera. A variedat de arbols y plantas, y o buen orache que nos acompanyó, fació una cursa bien agradable.

A l’atro diya, decidiemos de fer una chornada mixta lugars-naturaleza. De maitins, y traviesando una d’as boiras más pretas que nunca heba visto, visitemos Horta de Sant Joan. En l’ecomuseu, un hombre que quasi le costaba d’alentar y sin mica gana de atender-nos, nos vomecó un plano que no feba honra pa cosa. Quan le preguntemos por cursas, nos ninvió ta un aria de brenda y, viyendo que febanos estorbo, marchemos a fer una biera y a apanyar-nos a visita por a nuestra cuenta. Una faltada a la redolada de Els Ports, que ye repolida.

A la fin, decidiemos de peteniar bell poquet por Els Estrets. Yeranos una mica cansas y a cursa ye facil de tot. Ye tot plano, por o fundo d’una clamor, a bell metro por dencima d’os rios. Os ríus, con un augua transparent que reflexaba colors turquesas, fan un paisache de muit buen viyer. Encara que feba frescor, l’augua convidaba a una capuzadeta, asinas que de verano, ixo be d’estar un paradiso. Pa qui le faiga goyo a escalada, a redolada ye tamién buen pincha. I trobemos bells quantos equipos fendo-ne y en os lugars d’arredols bi heba quantas interpresas d’aventura. Tamién por Horta de Sant Joan pasa a via verda que va dende Alcanyiz t’o Mediterranio y yera tot plen de ciclista fendo-la.

O zaguer diya, Arale me convenció pa ir t’a parte viella de Cambrils. Tasament i yera iu bella vez de nino a viyer l’azoque que montaban de cabo ta quan, u ta mercar a bici que i teneba. Ye bien sinyaler d’a concepción que a familia mia, y cuento que muitas atras, tenemos de Cambrils. Un puesto an que a dengún no l’intresa ni brenca ni meya lo que fa a chent d’o lugar. Nomás nos servimos, en o pior sentiu, d’o lugar. Enter que febanos una gambada, una parella nos preguntó si sabebanos a on se feban os castellers. Ni sabebanos que se’n feban, asinas que prencipiemos tamién a mirar de trobar a plaza an que nos heban dito que sería l’acto.

Yera o diya d’a Inmaculada y be d’estar fiesta gran en Cambrils. Antimás de quitar o monyaquet d’o santo en procesión, i feban baile de chigants y capezutos, ball de bastons (palotiau) y, prou que sí, castellers. Tot con dolzainers y mosicos a patacadas. Buena borineta que nos estiemos viyendo y disfrutando. O maitin remató con un vermu en un bar cerqueta d’o puerto an que nos escuncemos con uns ciclistas de Cadrete que yeran fendo a via verda.

Cambrils me deixó, dimpués de trentaseis anyos, sin sangre en a pocha. Tener uns monts tant repolius y tant cerca u conoixer una tradición, chiqueta y sin aparatos, pero bien entretenida, me tornó a recordar que cal viachar ta totz os cabos con os uellos y a ment ubierta patalera pa chupir-te de tot lo que te pueden dar. Mesmo si son puestos tant teoricament ixautos como Cambrils.

viernes, 4 de diciembre de 2015

A rebelión aragonesa de 1591. Tierra de barrenaus 2x03

1591 estió un anyo a saber que important t’Aragón. Probablement menos decisivo que no 1707, anyo an que Felipe V d’Espanya sacó os fueros y leis aragonesas, rematando definitivament con un estau de sieglos d’historia. Pero muito más simbolico. Quan a “chusticia” castellana talló lo tozuel de Chuan V de Lanuza, o mozo, creyó un simbolo que hue encara remeramos. Muitos atros morioron chunto a ell, por as mesmas razons. Por desfender as leis y a independencia d’Aragón. A ixos atros no se les recuerda tanto, pero os suyos nombres apareixen por tot en que prencipias a forigar una miqueta en a historia.


Os feitos que pasoron en Aragón entre 1591 y 1593, han pasau a la historia con o nombre de Alteracions d’Aragón. Os historiadors que vinioron t’o programa s’estiman más atros nombres más achustaus t’a realidat d’o que i pasó: rebelión d’Aragón u sucesos revolucionarios. Se clame como se clame en iste programa nos adediquemos a repasar os feitos d’ixas envueltas. Dende muito antes, dende primer d’o sieglo XVI, ta poder contextualizar bien tot lo que pasó. Y dica muito dimpués. L’exercito castellano no marchó d’Aragón dica 1593, más d’un anyo dimpués de l’asesinato de Chuan de Lanuza. Os tozuels d’os foristas remanioron en as picas dica 1599.

Dende aquello, toda mena d’historiadors d’acercoron a los feitos. Con mayor u menor fortuna y con mayor u menor obchectividat. Con intencions de fer-ne un estudio de verdat u de fer servir os feitos ta creyar propaganda. Hue, continan estando polemicas as interpretacions que se fa d’as “alteracions” y cadagún en fa la suya. Hue encara bi ha muita documentación que se desconoixe u s’ignora.

Asinas que, con Lorient y Daniel, tenié a suerte y honor de compartir tres horas de programa, an que rechiremos bien rechirada a historia d’a rebelión aragonesa de 1591. Dos grans expertos en iste tema que regular que tos descubrirán nuevas cosas sobre istos feitos que garra persona que diga querer a Aragón y a la suya historia, puede deixar de conoixer y estudiar.

Como d’isto, en he escrito bella vez, contino tos deixo bell vinclo a bell articlo y bella mica de bibliografía.

Aragón en la monarquía de Felipe II (dos volumens). Jesús Gascón Pérez. Rolde de Estudios Aragoneses. Zaragoza, 2007

El árbol del Sobrarbe. Los mitos de origen del reino deAragón. Antonio Peiró Arroyo. Delegación del gobierno en Aragón. Zaragoza 2005 (contiene un capítulo adedicau a la historia y a la historiografía de Chuan de Lanuza V)

Justicia. Marisa Azuara. Amares.com. Zaragoza, 2006. (novela)

Aragón bajo los austrias. Gregorio Colás Latorre y Jose Antonio Salas Auséns. Librería General. Zaragoza, 1977

Tres esferras II. 20 d'aviento. En Tierra de barrenaus. Chunyo de 2007

O Chusticia y a mia visita con GozArte. En Tierra de barrenaus. Aviento de 2013.